Nieuwe game PC.

Pagina: 1
Acties:

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:34
Omdat ik hier vaker goede ideeën en adviezen krijg wil ik jullie graag vragen of ik aan de volgende aankoop goed ga doen. Mijn huidige systeem is een bron van irritatie met gamen waar het altijd maar een gok is of de boel draait. Ik hoef niks op ultra graphics te spelen, maar juist de schommelingen maken mijn huidige set-up een irritatiepunt.

Op het moment draai ik op:
- AMD FX-6200
- 8GB DDR 1333
- AMD Radeon 6870 1GB

Hier wil ik verder geen geld meer in steken. Het mag allemaal best wat kosten (gestopt met roken ;)) maar ik hou wel van waar voor mijn geld krijgen. Ik kwam na enig zoekwerk op de volgende onderdelen uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Intel® Core i5-4590, 3,3 GHz (3,7 GHz Turbo Boost) 1150     € 187,90
Crucial 8 GB DDR3-1600 Kit, geheugen                        € 71,90
GIGABYTE G1.Sniper B5 (rev. 1.0), socket 1150 moederbord    € 69,90
MSI N770 TF 2GD5/OC, grafische kaart                        € 264,00
Cooler Master Hyper212 Evo, Actieve CPU koeler              € 29,99
Samsung 840 EVO MZ-7TE250BW, 250 GB SSD                     € 117,90

Totaal:                                                     € 746,54

Van mijn huidige systeem gebruik ik: Corsair 550 watt voeding, systeemkast en 1TB WD Black. Verder heb ik geen exotische randapparatuur of andere gekke eisen.

Gaat dit geheel netjes samenwerken?
Geef ik ergens ook veel te veel geld aan uit?
Heeft iemand nog andere tips?

Alvast enorm bedankt!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Beste Fr0ns,
Er ontbreekt het één en ander in je topicopening. Om onduidelijke redenen heb je de mooie voorgebakken kopjes weggehaald, waardoor we nu over een aantal zaken in het duister tasten.

Wat versta jij onder gamen? Mijnenveger of Crysis3 op FHD? Welke games speel je zoal, op welke instellingen wil je gaan gamen, op welke resolutie?

Wat is je budget? Welke producten neem je mee?

Verder werken we hier met lijstjes uit de pricewatch. Dit leest een stuk handiger, iedereen weet exact over welke onderdelen je het hebt, de totaalprijs wordt automatisch berekend én naderhand kan je eenvoudig via de pricewatch uitrekenen hoe je alles het goedkoopst in huis kan halen. Win-win-win-win. Er is een uitgebreide Handleiding Pricewatch.

Dan over je gekozen producten. Op zich niets op aan te merken, maar ik zou het anders doen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 178,20€ 178,20
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze€ 54,50€ 54,50
1Crucial MX100 256GB€ 93,50€ 93,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,10

Ik ga er vanuit dat je al een case hebt, want die staat ook niet in je eigen opzetje. Verder neem ik je oude RAM mee. Je kan wel nieuw RAM kopen, maar je gaat geen verschil merken. Scheelt toch weer 70 euro. CPU is prima, je kan eventueel nog terugschalen naar een 4460, je merkt er weinig van. Moederbord is okay keus. GPU kies is voor een 7950. Deze heeft 1 GB VRAM meer, wat hem beter geschikt maakt voor de texture happy games van tegenwoordig. Een nog betere keus is een tweede hands 290.

Aftermarket koeler heb ik in eerste instantie weggelaten. Kan je uiteraard alsnog voor kiezen. De 212 EVO is een prima dingetje.

SSD kies ik voor de standaard MX100. Goedkoper, iets trager, maar beschikt over beschermende caps die bij stroomuitval corruptie voorkomen. Ik heb er ook een voeding in gestopt. Die zie ik bij jou niet staan, maar bij een nieuwe GPU is een nieuw voeding geen slecht idee (tenzij je nu al een A-merk voeding hebt).

• Fr0ns
Sorry dat ik je zo veel werk oplever. Ik doe niet zo veel met de Pricewatch omdat ik liever bij een bekende winkel bestel en een paar tientjes meer uitgeef dan dat ik veel moeite moet doe om alles overal vandaan te halen. Eigenwijs heet dat. Dat betekent wel dat ik aan bepaalde onderdelen vast zit. Als dit niet wenselijk is link ik het de volgende keer gewoon vanaf die webshop in de pricewatch.

Het was niet mijn bedoeling het tot de bodem uit te laten zoeken vandaar dat het misschien wat beknopt was. Games die ik speel zijn in ieder geval: Rust, Legend of Grimrock 1/2, Battlefield 3, Fallout NV, CS:GO, misschien een keer Skyrim. Ik wil deze games op 1920x1080 kunnen spelen met medium tot high graphics. In ieder geval eens een Anti Aliasing setting aan durven raken..

Voeding en kast heb ik inderdaad al. Ik wil graag weer een Nvidia kaart hebben, ben tot nu toe elke keer teleurgesteld in de snelheid van mijn AMD kaarten. Nu weet ik dat de 6870 oud is en slecht te vergelijken is. Ik geef gewoon liever wat meer uit aan overkill dan dat ik straks 500 euro uitgeef en merk dat dingen niet lekker lopen. De 7950 is een oude kaart, ik zou voor het zelfde geld een R9 290 kunnen halen. Dat ga ik onderzoeken. Ook de SSD zal ik bekijken.

Bedankt voor alle moeite!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Fr0ns schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:30:
Voeding en kast heb ik inderdaad al. Ik wil graag weer een Nvidia kaart hebben, ben tot nu toe elke keer teleurgesteld in de snelheid van mijn AMD kaarten.
Laat dit budget nou net vrij karig zijn voor een goede nVidia kaart. Je wil zoveel mogelijk VRAM voor je geld en nVidia laat in het lage/midden gebied, waar we met dit budget zitten, veel liggen. Tegenover de 7950/280 van AMD heb je een 750ti of 760 staan. De 770 wordt al weer veel te duur. De 750ti is vooral heel zuinig en een beetje beter dan je huidige kaart. Een 760 is nog beter, die vergelijking kan je zelf maken. Echter voor games die nogal wat textures hebben wil je meer VRAM. Dan kom je automatisch uit bij AMD. Zeker als je een 290 in je budget kan passen, heb je véél meer power.

Overigens, welke voeding heb je nu? Merk en type en vermogen? Zeker met een 290 wil je een degelijke voeding hebben, anders kan alles in het ergste geval direct gefrituurd worden.

• Fr0ns
Als ik naar de benchmarks kijk dan is een 290 zeker interessant, ik kwam deze tegen:
pricewatch: Asus R9290-DC2OC-4GD5

Lijkt me dan een betere keuze? Zit meer vram op, iets duurder maar dat geeft niet.

Ik heb even gekeken, het is een OCZ Modstream 500 watt die er nu in zit.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat is prima ding, al kan het ook net zo goed goedkoper met een pricewatch: MSI Radeon R9 290 Gaming 4G of pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X. Qua prestatie ontlopen ze elkaar niet, het verschil zit hem in geluidsniveau op idle en onder load.

• Fr0ns
Ben niet gebonden aan een merk dus zal eens kijken. Trek ik dat qua voeding denk je?

Ik zie dat ik in dit huidige systeem een setje van 2x4GB DDR 1600 heb, die bewaar ik dus. Grappig genoeg is die 2x zo duur geworden als anderhalf jaar geleden..

/edit: XFX wil dat ik voor die R9 290 een 750 watt voeding koop, klopt dat een beetje?

[ Voor 64% gewijzigd door Fr0ns op 16-11-2014 10:08 ]

• Fr0ns
Ik lees nu dat ik niet zeker kan weten dat dit bord mijn processor out of the box kan ondersteunen, wat voor moederbord of chipset kan dat wel?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Een H97 bord (of Z97 bord, maar die zijn voor deze niet-overklokbare pc niet interessant). Overigens kan de Sniper ook prima Haswell refresh cpu's aan. Eén mailtje naar de winkel waar je je moederbord bestelt is voldoende om na te gaan of die de goede BIOS versie al heeft.

• Fr0ns
br00ky schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 10:11:
Een H97 bord (of Z97 bord, maar die zijn voor deze niet-overklokbare pc niet interessant). Overigens kan de Sniper ook prima Haswell refresh cpu's aan. Eén mailtje naar de winkel waar je je moederbord bestelt is voldoende om na te gaan of die de goede BIOS versie al heeft.
Ik ga even op zoek, enorm bedankt voor je hulp. Vermoedelijk ga ik mij wel vermaken tijdens mijn vakantie volgende week.

Bedankt!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Het verschil tussen de Intel Core i5-4590 Boxed en de Intel Core i5-4460 Boxed ga je in-game niet merken. Van het geld dat je met de i5-4460 bespaart kun je weer een krat bier kopen. Leuk toch ;)

Ook is de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 een leuk extraatje als je niet het idee wil hebben dat je stofzuiger nog aan staat.

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1