Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies aankoop "snelle" laptop.

Pagina: 1
Acties:

• Jessy1604
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-11 07:54
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Surfen, downloaden, fotobewerking, videobewerking, muziek, Office. Gamen totaal niet van belang.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
600,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Nee heel af en toe. Ik wel alleen geen groot scherm, gewoon 15 inch

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik heb geen voorkeur voor een merk alleen geen Apple/Mac.
Ik wil ook graag weten wat beter is:
Intel Core i5 met een SSD schijf of
Intel Core i7 zonder SSD schijf.
Waar het vooral om gaat is dat de laptop snel reageert. Ook als ik bijv. iets aan het downloaden of een film aan het converteren ben.

Ik heb al zitten kijken naar de volgende laptops:
* ASUS F555LD-XX088H (15,6 inch HD • Intel Core i7-4510U • 4 GB • 500 GB HDD • NVIDIA GeForce GT 820M (2 GB))

*
LENOVO Z50-70 (59433186) (15,6 inch FHD • Intel Core i5-4210U • 8 GB • 1 TB HDD • NVIDIA GeForce GT 820M (2 GB))

* ASUS R553LA-XX222H (15,6 inch HD • Intel Core i5-4210U • 4 GB • 500 GB HDD + 24 GB ExpressCache • Intel HD Graphics 4400)

*

• Jessy1604
Eeeeehhhhh.... Doe ik iets verkeerd aangezien niemand reageert?

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 18:06

OgWok

U.N.C.L.E.

Het is nog vroeg! Laat ik dan een paar basis punten melden die ik weet. Liever een i5 met SSD. Maar een grote SSD is duur als je wilt videobewerken. Dan liever 8 of 16 GB ram voor conversie en videobewerking. Het downloaden zal de snelheid niet zoveel beïnvloeden.
Een hele snelle laptop voor € 600,--; denk dat je dat niet gaat lukken. Waarom geen Mac? De prijs?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Jessy1604
Het stond er al vanaf gistermiddag op. ;-) Maar bedankt voor je reactie!
Ik snap nog niet zoveel van het hele SSD-gebeuren. Stel dat je een 8GB hebt, wat zet je daar dan op? Windows past daar niet op.
Budget kan opgehoogd worden naar 700,- eventueel. Ik wil liever geen Mac, ben geen Apple fan.....

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-11 17:02

Liveshort

Certified Crazy Person

Een SSD geniet eigenlijk altijd de voorkeur beoven een snellere processor voor een responsief systeem. Verder wil je eigenlijk ook wel een Full HD scherm, dat ziet er aanzienlijk beter uit dan een scherm met lagere resolutie. Met die twee eisen hou je eigenlijk al niet heel veel keuze meer over rond de 600 euro. Die extra 100 euro kun je dan in een SSD stoppen. De pricewatch geeft dit lijstje terug als ik die criteria invul: http://tweakers.net/categ...BgTuMtlfwtw_sz_U7MIWKS_kC.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een van de Lenovo's, maar dat is puur vanwege de reputatie. Wat reviews opzoeken is vaak effectiever en geeft je een beter beeld van de kwaliteit. Verder zou je op de site van Lenovo ook nog even kunnen kijken of je ze goedkoper kunt krijgen, ze hebben daar nog wel eens acties.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 15:37
OgWok schreef op zondag 16 november 2014 @ 09:47:
Het is nog vroeg! Laat ik dan een paar basis punten melden die ik weet. Liever een i5 met SSD. Maar een grote SSD is duur als je wilt videobewerken. Dan liever 8 of 16 GB ram voor conversie en videobewerking. Het downloaden zal de snelheid niet zoveel beïnvloeden.
Een hele snelle laptop voor € 600,--; denk dat je dat niet gaat lukken. Waarom geen Mac? De prijs?
Je hebt geen MacBook voor het gestelde budget tenzij je een tweedehands prima vindt.

• Jessy1604
@ Liveshort: Je zegt dat ik die 100,- dan beter in een SSD kan stoppen. Maar hoe werkt dat dan??
En waarom heb ik een full HD scherm nodig? Ik heb nu deze laptop en ben tevreden over het scherm:
pricewatch: Asus K53SD-SX336V

Deze laptop heb ik al 4 keer opnieuw geinstalleerd maar hij blijft steeds vastlopen of reageert ontzettend traag. Daarom nu op zoek naar een nieuwe.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-11 13:04
Pleur daar anders eens een SSD in, je hebt al een I5 die in principe snel zat is voor jouwn doeleinden, alleen die standaard 5400RPM schijfjes zijn zo ontzettend traag....

Vermoed dat als je hier een degelijke SSD in stopt, je van het snelheids probleem af bent ;)

Specs!

• Jessy1604
En hoe "pleur" ik die daar in en van hoeveel GB? En stel dat het niet werkt, heb ik dan nog iets aan die SSD als ik toch een nieuwe laptop koop?

• GoldenBatt
Een SSD is gewoon een normale hardeschijf, Hoeveel GB denk je zelf nodig te hebben voor je Windows installatie, en nodige programma's en bestanden? SSD's zijn er al in aardige grote's, het is alleen duurder dan een normale schijf.

Het is sowieso handig om even te kijken of je laptop ook meerdere hardeschijven kan hebben, zal ik zo eens naar kijken terwijl ontbijt naar binnen gaat.

Aan jou de vraag, hoeveel GB aan hardeschijf opslag denk jij nodig te hebben in je laptop? ;)

Edit:
Je hebt een aantal opties. Voorzover ik kan zien beschikt je laptop helaas niet over een msata poort waardoor je der niet makkelijk een hardeschijf extra kan plaatsen, echter:

- Je kan je huidige 500GB schijf vervangen, een SSD met 500 GB kost je zo'n 200 euro op zijn minst
pricewatch: Samsung 840 EVO 500GB
pricewatch: Crucial MX100 512GB

- Je kan ook een kleinere SSD aanschaffen voor Windows en alle programma's welke je wilt installeren, en je dvd drive vervangen door je huidige hardeschijf. Dan mis je de dvd drive, maar heb je wel extra opslag. Een SSD van 120GB kost je rond de 50/60 euro, en een 250 kost je tegen 100/120 euro.
HDD Caddy

[ Voor 50% gewijzigd door GoldenBatt op 16-11-2014 12:22 ]

Specs!

• Jessy1604
Ik denk dat ik aan 100 GB genoeg heb voor Windows en programma's. Ik neem aan dat ik mijn huidige schijf dan nog kan gebruiken voor documenten/muziek/foto's etc.? Maar hoe kan ik deze laptop checken of de hij nog wel goed is? Als er volgens jou een goede processor inzit kan het toch niet dat hij steeds vastloopt als hij net opnieuw geinstalleerd is?

• Jessy1604
Zie ook mijn topic op een ander forum voor meer duidelijkheid:
http://www.helpmij.nl/for...p-of-geheugen-bijplaatsen

• GoldenBatt
Zie aangepaste post.

Het vasthangen is een verhaal apart, ik kan in mijn glazen bol zo niet zien of hij echt vast zit en er niet meer uit komt, of dat hij gewoon te druk bezig is. Heb vaak genoeg bij mensen gestaan die beweerden dat de pc niks meer deed, terwijl de hardeschijf zwaar overbelast was en het een minuut duurde voordat er weer wat op het scherm getoverd werd. Wat hier precies achter zit kunnen wij zo niet ruiken, zeker niet met alleen deze info

Specs!

• Jessy1604
Dat begrijp ik daarom ook mijn vraag hoe ik zelf kan checken of de laptop op zich nog goed is.
Wat bedoel je met aangepaste post?

• GoldenBatt
Klein stukje terug info gegeven over plaatsen ssd, je moet namelijk je huidige schijf vervangen, of de dvd drive der uit halen, scrol maar ietsjes omhoog ;)

Daarbij zouden tooltjes als Memtest & Prime 95 je kunnen helpen op het testen van je geheugen en processor ;)

Specs!

• Jessy1604
Oh sorry ik lees er totaal over heen! Dan zou ik gaan voor de optie de dvd-speler te vervangen en een 120 GB SSD te plaatsen. Dan kan ik mijn docs etc. op de huidige harde schijf laten staan. Kan ik dan met behulp van de recovery partitie Windows op die SSD schijf installeren? Ik heb dan namelijk geen dvd speler meer.

• GoldenBatt
Die Recovery Partitie zal zijn installatie waarschijnlijk op zijn eigen schijf zetten, ik heb geen idee hoe je die eventueel overzet anders dan de huidige schijf clonen naar de ssd, en proberen of dit werkt. Ik doe echter alleen maar verse installaties vanaf cd of usb stick, dus ik geef hier niks geen garanties op, misschien dat een mede-tweakers hier nog wat aanvulling op kan geven?

Specs!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-11 17:02

Liveshort

Certified Crazy Person

Jessy1604 schreef op zondag 16 november 2014 @ 11:27:
@ Liveshort: Je zegt dat ik die 100,- dan beter in een SSD kan stoppen. Maar hoe werkt dat dan??
En waarom heb ik een full HD scherm nodig? Ik heb nu deze laptop en ben tevreden over het scherm:
pricewatch: Asus K53SD-SX336V

Deze laptop heb ik al 4 keer opnieuw geinstalleerd maar hij blijft steeds vastlopen of reageert ontzettend traag. Daarom nu op zoek naar een nieuwe.
'Nodig' is natuurlijk een groot woord, het is meer dat je niet per se genoegen hoeft te nemen met een 1366*768 monitor als je voor hetzelfde geld ook een Full HD monitor kunt krijgen zonder vel in te leveren op de rest van je laptop. 1920*1080 biedt gewoonweg meer ruimte om op te werken en de panelen zijn vaak van betere kwaliteit.

Dan over de rest van de discussie:
De laptop die je nu hebt lijkt me op zich capabel genoeg om te voldoen aan je eisen. Zoals hierboven ook genoemd kunnen wij vanaf hier alleen niet ruiken of je laptop zelf problemen geeft of dat je schijf gewoon echt traag is. Weet je of het systeem direct na herinstallatie al traag was of dat het eerst een poosje prima draaide en daarna steeds trager werd? Als dat het geval is, ligt het waarschijnlijk aan je HDD.

Wat betreft een SSD, ik zou lekker een MX100 van +/- 90 euro van 250 GB halen. De besparing van 30 euro tov 120 GB is het eigenlijk niet waard. Gewoon proberen in je huidige laptop, eventueel door je DVD-drive te vervangen. Grote kans dat het je klachten over je huidige laptop verhelpt en je weer een poos vooruit kunt met het ding. Mocht het toch niet lukken, kun je hem net zo gemakkelijk weer uit je laptop halen en hem alsnog in een nieuwe stoppen, weggegooid geld is het dus sowieso niet.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• Jessy1604
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik ga dan denk ik toch een 250GB aanschaffen en het proberen.
Dan rest alleen nog de vraag hoe ik mijn windows installatie op de SSD krijg.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Overigens kan je in het manual van je laptop meestal wel een hoofdstuk vinden waar de HD zit en hoe je die kan vervangen. Ook staat daar, als het goed is hoeveel geheugen de laptop aankan, waar het zit en hoe te vervangen.

Anders kan je met Google natuurlijk ook zoeken naar een guide van iemand die geheugen en HD van de ASUS K53S heeft vervangen en dat op het internet heeft gezet. Installeren op SSD zelfde als op HD.

Klik

[ Voor 7% gewijzigd door OgWok op 16-11-2014 16:21 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:18
Mijn pa heeft ook een K53 en met de standaard harddisk (5400RPM 8MB cache) was hij echt niet vooruit te branden

Nu met SSD is het een heerlijk responsief apparaat, dus ik zou eerst is je huidige laptop met een SSD uitproberen

• Jessy1604
@ OgWok: Ten eerste bedankt voor je reactie. Maar ik zou liever de dvd-speler vervangen door de SSD. Sowieso in allebei de gevallen: Hoe krijg ik Windows weer geinstalleerd als de recovery partitie op de huidige harde schijf staat?
@nooberke: Jij ook bedankt natuurlijk! Dat geeft weer hoop :-)

• sinkfun
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11 19:36
Jessy1604 schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:48:
@ OgWok: Ten eerste bedankt voor je reactie. Maar ik zou liever de dvd-speler vervangen door de SSD. Sowieso in allebei de gevallen: Hoe krijg ik Windows weer geinstalleerd als de recovery partitie op de huidige harde schijf staat?
@nooberke: Jij ook bedankt natuurlijk! Dat geeft weer hoop :-)
Iso downloaden van op het internet, en via yumi of iets dergelijks een bootable usb stick maken ipv. dvd/cd.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Maar vertel eens kan je in de cd/dvd bay een HD/SSD plaatsen? Staat daar iets over in, in het manual?

Da's wel handig om te weten.

[ Voor 16% gewijzigd door OgWok op 16-11-2014 19:47 ]

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:59

Steef

GoT's Most Eaten

Beste Jessy1604,

Ik sluit mij aan bij de rest, de laptop heeft nog best nette hardware specificaties. Zeker gezien je er niet al te veel van verwacht. Bij videocodering is je schijf constant belast, dat kan zeker verklaren waarom hij traag aanvoelt op een klassieke HDD.

Wat betreft het checken of je laptop nog goed functioneert:
Als je nog in windows kunt komen:
Pak een tool als crystaldisk diskinfo en toon ons je SMART waarden. Zie ook het SMART topic op tweakers.

Als je niet meer in windows kunt komen:
Je zou kunnen proberen om een livecd van een Linux distributie te downloaden, dat op een schijfje te branden of op een USB stick te zetten en ervan op te starten. Je kunt dan in een verse live omgeving rondneuzen op je systeem om te kijken of alleen nog naar behoren werkt. Ken even een uitdaging zijn als je niet bekend bent met Linux :)

Goede kandidaten die redelijk makkelijk te gebruiken zijn:
- Fedora Livecd
- Ubuntu

Let op, niet installeren - alleen de live omgeving gebruiken en even rondneuzen.

Een alternatief is Hiren's Boot CD: Dit is een CD waarvan je kunt opstarten met een hele stapel tools. Daar zitten ook tools tussen die de SMART waarden van je harde schijf uit kunnen lezen.

Je hebt het over constante vastlopers, het kan goed zijn dat het harde schijfje in je laptop beschadigd is. Je zult daarvoor de S.M.A.R.T. waarden van je schijfje uit moeten lezen.

Check dit topic voor meer informatie over smart:
Check je SMART

Het lijkt me nuttig dat we eerst even uitzoeken of je laptop verder nog in orde is voor je na gaat denken over het vervangen van je HDD / DVD met een SSD. Als je dit allemaal erg onbekend voorkomt misschien even bij een maatje aankloppen met wat meer ervaring.

Ik heb mijn laptop ook voorzien van een SSD in plaats van de HDD die er ooit in zat: Dat is een verschil van dag en nacht, zonder overdrijven :)

[ Voor 4% gewijzigd door Steef op 16-11-2014 20:07 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

• tomaszcs
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-11 19:07

tomaszcs

✔️

Mijn advies:

- Koop de: pricewatch: Crucial MX100 256GB
- Gebruik Microsoft USB/DVD Tool voor het maken van installatie disk/usb met windows
- Windows 7 64 bits dutch kan je downloaden van: http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59236.iso
- Product sleutel kan je van je laptop sticker zien als het goed is of een piraat wezen.
- USB die gereed is met een windows 7 installatie in je pc proppen
- booten in bios ( opzoeken voor jouw laptop hoe je dat kunt doen )
- je moet de boot order wijzigen zodat de usb stick ( minimaal 4gb ) op 1. staat
- herstarten
- windows installeren op je SSD die je gemonteerd hebt in je pc
- Drivers installeren ( kan je beter van te voren downloaden gewoon googlen laptop naam + drivers )
- software installeren
- eventueel een losse monitor en toetsenbord en muis combo voor thuis.

Zie zo :)

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

tomaszcs schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:15:
Mijn advies:

- Koop de: pricewatch: Crucial MX100 256GB
- Gebruik Microsoft USB/DVD Tool voor het maken van installatie disk/usb met windows
- Windows 7 64 bits dutch kan je downloaden van: http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59236.iso
- Product sleutel kan je van je laptop sticker zien als het goed is of een piraat wezen.
- USB die gereed is met een windows 7 installatie in je pc proppen
- booten in bios ( opzoeken voor jouw laptop hoe je dat kunt doen )
- je moet de boot order wijzigen zodat de usb stick ( minimaal 4gb ) op 1. staat
- herstarten
- windows installeren op je SSD die je gemonteerd hebt in je pc
- Drivers installeren ( kan je beter van te voren downloaden gewoon googlen laptop naam + drivers )
- software installeren
- eventueel een losse monitor en toetsenbord en muis combo voor thuis.

Zie zo :)
Als je geen sticker hebt kan je het ook uitlezen met een tool als Magic Jelly Bean (als je een legale windows versie op je laptop hebt staan).

Geloof dat je met de meeste laptops ook in de Bios gewoon kan selecteren om van de USB te booten, dat doen, en dan inderdaad windows gewoon opnieuw installeren op je SSD. Van belang is dat je hier geen partities op hebt staan (als je gewoon een nieuwe SSD in je laptop plopt staat er ook nog geen op, anders kan je de SSD gedurende de installatie wipen).

Neem aan dat de meeste merken gewoon een tootje hebben om alle drivers te downloaden, IIG heeft Lenovo dat (en dan krijg je niet direct weer alle bloatware er op, alleen het nodige).

E: Even het hele topic doorgelezen, is denk ik een goed idee om de laptop die je nu hebt gewoon te houden ja. Zou er een 256 of 512 GB SSD in knallen (denk niet dat er nog ruimte is voor een 2e HDD), en windows volledig opnieuw installeren, en goed uitkijken wat voor software je er op zet. Je PC zou snel zat moeten zijn om gewoon soepel te draaien voor je doeleinden. Zo min mogelijk meuk er op, en hij zou weer snel zat moeten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomas op 16-11-2014 21:07 ]

• Jessy1604
Dank voor alle uitgebreide adviezen! Ik heb geen "maatje" die er meer verstand van heeft helaas. Ik ben een vrouw en ben altijd aan het klooien met computers en help regelmatig mensen met hun computer. Als ik dit allemaal op mijn gemak ga lezen moet ik er wel uitkomen alleen heb ik deze week even geen tijd. Ik heb trouwens een legale versie van Windows. Zodra ik de laptop getest heb zal ik het laten weten!

• Jessy1604
p.s. De laptop start nog gewoon op dus ik kan wel in Windows komen. Ik ga het weekend aan de slag!

• Jessy1604
Hallo allemaal,

Mijn huidige laptop is nu echt overleden.... Dus nu eigenlijk weer mijn eerste vraag: Wat is de beste laptop die ik kan kopen rond de 700,-?
Pagina: 1