vervanging voor Logitech Squeezebox

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-04 09:59
Hallo!

Na jarenlang plezier begint mijn Squeezebox Duet het te begeven. Ik ben daarom op zoek naar een vervangend systeem, en misschien wel een verbetering.

Een probleem dat ik nu heb is dat de muziekcollectie op een interne harddisk staat. Een externe harddisk met draadloze verbinding met het LAN zou handiger zijn, want altijd beschikbaar. En dan heb ik verder nog een goede DAC nodig, ook met een draadloze verbinding, denk ik. En om de boel compleet te maken heb ik een applicatie (android en web) nodig om muziek te selecteren en speellijsten te beheren en zo.

Ik heb even gekeken naar toepasselijke apparaten maar ik zie door de bomen het bos niet. Heel veel mediaspelers worden ook voor video gebruikt. Dat heb ik niet nodig, het gaat mij alleen om muziek. En heel veel DACs zijn niet draadloos.

Wie kan mij helpen op weg naar de meest toepasselijke hardware?

Alvast bedankt,
Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:20

FeaR

In GoT we trust

AUD > CEA

Zoek binnen Tweakers eens op producten als Sonos en Bluesound. Dat zijn toch wel de meest besproken producten als het om streaming gaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:06
Gemakkelijk: een NAS waar je je muziek op zet en een Logitech Squeezebox Touch die je op je receiver aansluit.
Moeilijker: Iets met DLNA ondersteuning...
Moeilijkst: Een raspberry Pi met een externe DAC en die op je receiver. Hier kun je ook logitech squeezebox server op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik had dezelfde probleemstelling en heb zojuist een Widac besteld (nog niet binnen, dus geen ervaring, maar deze heeft een nette prijsstelling)

Er is ook een bluetooth variant:

http://www.crystalaudiovideo.com/ProductDetails/WiDAC.aspx
http://www.crystalaudiovi...less/Receivers/Tx-Rx.aspx

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
FeaR schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:06:
AUD > CEA

Zoek binnen Tweakers eens op producten als Sonos en Bluesound. Dat zijn toch wel de meest besproken producten als het om streaming gaat.
Bedankt. De Sonosproducten had ik al bekeken, daar leek niets toepasselijks bij te zitten. Ik werd afgeschrokken door de mededeling dat producten van Sonos alleen met andere producten van Sonos werken. Vendor lock-in is niet iets waar ik op zit te wachten. Maar als ik kijk naar de omschrijving van de Connect lijkt dat toch wel op wat ik zoek. De Node van Bluesound lijkt ook goed in de buurt te komen van waar ik naar op zoek ben. Ik zal die twee producten eens verder onderzoeken, en proberen na te gaan wat de verschillen zijn.

Dus hartelijk dank, door de kleine aanwijzing heb ik een beter beeld van de mogelijkheden gekregen.

Gegroet,
Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Paultje3181 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 23:15:
Gemakkelijk: een NAS waar je je muziek op zet en een Logitech Squeezebox Touch die je op je receiver aansluit.
Moeilijker: Iets met DLNA ondersteuning...
Moeilijkst: Een raspberry Pi met een externe DAC en die op je receiver. Hier kun je ook logitech squeezebox server op zetten.
Het is een idee waar ik zelf nog niet opgekomen ben... een tweedehands Touch kopen (want ze zijn niet meer nieuw te kopen). Het is zeker de goedkoopste oplossing! Maar iets waarbij ik geen computer aan hoef hebben staan die de Logtich Media Server draait zou nog mooier zijn.

Ik kies wel graag voor de makkelijkste oplossing. Ik heb al genoeg tijdvretende andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:53
Bij al die dingen zal je toch uit moeten vinden hoe hetwerkt.

Ik heb toevallig een synology nas met een logitech touch squeezebox en dat werkt erg fijn hoor.
Zekers als je al een Squeezebox gewend bent is dat zeker een goede oplossing naar mijn mening dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Breezers schreef op zondag 16 november 2014 @ 06:56:
Ik had dezelfde probleemstelling en heb zojuist een Widac besteld (nog niet binnen, dus geen ervaring, maar deze heeft een nette prijsstelling)

Ok, dit is dus nog goedkoper dan een tweedehands Logitech Touch. En het is ook nog lekker klein. Ik snap nog niet alles, maar het lijkt me handig om zo'n apparaat te koppelen aan een NAS met DLNA (die heb ik nu niet). Als ik het goed heb is er dan geen aparte software als de Logitech Media Server meer nodig.

Het zou te gek zijn als elk apparaat (PC, laptop, zaktelefoon) met zijn eigen muziekapplicatie muziek kan selecteren en afspelen. Op mijn PC heb ik bijvoorbeeld MediaMonkey geïnstalleerd. Dat gebruik ik voor het beheer van mijn muziekcollectie. Stel, ik heb een NAS met DLNA en een WiDAC, zou ik dan MediaMonkey kunnen gebruiken om muziek van de NAS af te spelen op de WiDAC?

Gegroet,
Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:01
Ik heb je topic even in mijn bookmarks opgenomen.

Hier staan een drietal Squeezebox Duet's die eens in de zoveel maanden niet werken door verlies connectie met server (reboot OS update of Logitech update).

Nu ben ik nog niet iets vergelijkbaars tegengekomen met een redelijk ogende en simpel te gebruiken afstandsbediening in cradle.

Zonder is zowel de WAF als de VAF (visitor acceptance factor) te laag.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 20:05
Breezers schreef op zondag 16 november 2014 @ 06:56:

pricewatch: Logitech Bluetooth Audio Adapter
Van logitech zijn ze nog veel goedkoper.
Of zijn het verschillende producten?

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Sinned123 schreef op zondag 16 november 2014 @ 13:13:
[...]

pricewatch: Logitech Bluetooth Audio Adapter
Van logitech zijn ze nog veel goedkoper.
Of zijn het verschillende producten?
Zover ik heb begrepen is de kwaliteit van de gebruikte DAC bepalend voor de geluidskwaliteit en volume. In de WIDAC zit een Wolfson DAC die je normaal ook in de betere audio apparatuur terugvindt, tevens heeft deze een S/PDIF uitgang beschikbaar. De Logitech heeft alleen Bluetooth wat de afstand kan beperken en ook direct betekend dat je bijvoorbeeld geen Airplay/DLNAkan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
FranciscusK schreef op zondag 16 november 2014 @ 13:07:
[...]

Ok, dit is dus nog goedkoper dan een tweedehands Logitech Touch. En het is ook nog lekker klein. Ik snap nog niet alles, maar het lijkt me handig om zo'n apparaat te koppelen aan een NAS met DLNA (die heb ik nu niet). Als ik het goed heb is er dan geen aparte software als de Logitech Media Server meer nodig.

Het zou te gek zijn als elk apparaat (PC, laptop, zaktelefoon) met zijn eigen muziekapplicatie muziek kan selecteren en afspelen. Op mijn PC heb ik bijvoorbeeld MediaMonkey geïnstalleerd. Dat gebruik ik voor het beheer van mijn muziekcollectie. Stel, ik heb een NAS met DLNA en een WiDAC, zou ik dan MediaMonkey kunnen gebruiken om muziek van de NAS af te spelen op de WiDAC?

Gegroet,
Frans
Theoretisch zou dit mogelijk moeten zijn, maar ik kan dit pas testen als deze binnen is (deze week ergens)

Een reviewer bij Amazon geeft aan dat dit werkt en een andere reviewer weer niet, dus dit is lastig aan te geven

http://www.amazon.co.uk/product-reviews/B00K79EHNU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
The Lord schreef op zondag 16 november 2014 @ 13:09:
Ik heb je topic even in mijn bookmarks opgenomen.

Hier staan een drietal Squeezebox Duet's die eens in de zoveel maanden niet werken door verlies connectie met server (reboot OS update of Logitech update).

Nu ben ik nog niet iets vergelijkbaars tegengekomen met een redelijk ogende en simpel te gebruiken afstandsbediening in cradle.

Zonder is zowel de WAF als de VAF (visitor acceptance factor) te laag.
Ik vind juist de afstandsbediening (controller) van de Squeezbox Duet een vrij overbodig onderdeel. Vooral omdat het zo lastig is om tekst in te voeren. Ik gebruik bijna altijd de webapplicatie. En als je een zaktelefoon hebt kan je een gratis squeezebox-app installeren die hetzelfde kan als de controller, maar dan met betere mogelijkheden voor tekstinvoer.

Ik heb ooit in 2008 of zo gekeken naar de beste oplossing voor draadloze digitale muziek en toen was de Squeezebox voor mij de duidelijke winnaar. Maar ik zie dat er intussen veel nieuwe mogelijkheden zijn gekomen. Zoveel dat het lastig is een goed inzicht te krijgen in de mogelijkeden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Breezers schreef op zondag 16 november 2014 @ 14:10:

Theoretisch zou dit mogelijk moeten zijn, maar ik kan dit pas testen als deze binnen is (deze week ergens)

Een reviewer bij Amazon geeft aan dat dit werkt en een andere reviewer weer niet, dus dit is lastig aan te geven

http://www.amazon.co.uk/product-reviews/B00K79EHNU
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen!
Ik zie bij amazon.co.uk nog meer apparaatjes die qua functionaliteit vergelijkbaar zijn met de WiDAC, en zelfs nog goedkoper zijn. Maar ook daar, net als bij de Wireless Speaker Adapter van Logitech, is het onduidelijk wat voor DAC er in zit. Ik zou er voor wat betreft de DAC in ieder geval niet op achteruit willen gaan in vergelijking met een Squeezebox Duet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Gistermiddag de WIDAC ontvangen (verstuurd vanuit Griekenland op donderdag de 13e en ivm weekeinde de 17e ontvangen door TNT pakket, wat mij erg meeviel)

Aansluiten is eenvoudig, zat alleen geen USB adapter bij, maar had er nog 1 liggen en ook kon ik een USB poort gebruiken die nog vrij was. Er worden 3 kabels meegeleverd: 1 x Mini USB naar standaard USB tbv stroomtoevoer, 1 x 3,5 mini-jack male-male tbv koptelefooningang , 1 x 3,5 mini-jack male naar rood/wit tulp (RCA), ik had zelf nog een S/PDIF kabel, dus die hoefde ik niet te bestellen.

Airplay (iPhone/Ipad) is direct beschikbaar en werkt meteen. Nadeel hiervan is wel dat Airplay een ad hoc WiFi netwerk maakt waarop je moet inloggen en dus je standaard WiFi verbinding voor internet of andere apps niet meer te gebruiken zijn. De geluidskwaliteit en volume is perfect, ik merk geen vermindering in kwaliteit. Wel hoor ik eenmalig een "klik" geluid als ik een Airplay sessie begin (kan ook aan mijn receiver liggen die moet overschakelen op een geluidsbron) verder niet hinderlijk. Airplay betekend ook dat je dus geen andere locaties of streams kan gebruiken, alleen media die op de tablet of smartphone zit, aangezien je geen 2 WiFi netwerken gelijkertijd open kan hebben staan

Via mijn reguliere WiFi de WIDAC zichtbaar te maken was niet zo simpel als ik dacht (wellicht helpt het als ik eerst de handleiding had gelezen 8)7 ) In de beperkte handleiding staat dus dat je eerst even een WiFi verbinding moet opzetten met de WIDAC, hierna via 192.168.222.254 het menu oproep om a) een wachtwoord op de WIDAC zet zetten (standaard is deze leeg) en b) de WIDAC koppel aan mijn eigen WiFi netwerk (simpel je eigen WiFi selecteren en je wachtwoord van dit netwerk eenmaal invoeren)

Ik heb als test op een laptop met WiFi en een vaste PC via UTP Media Monkey server geïnstalleerd met een paar test nummers in de bibliotheek/afspeellijst. Op mijn Iphone heb ik een gratis media monkey (MMote Lite ?) geïnstalleerd maar die kon geen apparaten vinden (geen enkele, dus ook niet de servers of clients) Het kan zijn dat dit niet de juiste app is voor Media Monkey ? (geen idee) Ik heb toen bijvoorbeeld MediaConnect als app gepakt (die had ik nog) en alle servers/clients (4 media servers)worden gevonden en kan ik aansturen. Het geluid kan ik zelf bepalen (iphone/WIDAC) vanuit de app tijdens het afspelen, tevens blijft de internetconnectie gewoon in stand en ik kan alle apps openen die een internet verbinding hebben zonder dat de muziek stopt of hapert.

Ik kan niet echt het verschil merken tussen RCA of S/PDIF kabel merken (beide geven goed geluid en ben geen audiofiel wat dat betreft) en ook heb ik bij WiFi geen "klik"geluid kunnen waarnemen tov de Airplay variant.

Al met al ben ik zeer tevreden hiermee, het is simpel, geluid is goed, kan muziek streamen vanuit alle mediadatabases, ongeacht bestandsformaat, zonder TV aan te zetten of complexe menu's te doorlopen, getest vanaf zolder met de WIDAC in de woonkamer, mijn vriendin is gelukkig (is a-technisch, maar snapt dit meteen), levering was vlot en de prijs van 69 euro inclusief verzending is voor mij prima tov de kwaliteit en functionaliteiten die ik zocht.

Het enige nadeel was dat als je besteld, dat je naar een Griekse betaalprovider wordt doorgestuurd en daar bepaalde teksten alleen in het Grieks staan (al is Google translate prima om te begrijpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 07:22
Klinkt best interessant Breezers, zo'n WiDAC.

Ik zag dat de WiDAC via Amazon.co.uk voor ongeveer 42,50 euro te krijgen is inclusief verzendkosten.

Als ik kijk naar de vormgeving en de locatie van de poorten kan dit net zo goed de Neet Airstream of de DigiFunk zijn. En de Neet is zelfs nog iets goedkoper dan de WiDAC en zit zo rond de 37,50 euro inclusief verzendkosten.

Alleen de reviews bij Amazon zijn niet altijd even optimistisch voornamelijk dat het even duurt voordat ie reageert op stoppen/starten/skippen/enz. en ik kan niet ontdekken of het apparaat hi-res audio aan kan zoals 24bit/96KHz of hoger.

• Breezers
MortalPiso schreef op woensdag 19 november 2014 @ 19:30:
Klinkt best interessant Breezers, zo'n WiDAC.

Ik zag dat de WiDAC via Amazon.co.uk voor ongeveer 42,50 euro te krijgen is inclusief verzendkosten.

Als ik kijk naar de vormgeving en de locatie van de poorten kan dit net zo goed de Neet Airstream of de DigiFunk zijn. En de Neet is zelfs nog iets goedkoper dan de WiDAC en zit zo rond de 37,50 euro inclusief verzendkosten.

Alleen de reviews bij Amazon zijn niet altijd even optimistisch voornamelijk dat het even duurt voordat ie reageert op stoppen/starten/skippen/enz. en ik kan niet ontdekken of het apparaat hi-res audio aan kan zoals 24bit/96KHz of hoger.
Lol, zo te zien zijn het allemaal klonen van elkaar met een andere merknaam ! _O-

Als ik dat eerder gezien had, dan had ik wellicht de goedkopere versie genomen.

Wat betreft vertraging: nummerlijsten en albums/artiesten zoeken is even snel als je normale muziek bibliotheek op je telefoon , bij starten, stoppen, skippen is er inderdaad een kleine vertraging van < 1 seconden (ergens tussen 0,5-0,8 sec) maar is wel normaal voor DLNA, hetzelfde heb ik ook met XBMC.
Ik heb een uitgebreide muziekcollectie in FLAC 24/192 staan en deze speelt deze moeiteloos af.

edit:zo te zien is het een aziatische kloon die onder tig verschillende merken wordt verkocht.
Bij deze website kom ik ook een nieuwe firmware tegen, ik zal deze eens flashen aangezien ik

1.0.01-A35(A.01) heb en zo te zien de A.XX slaat op welke venodr/merk het betreft

SoundMate M1 Firmware update Release: File Size:7M --- Change Log ---

2014-09-16 version 1.0.02-A39(A.01) have been released.
Fix the bug on AP scanning
Improve the stability when streaming.
Improve the speed to console connection.

2014-07-11 version 1.0.01-A39(A.01) have been released.
Improve the stability for DLNA streaming.

2014-06-17 version 1.0.00-A39(A.01) have been released.
First version firmware

http://www.uyesee.com/us/products/dl/2014/0926/8.html

[ Voor 20% gewijzigd door Breezers op 20-11-2014 06:25 ]

• FranciscusK
Breezers, hartelijk bedankt voor het uitgebreide rapport! Dat je vriendin er gelukkig mee is geeft de doorslag,
ik denk dat ik ook zo'n apparaatje ga proberen, bijvoorbeeld in combinatie met een pricewatch: WD My Cloud 4TB).

• Breezers
FranciscusK schreef op donderdag 20 november 2014 @ 08:23:
Breezers, hartelijk bedankt voor het uitgebreide rapport! Dat je vriendin er gelukkig mee is geeft de doorslag,
ik denk dat ik ook zo'n apparaatje ga proberen, bijvoorbeeld in combinatie met een pricewatch: WD My Cloud 4TB).
Zoals MortalPiso al aangaf is de Neet Airstream of de DigiFunk hetzelfde artikel alleen goedkoper.

Haha, ik heb dezelfde WD My Cloud ook staan ;) (check wel even het forum, aangezien er nog wat kleine kinderziektes in zitten die irritant kunnen zijn ivm verwachtingen ?)

p.s: De firmware update 1.0.02-A39(A.01) NIET UITVOEREN ! , netwerk verbindingen stotteren nu als een malle, zowel op Airplay als WiFi, de WiFi klapt er steeds uit en loopt te bufferen.

I probeer nu de firmware te downgraden :(

[ Voor 8% gewijzigd door Breezers op 20-11-2014 08:44 ]

• Breezers
Ik vrees dat ik hem kapot geflashed heb.....

Alle firmwares geprobeert maar sinds de update klapt de verbinding er telkens uit, stotteren/bufferen of wil niet verbinden. Ik zal eens vragen of er een restore mogelijkheid is.

• FranciscusK
Ik hoop dat het lukt om hem weer aan de praat te krijgen! Misschien is het dan toch wel handig dat je geen Chinese kloon hebt, ik kan mij voorstellen dat het in zo'n geval lastiger is technische hulp te krijgen.

Overigens lijkt het incident wel weer het adagium "if it ain't broke, don't fix it" te bevestigen. Ik ben daar ook vaak ingetrapt.

• Breezers
Nieuwe firmware ontvangen en heb via USB de WIDAC opnieuw kunnen flashen, waarbij alles nu weer goed lijkt te werken.

http://www.crystalaudio.com/Downloads/Downloads.aspx

Het betreft hier versie:

1.1.01-A21(A.01)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:37

Videopac

Rommelt wat aan.

Als je een beetje handig bent sluit je een Audiosonic ESS9023 DAC via I2S aan op een Raspberry PI B+. Een beter geluid kun je niet krijgen voor dat geld.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:18
hee wat een interessant ding, die WiDAC (en de NEET), kan iemand bevstigen dat het mogelijk is om muziek te streamen vanaf een NAS? Ik heb een QNAP thuis staan en dit zou ideaal zijn wanneer ik de muziek kon afspelen met de besturing vanaf mijn mobile of tablet.

En streamt deze dan rechtstreeks van de NAS?

[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 13-01-2015 19:39 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:32:
hee wat een interessant ding, die WiDAC (en de NEET), kan iemand bevstigen dat het mogelijk is om muziek te streamen vanaf een NAS? Ik heb een QNAP thuis staan en dit zou ideaal zijn wanneer ik de muziek kon afspelen met de besturing vanaf mijn mobile of tablet.

En streamt deze dan rechtstreeks van de NAS?
Yep, streamen via NAS werkt gewoon. Je hebt wel een app of programma nodig die als mediaplayer met DLNA ondersteuning werkt en het device wifi ondersteuning heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:18
ah thanks, en ik neem aan dat wanneer ik bv muziek heb gekozen via tablet of mobiel, ik deze gewoon weer kan uitzetten en dan de muziek blijft spelen?

Nog steeds tevreden trouwens? Niet te veel lag e.d.?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrX_Cuci
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-11-2024
Ik neem aan dat ook de Sitecom een clone is van alle genoemde apparaten in het topic, alleen inclusief de benodigde kabels: https://www.sitecom.com/n...ic-player/wma-1000/p/1601 Ik zie geen FLAC ondersteuning staan, maar heb wel al gezien dat Spotify werkt. Is dat bij die andere clones ook het geval? (geen flac, wel Spotify support) Komen er nog steeds nieuwe firmwares uit?

[ Voor 34% gewijzigd door MrX_Cuci op 09-04-2015 00:02 ]

Pagina: 1