Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

netwerk voor sociale stichting

Pagina: 1
Acties:

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Beste mensen,

Wij hebben een sociale stichting in oprichting en willen daarbij een netwerkje installeren. Wij gaan veel privé info over mensen opslaan. Wij gaan werken met in het begin iets van 10 laptops. Wireless dus.

Eisen:

Elke laptop moet een zakelijke laptop zijn, ssd nodig? En hoe groot zou de ssd moeten zijn? Met name dataverwerking en een enkele keer een filmpje oid
Elke laptop moet voorzien zijn van zakelijke software: bv iets van microsoft office 365? Gezamenlijke agenda beheren, gegevens uitwisselen tussen elkaar, werken met officepakket.
Vanuit huis moet je via je eigen computer kunnen inloggen met bepaalde rechten en dan kunnen werken.
Alle data moet ergens veilig opgeslagen worden, steeds van alles een automatische back-up gemaakt: NAS en/ of cloud? Wat is aan te raden
Er moeten iets van 50 zakelijke emails aangemaakt kunnen worden.
Het systeem moet open zijn en mee kunnen groeien in de toekomst.
Verschillende mensen werken ermee. Ook vanuit huis. Hoe kun je zo'n systeem het beste beveiligen?
Systeembeheerkosten per jaar?

Waar moeten wij zoal aan denken? Apparatuur, Aan wat voor totaalbedrag bv. Wij vragen natuurlijk ook aan bedrijfjes maar wij zijn een stichting en hebben nagenoeg geen geld en willen ons vooraf wat voorbereiden. Daarom nu hier de vraag. Wel wat natte vingerwerk..maar goed.

Graag jullie tips waar wij zoal aan moeten denken.

Bedankt,

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-11 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik raad iedereen aan om een SSD in z'n laptop te nemen, daar komen die dingen echt tot hun recht. 120G lijkt me in de meeste gevallen zat.

Voor beveiliging kun je het beste een VPN gebruiken. Dat kun je dan zowel voor WIFI gebruikers als mensen thuis gebruiken. (Wifi is zelf niet veilig, je moet er iets bij hebben zoals een VPN). Als je het echt goed wil doen heb je Two Factor Authentication nodig. Dus niet alleen een wachtwoord maar ook nog een tweede factor zoals bv een smart-card of SMS-code.

Een NAS is een prima oplossing maar koop wel kwaliteit. Met 10 mensen op een goedkope NAS werken wordt snel vervelend omdat het zo langzaam is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
als je nog een PC hebt staan, dan zou je eens kunnen kijken naar Zentyal: http://www.zentyal.org/

• Jan2002
Bedankt alvast voor jullie reacties. Aan wat voor NAS zit je dan bv te denken? In welke prijsklasse bv. En hoeveel schijven en grootte? WD Red schijnt goed te zijn.
En de software op de laptops? Is windows 365 goed voor ons gebruik? Of raad je andere software aan? En die software staat op elke laptop? En hoe doe je dat als je thuis andere software hebt en van daaruit werkt?
En op elke laptop een eigen virusscanner en firewall?
En als mensen thuis bv virussen hebben, kun je je daar extra tegen beschermen? Of heb je daar geen last van als je VPN gebruikt?

En als je de laptop gebruikt, sla je data dan direct op de NAS op en niet eerst op de laptop?

En dat systeembeheer is dat nodig ( zo moeilijk! ) om daarvoor een extern bedrijfje in te schakelen?

Wat voor zal alles zo ongeveer kunnen gaan kosten...natte vingerwerk.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou zeker naar Office 365 kijken, voor 9.60 per gebruiker per maand heb je 5 (persoonsgebonden) Office licenties, een mailbox van 50 GB in een Exchange omgeving (dus met kalender, archiving etc), 1 TB aan One Drive Business (=Sharepoint) opslag. Zie http://office.microsoft.c...-premium-FX103037625.aspx.

Laptop met SSD, tja als je alleen Office programma's draait heeft dat niet zo een toegevoegde waarde dat het onmisbaar is. Moeten het laptops zijn? Ik heb zelf een keer heel kosteneffectief tweede hands office PC gekocht (HP Smal Form Factor, 4Gb) met 2 beeldschermen (nieuw) per werkplek. Ben je voor 350 euro de werkplek ook klaar. Zeker met Office werk biedt een werkplek met 2 beeldschermen meer productiviteit winst dan een laptop met een SSD, maar goed dat kan ik jouw geval natuurlijk anders zijn.

• Jan2002
Ja, wij moeten zeker met laptops werken en ook wireless.

En kun je dan bijvoorbeeld ook met meerdere telefoons voor voip werken? Of hangt dat laatste van je provider af?
En je hebt waarschijnlijk ook een router nodig. Stel je daar nog speciale zakelijke eisen aan?

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-10 15:41
Office365 is idd de go-to oplossing voor de meeste kleinere bedrijfsoplossingen die office/mail moeten hebben.
One Drive kan je gebruiken als je persoonlijke cloud, wordt volgend jaar ook 'ongelimiteerd' in opslagruimte, maar afhankelijk van welke persoonlijke gegevens je gaat opslaan is 'de cloud' in handen van een Amerikaans bedrijf misschien niet de beste oplossing.
In dat geval kan je ook eens kijken naar Synology NAS, deze heeft ook cloud functionaliteit etc, maar dan heb je een fysiek apparaat lokaal staan. Daar heb je natuurlijk andere problemen mee zoals backup van de data en fysieke beveiliging van het apparaat. (edit: Ik zie ook vanuit je vorige post dat je vragen hebt over een paar basis zaken van hoe een NAS werkt, ik zou het afraden om dan zelf met een NAS te gaan zitten klooien als deze moet dienen voor bedrijfsdoeleinden.)

VOIP over wireless kan, maar enkel onder bepaalde omstandigheden met bepaalde limitaties. Uit persoonlijke ervaring (uiteindelijk hebben we het afgeblazen): de VOIP toestellen hebben hun eigen access points nodig, met een gescheiden netwerk is het al moeilijk genoeg om stabiele verbindingen te verkrijgen. Als je wireless wilt omdat je TIJDENS het gesprek het hele gebouw wilt rondlopen gaat het ook tegenvallen, zero-handoff werkt bij veel fabrikanten niet goed en roaming geeft haperingen.

Je vraag over de router snap ik niet en staat ook enigsinds los van het voip verhaal (buiten QoS, maar dat gaat verder dan je router alleen).

Je stelt een paar grote vragen en we kunnen je geen sluitend antwoord geven, daarvoor is er teveel op de markt en weten wij te weinig over je wensen, mogelijkheden, ... Als we uitgaan van Office365 en dat je die zelf kan beheren:

Office365 voor 50 licenties (je praat over 50 mailboxen): 11.50e gebruiker/maand (de voorgenoemde 9.60 telt enkel als je het per jaar afneemt): 11.50e * 50 gebruikers = 575e/maand (of 6.900e per jaar)

Laptops: Op ons bedrijf wordt daar 600e per laptop voor gerekend. Daarbij komen dan eventueel extra setupkosten voor de werkplek (als de laptop voor een nieuwe werkplek is en niet ter vervanging van is): docking station + 2 schermen, nog eens 500e
Dus afhankelijk of je enkel laptop's koopt, of ook nog werkplekken met externe monitoren en dockingstations inricht: 600/laptop * 10 laptops = 6.000e laptops en 500/werkplek * 10 werkplekken = 5.000e werkplekken => 11.000e (reken dat die laptops na 3j te traag zijn om productief op te werken en dat de werkplek wel 6j mee kan, dus 6000/3 + 5000/6 + afronden naar boven voor uitval = 3000e/jaar)

Voip: (wij zijn bij Voys, niet de goedkoopste, maar om je een idee te geven)
Opstart kosten: 10 Cisco SPA504G, opzet kosten allerhande: 1000e + 500e = 1500e (eventjes onze factuur erbij genomen en wat uitgemiddeld)
Vaste kosten (pakket compleet, 1 nummer, 50 accounts): 37.50 + 2 + 120 = 159.5/maand + belkosten (dat kunnen wij niet raden, alles tussen 10e en 1000e schat ik)

Verder heb je nu nog geen internet/netwerk/bureau/... Maar hopelijk begrijp je dat het hier rap over duizenden euro's gaat en op jaar basis tienduizenden euro's recurrente kost. Hierover in een korte forumpost een volledige en iets of wat correcte uitleg typen is redelijk onmogelijk. Ik merk ook dat bij iedere post van jou er meer vragen komen, ik vrees dat ook dat dit wat te hoog gegrepen is zonder verdere IT ondersteuning aan jouw kant.

[ Voor 3% gewijzigd door Dred op 15-11-2014 18:39 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:18
Gezien de vraagstellingen die gesteld worden krijg ik het idee dat de kennis bij jullie niet in IT zit , helemaal niet erg natuurlijk, maar zeker als je prive gegeven wil gaan uitwisselen en daarbij zaken als thuis werken en wireless connecties in combinatie met bijv VPN toegang aan bod gaan komen denk ik niet dat je dit zelf moet willen doen.

Ik denk dat het beste advies in deze is, neem contact met enkele automatiseerders bij jou in de regio, laat hen eens de situatie behoordelen, de wensen en eisen inventariseren en op basis daarvan een plan uitwerken en de daarbij horende offertes. Voor een omgeving met 10 PC's en mogelijk een NAS (of Cloudplekken) lijkt mij bijv een eigen systeembeheerder niet opwegen tegen de kosten van zo'n beheerder en is mogelijk uitbesteden een goedkopere optie, waarbij je ook vaak de beveiliging e.d. een stuk beter op orde hebt dan wanneer je dit zelf gaat doen zonder echte ICT achtergrond.

• Jan2002
Bedankt voor de uitvoerige reacties. Gezien onze beperkte kennis van het ICT-gebeuren, halen wij er ook een ict'er bij. Zoals ik al zei willen wij ons vooraf wat informeren om zo wat beter te kunnen handelen. Jullie reacties helpen daar zeker bij. Ik begrijp jullie reacties dat op mijn vele vragen niet altijd een direct antwoord mogelijk is en mijn gebrek aan kennis op dit gebied duidelijk toont. Maar toch ben ik dankzij jullie verder gekomen. Nogmaals dank. En heb je nog tips, en ook al begrijp ik het niet helemaal, ik neem het allemaal mee.

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Hou alstjeblieft ook rekening met het feit dat er duidelijke regels zijn met betrekking van opslaan van persoonsgegevens in de wet, Dit word vaak vergeten, men mag namelijk niet zomaar van allerhande informatie over mensen opslaan.

• Jan2002
Uit kostenoverweging hebben wij een en ander teruggebracht tot 5 laptops en één desktop.Wij hebben met een ICTér gesproken. Hij stelde voor om elke 15 inch laptop te voorzien van een ssd schijf van 256 GB. Daarop ook al je software en data te plaatsen. (Je kunt dan overal werken en bent niet afhankelijk van de buitenwereld, is zijn reden). Hiervan wordt dan altijd automatisch een backup gemaakt in de cloud zodra je verbinding hebt met internet. Hij stelde voor om office 2013 te installeren. Algemeen agendabeheer en mail via bv opensource software. Hij zei dat een vpn-verbinding ouderwets is evenals een dockingstation. Vele laptops hebben al geen aansluiting daarvoor meer. Verder stelde hij dat je voor 600 euro geen zakelijke laptop kunt kopen. Maar welke is dan bv voor 600 wel geschikt: veel gebruik, veel verplaatsen binnen het gebouw.
Wat mag bv het beheer van, na de opstartfase, kosten voor deze 6 werkplekken per jaar?. natte vingerwerk...oke.
Van office 365 was hij niet zo gecharmeerd.

Graag mogelijke reacties.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Je wil voorzichtig met de centen zijn lees ik in ieder geval tussen de regels door.

Dus....

Neem je 128Gb SSD's en plaats je die naast je HDD, dan kun je prima data op je HDD zetten en heb je aan 128Gb meer dan genoeg.

Maar, het kan ook wachten...
SSD's is geen must en kan later ook.
Bespaar je nu lekker; de laptop doet het prima zonder.

Waarom zakelijke laptops? Als je een beetje voorzichtig met 'normale' laptops doet, gaan ze lang mee.
Dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

VoIP software + headset op de laptop is wellicht een oplossing voor je telefonievraag.

VPN ouderwets? Ik noem dat eerder een bewezen techniek die veel gebruikt wordt.

Office 365 niet? Wat is de reden, behalve het er niet van gecharmeerd zijn?

Misshien toch nog andere ICT-ers raadplegen?

Succes iig!

Te koop....

• Jan2002
Bedankt voor je reactie albino,

Maar in de laptops zit de ssd schijf. Waar wil je dan de HDD plaatsen? Ook in de laptop? Of bedoel je een externe HDD erbij? De laptop moet wel gemakkelijk mobiel zijn.
Heb ik gelijk door te stellen dat 256 GB aan schijfruimte vrij beperkt is voor data en besturingssysteem en andere software zoals office e.d.? En wat dan in het voorgestelde systeem van de ict 'er?

De ict'er was bv niet gecharmeerd van office 365 omdat ieder zijn data moest opslaan in de cloud van office: one drive?

Uitgaande van dat wij bv office 365 gaan gebruiken. Waar wij dan mee zitten is ook dat de gemeenschappelijke agenda ook toegankelijk moet zijn voor enige thuiscomputers waar geen offiice365 opzit. En dat deze thuiscomputers ook toegang moeten hebben tot bepaalde data, mappen e.d die ergens zijn opgeslagen: cloud oid, nas..? En ik zat hierbij te denken aan een vpn verbinding. maar kan die combinatie?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Niets mis met office 365. vpn is niet niet nodig, imho kun je de kalender delen met een link die je aanmaakt

Data is ook geen probleem, als je in kan loggen kun je een netwerk mapping naar de sharepoint maken. Of via de webinterface openen/editen

er zijn ook voorwaarden waarbij je office 365 gratis kunt krijgen voor non profits maatschappelijk shizzle

http://office.microsoft.c...onprofit-FX104085114.aspx
Eligible Organizations

Nonprofits and non-governmental organizations must be recognized as charitable organizations in their respective countries in order to be eligible for Microsoft Nonprofit Programs. Eligible organizations must also operate on a not-for-profit basis and have a mission to benefit the local community that could include, but is not limited to:

Providing relief to the poor
Advancing education
Improving social welfare
Preserving culture
Preserving or restoring the environment
Promoting human rights
Establishment of civil society
vooir voip heb je ook lync als onderdeel van office 365 (chech wel of het ook in de non profit versie zit)

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 18-11-2014 21:01 ]

Iperf

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-11 12:34
+1 voor de reactie van Miepermans, hou aub rekening met eventuele gevoelige data?!
(Ik werk in een zorginstelling van +/- 1000 werknemers, en z'n 600 werkposten, en een hoop medische toestellen)

VPN ouderwets? No offence maar in dit geval mag hij toch nog eens lezen wat een vpn is, je gaat niet met gevoelige data werken op een (open) wifi netwerk werken. De cloud is bij ons voorlopig nog altijd een no-go, hoe groot onze data nood ook mag worden... (idem met 365 dus).

Ik zou in dit geval aan zoiets denken:

één fysieke server (met interne storage of eventueel NAS/SAN. Redundantie qua processing zal in dit geval niet zo belangrijk zijn.) De back-up oplossing moet wel deftig bekeken worden.

Hierop draaien (virtueel) een kleine AD omgeving (domain), fileserver, exchange(?), terminal server, ...

Op de terminal server installeer je het medisch dossier of wat het ook mag zijn (documenten) met toegang tot persoonlijke/gedeelde shares. De gebruikers kan je bv. laten werken via een ssl vpn op de terminal server of via een vpn client. Beide hebben natuurlijk weer voor en nadelen... Een "kleine" professionele firewall kan hierbij al helpen (Persoonlijk vind ik een Stormshield U70S-U150S in dit geval wel een mooie oplossing).

Wij gebruiken voor teleworkers meestal een ssl vpn met terminal servers omwille van veiligheid + gemak op externe workstations die niet door ons worden beheerd. Dit in combinatie met wachtwoord en digipass token.

Voor de laptops zou ik eens kijken naar bv. Dell latitude.
Dockings worden bij ons ook nog regelmatig gebruikt en noem ik zeker niet ouderwets... ga maar eens naar een meeting en je moet je externe muis, toetsenbord, netwerk,.. en schermen nog loskoppelen. Met een docking is dit klik en de laptop is mee, geen gedoe met kabels :-)

Onze budgetten zullen totaal niet te vergelijken zijn, maar ik denk dat bovenstaande niet onbetaalbaar moet worden. Naar mijn mening kent "gevoelige" data geen prijs en anders wordt het de eisen aanpassen: bv elk een typemachien en plofkluis >:) Een groot deel hangt ook van de mensen af: hoe verantwoordelijk gaan ze met de data omspringen (al dan niet zonder beter te weten) en de regels die je daarrond maakt. Als je security moet afdwingen kost het geld.

@fish: Ik zou die uitspraken niet maken zonder meer over de graad van gevoeligheid van de data te weten (Ik heb privé gegevens gelezen als gevoeliger dan bv. woonplaats etc). Anders my bad, Moest ik dit alles te groot zien, zal het wel aan mij liggen (beroepsmisvorming ;) ? )

• Jan2002
Bedankt voor je reactie. Misschien heb ik de gevoeligheid qua data wat te zwaar aangezet. Zie onze sociale instelling meer iets in de trant van een soort sociaal uitzendbureautje met alle gegevens van dien. Maar welke eisen daar allemaal aan veiligheid en privacy gesteld worden, is nu ook voor ons nog een vraag. Er wordt zowel op het werk ( laptops) als thuis gewerkt op de eigen computers. En VOIP zou mooi zijn. Om in ieder geval één of meerdere vaste nummers te hebben. ( geen mobiele nummers dus). Ik ben nog zoekende naar de structuur. nas/cloud/office365? Het zal ook zeker wireless moeten voor de laptops.

Aanvullend nog. Het voorstel van de ict'er is om zoals gezegd elke laptop te voorzien van een SSD van 256 GB. Alles wat hier op komt daar wordt een backup van gemaakt naar de cloud toe. (Die SSD raakt mijn inziens nogal snel vol). Is dit een gangbare praktische oplossing? Is het niet verstandig om je data direct ergens dubbel op te slaan en je ssd zoveel mogelijk schoon te houden?

[ Voor 25% gewijzigd door Jan2002 op 19-11-2014 08:48 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jan2002 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 20:05:
Uit kostenoverweging hebben wij een en ander teruggebracht tot 5 laptops en één desktop.Wij hebben met een ICTér gesproken. Hij stelde voor ....
Nergens om, maar neem een betere IT-er...
Jan2002 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 21:59:
Maar welke eisen daar allemaal aan veiligheid en privacy gesteld worden, is nu ook voor ons nog een vraag.
<knip>
Ik ben nog zoekende naar de structuur.
Stel nu eerst eens je requirements eens op...
  • Je weet nog niet aan welke regelgeving je moet voldoen
  • Ik heb nog nergens niets gelezen over hoeveelheden data die bewaard moeten worden
  • Ik heb nog niets gelezen over hoelang gegevens bewaard moeten worden
  • Eisen met betrekking tot beschikbaarheid en toegankelijkheid van data zijn nog niet helder
  • Backupstrategieën zijn nog onbekend (RPO/RTO)
  • Etc.
Ondanks al die onduidelijkheden ben je toch al druk aan het kijken naar apparatuur waarmee jullie aan de slag kunnen gaan. Een goede IT-er had eerst in een gesprek aangegeven welke requirements glashelder boven water moeten komen en was pas daarna naar eventuele oplossingen gaan zoeken (hardware, infrastructuur en software).

Even ter info, maar in een beetje gemiddeld traject gaat 70% van de tijd zitten in het opstellen van de requirements, 20% van de tijd gaat zitten in het opstellen/verzinnen van een oplossing en 10% van de tijd in het implementeren hiervan.

Bron: aardig wat jaartjes werkervaring in dit gebied...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-10 15:41
Question Mark heeft volledig gelijk (zie ook zijn vette rode titel...)

Raar advies van die IT'er. Opgepast: IT != IT, de sector is gewoon heel breed, misschien heb je iemand te pakken die niet de goede expertise heeft voor jouw probleem.

Ga maar eens goed na wat je functionele eisen zijn.
Hoe hard heb je computers nodig? Hoeveel van de tijd wordt er op gespendeerd? Wat ga je er op doen? Welke software (licenties)? Heb je echt de volledige office suite nodig? Heb je een mail server nodig, zoja, moet dit een simpele mail server zijn of een fully blown Exchange server? Kan je in de cloud werken of zijn er wettelijke/functionele limitaties?
+wat hierboven gezegd is.

hiermee kan je naar een IT'er gaan en verdere technische eisen uitwerken en op basis daarvan een algemene oplossing binnen een budget range. Op basis van die oplossing kan je gaan kijken naar specifieke apparatuur die het beste matched.

Ter indicatie: Buiten de developers heeft er niemand een SSD in z'n machine steken hier. Als je met beperkt budget gaat werken lijkt het mij ook een zware kost.
En PS: Mocht het blijken dat je geen volledige office suite nodig hebt, cloud wel kan, google docs goed genoeg is, ... kan je gaan kijken naar chromebooks en google apps for domains, om eens een heel andere oplossing aan te raden (welke eigenlijk wel voor een stuk gemaakt is voor dergelijke situaties).

• Jan2002
Mensen bedankt voor al die tips. Ik neem ze mee. Ben er zeer erkentelijk voor.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11 17:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

Misschien een idee om Google apps for business te proberen (tijdje gratis)? Dan heb je lokaal geen office suite nodig (als Google docs voldoet), en chromebooks en boxen zijn zeer gunstig geprijsd en voelen vrij vlot aan. Ze hebben bijna geen onderhoud nodig. Alleen gebruikersnaam en wachtwoord en je hebt je eigen bestanden op elke chromebook.

Natuurlijk werkt dit ook met Windows en andere besturingssystemen.

Ook buiten de locatie kan men gewoon de zelfde omgeving gebruiken. Ook beschikt iedereen over een mailbox, agenda, opslag en dergelijke. Alleen sla je inderdaad je data op in Amerika. Een servertje op kantoor is leuk maar, je hebt een systeembeheerder nodig en wat als er bijvoorbeeld brand uitbreekt?

Zoals ik al zei, probeer het eens! :*)
Office 365 en Google docs zijn een aantal dagen gratis te gebruiken, en deze pakketen zijn naar mijn mening bijzonder makkelijk te implementeren en te beheren.

[ Voor 17% gewijzigd door silverball op 24-11-2014 21:30 . Reden: Leesbaarheid ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk eens naar ClearOS een mooie linux distributie die met simpele apps werkt voor wat je nodig hebt gratis en betaalde mogelijkheden en ook VPN niet te vergeten het rechten management is goed geintegreerd en simpel uit te voeren. Zentyal is als app aanwezig In mijn ogen is alles wat niet op Nederlandse servers staat al een no go.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Jan2002
Wij willen nu al enkele laptops kopen omdat wij die nu reeds nodig hebben. Het worden laptops met SSD 128 GB, iets van 15 inch scherm. Wij zijn afgestapt van zakelijke laptops die zijn gewoon te duur. Hier is al het merk Dell latitude genoemd. Welke type hiervan is dan van toepassing? Kennen jullie nog andere types?

• Jan2002
Aanvullend: wat voor soort scherm zou aan te raden zijn? Zie bij Tweakers alleen laptops met HDD en niet met SSD. Wij schijnen zelf nog enkele windows licenties te hebben. Kun je die zo overzetten?

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 18:20

Plato112

Da is toch nie normaal!

Jan2002 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 19:42:
Wij willen nu al enkele laptops kopen omdat wij die nu reeds nodig hebben. Het worden laptops met SSD 128 GB, iets van 15 inch scherm. Wij zijn afgestapt van zakelijke laptops die zijn gewoon te duur. Hier is al het merk Dell latitude genoemd. Welke type hiervan is dan van toepassing? Kennen jullie nog andere types?
Dell Latitude's zijn de zakelijke laptops van Dell, dus iets klopt er niet helemaal :)

Speed limits are like herpes.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jan2002 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 19:42:
Waarom SSD schijven? Welke performance vretende applicaties gaan jullie lokaal gebruiken waarom dit nodig is.

En sorry, maar ik begrijp er niet veel van. Je geeft aan dat je weinig geld hebt als stichting, maar besluit wel om dure ssd's in dure laptops te plaatsen. Waarom moet het OS windows zijn en waarom voldoet een simpel chromebook niet?

Een dell latitude begint vanaf ongeveer 500 euro, een chromebook vanaf 240 euro... Nergens om, maar het klinkt (zoals je het nu brengt) alsof je geld over de balk aan het smijten bent.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 17:04

Eagle Creek

Breathing security

Wij gaan veel privé info over mensen opslaan.
Houd rekening met de Wet Beschermings Persoonsgegevens en de grondbeginselen. Een daarvan is dat je uitsluitend opslaat wat écht noodzakelijk is en niet meer dan dat.

Overweeg centrale opslag, toegang en beveiliging tot deze gegevens. Als dat geen optie is, overweeg dan decentrale beveiliging, en dat begint bij ten minste encryptie van alle mobiele devices.

Verder sluit ik mij aan bij Question Mark. Als je de betreffende personen serieus neemt, denk je vanaf stap 0 goed na over hoe je de beveiliging van de gegevens van die personen serieus neemt. Denk meer in principes, meer in techniek.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

SSD's duur? Ik snap dat je als MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCPér weinig meer met hardware meer te maken hebt ( ;) ) maar 128GB SSD's kosten echt geen drol meer (< € 60).

In je zakelijke laptop geen SSD meer zetten is - als je niet heel veel opslag nodig hebt (> 200GB) - IMO niet meer te verdedigen anno 2014.

Wij hebben in al onze laptops en desktop's SSD's zitten en dat is de beste investering ooit geweest. Nooit meer klachten over trage werkstations én de apparatuur gaat jaren langer mee. En dat voor een investering van nog geen € 60 per werkstation :o

Dat de onderbouwing van e.a. ontbreekt ben ik verder wel met je eens.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• aZuL2001
  • Laatst online: 12-10 22:55
Hier is al het merk Dell latitude genoemd. Welke type hiervan is dan van toepassing? Kennen jullie nog andere types?
Jan2002, we willen best helpen en je van advies dienen.
Maar op deze manier begint het bijna op (onbezoldigd) helpdesk werk te lijken.

Ga eens terug naar eerdere adviezen over regelgeving en requirements.
Neem je tijd, werk dat goed uit.

Met een vliegende start ben jij en je stichting niet geholpen.

Abort, Retry, Quake ???

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Glashelder schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 20:27:
[...]

SSD's duur? Ik snap dat je als MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCPér weinig meer met hardware meer te maken hebt ( ;) ) maar 128GB SSD's kosten echt geen drol meer (< € 60).
De goedkoopste Dell Latitude met HDD is ongeveer 500 euro volgens de pricewatch. Een latitude met SSD begint vanaf ongeveer 700 euro. Tenzij TS zelf van plan is om te gaan knutselen kost dit per laptop gewoon 200 euro meer. Ik zag bij Dell op de site overigens ook geen optie om een goedkope(re) Latitude laptop te voorzien van een SSD, waarschijnlijk begint die optie pas vanaf een bepaalde serie.

En die 200 euro meerprijs per laptop kan ik dan even niet rijmen met:
Jan2002 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 14:15:
Wij vragen natuurlijk ook aan bedrijfjes maar wij zijn een stichting en hebben nagenoeg geen geld
Bedankt,
Voor de rest heb je compleet gelijk hoor, ik doe eigenlijk niets met werkplekhardware en ken de prijzen echt niet. Ik zou daar eigenlijk ook geen advies over moeten geven (en dat meen ik serieus). :)

• Jan2002
Ik besef terdege dat ik onduidelijk ben en een leek, en dat het wel een helpdesk lijkt-:)...... maar iemand gaf als antwoord als voorbeeld voor een laptop de del latitude. Besef dat deze gewoon te duur is nu. En ga voor een goedkopere kijken. Binnenkort komt iemand info geven over office 365 non-profit. Ondanks de verwarring door mij gecreëerd, leer ik telkens meer van jullie. Bedankt. Wij gaan trouwens wel uit van een ssd op elke laptop van 128 gb. Omdat ze nu veel goedkoper zijn geworden en wij de data direct elders gaan opslaan. En ik las op internet dat op een chromebook niet alle software draait. Dus daar ook nog twijfels.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Jan2002 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 21:01:
Binnenkort komt iemand info geven over office 365 non-profit.
Office 365 is voor non-profit organisaties in veel gevallen kostenloos. Neem je Office ProPlus erbij, dan betaal je wel een kleine bijdrage.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-11 14:38
Jan2002 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 21:01:Besef dat deze gewoon te duur is nu. En ga voor een goedkopere kijken.
Vraag eerst een offerte voor het totaal plaatje aan hardware (en/of software) en vermeld dat je non-profit bent, doel etc. Bij 5+ aantallen zijn er regelmatig aardige kortingen mogelijk, zeker als je eisen wat ruimer zijn, welke bij de 'niet zakelijke merken' vaak niet mogelijk zijn.

Los daarvan zijn de kosten voor volgende werkdag reparatie op locatie vaak niet heel erg hoog bij deze laptops. Als er tegenover een defect kosten voor niet gewerkte uren staat is dit mijn inziens altijd rendabel (eenmalige investering v.s. operationale kosten lange termijn).
Binnenkort komt iemand info geven over office 365 non-profit ... wij de data direct elders gaan opslaan ... een chromebook
Als je het over gevoelige data hebt is het in voldoende mate rekening houden met wet en regelgeving belangrijker dan een paar duizend euro opstartkosten. Met het oog op de huidige ontwikkelingen binnen NL, EU en US met wet, regelgeving en jurisprudentie ben ik zeer terughoudend met het in de cloud plaatsen van dergelijke data.
Jan2002 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 20:05:
Wij hebben met een ICTér gesproken. ... Hij zei dat een vpn-verbinding ouderwets is evenals een dockingstation. Vele laptops hebben al geen aansluiting daarvoor meer. Verder stelde hij dat je voor 600 euro geen zakelijke laptop kunt kopen.
Laat die ITer trouwens maar ver links liggen als het even kan.
Wat mag bv het beheer van, na de opstartfase, kosten voor deze 6 werkplekken per jaar?. natte vingerwerk...oke.
Afgaand op een tweetal grote onderzoeksinstellingen €2k tot €5k per jaar afhankelijk van hoe beheerd.
Van office 365 was hij niet zo gecharmeerd.
Gokje: fanboy.

[ Voor 23% gewijzigd door The Lord op 03-12-2014 11:52 . Reden: Domme tiebvaud. ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• aZuL2001
  • Laatst online: 12-10 22:55
Je zou als non-profit stichting natuurlijk ook kunnen kijken naar een Ubuntu / LibreOffice omgeving.
Geef je gelijk een krachtig signaal naar de buitenwereld.

(je wens is tekstverwerken niet MS Word, etc etc)

Abort, Retry, Quake ???

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Geen zakelijke laptops maar toch lokaal werken op deze laptops? Wat doe je als een laptop gestolen wordt? Hoe is de data versleuteld? Denk daar eens over na. Ik lees alleen maar over techniek en discussie wel of geen SSD. De discussie zou meer moeten gaan over:

1. Wat voor gegevens;
2. Hoe sla je ze op;
3. Welk niveau van beveiliging moet er op de gegevens;
4. Hoe bewaak je de a) de consistentie van de gegevens en b) de privacy op de gegevens
5. Wat voor software gaat er gebruikt worden, zoals agenda (ja), mail (ja), tekstverwerking (ja), maar wat is de rest
6. Welke procedures zijn er omtrent a) Backup, b) gegevensverlies, c) verlies van een laptop
7. Wat zijn de restricties van de data, mogen ze in de cloud, is de aanbieder een safe-harbour aangesloten bedrijf als het de cloud in gaat
8. Wat is de verhouding buiten-/binnenkantoor werkzaamheden met de automatisering
9. Is er wel geld en tijd om een eigen ICT omgeving neer te zetten
10. Is de beheerder gekwalificeerd gescreend of is dit niet nodig bij jullie datapatroon
11. Wat is de meerjaren visie van de stichting

En zo zijn er nog veel meer vragen. En die IT'er, die werpt alleen maar meer vragen op dan antwoorden. En een goede adviseur komt met oplossingen die aansluiten op de vraag (en niet wens) en moeten zeker niet geleid worden door persoonlijke voorkeur of aversie. Want dat breekt je later op. Niets ergers om een afwijkende oplossing neer te zetten en dan na twee jaar de investering weg te doen omdat het allemaal anders moet.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Eerlijk gezegd zou ik een IT'er die "niet gecharmeerd" is van Office 365 links laten liggen. Hij moet een duidelijk advies kunnen geven, zonder een sterke persoonlijke voorkeur.

Office 365 is zoals gezegd DE goto oplossing om zonder teveel poespas je IT te beheren. Niet voor niets gebruiken kleine en grote organisaties O365, al is het alleen maar om enorm te besparen op onderhoud.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wim-Bart schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 23:10:
Geen zakelijke laptops maar toch lokaal werken op deze laptops? Wat doe je als een laptop gestolen wordt? Hoe is de data versleuteld? Denk daar eens over na. Ik lees alleen maar over techniek en discussie wel of geen SSD. De discussie zou meer moeten gaan over:

<knip>
En hier ben ik het helemaal mee eens. Er is al eerder gevraagd om als stap één de requirements op te gaan stellen. Ik krijg alleen de indruk dat dit nog steed niet is gebeurd.

Wel geeft TS aan dat er getwijfeld wordt over Chromebooks aangezien deze niet alle software kunnen draaien. Er is echter nog helemaal niet bekend welke software gebruikt gaat worden. Uit dit simpele voorbeeld blijkt gewoon dat eerst dit soort bassale zaken inzichtelijk moeten zijn voordat er uberhaubt keuzes gemaakt kunnen worden.

Pagina: 1