Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Telefoongebruik op de weg

Pagina: 1
Acties:

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Sinds begin dit jaar rijd ik mijn woon-werkverkeer op de motor, en let wat meer op het andere verkeer op de (snel)weg. Waar ik toch wel van geschrokken ben is hoeveel mensen het volstrekt normaal vinden om op de weg aan hun telefoon te pielen, zie bijvoorbeeld dumpert.
Dusss, tijd voor een polletje om te kijken hoe Tweakers hier mee omgaan:

Poll: Zit jij wel eens aan je telefoon in de auto?
Nooit
Alleen bij het stoplicht/in de file
Alleen voor dingen als navigatie
Ik app zonder problemen onder het rijden
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=392837&layout=1&sort=prc

Ik kan niet m'n hoofd er omheen krijgen dat de drang naar communicatie groter is dan je ogen op de weg houden, dus schroom niet om je keuze te onderbouwen :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:36
Ik mis de optie soms.

[ Voor 78% gewijzigd door tlpeter op 15-11-2014 14:02 ]

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 10:12

AzzKickah

06-CENSORED

Nee ik kan me wel 'bedwingen' tot aan het stoplicht. Eerder (tot een paar jaar geleden zeg maar) deed ik het wel eens maar het is toch gewoon te gevaarlijk om echt tijdens het rijden een berichtje te gaan typen of Facebook of zo te gaan lezen. Totaal onnodig ook.

En dan nog, bij het stoplicht kijk ik ook niet langer dan een halve seconde onafgebroken naar het scherm, want ik wil het groene licht niet missen. Ik heb namelijk een gigantische schurfthekel aan mensen die niet doorhebben dat het groen is :X

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 14:51
Ik heel af en toe voor het stoplicht of in de file, en dan niet eens appen of bellen of zo, maar om dingen te controleren. Het is zo'n multifunctioneel apparaat dat het vaak ook het enige is wat ik bij me heb. Wat dus meteen betekent dat het mijn enige bron van informatie is met betrekking tot hetgeen waar ik naar onderweg ben.

Dingen controleren is echter zo gedaan, als je echt wilt gaan zitten typen dan wacht je maar tot je echt geparkeerd staat.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:36
Nooit. Het is (bij mij) nooit zo belangrijk zijn dat het á la minute moet worden bekeken of beantwoord. Bij een stoplicht kijken doe ik ook niet want tegen de tijd dat ik m'n telefoon uit m'n zak heb gehaald, ontgrendeld en bekeken wat ik zou willen bekijken kan ik al weer doorrijden.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Nooit, ik doe enkel de krant lezen in de auto. Jammer dat het grote formaat er niet meer is, dat kon je mooi over de helft van je dashboard leggen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nooit. Nou ja, als ik op een parkeerplaats sta wel, maar nooit elders. Ook niet voor een stoplicht of in een file.

Veel te linke soep imho. Je hoeft maar één moment even afgeleid te zijn, en voor je het weer lig je tussen 6 plankjes.

Virussen? Scan ze hier!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-10 23:14
Mist een optie ik heb geen auto of ik heb geen rijbewijs ;)

const { signature } = await fetchProfile()

• Napo
  • Niet online
moijamie schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 12:56:
Mist een optie ik heb geen auto of ik heb geen rijbewijs ;)
Meh, dan val je gewoon buiten de scope :+

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:33
Ik gebruik nooit mijn telefoon tijdens het rijden, ik heb ook gewoon een hekel aan mensen die dat wel doen

Daarnaast zie ik alles op mijn Navigatie als ik dat wil

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:39
Niet zo zeer bij het stoplicht, in de file nog wel eens (Bijvoorbeeld om dan even het werk te bellen om te zeggen dat ik wat later ben ivm file).

Verder onder het rijden nooit.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:01

m-vw

Dus?

Napo schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 12:44:
Nooit, ik doe enkel de krant lezen in de auto. Jammer dat het grote formaat er niet meer is, dat kon je mooi over de helft van je dashboard leggen.
_O-

Verder enkel in de file of bij een verkeerslicht.

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:40
nee. Maar in hoeverre telt een multifunctioneel touchscreen in je auto waarop de A/C ingesteld is?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32
Ik gebruik mijn telefoon in principe niet in de auto. De enige keer wanneer ik mijn telefoon aanraak is wanneer ik gebeld wordt en een telefoontje verwacht. In dat geval kijk ik bij een stoplicht wie er gebeld heeft (of ik stop even ergens). Dit gebeurt echter maar een paar keer per jaar. In alle andere gevallen kijk ik achteraf wel wie er gebeld heeft.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:21

steveman

Comfortabel ten onder

Ik doe m'n best om door hun gesprekken heen te toeteren.

Zo makkelijk te spotten van die bellers. Slingeren, of geen voorrang verlengen op de rotonde... (Die laatste had ik eigenlijk achterna moeten rijden, heb er nog spijt van dat ik dat niet deed)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mijn telefoon blijft in mijn broekzak de hele rit in de wagen. Ik heb een ingebouwde bt handsfree kit in mijn auto die via het stuur te bedienen is. Op mijn windows phone heb ik de car mode op mijn auto's bt ingesteld.

Zoveel kost een carkit niet en dan kan je tenminste je handen aan het stuur houden!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij stoplichten en in de file gebruik ik m redelijk vaak. Ik sta toch stil en bij het woon-werk verkeer ken ik de stoplichte en weet ik wanneer hij op groen gaat. Ook in de file kan je rustig twee seconde later optrekken, merkt niemand. Tijdens het rijden enkel als het rustig is, even buienradar openen of flitsmeister controleren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:55

Daniel36

vernieuwde formule

Die idioten vallen mij ook steeds meer op de laatste tijd.
Beetje slingeren en afwisselend te hard en te zacht rijden.
Als je zo belangrijk bent kan je toch een carkit of een bluetooth apparaatje kopen denk ik dan.

Zelf bel ik nooit in de auto, laat staan app-en en dergelijke.
Mijn vrouw gebruik soms een simpel oortje bij lang ritten.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Moi_in_actie schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:24:
Ik gebruik mijn telefoon in principe niet in de auto. De enige keer wanneer ik mijn telefoon aanraak is wanneer ik gebeld wordt en een telefoontje verwacht. In dat geval kijk ik bij een stoplicht wie er gebeld heeft (of ik stop even ergens). Dit gebeurt echter maar een paar keer per jaar.
Dit. (Ik word overigens niet veel gebeld, laat staan precies als ik in de auto zit.)

En als ik bij een stoplicht sta, dan zo kort mogelijk, want:
AzzKickah schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 12:36:
En dan nog, bij het stoplicht kijk ik ook niet langer dan een halve seconde onafgebroken naar het scherm, want ik wil het groene licht niet missen. Ik heb namelijk een gigantische schurfthekel aan mensen die niet doorhebben dat het groen is :X
En als ik dan al opneem, dan gaat de telefoon gewoon op handsfree op de pasagiersstoel. :)

Whatsappen/SMS'sen/internetten doe ik sowieso niet in de auto, uit principe.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
steveman schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:26:
Ik doe m'n best om door hun gesprekken heen te toeteren.

Zo makkelijk te spotten van die bellers. Slingeren, of geen voorrang verlengen op de rotonde... (Die laatste had ik eigenlijk achterna moeten rijden, heb er nog spijt van dat ik dat niet deed)
dit idd. + nergens geen richting aangeven. Dan zijn er ook nog die tijdens het bellen ook nog hun hele administratie op de passagiersstoel aan het door nemen zijn. De boetes zijn kennelijk nog niet hoog genoeg.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

kluyze schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:38:
Mijn telefoon blijft in mijn broekzak de hele rit in de wagen. Ik heb een ingebouwde bt handsfree kit in mijn auto die via het stuur te bedienen is. Op mijn windows phone heb ik de car mode op mijn auto's bt ingesteld.

Zoveel kost een carkit niet en dan kan je tenminste je handen aan het stuur houden!
Prima hoor, ieder z'n eigen, maar als je je door zo'n carkitje beter voelt dan de mensen zonder carkit, dan noem ik dat hypocrisie ten top. Voor de verkeersveiligheid zit er namelijk nauwelijks verschil tussen of je nou beide handen aan het stuur hebt of maar één. ;)

Ikzelf heb m'n telefoon eigenlijk altijd in m'n broekzak zitten waardoor ik alleen al de vreemdste capriolen moet uithalen om überhaupt m'n telefoon uit m'n broek te vissen tijdens het rijden. Doorgaans gebruik ik hem dus niet. Alleen, soms ben ik wel eens in een vreemde omgeving, komt het wel eens voor dat ik toch graag m'n telefoon wil gebruiken (navigatie, laten weten dat ik later ben, adres checken, etc.). Als ik dan op de snelweg zit, dan komt het wel eens voor dat ik zonder te stoppen die info weet te achterhalen :$

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• kluyze
  • Niet online
naitsoezn schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 19:44:
[...]

Prima hoor, ieder z'n eigen, maar als je je door zo'n carkitje beter voelt dan de mensen zonder carkit, dan noem ik dat hypocrisie ten top. Voor de verkeersveiligheid zit er namelijk nauwelijks verschil tussen of je nou beide handen aan het stuur hebt of maar één. ;)
Dus als iemand zijn telefoon vast heeft aan zijn oor en zo geen richting meer kan aangeven of zonder fratsen een versnelling kan veranderen is volgens jou even gevaarlijk als iemand die gewoon beide handen vrij heeft.
Het gaat er namelijk niet alleen om beide handen aan het stuur, maar gewoon vrij hebben om ook andere zaken te kunnen doen die met de verkeersveiligheid te maken hebben.

Verder geloof ik niet dat handsfree bellen per definitie veel gevaarlijker is. Als ik bel (en dat is niet heel veel, 2x per jaar of zo en nooit lang, max 1 minuut) dan gaat het verkeer voor op het gesprek en heb ik bv. nog nooit gehad dat ik niet meer weet hoe ik ergens gekomen ben. Ik laat ook gewoon weten aan mijn gesprekspartner dat ik in de auto zit en als die even zijn mond moet houden als het een druk moment is.

Maar dat zal inderdaad ook afhangen van de bestuurder. Net zoals er mensen bestaan die zitten te eten/appen/facebooken ed. zoals ook in de link in de TS, zijn er mensen die het telefoon gesprek voor laten gaan en waar met handsfree bellen ook gevaarlijk zijn. Maar zo zijn ook mensen die meer in de richting van hun passagier (naast hun of zelfs achter hun) kijken als voor hun op de baan. Moet een passagier dan ook maar verboden worden?

[ Voor 15% gewijzigd door kluyze op 15-11-2014 20:52 ]

• dion_b
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kluyze schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 20:45:
[...]
Dus als iemand zijn telefoon vast heeft aan zijn oor en zo geen richting meer kan aangeven of zonder fratsen een versnelling kan veranderen is volgens jou even gevaarlijk als iemand die gewoon beide handen vrij heeft.
Het gaat er namelijk niet alleen om beide handen aan het stuur, maar gewoon vrij hebben om ook andere zaken te kunnen doen die met de verkeersveiligheid te maken hebben.
Ja.

Wat je met je handen doet is volkomen ondergeschikt aan waar je hoofd mee bezig is. Twee handen aan het stuur, ogen recht vooruit, maar aandacht voor iets anders van de weg en je kunt een stilstaand voorwerp voor je volkomen over het hoofd zien :X

Hand ergens anders mee bezig maar hoofd bij de weg en je kunt dat andere in noodgeval laten vallen en actie ondernemen.

Wat dat betreft vind ik (ongeacht of ik op 4 of 2 wielen rij, gemotoriseerd of ongemotoriseerd) iemand met telefoon in z'n handen tenminste duidelijker: je weet waar je aan toe bent en kunt passend rekening (=afstand) houden. Niet dat ik er fan van ben (IMHO hoog tijd voor bonnetjesquota voor dat soort shit), maar degene die hands-free denkt veiliger uit te zijn vind ik veel gevaarlijker want dat zie ik niet in een oogopslag, maar hij is wel net zo gevaarlijk als degene met telefoon aan oor :o

Oslik blyat! Oslik!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

kluyze schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 20:45:
[...]

Verder geloof ik niet dat handsfree bellen per definitie veel gevaarlijker is.
Tja, je kunt het stom vinden, bagatelliseren, of gewoon niet geloven, maar meerdere onderzoeken blijken aan te tonen dat er gewoon geen verschil in zit. Handsfree-bellers rijden langzamer, remmen later en zijn minder alert op de weg dan niet-bellers.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zal het zoveel anders zijn dan praten met iemand die naast je zit? Je voort een gesprek in beide gevallen. Dan komt het ook nog vaak voor dat een bestuurder zijn of haar passagier aankijkt wat je met bellen al niet eens hebt.

Het ligt natuurlijk wel aan het type gesprek wat je voert. Want slap ouwehoeren met een vriend is van een totaal ander niveau dan een klant die belt omdat er iets niet helemaal goed gegaan is.

Ey!! Macarena \o/

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:16

YellowCube

Wait...what?

naitsoezn schreef op zondag 16 november 2014 @ 08:41:
[...]

Tja, je kunt het stom vinden, bagatelliseren, of gewoon niet geloven, maar meerdere onderzoeken blijken aan te tonen dat er gewoon geen verschil in zit. Handsfree-bellers rijden langzamer, remmen later en zijn minder alert op de weg dan niet-bellers.
die onderzoeken zijn er inderdaad, dus waarom zet je niet even een paar linkjes neer zodat hij ze kan lezen.
Dat maakt een discussie een stuk makkelijker (en nog prettiger ook want je hoeft niet te beginnen over "beter zijn dan een ander" of "hypocrisie")
:)
RaZ schreef op zondag 16 november 2014 @ 08:45:
Zal het zoveel anders zijn dan praten met iemand die naast je zit? Je voort een gesprek in beide gevallen. Dan komt het ook nog vaak voor dat een bestuurder zijn of haar passagier aankijkt wat je met bellen al niet eens hebt.
nee, dat is niet anders.
Dingen die je onder het autorijden doet, die niet met het autorijden zelf te maken hebben = afleiding.
De een zal daar allicht beter mee omgaan dan de ander, maar het blijft afleiding.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• kluyze
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 21:47:
Wat dat betreft vind ik (ongeacht of ik op 4 of 2 wielen rij, gemotoriseerd of ongemotoriseerd) iemand met telefoon in z'n handen tenminste duidelijker: je weet waar je aan toe bent en kunt passend rekening (=afstand) houden. Niet dat ik er fan van ben (IMHO hoog tijd voor bonnetjesquota voor dat soort shit), maar degene die hands-free denkt veiliger uit te zijn vind ik veel gevaarlijker want dat zie ik niet in een oogopslag, maar hij is wel net zo gevaarlijk als degene met telefoon aan oor :o
Dus iemand is gevaarlijker omdat jij niet weet wat die aan het doen is? Je moet altijd tijdig kunnen remmen, dus je afstand zou niet verschillend mogen zijn afhankelijk wat die persoon in zijn auto aan het doen is. Iemand die bezig is met het verkeer zou zomaar ook plots alles toe kunnen gooien (bv. een kind loopt over de weg dat jij niet gezien hebt) en daar moet jij ook voor kunnen remmen. De wet zegt namelijk dat je voor alles moet kunnen remmen. Dat vind ik dus al een non-argument.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nooit. Ik heb een bluetooth carkit dus ik zie ook niet de reden om de telefoon bij de hand te hebben. Meestal heb ik wel een tas bij me in de auto dus daar zit de telefoon in.
Whatsappen of facebooken tijdens het rijden? Dan ben je een ongelofelijke mongool. Alleen al dat je meent dat dat belangrijk is tijdens het rijden is reden om je rijbewijs in te leveren.

Signatures zijn voor boomers.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 13:06

NoFearCreations

3DPrint the world!

Maasluip schreef op zondag 16 november 2014 @ 14:17:
Nooit. Ik heb een bluetooth carkit dus ik zie ook niet de reden om de telefoon bij de hand te hebben. Meestal heb ik wel een tas bij me in de auto dus daar zit de telefoon in.
Whatsappen of facebooken tijdens het rijden? Dan ben je een ongelofelijke mongool. Alleen al dat je meent dat dat belangrijk is tijdens het rijden is reden om je rijbewijs in te leveren.
Dit, alles wat niet van levensbelang is, hoeft niet tijdens het rijden op je telefoon gedaan te worden. Ik heb het al zovaak bijna fout zien gaan, en het is vaak niet alleen je eigen leven wat je op het spel zet. Als je denkt dat dat FB of WA berichtje belangrijker is dan veiligheid in het verkeer, is er iets goed mis met je.

Hopelijk gaat de nederlandse regering ook gauw gaat expirementeren met het blokkeren van 2/3/4G op de snelwegen. Ook moet er een punten systeem voor komen. 3x met je telefoon in je hand, rijbewijs kwijt, en verplichte cursus.

---RAWE CEEK!!!---

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik mis de optie: om de handsfree aan te zetten wanneer dat automatisch weer eens is mislukt :).
De punten wanneer ik dit aanzet zijn: Als ik op cruisecontrol kan rijden voor lange tijd of voor een stoplicht of in de file sta.
Echter als handsfree aanstaat dan bel ik wel regelmatig. Mijn vriendin zit ook vaak in de auto en we praten meer met elkaar via de handsfree kit dan dat we elkaar in real life zien af en toe :).

berichten lezen en schrijven vindt ik te ver gaan je dient daarvoor je ogen van de weg te halen met alle gevolgen van dien.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
kluyze schreef op zondag 16 november 2014 @ 11:04:
[...]
De wet zegt namelijk dat je voor alles moet kunnen remmen. Dat vind ik dus al een non-argument.
Heb jij voor mij het bijpassende artikel uit de WVW (of andere wet). Ik kan mij namelijk legio situaties indenken waarin van een automobilist redelijkerwijs niet verwacht mag worden dat hij/zij (voldoende) remt, ondanks dat dat brokken zou voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een hert of een kind dat pardoes de weg op rent.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kluyze schreef op zondag 16 november 2014 @ 11:04:
[...]
Dus iemand is gevaarlijker omdat jij niet weet wat die aan het doen is?
Nee, helemaal niet. Daarom zijn richtingaanwijzers, remlichten en voorsorteerstroken ook echt onzin :+
Je moet altijd tijdig kunnen remmen, dus je afstand zou niet verschillend mogen zijn afhankelijk wat die persoon in zijn auto aan het doen is. Iemand die bezig is met het verkeer zou zomaar ook plots alles toe kunnen gooien (bv. een kind loopt over de weg dat jij niet gezien hebt) en daar moet jij ook voor kunnen remmen. De wet zegt namelijk dat je voor alles moet kunnen remmen. Dat vind ik dus al een non-argument.
Jij hebt het alleen over afstand houden als je achter iemand rijdt. Ik heb het over inhalen, ernaast rijden, ervoor rijden (of trouwens ervoor stilstaan voor lichten), al dan niet met voorrang z'n weg kruisen. Alle handelingen waarbij je mogelijk aandacht moet geven aan een andere verkeersdeelnemer. In al die gevallen klopt het als een deur dat je veilig moet rijden, alles moet doen wat je zelf kunt om ongelukken of zelfs hinderen van een anderen te voorkomen.

Maar in m'n rijlessen (B, paar jaar later A) heb ik ook nog af en toe de kreet 'anticiperen' voorbij horen komen. Jij niet zo te horen :z

Oslik blyat! Oslik!

• plus20
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Mijn windows phone heb ik via car mode zo ingesteld dat hij mij in de auto niet stoord, lekker rustig. Bellen (via de carkit )doe ik het lieftst ook zo weinig mogelijk. Mijn rijkunsten gaan er van achteruit en het gesprek is doorgaans ook niet echt hoogstaand. Ik merk zelf dat ik mij dan minder conentreer op het rijden.

Wat ook helpt: telefoon in de tas achter de stoel. Daar kom ik nooit bij tijdens het rijden. Je mist niets, alles is nog na te lezen op de plaats van bestemming, waar je veilig bent aangekomen.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Napo schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 12:44:
Mwa, vind tabloid wel praktischer voor op het stuur.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:14
evilution schreef op zondag 16 november 2014 @ 18:35:
[...]

Mwa, vind tabloid wel praktischer voor op het stuur.
Net zo goed levensgevaarlijk als je het mij vraagt.

Ik heb een BT carkit, maar die gebruik ik eigenlijk alleen maar om een telefoontje aan te nemen, maar dat gebeurt niet vaak. Als het wel gebeurt probeer ik het gesprek kort te houden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik vertik het iets met telefoon/SMS te doen achter het stuur. Niet eens zozeer voor rest van het verkeer, wel voor m'n eigen gemoedsrust. Rijden op drukke momenten is al stressvol zat. Als ik echt een conf call oid moet doen, dan zoek ik wel een parkeerplek op.
Komt bij dat met mijn oude brik de hoeveelheid herrie in de auto effectief bellen toch nauwelijks mogelijk maakt, laat staan op de motor :z

Oslik blyat! Oslik!

• JaQ
  • Laatst online: 16:45

JaQ

75% van mijn zakelijke kilometers (zo'n 70k per jaar) bel ik met collega's of ben onderdeel van een conf call. Geen tijd voor mail/whatsapp etc. Uiteraard handsfree.

Cruisecontrol, navi icm heads up display en rustig rollen (vmax + 25). Wel flink afstand houden ivm mogelijk vertraagde reactie. Aantal ongelukken in de afgelopen 15 jaar: 0.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

NoFearCreations schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:51:
[...]

Dit, alles wat niet van levensbelang is, hoeft niet tijdens het rijden op je telefoon gedaan te worden. Ik heb het al zovaak bijna fout zien gaan, en het is vaak niet alleen je eigen leven wat je op het spel zet. Als je denkt dat dat FB of WA berichtje belangrijker is dan veiligheid in het verkeer, is er iets goed mis met je.

Hopelijk gaat de nederlandse regering ook gauw gaat expirementeren met het blokkeren van 2/3/4G op de snelwegen. Ook moet er een punten systeem voor komen. 3x met je telefoon in je hand, rijbewijs kwijt, en verplichte cursus.
Je drukt dus nooit de radio een tandje harder of de ventilatie een graadje kouder?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:16

YellowCube

Wait...what?

stuurbediening.
Scheelt een hoop.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Napo
  • Niet online
JaQ schreef op zondag 16 november 2014 @ 22:15:
Aantal ongelukken in de afgelopen 15 jaar: 0.
Dat zegt natuurlijk vrij weinig. Het is in ieder geval niet het hele verhaal. Aangezien je met meerdere partijen bent kunnen andere ook jouw fouten voorkomen ;)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:51
GoldenSample schreef op zondag 16 november 2014 @ 23:02:
[...]

Je drukt dus nooit de radio een tandje harder of de ventilatie een graadje kouder?
Dat kan je doen zonder er echt naar te kijken. Want al die dingen kan je op de tast/gevoel doen.

Daarnaast is een gesprek met een bijrijder ook heel anders. Die snapt namelijk dat je even niet praat omdat het verkeer je aandacht eist. Aan de telefoon zien men dat niet en snapt de stiltes dus niet. Daarom 'moet' je doorpraten.

Ik bel nooit handheld en ik heb een hekel aan handsfree bellen want ik merk dat mijn aandacht dan toch voor een groot deel bij het gesprek is. Ik kijk liever buiten de auto wat ik gemist heb.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Die stond reeds in de topic start. Zit jij de tweakeren achter het stuur?

This footer is intentionally left blank

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

JaQ schreef op zondag 16 november 2014 @ 22:15:
75% van mijn zakelijke kilometers (zo'n 70k per jaar) bel ik met collega's of ben onderdeel van een conf call. Geen tijd voor mail/whatsapp etc. Uiteraard handsfree.

Cruisecontrol, navi icm heads up display en rustig rollen (vmax + 25). Wel flink afstand houden ivm mogelijk vertraagde reactie. Aantal ongelukken in de afgelopen 15 jaar: 0.
Prototype van iemand die geen rijbewijs zou moeten hebben. 15 jaar meer geluk dan wijsheid.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

evilution schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:31:
[...]

Prototype van iemand die geen rijbewijs zou moeten hebben. 15 jaar meer geluk dan wijsheid.
Volgens mij komen dat soort opmerkingen voornamelijk bij mensen vandaan die zo verschrikkelijk incompetent zijn achter het stuur dat ze zich niet realiseren dat anderen wel slagen waar zij falen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:10:
[...]

Die stond reeds in de topic start. Zit jij de tweakeren achter het stuur?
In mijn enthousiasme om dat filmpje te posten heb ik dat gemist helaas :P

• Rubix
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik was voorheen continu op de snelweg en bij verkeerslichten bezig met mijn telefoon. Voornamelijk uit verveling. Op een gegeven moment drong het besef door dat als ik op die manier een ongeluk zou veroorzaken, het echt volstrekt onnodig en niet waard zou zijn. Tegenwoordig houd ik me dus gefocust op de weg, ook al kan dat saai zijn. Tijdens files bekijk ik soms nog wel de kaart op Google Maps of er misschien een handige omleiding is, maar alleen als ik op dat moment stil sta.

Handsfree bellen doe ik ook niet omdat dat net zo sterk afleidt als handheld bellen. Met één hand sturen is het probleem niet; het is de afleiding van het verkeer.

Saillant detail is wel dat ik een kort geleden juist voor het eerst achterop iemand ben gereden terwijl ik volledig gefocust was op het rijden, zonder haast of afleiding. Maar goed, soms heb je gewoon pech.

@ RaZ: wat het verschil is, is dat de passagier ook meekijkt en nog kan waarschuwen. Maar ik vind beide situaties afleidend.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tsurany schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:11:
[...]

Volgens mij komen dat soort opmerkingen voornamelijk bij mensen vandaan die zo verschrikkelijk incompetent zijn achter het stuur dat ze zich niet realiseren dat anderen wel slagen waar zij falen.
Ja, vast en zeker :')

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:20
In mijn eigen (oude) auto zit ik sporadisch in file's wel eens een op mijn telefoon.

In de auto van mijn (schoon)vader met stuurbediening en bluetooth zit ik nog wel eens te bellen achter het stuur. Dit doe ik bijna alleen als ik op de snelweg rijdt of als ik op wegen rij die ik goed kan. Zodra ik op onbekend terrein rij of het erg druk is neem ik geen telefoontjes aan of zeg ik dat ik ze terug ga bellen.

don't mind me

Verwijderd

NoFearCreations schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:51:
[...]
Ook moet er een punten systeem voor komen. 3x met je telefoon in je hand, rijbewijs kwijt, en verplichte cursus.
Volledig mee eens ik ben het meer als spuugzat dagelijks geconfronteerd te worden met gevaarlijke situaties
door mongolen die het nodig vinden om met hun telefoon te spelen tijdens het rijden.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat lijkt mij wel. Genoeg mensen die gewoon kunnen telefoneren en op de weg kunnen letten tegelijkertijd. Statistieken wijzen weliswaar uit dat telefoneren en rijden tegelijkertijd een verhoogd risico op ongelukken met zich mee brengt maar dat betekent niet direct dat dit op iedereen toepasbaar is. Onderzoek wijst namelijk uit dat mensen zich bewust zijn van een verslechterde concentratie en daardoor rustiger rijden en meer afstand houden. Een deel van de mensen zal geen of een marginaal verhoogd risico lopen.

Vergeleken met andere afleiders is telefoneren via een carkit trouwens marginaal vertegenwoordigt in de lijst met ongelukkenveroorzakers.

• Rubix
  • Laatst online: 26-09-2022
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:31:
[...]

Volledig mee eens ik ben het meer als spuugzat dagelijks geconfronteerd te worden met gevaarlijke situaties
door mongolen die het nodig vinden om met hun telefoon te spelen tijdens het rijden.
Überhaupt bij wat zwaardere overtredingen. Er zijn nu mensen die geld reserveren voor boetes zodat ze alsnog kunnen doen wat ze willen en de Staat maakt het verder niet uit want die verdient er veel geld mee.

Telefoneren, 170 rijden waar 130 is toegestaan, door rood rijden, alles mag als je maar bereid bent ervoor te betalen.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:53
Alleen bij het stoplicht en dan alleen om van muziek te veranderen (Spotify).

Niet om te appen, te mailen of wat dan ook. Dat doe ik wel zodra ik op de plaats van bestemming ben.

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:34:
[...]

Genoeg mensen die gewoon kunnen telefoneren en op de weg kunnen letten tegelijkertijd.
Wat mij nog meer beangstigt dan het aantal mensen dat daadwerkelijk ongelukken veroorzaakt, is het aantal mensen dat van zichzelf vindt dat ze heel goed kunnen rijden en tegelijkertijd met hun telefoon bezig kunnen zijn.

Ik kom elke ochtend op de fiets naar mijn werk minstens één, maar vaker meerdere idioten tegen die alvast even hun ochtendmails checken achter het stuur "omdat ze toch al bijna de parkeergarage inrijden". En dan nog even lekker een ander aantikken. 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2014 12:14 ]

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ik geloof eerder dat mensen dat niet kunnen, twee dingen tegelijk als goed rijden en telefoneren.
Wel zijn er veel mensen die denken dat ze het kunnen.

Zelf ook wel eens gemerkt dat ik veel verder op weg was dan ik dacht als ik even met de stereo had geklungeld. En dan niet het volume veranderen maar in het audio menuutje loudness, balance, hoge- en lage tonen veranderen.

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-11 13:42
Nooit!

Gister een man met zijn tablet voor zijn stuur zien zitten, de krant aan het lezen. Slingerde op de snelweg als een gek. Idioten!

Tegenwoordig is social media zo belangrijk dat sommige elke 10 min of continu op de telefoon zitten te kijken. Fietsen en appen tegelijk, niet opletten wat er voor hun gebeurd. Levensgevaarlijk.

M3P 24'

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 21:36

PromWarMachine

Forsaken Archer

Ik bij het stoplicht en in de file regelmatig. Verder niet.

Zeker niet op de snelweg!
Daar rijd ik meestal al sneller dan toegestaan. Eén seconde niet opletten, kan dan dodelijk zijn..

Dividend for Starters

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:16

vhal

ಠ_ಠ

Onderweg bedien ik Spotify op mijn telefoon indien ik dit gewenst acht. Het grootste gedeelte kan ik gelukkig handsfree doen, alleen het verwisselen van playlist/album lukt niet maar dit is dezelfde handeling als de airo een graadje hoger/lager zetten.

Mail tikken, Whatsapp e.d. begin ik niet aan of het moeten korte worden zijn in de trend van 'ik kom later' als ik in de file sta.

Overigens zie ik het verschil niet tussen een telefoon en het bedienen van dit gigantisch onding...

Afbeeldingslocatie: http://yaarisafari.com/wp-content/uploads/2013/06/Tesla2.jpg

want dat mag dan weer wel... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 17-11-2014 13:48 ]

Strava

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:12:
Wat mij nog meer beangstigt dan het aantal mensen dat daadwerkelijk ongelukken veroorzaakt, is het aantal mensen dat van zichzelf vindt dat ze heel goed kunnen rijden en tegelijkertijd met hun telefoon bezig kunnen zijn.

Ik kom elke ochtend op de fiets naar mijn werk minstens één, maar vaker meerdere idioten tegen die alvast even hun ochtendmails checken achter het stuur "omdat ze toch al bijna de parkeergarage inrijden". En dan nog even lekker een ander aantikken. 8)7
Maar tegenover die mensen die met van alles bezig zijn op de meest onhandige momenten staan natuurlijk ook mensen die de situatie volledig onder controle hebben tijdens het bellen en gewoon rustig rijden op de rechter rijstrook of mensen die enkel bij volledig stilstand iets doen en zodra het verkeer gaat rijden weer volledig op de weg focussen.

Er zit een verschil tussen met 120 op de snelweg een Whatsapp bericht versturen waardoor je je ogen volledig van de weg hebt en in volledige stilstand in de file even buienradar openen of met je ogen op de weg even bellen. En ik heb het idee dat dit verschil totaal niet erkent wordt en dat iemand die af en toe belt of af en toe in stilstand wat doet ook gelijk als potentiële moordenaar gezien wordt.

Mijn persoonlijke observatie is juist dat mensen die met hun passagiers kletsen of met hun kinderen bezig zijn voor ongelukken zorgen. Maar je hoort niemand propaganderen dat een auto een volledige stilte zone moet zijn.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nooit

nou ja bijna nooit mss 1 keer per jaar en dan heel even
Vaak geef ik de telefoon gewoon aan mijn zoon op de achterbank of vriendin, bij gebrek aan beide neem ik niet op

Iperf

• RodeStabilo
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:12:
Wat dacht je van 'de jeugd van tegenwoordig' dan? Allemaal oortjes in en druk whatsappend...... ogen op de mobiel en niet op de weg.... levensgevaarlijk.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:53
vhal schreef op maandag 17 november 2014 @ 13:48:
Overigens zie ik het verschil niet tussen een telefoon en het bedienen van dit gigantisch onding...

[afbeelding]

want dat mag dan weer wel... 8)7
Inderdaad! Ik snap ook niet dat je dit steeds meer gaat zien in autoland.

Geef mij maar fysieke knoppen i.p.v. een touchscreen. Dan kan ik namelijk zonder te kijken mijn aanpassingen doen (fan harder/zachter, airco aan/uit, radio harder/zachter), doordat ik kan voelen waar ik met mijn vingers zit (en dat kan je op meerdere manieren goed toepassen :+ ).

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Het probleem is niet het praten met, het probleem is de aandacht bij de weg houden.
Zat idioten die zo druk zitten te lullen en half omgedraaid zitten om de passagier aan te kunnen kijken.
Die lui zijn imho te dom om auto te kunnen rijden, maar dat is slechts mijn persoonlijke mening.

Dit zie ik meestal bij vrouwen trouwens, mannen zie ik meer bellen en dan slingeren.

Verwijderd

Friespeuk schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:03:
[...]

Wat dacht je van 'de jeugd van tegenwoordig' dan? Allemaal oortjes in en druk whatsappend...... ogen op de mobiel en niet op de weg.... levensgevaarlijk.
Wat is de relevantie? Omdat er ook veel lompe ongemotoriseerde verkeersdeelnemers zijn, is het minder verwijtbaar dat iemand in de auto bezig is met zijn telefoon?

Dat er zoveel lompe fietsers en voetgangers zijn is veeleer een reden om je juist méér met het verkeer bezig te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2014 14:48 ]

• RodeStabilo
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:48:
[...]

Wat is de relevantie? Omdat er ook veel lompe ongemotoriseerde verkeersdeelnemers zijn, is het minder verwijtbaar dat iemand in de auto bezig is met zijn telefoon?

Dat er zoveel lompe fietsers en voetgangers zijn is veeleer een reden om je juist méér met het verkeer bezig te houden.
Dat zeg ik niet; dat is een conclusie die je zelf trekt. De zwakkere verkeersdeelnemer (de fiets) zou zich meer moeten realiseren dat ze kwetsbaarder zjin. En dat ene berichtje kan net zoals dat mailtje van de automobilist ook best even wachten. Begrijp me niet verkeerd, ik praat het gebruik in de auto absoluut niet goed.....

Verwijderd

Friespeuk schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:52:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik praat het gebruik in de auto absoluut niet goed.....
...maar je moest toch even onder de aandacht brengen dat anderen het óók fout doen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2014 15:08 ]

• RodeStabilo
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 15:08:
[...]

...maar je moest toch even onder de aandacht brengen dat anderen het óók fout doen :P
Dat was niet mijn bedoeling, maar voor een fietser loopt het doorgaans wat slechter af als zij daardoor in een ongeluk raken met bv een automobilist. Mijn punt is dat ze zich dat wel wat beter mogen realiseren.

• FastFred
  • Laatst online: 20:49
Nooit, in het verleden wel eens bellen, maar kwam er al gauw achter dat dat te erg afleid (ik merk het al als ik met één biertje op achter het stuur ga zitten, dat was ook de eerste én laatste keer). Tegenwoordig zit ie vaak in de houder aan de voorruit t.b.v. navigatie. Als ik 'm in m'n broekzak heb zitten en ik zit in de auto, dan is het praktisch onmogelijk om hem eruit te krijgen (Oneplus One, 5.5 inch).

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46

Cyphax

Moderator LNX
Ik maak me soms schuldig aan het aanzetten van de bluetooth als ik dat vooraf vergeten ben. Als ik voor een stoplicht stilsta, of als het druk is op de weg. Het is niet echt een handeling waar je veel voor moet doen of nadenken dus het risico is dan beperkt. Mensen die achter het stuur mails gaan lezen of iets dergelijks lijken me levensmoe. :X
Ik bel op de terugweg naar huis ook weleens naar huis, meestal als ik in de file zit te wachten tot we weer gaan rijden. Ik heb wel gemerkt dat, mocht het verkeer mijn aandacht nodig hebben, m'n aandacht daar ook wel naartoe gaat, met als gevolg dat ik mis wat degene met wie ik bel gezegd heeft. :P

[ Voor 30% gewijzigd door Cyphax op 17-11-2014 15:33 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:14
Cyphax schreef op maandag 17 november 2014 @ 15:32:
Ik heb wel gemerkt dat, mocht het verkeer mijn aandacht nodig hebben, m'n aandacht daar ook wel naartoe gaat, met als gevolg dat ik mis wat degene met wie ik bel gezegd heeft. :P
Herkenbaar. Vooral als ik ergens rij waar het druk of onoverzichtelijk is. Dan mis ik weleens flarden van het gesprek, of ben ik traag met antwoorden. Beter zo dan dat ik me minder op het rijden ga concentreren.
Op de A1 om 1.00 uur 's nachts met geen ene sterveling op de weg is het natuurlijk een heel ander verhaal ;)

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:27
Alleen om af en toe Flitsmeister te checken :)

XXXVI

• Knul
  • Laatst online: 19:26
Soms, om even een nummer te wisselen, te laten weten dat ik er aan komt (kunnen ze alvast naar buiten lopen, scheelt tijd want tijd is geld jwt), of om te kijken wat ik heb gemist (aan berichten). Doe het wel alleen als het heel rustig is, zodat als er iets mocht gebeuren, ik alleen mezelf ermee heb.

Ik neem me voor om het minder te doen maar de verleiding is zo af en toe te groot.

• JaQ
  • Laatst online: 16:45

JaQ

Napo schreef op maandag 17 november 2014 @ 07:26:
Dat zegt natuurlijk vrij weinig. Het is in ieder geval niet het hele verhaal. Aangezien je met meerdere partijen bent kunnen andere ook jouw fouten voorkomen ;)
Hrle verhaal is dat ik voornamelijk snelweg buiten de randstad rij. Jouw argument over anders verkeersdeelnemers geldt twee kanten op, ik zorg er ook voor dat anderen geen ongeluk krijgen ;) (o.a. door voldoende afstand te houden en me er bewust van te zijn dat ik bel).
evilution schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:31:
Ben je altijd ongenuanceerd? Maar vooruit, waarom zeg je dit?

Volgens mij heeft succesvol deelnemen aan het verkeer te maken met het inschatten van risico's. Je bent nou eenmaal niet alleen op de weg, je mede weggebruiker is je grootste bedreiging. Ik zie veel (heel veel) mensen rare dingen doen. Onervarenheid, belerend gedrag en egoïsme van weggebruikers zijn m.i. een grotere bedreiging voor mijn veiligheid.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• minkjaah
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-09 22:56
Soms muziek veranderen en kijk meestal wel even van wie het whatsappberichtje is.
Als het dan belangrijk is app ik even bij stoplicht terug.

En als je dit ook telt, telefoon opnemen en op handfree functie zetten.

Heb vrienden die voeren complete whatsappgesprekken tijdens het rijden, zit toch niet helemaal lekker ernaast dan.
Heb dan liever dat ze bellen en iig vooruit kijken ipv gezicht naar beneden en typen op heuphoogte.
Pagina: 1