Toon posts:

SMPS peltiervoeding, niet galvanisch gescheiden.

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voeding van dikke peltiers blijft een probleem. Door de hoge stromen die we nodig hebben vallen de meeste ATX voedingen af, en gewone trafo's zijn erg zwaar en groot.

Om dat op te lossen ben ik ooit eerder bezig geweest met een Switched Mode Power Supply (SMPS) voor zelfbouw, maar dat liep stuk op de benodigde spoelen, die je niet zomaar in de winkel kunt kopen. Een poging met geschakelde condensatoren liep stuk op de te hoge belasting van de condensatoren.

Nu wil ik voor mezelf eigenlijk een simpele geschakelde regelaar bouwen die de benodigde 0-24V spanning rechtstreeks uit het lichtnet schakelt. Geen mooie power-factor correctie, geen galvanische scheiding, geen supernette uitgangsspanning. Als spoelen kan ik dan spoelen gebruiken die ook in luidsprekerboxen gebruikt worden. Lekker simpel, lekker goedkoop, en een enorme bak stroom eruit.

De nadelen:

- Geen gavanische scheiding tussen lichtnet en peltiervoedingsspanning. Je kunt dus net zo goed je fikken in 't stopcontact steken dan de draad naar de pelt aanraken. Opzich geen probleem, want alles is toch geisoleerd.

- Niet zo'n nette belasting van je netspanning. Kan problemen opleveren, maar ik heb dimmers gezien die VEEL erger zijn dan wat dit ooit zal produceren.
- geen vlakke DC spanning richting peltier, maar een DC spanning met kleine 'kloofjes' erin. Persoonlijk vind ik dit geen probleem.

voordelen:
- goedkoop
- simpel
- licht van gewicht
- relatief compact (past zeker in 5.25" bay, evt in 3.5" bay)
- 16A uit is geen probleem
- regelbaar van 0 tot 24/32V.

Goed, wie komt er met argumenten aan waarom de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen?

Overigens weet ik dat OC-shop iets dergelijks gaat leveren, maar dat zal wel duur worden, en uiteraard weer te weinig stroom/spanning/whatever.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Enige probleem dat ik kan verzinnen is dat je de storing op het net gaat merken wanneer je bijv. een slecht geluidssysteem hebt..

Tja.. En de energiemaatschappij zal niet blij zijn met deze oplossing :) Maar of dat nou echt zo'n probleem is??

En natuurlijk als laatste zou ik er effe goed bijzetten dat iemand die er niet veel vanaf weet, goed moet nadenken voordat hij/zij eraan begint.. Het blijft natuurlijk wel 220V. Als je dat op je kast krijgt ofzo, kan minder prettig zijn weet ik uit ervaring :)

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Misschien een hele domme opmerking, maaruh, 16A is op zich toch best veel, of niet? Is een groep niet op 16A gezekerd of lul ik nu echt krom??

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Twynn
Op woensdag 13 juni 2001 12:36 schreef ChUcKiE het volgende:
Misschien een hele domme opmerking, maaruh, 16A is op zich toch best veel, of niet? Is een groep niet op 16A gezekerd of lul ik nu echt krom??
16A bij 220V is inderdaad veel ja. (3.5KW).

Maar als je uitgaat van 16A bij 12V, en een rendement van 100% van je voeding (okee, haalt hij in de praktijk dus nooit, maargoed), dan heb je dus 0,87A nodig van de 220V. Subtiel verschilletje dus.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:18
Chuckie: een groep is gezekers op 16A bij 230V. Dat staat dus gelijk aan ongeveer 125A bij 30V en dus zelfs 250A bij 15V... Dus dat is geen probleem.

Dabit: lijkt mij een heel mooi systeem voor een regelbare voeding hoewel een geschakelde voeding natuurlijk beter is, alleen jammergenoeg niet realiseerbaar. Kan je trouwens niet om de netspanning schoner te belasten er niet een lompe spoel tussen gooien oid?

En wat moet ik me voorstellen met kloofjes? Met een frequentie van 100Hz een hele korte tijd eventjes absoluut geen stroom?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:18
En natuurlijk als laatste zou ik er effe goed bijzetten dat iemand die er niet veel vanaf weet, goed moet nadenken voordat hij/zij eraan begint.. Het blijft natuurlijk wel 220V. Als je dat op je kast krijgt ofzo, kan minder prettig zijn weet ik uit ervaring
Los je dat probleem niet op door simpelweg een geaard stopcontact te gebruiken?

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Verrek!! Klopt ja :D stom van me....

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Twynn
Op woensdag 13 juni 2001 13:04 schreef hielko het volgende:

[..]

Los je dat probleem niet op door simpelweg een geaard stopcontact te gebruiken?
Dat van die kast wel.. Maar omdat je helemaal niks gescheiden hebt, blijf je link bezig.. Dus als iemand bezig is in z'n kast ofzo, en het is niet goed afgeschermd, dan geeft dat nog vonken etc.

Verwijderd

Koop in de dump een oude verhuistrafo 220->110 500 VA en bouw de schakeling op 110.

Die trafo moet volgens mij voor 25 piek best kunnen vinden.

Greetz, Hooi :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Dabit: lijkt mij een heel mooi systeem voor een regelbare voeding hoewel een geschakelde voeding natuurlijk beter is, alleen jammergenoeg niet realiseerbaar. Kan je trouwens niet om de netspanning schoner te belasten er niet een lompe spoel tussen gooien oid?
Uiteraard moet je er een netfilter voorzetten om de ergste ellende weg te halen. Wat er overblijft voldoet nog steeds niet aan welke norm dan ook (nouja, de DaBit norm dan, maar als iedereen die aan zou houden, dan word het een zootje), maar echt belangrijk voor eigen gebruik vind ik dat niet.
En wat moet ik me voorstellen met kloofjes? Met een frequentie van 100Hz een hele korte tijd eventjes absoluut geen stroom?
Ja, zoiets. Ik wilde eigenlijk de gelijkgerichte 220V niet afvlakken. Dat kost weer geld, maakt de boel weer groter, produceert weer warmte, en is lekker nutteloos voor deze toepassing. Die 'kloofjes' komen voor als de netspanning onder de ingestelde spanning zakt; op dat moment ontlaad de uitgangscondensator. Nouja, reken maar eens uit hoeveel procent van een hele periode een netsinus onder Vout zit. Niet veel. (bij 35V als grens is dat zo'n 15% van de periode. Bij lagere spanningen nog minder)

edit: Hooi, da's leuk, maar weet je hoe lomp groot en zwaar die dingen zijn?

Verwijderd

ik ben benieuwd, krijgen we weer een mooi verhaaltje? :)

• Rickysaint
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03-2025
De Nuon zal blij met je zijn

every man is wise, until he speaks

Verwijderd

Topicstarter
Ag, wat ik met de netspanning uitvoer is niet helemaal netjes. Maar vanaf de andere kant: zo lang geleden is het nog niet dat alle geschakelde netvoedingen gewoon de netspanning gelijkrichtten zonder power factor correctie of wat dan ook. En dat levert nou ook niet zo'n nette belasting op.

Maargoed, eerst maar weer eens met SPICE aanklooien. 'k heb nu een nieuw softwarepakketje, dus daar moet ik al eerst van uitvinden hoe 't werkt.

Maar 't idee van voldoende stroom en spanning tegen een betaalbaar bedrag staat me wel aan. :)

Hiro Shima: bedoel je een verhaaltje over hoe je 'm moet bouwen, of een verhaaltje over wat er allemaal spectaculair de lucht in gevlogen is gedurende de bouw? :P

Verwijderd

Ik snap niet waarom je zo'n lompe oplossing wilt toepassen..
Waarom bouw je niet een normale voeding met een dikke trafo,een brugelijkrichter, een LM317(of een 7809 ofzo) en een paar 2N3055's?

Je hebt dan evt. dus een spanningsregeling en vrij gemakkelijk ook nog een stroombeperking in te bouwen..

Het enige dure hieraan is een trafo die 16A kan leveren, maar uit ervaring weet ik dat als je goed zoekt, dat je ook zekere wel een (oude) zult vinden!

Dan ben je dus wel lekker galvanisch gescheiden van het lichtnet en heb je een mooie vlakke DC!

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 15:49 schreef DaBit het volgende:

[..]

*knip*
edit: Hooi, da's leuk, maar weet je hoe lomp groot en zwaar die dingen zijn?
:) Zekers. Maar je kunt hem in de hoek zetten en een galvanisch gescheiden voedings lijn opzetten met stekkers en stopcontacten om mee te werken.

:+ Handig zou het natuurlijk wel zijn om Engelse of Amerikaanse lichtnet stekkers te gebruiken, om vergissingen te voorkomen..

// edit : Ik kan me nog vaag wat foto's van een werkplaats herinneren, waar nog wat ruimte was in de hoeken....

Verwijderd

Topicstarter
mbitnl:
Bouw maar eens een lineaire stabilisator voor peltiers, en kijk eens hoeveel warmte die krengen produceren. Daar word je niet vrolijker van.
Wat betreft het gebruik van een trafo voor de voeding: ik heb er zelfs een artikeltje over geschreven om mede-tweakers te helpen (zie http://dabit.trybit.com). En dat werkt ook wel, als je niet alles in je kast wilt houden. Meer dan een 225W trafo krijg ik nl niet in m'n kast.

Komen we gelijk op Hooi z'n punt aan: ik wil alles in of op m'n kast hebben. In ieder geval zodanig dat ik het ding op kan pakken en 'm ergens anders kan neerzetten. Een losse trafo in een hoek voldoet daar niet aan.

Maareuh, niemand kan echt serieuze bezwaren tegen zo'n lompe voeding bedenken?

Verwijderd

Kijk eens in het zendamateur museum te Budel (Stichting WS 19 heet het). Daar hebben ze schakelende voedingen voor weinig! (25 tot 50 piek voor 30 amp.!) Dit lijkt me toch wel voldoende!

Verwijderd

Topicstarter
Een zendamateurmuseum waar ze geschakelde voedingen verkopen? Da's wazig!

Maar als ze voedingen hebben die 24V leveren bij 12A, en die in een 5.25" bay passen, dan ben ik tevreden.

Verwijderd

Maar ik zie echt wel bezwaren tegen een niet galvanisch gescheiden voeding op een peltier.+ waterkoeling.

Het kleinste beetje condens zal desastreuze gevolgen hebben. Volgens mij moet je toch doorzoeken naar betaalbare spoelen.

Kun je niet de spoelen van één of twee overleden AT voedingen gebruiken..?

Verwijderd

Passen zeker niet in een 5,25" bay... Ze zijn vele malen groter. De rede dat ze die dingen verkopen is omdat het gebruikt werkt voor het oude ATF2 netwerk van de KPN. Zoek maar even op Stichting WS 19 of de naam Cor Moerman.

Verwijderd

Oeps.

24x12=288 watt, bij 80% rendement verbruik je 288 Watt -> ingaand is 360 watt
moet je 0,2x360=72 Watt hitte uit die 5,25 Bay afvoeren.

Lijkt me wat moeilijk.....

Verwijderd

Kun je niet beter een 600 watt PC voeding in de kast zetten ?????

Verwijderd

Topicstarter
Een 600W PC voeding die 24V levert? Zal lastig worden denkik. En weet je wat je voor 2 van die krengen betaalt? Da's ook niet leuk meer.

Betere spoelen heb ik niks aan. Dan moet ik een transformator hebben. En daarvoor moet je weer de kern ergens zien te krijgen etc. etc. Allemaal maar lastig.

Wat betreft die 72W in de bay: da's kritisch, maar niet onmogelijk. En anders waterkoel je die voeding toch gelijk mee >:)

Met condens voorzie ik geen problemen als je een potted peltier gebruikt. De aansluitdraden zijn volledig geisoleerd. Dat heb ik gecheckt door een ICE-71 80W pelt in een bak met water te mikken en de lekstroom te meten. Bovendien is het aarden van je waterblok/coldplate afdoende om echt gevaarlijke situaties te voorkomen. Bij lek door condens knalt dan gewoon de aardlek eruit.

Maar als je de boel een beetje fatsoenlijk maakt, dan kan er in ieder geval geen vocht meer bij de pelt komen. Bij mij niet, in ieder geval. Er zit een neopreen ring gesandwiched tussen coldplate en waterblok.

Verwijderd

:) Dat met die watergekoelde peltier voeding had ik al een beetje verwacht :)

( En straks nog een peltier om je peltiervoeding te koelen... B-) )

Als het echt goed isoleert moet het kunnen. Why not?

Maar die spoelen, als je de andere spannings secties van een oude AT/ATX voeding weglaat, kun je dan niet de 12V sectie een beetje opvoeren wat de stroom aangaat ? Als de PC voeding zelf genoeg stroom levert, kun je de twee 12V secties samen gebruiken.

Dan nog regelbaar hummhh..

Tsjah het lijkt er op dat jouw "Dirty and Simple" systeem nog steeds de enige optie is..

Verwijderd

Oh DaBit, ik lees nou pas dat je alles in je case wilt houden, dan is een gewone voeding idd geent optie, ivm wamteafgifte..

Nou ik wens je veel succes, ik hoop dat je meterkast voorzien is van een aardlek!!

Ik vindt het veel te gevaarlijk en nog lomp ook, met zo'n lompe insteek kun je net zo goed een spanningsdeler maken met 2 gigantische weerstanden op het lichtnet :)

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 13:08 schreef mbitnl het volgende:
Oh DaBit, ik lees nou pas dat je alles in je case wilt houden, dan is een gewone voeding idd geent optie, ivm wamteafgifte..

Nou ik wens je veel succes, ik hoop dat je meterkast voorzien is van een aardlek!!

Ik vindt het veel te gevaarlijk en nog lomp ook, met zo'n lompe insteek kun je net zo goed een spanningsdeler maken met 2 gigantsiche weerstanden op het lichtnet :)
Hee, tof,
dat brengt me op een idee.

DaBit, de goedkoopste oplossing.
Twee thyristors in de 220 Volt leiding.

Heb ik ooit nog eens toegepast op een Germanium transistoren versterker van Aurora, HA20 oid. Ik had geen trafo die een spanning afgaf die laag genoeg was.

Wat ik nog wel had liggen waren wat zware 1000 volt diodes en 400 volt power thyristors.

Dan dus maar een 50 volt trafo genomen die ik had liggen, bruggelijk richter met twee diodes en twee thyristoren en een elko. Potmeterje, weerstandje, dinges diode (flip, hoe heet dat ding nu. Een ontsteek diode.. mhh..)

Ging wel aardig en werd niet warm.

Het gaf alleen een beetje pulsjes (tik, tik tiktiktiktik...) zachtjes te horen op de versterker op de 100 mv ingang.

De spanning was aardig stabiel. Tot mijn verbazing.

Dus,
triac (als je geen dikke thyristors hebt liggen) + brug rectifier + elko
Hooi.
:Y)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:27

Epsilon

Op woensdag 13 juni 2001 14:23 schreef Hooi het volgende:
Koop in de dump een oude verhuistrafo 220->110 500 VA en bouw de schakeling op 110.

Die trafo moet volgens mij voor 25 piek best kunnen vinden.

Greetz, Hooi :Y)
een peltier loopt om 16 v |:(

• Twynn
Op donderdag 14 juni 2001 13:34 schreef Hooi het volgende:

[..]
dinges diode (flip, hoe heet dat ding nu. Een ontsteek diode.. mhh..)
Diac??

Maareh, wat jij nu beschrijft is volgens mij ook precies wat dabit bedoelt :)

Epsilon: Die trafo is alleen om de schakeling die 16V (of 24V, want niet elke peltier loopt op 16V) galvanisch te scheiden van het lichtnet!!

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 13:35 schreef epsilon het volgende:

[..]

een peltier loopt om 16 v |:(
Ja,
voor de galvanische scheiding dus, voor de schakelende Power Supply..
:z

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 13:37 schreef Twynn het volgende:

[..]

Diac??
Thanx, yep :)
Maareh, wat jij nu beschrijft is volgens mij ook precies wat dabit bedoelt :)
Uhh,
DaBit kennende denkt hij meer aan een IC met een schakeltor misschien ?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:27

Epsilon

Op donderdag 14 juni 2001 13:38 schreef Hooi het volgende:

[..]

Ja,
voor de galvanische scheiding dus, voor de schakelende Power Supply..
:z
mijn fout, je hebt gelijk (ik geef het niet graag toe :P)

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 13:41 schreef epsilon het volgende:

[..]

mijn fout, je hebt gelijk (ik geef het niet graag toe :P)
Okee B-)

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
edit:
lamaar, was al gezegd.

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, een faseaansnijding met een triac heb ik ook aan zitten denken, maar dan ga je kortstondig grote stromen door de boel heenjagen. Een gloeilamp of motor vind dit echt niet erg, overigens. Bij peltiers ligt het anders, want daar moet je rekening houden met max 15% ripple, en met Vmax. Om nu dus dit faseaansnijprincipe te kunnen gebruiken, zouden we een knap LC laagdoorlaatfilter voor de pelt moeten schakelen, met een erg lage F-3db of een hoge orde. Om dat probleem op te lossen kun je gewoon de schakelfrequentie verhogen, waardoor het laagdoorlaatfilter toe kan met een hogere F-3db, en dus met kleinere/lichtere/goedkopere componenten.

Wat betreft die spanningsdeler: dit IS in principe niks anders dan dat. Alleen schakel ik hier om de verliezen te beperken. Net zo lomp dus, maar dat zei ik in de allereerste post al. Maakt opzich niet uit, als het geen gevaarlijke onvoorziene situaties oplevert. Ik weet hoe ik om moet gaan met netspanning, en mensen die dat niet weten zouden een dergelijke voeding ook gewoon niet moeten gebruiken.
Ik sta altijd open voor betere oplossingen. Ik vind ze alleen niet, of ze zijn niet zo bruikbaar.

• Twynn
Op donderdag 14 juni 2001 14:11 schreef DaBit het volgende:
Ik weet hoe ik om moet gaan met netspanning.
Ehm.. Dat heb ik wel es ooit gezien ja.. Geeft best leuke vonken :)

Maar je hebt inderdaad wel gelijk dat het dus niet voor iedereen toepasbaar is!
Pagina: 1