• SayCheese1960
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-09-2024
Newby hier, goedemiddag,

Ik heb een Medion 8088 PC met moederbord MS-7205. Als de computer wordt uitgeschakeld komt hij in een bootloop terecht, dit is sinds een aantal weken aan de gang. In plaats van uitgaan start hij opnieuw op, gedurende een seconde, gaat uit en start weer op. Het probleem is, voor zover ik kan nagaan, spontaan ontstaan.
Ik ben inmiddels zover dat ik het netwerkcomponent verdenk. Waarom: als de LAN kabel uit de machine wordt gehaald is het probleem verholpen. Ook al ik de interne LAN kaart in het BIOS uitschakel is het probleem verdwenen. Bouw ik vervolgens een externe LAN kaart in dan ontstaat het probleem wederom, onafhankelijk van of er wel of geen LAN kabel is aangesloten.
Wat heb ik gedaan:
BIOS gereset
CMOS-batterij 30 minuten losgekoppeld
CMOS kortgesloten via pin 2-3 jumper JBAT1
BIOS geupdate naar 10-R
Overbodige randapparatuur, videokaart en geheugen verwijderd en getest.
Bovengenoemde maatregelen hebben het probleem niet verholpen.
Fora afgestruind, bootloop gerelateerd aan LAN komt vaker voor maar niet in de hoedanigheid waar ik tegen aanloop.
Iemand enig idee??
Kees

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Dag Kees,

Heb je in je BIOS al gechecked of Wake Up on Lan aanstaat? Dat zou een prima verklaring kunnen zijn ;)

Groeten!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:16
toevallig windows 8?
Ik heb nu al een paar gevallen meegemaakt dat met het updaten naar 8.1 Windows in een bootloop terecht komt en dus er niets meer mee te beginnen is.

Ik zou Windows terug zetten(als je windows hebt) naar een eerder herstelpunt, dus een paar weken terug in de tijd dat het nog wel goed werkte

[ Voor 31% gewijzigd door freaky35 op 14-11-2014 15:35 ]

• SayCheese1960
paulklooster schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 14:40:
Dag Kees,

Heb je in je BIOS al gechecked of Wake Up on Lan aanstaat? Dat zou een prima verklaring kunnen zijn ;)

Groeten!
Paul, alle opties in power management setup staan op disabled, behalve wake-up by pci card, die is greyd-out. Ik heb eens gelezen dat je het bios verder kan openleggen met f11 toets, echter dat werkt niet bij mij. Verder is er nog een optie onboard lan boot rom, die ook gedisabled staat.
Ik zie geen harde wake-up on lan setting in het bios.

Overigens die f11 methode zojuist nog even getest op een ouder model en dat werkte idd. Mogelijk bestaat die optie niet mee in de laatste bios-versie

[ Voor 11% gewijzigd door SayCheese1960 op 14-11-2014 21:56 . Reden: Koen->Paul ]

• SayCheese1960
freaky35 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 15:34:
toevallig windows 8?
Ik heb nu al een paar gevallen meegemaakt dat met het updaten naar 8.1 Windows in een bootloop terecht komt en dus er niets meer mee te beginnen is.

Ik zou Windows terug zetten(als je windows hebt) naar een eerder herstelpunt, dus een paar weken terug in de tijd dat het nog wel goed werkte
Freaky, ik heb niet het idee dat het aan windows ligt. De bootloop vindt plaats voordat windows is geladen. Overigens gebruik ik windows 7 en heb ik zojuist op de nic-driver aangegeven dat de pc door het netwerk niet mag worden aangezet. Dit leverde geen verandering op.

• SayCheese1960
Iemand nog een idee?

Verwijderd

Ik zou de bios gewoon op default houden en van daaruit verder proberen. Op default moet het toch gewoon werken. Ja en in princiepe wel troubleshooten dus alles minimaal.
Misschien is de netwerkkabel niet goed meer al lijkt me dat sterk.
Pagina: 1