ext4 partitie schrijfbaar voor iedereen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
Ik heb een mint 13 xfce installatie met 2 partities.
Waar ik het nu het meest tegenaan loop is dat ik de 2e partitie (ext4) wel automatisch kan mounten via fstab, maar dat het schrijven op/naar deze partitie alleen kan als de mount directory geopend wordt als root.
Ik vind dit rete-irritant, ik wil bij het opstarten deze algemene schijf gelijk beschikbaar hebben voor iedere gebruiker.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

de partitie wordt in fstab gemount middels uuid op deze locatie: /media/Schijf-2.

Hoe moet ik dit regelen?
Via google kwam ik bij een zelfde soort vraag op superuser stack exchange. Daar werd gezegd dat het mounten in fstab moet, en je via /etc/crontab de (schrijf)rechten voor gebruikers kunt regelen, maar ik heb daar geen verstand van en ik wil niet iets gaan wijzigen als ik niet snap wat ik doe.

(suggestie over /etc/crontab : http://superuser.com/ques...d-write-to-an-ext4-volume

chmod 777 /media/foo

What is the best place in Ubuntu to add this command at startup? – Ivan Balashov Aug 18 at 13:35

@IvanBalashov: You can use an @reboot entry in /etc/crontab among other possibilities. )

Hoe regel ik dit voor alle gebruikers bij het opstarten (van de computer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zet alle gebruikers die erop moeten schrijven in 1 groep en die groep geef je schrijfrechten op de schijf (chmod -R g+w /media/Schijf-2). Als je ook wilt dat andere gebruikers in mappen kan schrijven die iemand anders heeft aangemaakt, of bestanden kan wijzigen, moet je de standaard umask die bij die gebruikers is ingesteld veranderen. Standaard is je umask 022, die veranderen naar 002 zorgt ervoor dat de groep schrijf rechten behouden blijven bij 't aanmaken van mappen en bestanden.

Domweg chmod 777 er overheen gooien is iets wat je niet wilt. Dat maakt namelijk alles executable, naast dat 't ook te wijzigen is. Niet alleen is dat onveilig, het geeft ook ongewenste resultaten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

1e hit op google: http://unix.stackexchange...unting-by-a-user-not-root

:F zoek in de toekomst zelf!

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
bedankt voor je reactie.

@himlims: ik heb talloze sites bezocht om een antwoord te vinden dus "zoek voortaan zelf" is niet van toepassing.
Maar dat had ik in mijn OP al geschreven (met referentie naar een resultaat)

[ Voor 12% gewijzigd door DeRooney op 14-11-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

het is niets bijzonders wat je wenst, gewoon standaard mount en rechten. maar is idd rol van mod en ik moet me dr nie mee bemoeien :) succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
no problem... ik zou graag willen dat ik het allemaal snap, maar helaas is dat niet zo :-(

en als je dan tegen iets aan loopt wat niet werkt, diverse dingen probeert die op verschillende sites als suggestie genoemd worden en het lukt dan nog niet, is het nog minder leuk als men de indruk heeft dat je zelf nog geen moeite gedaan hebt.

Ik ga er thuis nog maar eens rustig voor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

t.net zit veel kennis, maar het clubje in /23 is wel vrij beperkt.

vaak heb je de community website van de linux-flavor in kwestie; daar zit een veel grotere community achter dan hier op t.net. Misschien loont het om daar eens te informeren.

fstab aanpassen;
fmask=000 of standaard rw-

dat is volgens mij de enige toevoeging die ik hanteer voor usermounts/file rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:14

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

- voeg de schijf toe aan fstab
- maak een groep aan voor iedereen die bij die schijf mag (bv "gebruikers")
- voeg de juiste gebruikers aan die groep toe
- gebruik chgrp en chmod om de rechten in te stellen

fstab: /dev/sda2 /het/mount/point   auto    defaults      0       0

# addgroup gebruikers
# adduser <user1> gebruikers
# adduser <user2> gebruikers
# ...
# chgrp -R gebruikers /het/mount/point
# chmod -R 2775 /het/mount/point

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb al eens eerder met sticky-bit voor groepen gewerkt, maar dat zorgt er niet voor dat het rw blijft voor de groep. Het zorgt alleen dat de groep wordt gebruikt die sticky is, ipv de default user groep. Gebruiker1 maakt een bestand die gebruiker2 dan wel kan lezen, maar niet wijzigen (ipv helemaal niet lezen). Om het rw te houden, moet de umask van de betreffende gebruiker aangepast worden van 022 naar 002. Kan in de mount opties geregeld worden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1