Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Acces Point

Pagina: 1
Acties:

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-10 21:50
Ik ben opzoek naar een AP voor binnen,
Kwam pricewatch: EnGenius ENH500 tegen, maar zie dat deze eigenlijk voor outoor is.
Is dit een issue als ik deze zou gebruiken?

Overigens heb ik op internet gelezen dat je ook een router in AP mode kan zetten en gebruiken.
Wat werkt er beter?

Routers die AC ondersteunen zijn goedkoper dan AP die AC ondersteunen.

[ Voor 28% gewijzigd door Jieve op 13-11-2014 23:14 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:41
Je kan een draadloze router eenvoudig in AP mode zetten:
- DHCP op de draadloze router uitzetten
- Draadloze router handmatig een IP-adres geven die buiten de DHCP range ligt van de router die je in de toekomst wilt gebruiken om. Als de DHCP range bijvoorbeeld 192.168.1.100-150 is, stel dan bijv. 192.168.1.90 of 192.168.1.160 in IP-adres van de draadloze router.
- Sluit de draadloze router bekabeld aan op een LAN-poort (gebruik de WAN-poort niet)

Ik vraag me af of de AP die je in de OP neerzet niet erg duur is wat voor je wilt bereiken. Meer dan 100 euro voor een 2.4GHz AP zonder gigabitpoorten...

• nimmer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-11 15:23

nimmer

hai :O

Ik zou gewoon zoiets als dit kopen pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

en dan doen wat MarcoC zegt in zijn post.

• MarcoC
nimmer schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 09:51:
Ik zou gewoon zoiets als dit kopen pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

en dan doen wat MarcoC zegt in zijn post.
Deze kost de helft: pricewatch: TP-Link TL-WR841N

Ik heb deze laatst gekocht en geïnstalleerd bij iemand. Wordt volledig ondersteund door OpenWRT (10x beter dan DD-WRT, ziet er heel slick uit, heel simpel te flashen via de web GUI), goed bereik, zeer stabiel. Kost bijna niks. Valt ook sterk aan te raden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De markt is volkomen debiel momenteel...

Ieder thuisgebruiker die de laatste x-jaar een nieuwe modem heeft gekregen van z'n provider heeft daarin een router, en iedereen met een ouder modem heeft al een router.

Enige mensen die een router nodig hebben:
- Functionaliteit (routering, niet WiFi!) van de router voldoet niet. Valide, maar zeer marginaal - weliswaar hier op GoT oververtegenwoordigd, maar in totaal heb je het over max 3% van gebruikers. Voor de overige >97% voldoet de meegeleverde router van de provider.
- Oude router stuk. Ook valide, maar zelfs met alle prut op de markt gebeurt dit niet zo vaak.

Kortom, behoefte aan routers is zeer beperkt.

Waar is wel behoefte aan? Betere WiFi!

Dat komt deels (dit wordt overschat) door brakke implementaties in de meegeleverde modem/routers, maar bovenal door het feit dat (iig in NL en BE) de bouwmaterialen zodanig zijn dat geen enkel apparaat je hele huis in een keer goed kan dekken, en al helemaal niet vanuit de meterkast.

Wat heb je dan nodig? Access Points!

Waarom zie je dan (bijna) alleen maar routers in (web)winkels? En nauwelijks AP's? En de AP's die je ziet zijn ofwel stokoud en overpriced consumentendingen (Linksys WAP300... en consorten) danwel dure zakelijke oplossingen (Engenius, Ubiquiti & co)?

Omdat in de volksmond "router" een apparaat is wat WiFi verschaft. Ook al weten ze dat klanten een AP nodig hebben krijgen consumentenwinkels AP's niet verkocht, en daarom vragen ze ook routers en geen APs aan de fabrikanten - die dus ook bijna alleen maar routers (en repeaters) leveren.

Gevolg: als je een consumer-grade AP wilt, moet je een router of repeater kopen en die als AP instellen. Hardwarematig maakt het weinig uit, sterker nog, de meeste consumer-grade AP's die je vindt zijn gewoon routers met andere sw defaults.

Verder: laat je niet gek maken door alle marketingkreten rond AC.

- client devices die meer dan 2x2 MiMo ("AC1200") aankunnen zijn uitermate zeldzaam, dus alles daarboven aan AP-zijde is volstrekt overbodig totdat Multi-User MiMo op zowel router *als* client standaard is
- bij AC is DFS echt noodzakelijk (iedere non-DFS AC apparaat interfereert per definitie (op standaard 80MHz kanalen) met ieder ander non-DFS AC apparaat, nog los van het feit dat je zonder DFS vast zit in de low-power kanalen)
- de eerste generatie chipsets van iedere fabrikant is shit. Vermijd alles van Mediatek (TP-Link Archer C2 :r ) en als het even kan ook de Broadcom BCM4360 (veel mid/high-end zooi, denk aan Asus AC66U, 68U, Netgear R7000, dat soort ding). De Mediatek functioneert nauwelijks in de 5GHz-band, de BCM4360 op zich wel, maar AC is alleen stabiel met andere BCM4360 chips.

Op dit moment zou ik vooral de Quantenna QT3840BC en Qualcomm/Atheros QCA9880 chipsets aanraden, maar de spoeling is vrij dun, vooral gezien de DFS-eis. Enige "perfecte" AC apparaat op dit moment IMHO is de Netgear R7500, maar om nu EUR 200 uit te geven voor iets wat totale overkill is... tja.

Oslik blyat! Oslik!

• Jieve
MarcoC schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 09:47:
Je kan een draadloze router eenvoudig in AP mode zetten:
- DHCP op de draadloze router uitzetten
- Draadloze router handmatig een IP-adres geven die buiten de DHCP range ligt van de router die je in de toekomst wilt gebruiken om. Als de DHCP range bijvoorbeeld 192.168.1.100-150 is, stel dan bijv. 192.168.1.90 of 192.168.1.160 in IP-adres van de draadloze router.
- Sluit de draadloze router bekabeld aan op een LAN-poort (gebruik de WAN-poort niet)

Ik vraag me af of de AP die je in de OP neerzet niet erg duur is wat voor je wilt bereiken. Meer dan 100 euro voor een 2.4GHz AP zonder gigabitpoorten...
Ik denk dat ik voor de productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door job_h ga.
Deze gaat meteen in AP mode, want er is nu een draytek vigor 2920 als router.

Situatie: draytek vigor 2920 > Switch > TP-Link TL-WR1043ND gaat het dan worden.

• MarcoC
Jieve schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 09:28:
[...]

Ik denk dat ik voor de productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door job_h ga.
Deze gaat meteen in AP mode, want er is nu een draytek vigor 2920 als router.

Situatie: draytek vigor 2920 > Switch > TP-Link TL-WR1043ND gaat het dan worden.
Wat is precies de reden dat je een AP wilt? Wat wil je bereiken?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die zou ik afraden. Het is een 2.4GHz-only dinosaurus. In je topicstart heb je het juist over AC (wat 5 jaar jonger en 5GHz-only is). Dat is alsof je zegt dat je een zuinige hybride auto wilt en vervolgens zegt dat je een onzuinige jaren '70 Amerikaanse bak koopt 8)7

Of 802.11ac echt meerwaarde heeft moet je zelf bepalen, maar anno 2014 zou ik niets aanraden wat geen 5GHz kan (zeker als tweede AP - je zit per definitie met jezelf te interfereren als je 40MHz-brede kanalen wilt als je alleen 2.4GHz doet :o ), en als je ac wilt zou ik daar ook DFS als harde eis aan toevoegen (zonder DFS zit je je in de 5GHz ook per definitie te storen met default 80MHz-brede kanalen).

Oslik blyat! Oslik!

• MarcoC
Ik zou het ook afraden, puur vanwege de prijs. Als het je echt alleen om 2.4GHz gaat, dan doet de WR841ND ook z'n werk voor letterlijk de helft van de prijs. En voor hetzelfde geld als een WR1043ND heb je een WDR3600 die wel 5GHz doet.

Hence my question, wat wil je bereiken?

• Jieve
Wil sowieso wat beter beriek en dat het wat wireless wat sneller werkt.
Ap is nu TP Link TL-WA901ND deze haalt maar 50mb via het wireless, kabel halen we 120, dus de AP lijkt het niet helemaal aan te kunnen. Morgen ga ik even inloggen op de AP, misschien dat die verkeerd geconfigureerd is.
Ap staat beneden, open ruimte geen betonnen muren...

• MarcoC
De WR1043ND zal je problemen niet gaan verhelpen. De ene router is niet ineens magisch twee keer zo snel als de andere bij ongeveer gelijkwaardige specificaties.

- Welke client haalt 50mbit? Telefoon, laptop? Wat voor draadloze netwerkkaart zit er bijv. in je laptop?
- Wat is de afstand thet AP?
- Heb je veel last van interferentie?

Dat soort vragen moet je gaan stellen (en beantwoorden).

• Jieve
Iphone 5/6, mac air 13, mpb 2010.
Thuis haal ik met MPB 120mbit wireless, heb zelf ook rt-ac68u.
Afstand is 2 meter.
Router is vertigo 2920

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een recente Macbook Pro kan makkelijk op 2m afstand 450Mbps halen draadloos, maar dan moet je 3x3 802.11ac AP hebben. Dan nog, met 5GHz 802.11n, 3x3 en high-power kanalen (DFS vereist) zou 300Mbps ook haalbaar moeten zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Jieve
Ik heb inmiddels mijn RT-AC68U daar aangesloten en in AP mode gezet.
Behaal ook niet meer dan 50Mbit.
Zowel met 2.4Ghz & 5Ghz.
Als ik op de zelfde patch een kabel aansluit en test, dan haal ik wel weer 130Mbit...

Jullie nog een idee?

[ Voor 82% gewijzigd door Jieve op 15-11-2014 23:15 ]

• 486dx2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:27
dion_b schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:04:
De markt is volkomen debiel momenteel...
...
Gevolg: als je een consumer-grade AP wilt, moet je een router of repeater kopen en die als AP instellen.
+1..!!
Heb me ook aardig verbaasd over het gebrek aan consumenten AP's (in mijn geval voor het plafond, waarbij ik niet zit te wachten op een kastje met allerlei antennes in de woonkamer). Mn balen omdat we juist rekening hebben gehouden met PoE AP's voor het planfond, maar het aanbod in de praktijk nu juist anders uitpakt..

De strakke business uitvoeringen ook een business prijskaartje en allerlei opties die ik waarschijnlijk toch niet zal gebruiken. Ik hoop dan maar dat we in een overgang zitten, waarbij het aanbod voor consumenten begin volgend jaar verbeterd. Anders toch maar voor 2 routers gaan, en kijken waar ik deze kan plaatsen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PoE is weer ander verhaal, dat is kleinzakelijke feature, met bijbehorend prijskaartje. Volop te krijgen van Engenuis en Ubiquiti enzo. Met die eis zit je sowieos buiten consumentencategorie.

Oslik blyat! Oslik!

• MarcoC
Wat is het probleem met een router als AP instellen? Werkt toch prima?

• Jieve
Ik zie geen probleem, maar wil graag wat advies... vandaar :)

Verwijderd

ik heb de discussie met interesse gevolgd en ik kan het niet volgen, ben compleet digibeet, dus vergeef me eventuele "domme " dingen.

Mijn situatie: momenteel hebben wij in huis draadloos internet via KPN Experia Box (dat is toch een router?). De snelheid is laag, maar daar gaat het nu niet om. Het gaat meer over het bereik. Op zo'n 15-18 meter achter ons huis (in de tuin) staat een gastenverblijf en daar wil ik graag ook WIFI.

Dit heb ik begrepen: een repeater werkt niet afdoende omdat die het signaal niet voldoende kan versterken; een AP is wel een optie. Al zoekende kwam ik op de EnGenius ECB300 high power access point 300 Mbps.

Mijn vraag: is dit een goede keus en ben ik hiermee geholpen?
Nog een vraag: zou ik (als digibeet) dit zelf kunnen aansluiten (of hoe zeg je dat)?

Iemand die mij antwoord kan geven? Alvast bedankt!

• MarcoC
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2014 @ 17:33:
ik heb de discussie met interesse gevolgd en ik kan het niet volgen, ben compleet digibeet, dus vergeef me eventuele "domme " dingen.

Mijn situatie: momenteel hebben wij in huis draadloos internet via KPN Experia Box (dat is toch een router?). De snelheid is laag, maar daar gaat het nu niet om. Het gaat meer over het bereik. Op zo'n 15-18 meter achter ons huis (in de tuin) staat een gastenverblijf en daar wil ik graag ook WIFI.

Dit heb ik begrepen: een repeater werkt niet afdoende omdat die het signaal niet voldoende kan versterken; een AP is wel een optie. Al zoekende kwam ik op de EnGenius ECB300 high power access point 300 Mbps.

Mijn vraag: is dit een goede keus en ben ik hiermee geholpen?
Nog een vraag: zou ik (als digibeet) dit zelf kunnen aansluiten (of hoe zeg je dat)?

Iemand die mij antwoord kan geven? Alvast bedankt!
Allereerst kan ik je aanraden een eigen topic te openen.

Ten tweede zou ik je adviseren om te kijken of powerline een optie is. Zo ja, dan zet je in het gastenverblijf een AP neer en ben je klaar. Hoeft niet veel te kosten.
Pagina: 1