• StechGamer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-12-2020
Een paar maanden geleden heb ik de Noctua NH - U9B SE2 gekocht ik had 'm gekocht omdat mensen op andere forums zeiden dat hij erg goed was.

De Noctua koeler deed het 1 maand goed en toen kwam het probleem.

Nu heb ik er al tijden problemen mee en ben zo slim om nu pas iets op een forum te gaan zetten. :)

Mijn CPU & MOBO:
AMD FX - 8350 (geen overclock)
Asrock 970 extreme4

Mijn probleem:
Als ik mijn stock - koeler op mijn cpu zet kan ik feilloos elk spel spelen alleen met hoge temps rond de 60 + heel veel geluid. Maar als ik mijn Noctua koeler er op zet gaat in elk spel na ~10 min. spelen mijn fps heel hard naar beneden. Ik dacht aan cpu throttling maar mijn cpu is zelfs koeler met deze koeler (klinkt raar).

Weet iemand miss. het antwoord op mijn probleem. :(

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:07

D4NG3R

kiwi

:)

Koelpasta wel vervangen en de Noctura wel strak genoeg aangedraaid en alle koppelstukken fatsoenlijk op het mobo geplaatst?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• tomaszcs
  • Laatst online: 19-09 00:01

tomaszcs

✔️

Misschien een nieuwe moederbord overwegen die genoeg stroom kan leveren aan je CPU zoals: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

• StechGamer
Ik heb meerdere malen de koelpasta vervangen (vandaag weer een poging gedaan op verbetering maar het probleem kwam weer terug).

Alles zo strak mogelijk aan gedraaid.

en ik weet zeker dat ik alle koppelstukken goed heb geplaatst.

• StechGamer
tomaszcs schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:03:
Misschien een nieuwe moederbord overwegen die genoeg stroom kan leveren aan je CPU zoals: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
Ik wil het eerst proberen op te lossen. en als ik een nieuw mobo zou kopen dan kocht ik toch liever intel.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

StechGamer schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:03:
Ik heb meerdere malen de koelpasta vervangen (vandaag weer een poging gedaan op verbetering maar het probleem kwam weer terug).

Alles zo strak mogelijk aan gedraaid.

en ik weet zeker dat ik alle koppelstukken goed heb geplaatst.
Plastic dingetje van de koeler af gehaald? Ventilator wel goed aangesloten en de goede kant op gericht?

Maak anders even een paar (duidelijke) foto's van je opstelling.

• StechGamer
D4NG3R schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:08:
[...]

Plastic dingetje van de koeler af gehaald? Ventilator wel goed aangesloten en de goede kant op gericht?

Maak anders even een paar (duidelijke) foto's van je opstelling.
Nu te weinig tijd voor moet zo werken. Helaas

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 18:10

NoFearCreations

3DPrint the world!

Amd FX CPU met een 970 Extreme mobo werkt niet goed. Extra koeler op je vrm's richten kan helpen, maar je processor is te zwaar voor je mobo.

---RAWE CEEK!!!---

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 21:10
Als je op de site van Asrock gaat kijken naar de ondersteunde cpu's van je bord zie je dat er aangegeven wordt bij de 125W cpu's dat er gebruik gemaakt dient te worden van een "top-down" cpu koeler. Oftewel de VRM's zullen actief gekoeld moeten worden bij gebruik van je cpu.
En aangezien de noctua waarschijnlijk net boven het koelblok van de VRM heatsink zit, worden de VRM's niet genoeg gekoeld en dus gaat de cpu throttelen.
Gebruik HWiNFO64 voor het uitlezen van practisch alles binnen je systeem en let dan eens vooral op de clokspeed van de cpu i.c.m. de noctua en je zal (zeer waarschijnlijk) zien dat die constant instort... Dit als gevolg van te hete VRM's.

Net als de tip hierboven: Zorgen dat die VRM's actief gekoeld worden.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• StechGamer
ok bedankt voor jullie hulp. Wat voor mobo raden jullie mij aan budget onder de 100 euro :)

• StechGamer
Spekkie88 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:30:
Als je op de site van Asrock gaat kijken naar de ondersteunde cpu's van je bord zie je dat er aangegeven wordt bij de 125W cpu's dat er gebruik gemaakt dient te worden van een "top-down" cpu koeler. Oftewel de VRM's zullen actief gekoeld moeten worden bij gebruik van je cpu.
En aangezien de noctua waarschijnlijk net boven het koelblok van de VRM heatsink zit, worden de VRM's niet genoeg gekoeld en dus gaat de cpu throttelen.
Gebruik HWiNFO64 voor het uitlezen van practisch alles binnen je systeem en let dan eens vooral op de clokspeed van de cpu i.c.m. de noctua en je zal (zeer waarschijnlijk) zien dat die constant instort... Dit als gevolg van te hete VRM's.

Net als de tip hierboven: Zorgen dat die VRM's actief gekoeld worden.
Enig advies voor een nieuwe koeler of mobo?

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:04

rdejongjr

Gnome

LINK

Mocht je je creatief voelen, 4-6cm fannetje op de vrm heatsink richten.
Dingen worden inderdaad belachelijk heet met een 125W+ CPU.

• StechGamer
rdejongjr schreef op donderdag 13 november 2014 @ 18:06:
LINK

Mocht je je creatief voelen, 4-6cm fannetje op de vrm heatsink richten.
Dingen worden inderdaad belachelijk heet met een 125W+ CPU.
Uhm dat lijkt mij geen slim idee haha, miss. een advies voor een goede koeler?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:48

auto660

1991 240 GL Brick

Deze combinatie van moederbord en processor levert ook problemen op bij een vriend van mij. Hij heeft er ook een aftermarket koeler op gezet (212 evo) en toen kreeg hij ook enorme fps drops. Nadat ik even de temperatuurmeter er bij heb gepakt en occt aan heb gezet kwam ik er achter dat het moederbord naar 1400mhz throttled zodra de achterkant van het moederbord bij de vrm's 95 graden wordt. Dit heb ik opgelost door een klein fannetje op de vrm's te laten blazen, nu throttled hij niet meer en wordt hij maximaal nog 90 graden op de temperatuurmeter. Al vind ik dit nog steeds te warm.

Ik raad aan om dat gigabyte moederbord te kopen want dit bord is er gewoon niet op gemaakt om zo'n zware cpu te voeden. Al lijkt het te werken die vrm's draaien dan heel dicht tegen hun limiet aan en dat gaat waarschijnlijk veel sneller kapot dan een bord die er wél op is gebouwd.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• StechGamer
auto660 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 18:27:
Deze combinatie van moederbord en processor levert ook problemen op bij een vriend van mij. Hij heeft er ook een aftermarket koeler op gezet (212 evo) en toen kreeg hij ook enorme fps drops. Nadat ik even de temperatuurmeter er bij heb gepakt en occt aan heb gezet kwam ik er achter dat het moederbord naar 1400mhz throttled zodra de achterkant van het moederbord bij de vrm's 95 graden wordt. Dit heb ik opgelost door een klein fannetje op de vrm's te laten blazen, nu throttled hij niet meer en wordt hij maximaal nog 90 graden op de temperatuurmeter. Al vind ik dit nog steeds te warm.

Ik raad aan om dat gigabyte moederbord te kopen want dit bord is er gewoon niet op gemaakt om zo'n zware cpu te voeden. Al lijkt het te werken die vrm's draaien dan heel dicht tegen hun limiet aan en dat gaat waarschijnlijk veel sneller kapot dan een bord die er wél op is gebouwd.
dus daar zou ik mijn Noctua gewoon zonder problemen op kunnen zetten

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:48

auto660

1991 240 GL Brick

StechGamer schreef op donderdag 13 november 2014 @ 18:29:
[...]

dus daar zou ik mijn Noctua gewoon zonder problemen op kunnen zetten
Ja, dat gigabyte moederbord heeft namelijk een 8+2 stroomfase voor je processor. Tel die zwarte blokjes tussen de socket en het koelblok maar eens, dat zijn er 10 bij de gigabyte. Bij de Asrock die je nu hebt zijn het er maar 5 (4+1) welke eigenlijk maar berekend zijn op 125Watt als ze goed gekoeld zijn. En die 8 core fx vraagt nog wel even iets meer dan 125Watt. (volgens mij wel richting de 140Watt) Als je er nog meer over wilt lezen dan moet je hier maar even kijken:
http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database
Dit is wel iets om op te letten als je een AMD moederbord koopt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het aantal zegt weinig over de kwaliteit en manier waarop ze gekoeld zijn. :>

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:41

Nemesizz

Untouchable

D4NG3R schreef op donderdag 13 november 2014 @ 18:39:
Het aantal zegt weinig over de kwaliteit en manier waarop ze gekoeld zijn. :>
Maar 8 matige VRM's is altijd nog beter dan 4 matige VRM's.

Dat kwaliteit en dergelijk ook uitmaakt klopt ook wel, maar de meeste 4+1 bordjes hebben niet echt denderde kwaliteit mostfets (niet bar slecht ofzo, maar gewoon niet geschikt voor zulke power-hungry CPU's als een FX8000 serie).

En het gaat helemaal mis met 3rd party CPU koelers, dat zijn bijna altijd towers of water coolers, en komt er praktisch geen luchtstroom meer over de VRM's, en dan gaat de boel throttelen.

Er mag wel zowat een sticky komen over die VRM's bij AM3 bordjes, want keer op keer kun je eigenlijk dezelfde tekst copy/pasten dat 4+1 niet goed werkt icm die octacores (of overklokken met hexacores).
Kwaliteit speelt ook een rol, maar bij de meeste bordjes waar ze toch al kiezen voor 4+1 laat dat ook vaak te wensen over. Dat het aantal fases niet alles zegt klopt als een bus, maar zoals ik al aangaf, 8 matige is altijd nog beter dan 4 matige (betere load verdeling, word minder warm, minder snel throtteling, langere levensduur, en schijnbaar krijg je er ook een stabielere spanning).

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 21:10
Dit is misschien ook wel eens nuttig om door te lezen ;)

En hier ook nog wat leesvoer, met hier een directe link naar de tabel

met o.a.:
Note 2: Often when a board is advertised as 8+2, 16+2, etc, it often still uses 4 channels. There has been some controversy over the advertising of "8+2" phase boards since they are not true 8 channel designs. But, since 8+2 (with four channels), in *most* (read: not all), situations is much better than 4+1 (4 channels) we still decided to list them by their Phase count rather than their number of channels.

[ Voor 74% gewijzigd door Spekkie88 op 13-11-2014 21:27 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• StechGamer
Erg bedankt voor alle informatie dit heeft me erg geholpen :)
Pagina: 1