Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Locatiebepaling smartphone o.b.v. Wifi AP

Pagina: 1
Acties:

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 21:09
Wij hebben hier op het werk een vreemd issue waarvoor nog niemand (Vodafone niet, onze technisch beheer partner niet) een logische verklaring heeft kunnen geven, vandaar dat ik het hier eens deponeer in de hoop dat iemand er iets zinnigs over kan zeggen :)

Wat is het geval?
6 Cisco 1142N Wifi AP's zijn verplaatst van een locatie in Heerlen naar een locatie in Maastricht. Wanneer op een smartphone de locatie opgevraagd wordt (bijv. Kaarten app van Apple of Google Maps), dan krijgen we bij verbinding via 5 van de 6 AP's de exacte geografische locatie in Heerlen door waar de AP's eerder hebben gehangen. Via 3G/4G ziet ie dat je in Maastricht bent.
Dit is nogal vervelend aangezien er tegenwoordig nogal wat apps bestaan die locatie afhankelijke info tonen.

We hebben met diverse toestellen getest, zowel iOS als Android toestellen, en met name de iPhones geven de locatie in Heerlen aan (op 1 toestel na). De Android toestellen waarmee we getest hebben (2 of 3 stuks) geven de juiste locatie in Maastricht aan.

Op de website van Apple heb ik dit gevonden: http://www.apple.com/pr/l...Q-A-on-Location-Data.html
Daarin wordt gesproken over een database die locaties bewaard van AP's, routers, zendmasten e.d. (incl. MAC adressen en SSID's waarschijnlijk). De vraag is echter hoe je invloed kunt uitoefenen op het updaten van die database. Bovendien vraag ik mij af hoe Android toestellen dat doen én hoe het kan dat de Google Maps app op de iPhone ook de onjuiste locatie weergeeft (Google Maps zal toch niet die Apple database raadplegen, of haalt de app die info niet zelf op maar verkrijgt hij deze via de smartphone?).

Heeft iemand van jullie ooit iets soortgelijks meegemaakt? Enig idee hoe ik kan zorgen dat de juiste locatie in Maastricht wordt getoond bij connectie via deze AP's?

Diverse collega's op die locatie hebben al wat rondjes om het gebouw gelopen in de hoop dat hun iPhones een nieuwe locatiebepaling deed via 3G en o.b.v. een scan van Wifi netwerken de SSID's en MAC adressen opnieuw zou doorsturen naar Apple, maar dat heeft nog niks geholpen :)

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 21:09
Dank voor de links!

Lijkt er toch op dat mijn idee van rondjes om het gebouw lopen met Wifi en 3G geactiveerd (en evt. GPS, maar dat is m.i. niet noodzakelijk) uiteindelijk ervoor moet zorgen dat de juiste locatie gevonden wordt.
Ik lees ook dat het 30 tot 60 dagen kan duren voordat een update plaatsvindt (en dan nog is dat denk ik afhankelijk van de hoeveelheid nieuwe data die Apple ontvangt, dus hoe meer mensen nieuwe data aanleveren, hoe eerder e.e.a. goed werkt):

It turns out the only thing to do is wait. I called Apple and the rep said that if power cycling the phone and "forgetting" the wifi network didn't help, the Apple database would clear stale entries after 30 to 60 days. Sure enough, after about a month my phone started showing the new location.

Het ene AP waarbij het wel goed werkt, hangt overigens op de 1e verdieping van het gebouw en ik vermoed dat op die verdieping andere organisaties ook AP's hebben hangen. Mogelijk dat de aanwezigheid van diverse andere Wifi netwerken ervoor gezorgd heeft dat dit AP sneller herkend is en de locatie is gewijzigd in de locatie databases van Google en Apple.
De 5 AP's waarbij het niet goed werkt, althans op iOS devices, hangen op de begane grond en verder verwijderd van de AP's van andere organisaties in het pand.

De in beide artikelen vermeldde suggestie om het SSID te wijzigen lost in elk geval niets op want we hebben naast het reeds bestaande SSID nog een nieuwe toegevoegd en ook als we via dat nieuwe SSID zijn verbonden, dat zelfs via een aparte ADSL lijn naar buiten gaat, ziet hij de verkeerde locatie.

Ik zie zojuist op mijn iPhone met iOS8.1 bij Instellingen | Privacy | Locatievoorzieningen een linkje "Info over Locatievoorzieningen en privacy..." staan. Heb daar eens op geklikt en lees dat er inderdaad gebruik gemaakt wordt van GPS, Bluetooth (!?), én een database met crows-sourced data over Wifi hotspots (routers/AP's) en telefoonmasten en dat de iPhone periodiek geo-tagged locaties van dichtstbijzijnde Wifi hotspots naar Apple stuurt.

Google lijkt een vergelijke methode te hanteren als Apple. Apart dat die database wel al bijgewerkt lijkt, kan anders niet verklaren waarom de 2 of 3 geteste Android toestellen de juiste locatie tonen. Echter, 1 iPhone blijkt ook de juiste locatie te tonen...althans, dat is mij verteld, heb dat niet zelf kunnen zien.

Ik geloof dat we dus maar gewoon geduld moeten hebben...

• error33
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 14:08

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Als collega van Timothee kan ik melden dat het een vreemde materie blijft. Meende ik dat het probleem zich opgelost had maar helaas.

Meerdere malen kwam mijn iPhone op de goede locatie in Maastricht uit en dacht hoera opgelost. Maar nee vandaag stond ik weer op de locatie waar de AP eerst gehangen hebben.

Nu tikkend op mijn macbook staat deze in Maastricht en mijn iPhone laat zien dat ik in Heerlen ben. En beiden liggen naast elkaar onder hetzelfde AP :-(

macOS 15.5

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waarschijnlijk identificeert iOS het AP aan de hand van z'n MAC-adres.
Is het een optie om die te wijzigen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Iemand was me net voor maar inderdaad:
Spoof of wijzig de mac adressen eens op je AP's

• error33
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 14:08

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Nu een jaar later valt er te melden dat het probleem verholpen cq zichzelf opgelost heeft. Van eerst soms op de juiste locatie is het nu permanent op de juiste locatie.

Voor lotgenoten is het volgens mij dus geduld hebben tot ergens zich een DB heeft aangepast. Waar? Hoelang? blijft een raadsel :)

macOS 15.5

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jammer dat je het veranderen van het MAC-adres niet nader onderzocht hebt.
Dat had 't issue waarschijnlijk sneller opgelost

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1