Small Business NAS

Pagina: 1
Acties:

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-01 12:29
Beste Alle,

Achtergrond info:
Voor het kantoor van mijn schoonmoeder heb ik groen licht gekregen om alle systemen eens flink op de schop te gooien. Momenteel hangen er twee pc's aan het Netwerk en worden bestanden gedeeld met gedeelde mappen. Ook is er een grote office printer aanwezig waarvan de scanmap ook een gedeelde map is op 1 van de 2 pc's. 1 van de PC's staat altijd aan. Backuppen gebeurd sporadisch met behulp van een externe hdd en zo worden ook bestanden meegenomen als er wordt gewerkt op locatie. Tot op heden is het op een houtje-touwtje manier allemaal werkend gebleven maar het is nu de bedoeling om dit professioneler aan te pakken. Als Hobby-ITer heeft ze mij gevraagd en dit lijkt mij een leuke klus al heb ik niet heel veel ervaring met NAS-systemen e.d.

Gewenste situatie:
We willen naar een situatie waarin alle bestanden centraal zijn opgeslagen en niet op de individuele workstations. Iedereen kan dan altijd bij de meest recente versie van de bestanden. Het liefst ook onderweg. Ook wil ik hier de scanmap van de printer onder gaan brengen. Tevens is het wenselijk om de backup zo fool-proof te laten draaien. Dus automatisch, het liefst elke week minstens 1x. Zelf zat ik te denken aan een NAS met raid waarin de schijven ge-mirrored worden en doormiddel van hot-swap de schijven gewisseld kunnen worden om zo altijd een actuele versie thuis te hebben liggen. Maar misschien dat er nog wel een beter alternatief is.

Vraag:
Welk systeem raden jullie mij aan? Zijn er merken die ik moet vermijden of waar ik juist naar moet kijken? Hoeveel drives? (Heb wel al gehoord dat ik Western Digital RED schijven moet hebben.
Het mag best wat kosten maar moet natuurlijk niet uit de hand lopen met gekoelde server rekken ;)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gooi dat Hot-swap-idee maar uit je hoofd. Dat is echt een slechte methode! En zeker niet fool-proof.

Waarom maar 1x per week backuppen? Voeren ze niks uit in zo'n week? Ik zou gewoon minstens dagelijks, liever nog elk uur backuppen. Denk eens aan backup in de cloud, zoals bijvoorbeeld Crashplan of als je het liever in NL hebt, Crashplan via Cloud2.nl. Crashplan kan elk kwartier backuppen. Hij pakt dan uiteraard enkel de wijzigingen, dus de load is laag.

Synology en QNAP hebben beiden prima MKB-NASjes. Welke disk je daarvoor moet hebben hangt van je wensen af. Check dat even in de betreffende topics op GoT.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-01 12:29
Het idee van de wekelijkse back-up was omdat ik het niet zag zitten om haar als taak mee te geven elke dag de hdd te vervangen. Maar als het helemaal zonder kan is dat nog beter natuurlijk. Las nu iets op de Synology site over een active en passive NAS. Als het kan dan zet ik er 1 thuis en 1 op kantoor