Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Krassen op dak auto vermoedelijk door kat buren

Pagina: 1
Acties:

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-11 09:43
Ik heb sinds mei een nette 2de hands auto aangeschaft met mijn zuurverdiende centjes. Auto zag er toen op een klein krasje op de bumper na picobello uit. Zelfs geen steenslag op de motorkap. Het betreft een auto uit 2010. De auto heeft zwarte lak. Waar je dus echt alles op ziet.

Nu kom ik regelmatig 's ochtends bij mijn auto en dan ligt er zand op het dak en de motorkap en zie je gewoon duidelijk pootafdrukken van een kat over de hele auto. Ik heb het vermoeden dat het de kat van de buren is, maar dit kan ik niet hard maken, want ik heb de kat nog nooit op heterdaad op mijn auto betrapt maar wel al meerdere malen op auto's van buren.

Tot op heden vond ik het alleen maar vervelend, maar de kat beschadigde de auto verder niet dus ik had zoiets van ik kijk het nog effe aan. Ik kan ook niet hard maken bij de buren dat het hun kat is. En ik heb zelf een hond die wel eens kan blaffen en daar klagen zij ook nooit over. Je geeft wat, je neemt wat. Zo is het leven nietwaar?

Echter nu kom ik zojuist bij mijn auto en zie ik dat het hele dak weer vol zand ligt en er ook diverse strepen in de lak zitten die ik er zo niet met een vochtige doek uitgepoetst krijg. korte krasjes gegroepeerd elke keer 3 of 4 streepjes vlak naast elkaar op 4 plekken op het dak en echt een hele streep van 3 lijnen diagonaal over het dak.

Vervelende situatie, ben erg zuinig op de auto en wil deze graag voor een mooi bedrag weer verkopen zodra ik deze financieel afgeschreven heb. (auto op bedrijf)

Ik heb tot nu toe altijd een goede verstandhouding met mijn buren gehad en dat wil ik graag zo houden. Hoe ga ik dit aanpakken? ik heb alleen een vermoeden, meer niet. Er lopen regelmatig andere katten in de straat.

Kan ik misschien iets op de auto spuiten wat een kat niet lekker vindt zodat hij uit de buurt blijft?

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
- Bevestig dat het de kat van de buren is (camera) en houd diegene verantwoordelijk voor de kosten voor herstel.
- Iets van een plastic deken over auto doen bij parkeren
- Kat goed laten schrikken zodra je deze betrapt in de buurt van je auto (goed natspuiten met tuinslang, stampend achterna rennen, een voetbal ernaar gooien, enz)

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Waarom zou TS maatregelen moeten nemen zoals plastic deken over de auto? Als het daadwerkelijk de kat is dan lijkt het me schappelijk dat de buren de kosten vergoeden en voortaan hun kat binnen houden (wat eigenlijk sowieso al zou moeten).

[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 13-11-2014 14:13 ]

Vaak bu'j te bang!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Onze kat heeft wel eens krassen achter gelaten op de auto (aan de zijkant, vermoedelijk niet goed erop/eraf gesprongen).. maar met een beetje cleaner zo weg gekregen. Het moet haast wel een van het ras wolverine geweest zijn om zulke krassen achter te laten dat deze niet weg te poetsen zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:15

d_star

Maharadja of the Year :-/

Maar hoe bewijs je dat die krassen definitief zijn veroorzaakt door de kat van de buren?

Voor hetzelfde geld zit die kat inderdaad wel eens op je dak (kan je bevestigen dmv camera), maar dat zegt niks over de krassen die er al op zitten. Wie weet heeft een andere kat dat gedaan, of wie weet heeft TS zelf onder wat laaghangende takken gereden en heeft nooit doorgehad dat daardoor krassen op het dak zijn ontstaan. Mijn punt is: je hebt het niet op heterdaad geconstateerd, dus het is nooit uitsluitend te bewijzen.

Imho is het maar een lastige kwestie om defintief uit te sluiten dat de kat van de buren de schuldige is. Volgens mij kan je gewoon beter je verlies nemen nu, het als een wijze les zien en je auto in het vervolg bedekken met een deken.

[ Voor 7% gewijzigd door d_star op 13-11-2014 14:17 ]

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• Rudolf
Ben het met je eens d_star. Maar om elke dag een deken over mijn auto te trekken vind ik ook weer een beetje ver gaan. Ik wil de kat gewoon uit de buurt van mijn auto houden. Ik wil de auto graag netjes houden. Maarja het blijft maar een vervoersmiddel verder.

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11 22:59

Jasperlamers

Carpe Diem!

Ga ook eerst eens aan de slag met wat wax en detailings producten waarschijndelijk krijg je meeste krassen er wel uit ;)

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:40
-tom-562 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:12:
Waarom zou TS maatregelen moeten nemen zoals plastic deken over de auto? Als het daadwerkelijk de kat is dan lijkt het me schappelijk dat de buren de kosten vergoeden en voortaan hun kat binnen houden (wat eigenlijk sowieso al zou moeten).
Oh no, not this shit again.

als het de kat van de buren is, wat je dus uit zou moeten zoeken. Dan kun je dit bij ze aankaarten. Maar dat wordt moeilijk. Ik heb bij ons wel vaker katten op de auto's gezien, maar nog nooit krassen.
Onze katten heb ik nooit op auto's zien zitten. Betekend ook niet dat ze dit nooit doen overigens. Zou een van de buren hier mee aankomen zou ik dat zeker betalen als ze dit ook aannemelijk kunnen maken.

probeer idd ook eens cleaner. Commandant oid na een wasbeurt.

ps, blijf ver uit de buurt van supermarkten...

• Rudolf
Jasperlamers schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:20:
Ga ook eerst eens aan de slag met wat wax en detailings producten waarschijndelijk krijg je meeste krassen er wel uit ;)
ik vermoed van wel. Het is echt de toplaag die beschadigd is. Maar eerst de oorzaak aanpakken lijkt me ook handig ;)

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:35
Oude discussie...... Kattennagels zijn te zacht om krassen in autolak te veroorzaken. Wel kunnen ze uiteraard zand meenemen, maar laten we wel wezen, dat komt op elke auto terecht zodra die de showroom verlaten heeft.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55
hierboven blijkt dat kattennagels te zacht zijn. Maar toch zou ik de gok niet nemen met "laten schrikken". Dan weet je zeker dat de nagels uit gaan lijkt mij.... Maar inderdaad. Foto/video, verantwoordelijk stellen, einde verhaal.

• Jasperlamers

Jasperlamers

Carpe Diem!

Wij hebben vroeger zelf een kat gehad lief beest todat een van de buren besloot met een luchtdruk pistool dat beest van zn auto af te schieten dat heeft ie helaas niet overleeft ;(
Rudolf schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:21:
[...]

ik vermoed van wel. Het is echt de toplaag die beschadigd is. Maar eerst de oorzaak aanpakken lijkt me ook handig ;)

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-11 21:21
Jasperlamers schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:33:
Wij hebben vroeger zelf een kat gehad lief beest todat een van de buren besloot met een luchtdruk pistool dat beest van zn auto af te schieten dat heeft ie helaas niet overleeft ;(
[...]
Wow even offtopic.
Wat heeft die buur toen gedaan.
Wat heb jij toen gedaan.

Dierenmishandeling is strafbaar he...

• Jasperlamers

Jasperlamers

Carpe Diem!

Niet zoveel toen was ik nog een klein jochie :X
Mams heeft toen der tijd wel contact opgenomen met de politie en de buren een hoop gezeik over gehad was niet de eerste kat die ze op straat kapot geschoten hebben wel de laatste gelukkig |:(
Joostje123 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:37:
[...]

Wow even offtopic.
Wat heeft die buur toen gedaan.
Wat heb jij toen gedaan.

Dierenmishandeling is strafbaar he...

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:13
Jasperlamers schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:39:
Niet zoveel toen was ik nog een klein jochie :X
Mams heeft toen der tijd wel contact opgenomen met de politie en de buren een hoop gezeik over gehad was niet de eerste kat die ze op straat kapot geschoten hebben wel de laatste gelukkig |:(
[...]
Die had ik inderdaad alsnog na 10 jaar bewerkt met een knuppel.

Beesten moet je als Beesten behandelen.

./end rant

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46

Cyphax

Moderator LNX
bszz schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:27:
Oude discussie...... Kattennagels zijn te zacht om krassen in autolak te veroorzaken. Wel kunnen ze uiteraard zand meenemen, maar laten we wel wezen, dat komt op elke auto terecht zodra die de showroom verlaten heeft.
Los van of kattennagels te zacht zijn (ik kan me voorstellen dat die klauwen krassen kunnen veroorzaken) vraag ik me eigenlijk vooral af wat een kat met nagels moet op het dak van een auto. Onze kat zit vooral 's zomers weleens op het dak van onze auto maar dan ligt ze erop voor de warmte. Nagels gebruikt ze voor zover ik weet alleen als ze aansluitend even lekker comfortabel op je schoot, of op iets anders zachts wil gaan liggen. Maar nagels op een autodak? Als je ze wegjaagt kan ik me voorstellen dat zo'n beestje van pure schrik de nagels erbij haalt. En misschien is het ook wel afhankelijk van de kat...

Aan de andere kant: waar die krassen dan wel vandaan komen is natuurlijk niet voor de hand liggend. Maarja, je moet je auto bijna 24/7 in de gaten houden om erachter te komen. Zelfde met de schade waar ik afgelopen maandag mee verrast werd; iemand die tegen m'n auto aan is gelopen of gefietst ('t zal geen auto zijn geweest omdat we aan een fietspad wonen). Je krijgt spontaan zin om te verhuizen naar iets met een oprit. Dat helpt natuurlijk niet tegen overlast van katten.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 13-11-2014 14:45 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Rudolf
Kunnen kattennagels geen krassen veroorzaken op de lak? Ook niet als ze zich afzetten of van schrik snel weg proberen te komen?

Als dat waar is dan ben ik blij dat ik wat terughoudend heb gereageerd en eerst hier een topic aan heb gemaakt ipv op hoge poten naar de buren te zijn gegaan ;)

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28

DropjesLover

Dit dus ->

Rudolf schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:20:
Maarja het blijft maar een vervoersmiddel verder.
Daar heb je de kern.
Dingetjes als dit kan je niet/nauwelijks voorkomen. Kinderen (en anderen) die met het stuur van een fiets een kras maken, een deukje in de bumper bij de supermarkt, steenslag op de snelweg.
Die dingen gebeuren gewoon. Kan je je druk over maken en op hoge poten naar de buren stappen, of gewoon accepteren en verder gaan met leven.
Het wordt natuurlijk wel wat anders als er echte schade is, een deuk of kapotte spiegel.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

Kattennagels zijn veel zachter dan autolak en zijn bovendien niet scherp. Ja, het doet wel pijn als een kat je krabt, maar ze zijn niet messcherp ofzo. Bovendien weegt een kat zoveel dus is de druk op die nagelpunt ook nog eens vrij gering -- in elk geval niet te vergelijken met een menselijke arm die een schroevendraaier in de lak drukt ofzo. Hooguit kan ik me voorstellen dat er zand van die kattenpoten op de lak komt dat vervolgens hele fijne krasjes gaat maken als het wordt uitgewreven, maar da's alsnog vrij vergezocht.

Een auto die buiten staat, staat bloot aan de elementen, waaronder ook dieren die in een normale wijk gewoonlijk rondlopen, zoals honden, katten, vogels en dergelijke. Wil je geen last hebben, dan moet je je auto helemaal inpakken :)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:12

Fiber

Beaches are for storming.

Of in je garage zetten... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Bastiaan
  • Laatst online: 15:10

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Spreek met je buren af of je er een plens water over mag gooien op het moment dat je de kat op je dak ziet - een glas vol volstaat al. Houden ze niets aan over, en na een paar keer leren ze het heus wel af.
Is het andermans kat? Je kunt moeilijk met iedere eigenaar in de buurt overleggen. Plens water dus.
Tuurlijk loop je het risico dat er nog wat krasjes bijkomen, maar als je je een half uurtje boos maakt heb je die weer netjes weggepoetst met de juiste spullen.

Op hoge poten is inderdaad nergens voor nodig. Het is even vervelend, maar praat daar inderdaad over met je buren. Voor hetzelfde geldt valt het allemaal reuze mee en werken ze probleemloos mee (wat best denkbaar is gezien de huidige relatie, toch?).

• bszz
Bastiaan schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:53:
Spreek met je buren af of je er een plens water over mag gooien op het moment dat je de kat op je dak ziet - een glas vol volstaat al. Houden ze niets aan over, en na een paar keer leren ze het heus wel af.
Is het andermans kat? Je kunt moeilijk met iedere eigenaar in de buurt overleggen. Plens water dus.
Tuurlijk loop je het risico dat er nog wat krasjes bijkomen, maar als je je een half uurtje boos maakt heb je die weer netjes weggepoetst met de juiste spullen.

Op hoge poten is inderdaad nergens voor nodig. Het is even vervelend, maar praat daar inderdaad over met je buren. Voor hetzelfde geldt valt het allemaal reuze mee en werken ze probleemloos mee (wat best denkbaar is gezien de huidige relatie, toch?).
Mochten het heel toevallig mijn katten zijn: Die houden van water :) Gaan het liefst naar buiten als het regent en ééntje is zelfs al eens in bad geweest

• Bastiaan
  • Laatst online: 15:10

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Zul je net zien, natuurlijk :P

Effect blijft toch wel hetzelfde. Is het niet van het water zelf, dan is het wel het schrikeffect.

• Mektheb
bszz schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:01:
[...]

Mochten het heel toevallig mijn katten zijn: Die houden van water :) Gaan het liefst naar buiten als het regent en ééntje is zelfs al eens in bad geweest
Zo is elke kat anders en elk baasje ook.

Mijn mening die wij ook thuis toepassen = Kat is een huisdier en blijft dus binnen.

• Jasperlamers

Jasperlamers

Carpe Diem!

Daar sta ik 100% achter een hond hou je ook binnen ;)
Mektheb schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:04:
[...]

Mijn mening die wij ook thuis toepassen = Kat is een huisdier en blijft dus binnen.

• bszz
Mektheb schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:04:
[...]

Lekkere kortzichtig: mag een huisdier niet buiten komen alleen omdat het woord "huis" er in voorkomt? Dan begrijp je niet wat een huisdier is. Zeg dan gewoon dat je niet van dieren houdt.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:55

Daniel36

vernieuwde formule

Mijn katten zitten nooit op auto's gelukkig.
Wel valt het me op dat hier in onze buurt verschillende katten op auto's luieren en ik heb nog nooit iemand horen klagen over krassen veroorzaakt daardoor.

Wel over voetballende kinderen, fietsers die auto's schampen en struiken en bomen die over de weg hangen en auto's raken.

Misschien ook iets om in gedachten te houden: het is en blijft een gebruiksvoorwerp en anders zul je extreme maatregelen moeten nemen om allerlei "gevaren"te voorkomen.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:15
Als je zuinig wilt zijn, dan zal je hem binnen moeten zetten. Dat is nu éénmaal een risico van deze buiten te laten staan. Er zijn ook zwerfkatten, of andere dieren die hetzelfde doen.

Mee leren leven, of er niet mee leren leven en een garage box huren.
Dat deed ik vroeger ook.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Mektheb
bszz schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:14:
[...]

Lekkere kortzichtig: mag een huisdier niet buiten komen alleen omdat het woord "huis" er in voorkomt? Dan begrijp je niet wat een huisdier is. Zeg dan gewoon dat je niet van dieren houdt.
Zeg toch dat het mijn mening is ?, en ja wij hebben een kat en ja die blijft binnen.

Dat is een discussie die we beide niet kunnen winnen en ik dus ook niet ga beginnen, maar onze mening thuis is een kat is een huisdier en hoort dus binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mektheb op 13-11-2014 16:42 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:16

Rmg

bszz schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:14:
[...]

3x keer raden waar ze olifanten in bewaren :D

• Mektheb
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Mektheb op 13-11-2014 16:46 ]

• bszz
Rmg schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:44:
[...]

Mijn olifant loopt gewoon buiten, en nee, niet op de auto van de buren... 8)

• tc982
De discussie dat een kat binnen of buiten moet blijven is een ander onderwerp.
Het feit blijft gewoon dat er meer dan alleen katten buiten rondlopen, en dat het plaatsen van en voertuig buiten, altijd onderhevig is aan de elementen er rond.

Auto buiten = kans op schade, zo is het nu éénmaal.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

tc982 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:38:
Als je zuinig wilt zijn, dan zal je hem binnen moeten zetten.
Of op een onbewoond eiland wonen, of je auto laten wrappen. http://www.stickerland.nl/wrappen-en-inpakken-ip-136.html

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• bszz
tc982 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:13:
De discussie dat een kat binnen of buiten moet blijven is een ander onderwerp.
.....
Ja, maar op één of andere manier brengt in dit soort discussies altijd wel iemand dit argument naar voren terwijl:

1. de redenatie "huisdier dus binnen" niet klopt;
2. de stelligheid mij tegen de borst stuit: het is in Nederland gewoon geaccepteerd dat huisdieren buiten komen en dat iedere bezitter daar zijn eigen afweging in mag maken.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 18:01

mark-k

AKA markkNL

bszz schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:23:
[...]

Ja, maar op één of andere manier brengt in dit soort discussies altijd wel iemand dit argument naar voren terwijl:

1. de redenatie "huisdier dus binnen" niet klopt;
2. de stelligheid mij tegen de borst stuit: het is in Nederland gewoon geaccepteerd dat huisdieren buiten komen en dat iedere bezitter daar zijn eigen afweging in mag maken.
Jij VINDT dat die redenatie niet klopt, dat is iets heel anders. Een huisdier hoort mijns inziens niet zelfstandig buiten te komen, het is een huisdier. Wil jij een beest bij je thuis, zorg dan ook dat hij bij je thuis zit in plaats van dat hij andere mensen lastig valt (poep voor je deur, krassen op je auto, kapotte planten, etc). Kun je dat niet hoor je geen huisdier te hebben. Sowieso ben ik tegen het opsluiten van dieren ter vermaak (wat huisdieren ook zijn).

Over nummetje 2, het is blijkbaar alleen normaal om katten buiten te laten zwerven, een hond zonder baasje is not done, laat staan een slang of paard (om 2 uitersten te kiezen). De goudvis kan ook niet gewoon in en uit zwemmen :9.

Verwijderd

mark-k schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:56:
[...]
Wil jij een beest bij je thuis, zorg dan ook dat hij bij je thuis zit in plaats van dat hij andere mensen lastig valt (poep voor je deur, krassen op je auto, kapotte planten, etc). Kun je dat niet hoor je geen huisdier te hebben.
Dan kun je ook 80% van de honden wel verplicht binnen laten houden, want die misdragen zich rustig omdat hun baasjes niet in staat of niet van zins zijn daar iets aan te doen. Praat me niet over hondenschijt op de stoep en als hardloper of wielrenner lastig gevallen worden door die beesten ('doet-ie anders nooit hoor'). Een kat schijt tenminste in een achtertuin. :P

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kan men in ieder geval proberen on-topic te blijven, ipv dit topic te laten vervallen in de terugkerende welles/niets over huisdieren?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:55

Daniel36

vernieuwde formule

Leuk die discussie over katten en honden en waar ze schijten en andere dingen doen.
Die is al vele malen gevoerd op dit forum en nog nooit heeft het tot een duidelijke conclusie geleid.

In dit topic mist die discussie het punt, namelijk krassen op de auto van de TS, al dan niet veroorzaakt door de kat van zijn buren.

• bszz
mark-k schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:56:
[...]

Jij VINDT dat die redenatie niet klopt, dat is iets heel anders. Een huisdier hoort mijns inziens niet zelfstandig buiten te komen, het is een huisdier. Wil jij een beest bij je thuis, zorg dan ook dat hij bij je thuis zit in plaats van dat hij andere mensen lastig valt (poep voor je deur, krassen op je auto, kapotte planten, etc). Kun je dat niet hoor je geen huisdier te hebben. Sowieso ben ik tegen het opsluiten van dieren ter vermaak (wat huisdieren ook zijn).

Over nummetje 2, het is blijkbaar alleen normaal om katten buiten te laten zwerven, een hond zonder baasje is not done, laat staan een slang of paard (om 2 uitersten te kiezen). De goudvis kan ook niet gewoon in en uit zwemmen :9.
offtopic:
Lekker genuanceerd weer......Mijn katten komen buiten, schijten binnen, maken geen krassen op auto's,slopen geen planten en janken niet de buurt bij elkaar (ja ze zijn gecastreerd),zucht.... en ja, katten zijn zo ongeveer de enige dieren waarvoor het geaccepteerd is dat deze alleen buiten komen. De vergelijking met goudvissen, paarden, slangen en honden raakt kant nog wal.

edit: Sorry gambieter, ik hou mijn mond verder, liet me even gaan :X

[ Voor 3% gewijzigd door bszz op 13-11-2014 18:07 ]

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:24
Rudolf schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:29:
Kunnen kattennagels geen krassen veroorzaken op de lak? Ook niet als ze zich afzetten of van schrik snel weg proberen te komen?
Dat kunnen katten wel degelijk, ik heb op de motorkap van mijn auto een aantal krassen zitten toen onze kat weggleed nadat ik de auto in de was had gezet (en probeerde met zijn nagels grip te vinden).

Maar het zijn dingen die gewoon kunnen gebeuren ;) , ik maak mij er niet al te druk om.

En nog een foto gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/2duhxte.jpg

Zelfs na grondig polijsten zijn ze nog zichtbaar als je goed kijkt, het is dus niet zo dat ze alleen maar oppervlakkig waren.

[ Voor 20% gewijzigd door _Drake_ op 13-11-2014 18:18 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:18

Bever!

3

Mochten de krassen al aantoonbaar ontstaan zijn door de kat kan je niets verhalen op je buren. Katten zijn volgens de wet een zgn vrij dier itt bijv een hond.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09
Lijkt me wel heeeeeel onwaarschijnlijk dat dit van een kat kan komen, eigenlijk simpel NO WAY. Dan heb je nog meer kans dat een of ander onverlaat op je dak is gaan zitten met een spijkerbroek aan en naar beneden is gegleden.

Een kat trekt echt niet zo'n lange streep en loopt niet permanent met uitgetrokken nagels. Ze gebruiken nagels om houvast te krijgen. Dit lijken wel strepen van zeker een meter... Dat zou betekenen dat de kat zijn poten achter zich aan moet slepen, volle gewicht op de nagel en dan een lange lijn trekt... En dan nog zal het hem niet lukken zo'n streep te trekken met deze tussenruimte. De linkerstreep heeft een knik, voor en na de knik is de afstand gelijk. Heb je soms een koffertje ofzo op het dak gelegd en eraf getrokken bij het instappen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als _Drake_ het heeft zien gebeuren met z'n eigen kat zou ik die constatering niet in twijfel trekken :z

Maar dat gezegd, het feit dat er katten op het dak gesignaleerd zijn in ongeveer zelfde periode dat krassen ontstaan zijn is wat ze in politieseries circumstantial evidence noemen en in de wetenschap correlatie en dus geen causatie.

Voor hetzelfde geld komen de krassen juist van vogels die erop zaten en door de katten verjaagd zijn (verklaart gelijk waarom die kat op een voor katten niet erg gebruikelijke plek zaten :P ). Of door iets totaal anders dat toevallig gebeurde rond de tijd dat TS eerst merkte dat er katten op zaten. Het valt gewoon niet met zekerheid te achterhalen.

Wat dat betreft is het fundamentele probleem dat TS "erg zuinig is" op z'n auto maar hem wel gewoon op straat laat staan. Dat is vragen om problemen, of het nu de katten zijn, stuifzand, buurtkinderen, hagel, UV-licht in zonneschijn etc etc etc. Als je iets op een openbare plek laat staan moet je geen verwachting hebben dat iedere mogelijke nadelige invloed er magisch met een boog omheen gaat. Niet realistisch. Dat is een van de redenen dat wij een veel oudere, minder 'mooie' auto hebben: in een dichtbevolkte volksbuurt met krappe parkeerplaatsen en veel activiteit op straat gebeuren dingen. Dat is geen plek voor iets waar je 'zuinig' op het uiterlijk bent.

Puur juridisch is het antwoord al gegeven: al zou je met zekerheid kunnen achterhalen dat het de katten waren (wat dus niet kan), dan nog zijn het vrije dieren dus kun je niet de eigenaar aansprakelijk stellen, evenmin als dat je staatsbosbeheer aansprakelijk kunt stellen als boommarters je remslangen doorknagen, of trouwens als vogels op je dak scheiten waardoor je lak aan gort gaat.

Dus:
- zorg voor een standplaats waar je externe invloeden (of het nu katten, vogels, of toch die laaghangende takken waar je doorheen reed waren) uit kunt sluiten.
- of accepteer de gevolgen van parkeren op een openbare plek.

Oslik blyat! Oslik!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:24
thefox154 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:34:
Lijkt me wel heeeeeel onwaarschijnlijk dat dit van een kat kan komen, eigenlijk simpel NO WAY. Dan heb je nog meer kans dat een of ander onverlaat op je dak is gaan zitten met een spijkerbroek aan en naar beneden is gegleden.
Ik stond ernaar te kijken toen het gebeurde 8)7 , hoe zou ik anders het kunnen beschrijven ;)
dion_b schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:46:
Als _Drake_ het heeft zien gebeuren met z'n eigen kat zou ik die constatering niet in twijfel trekken :z
Het zag er een soort van komisch uit maar gelukkig had de kat zelf niks (zoals het spreekwoord zegt een kat komt altijd op zijn pootjes terecht).

[ Voor 9% gewijzigd door _Drake_ op 14-11-2014 00:18 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Verwijderd

Deze was wel leuk
Laat me raden, in een porceleinkast misschien?
De kat van de buren zit regelmatig _in_ mijn auto, want dak is stuk...

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-11 20:02
Ik snap hier absoluut het probleem van de TS, het is ongelofelijk jammer als er factoren waarop je geen invloed kunt uitoefenen ervoor zorgen dat er schade op die voorwerpen komen.

TS had hier het één en ander ter preventie kunnen doen, zoals inderdaad een doek over de auto (daar kan ook zand inzitten en als je die over je auto heentrekt kun je ook de ene kras na de andere erin trekken overigens). Bovendien staat de auto waarschijnlijk op openbaar terrein. Daar mogen gewoon katten komen, of je dat vervelend vind of niet.

Aan de andere kant is hier inderdaad, zoals de mod hierboven ook al toelicht, sprake van een correlatie. Het feit dat er zand op de auto ligt, pootafdrukken van een kat bewijst dat er geregeld een kat op het dak van je auto zit. Echter kloppen de 3 lange krassen niet. Een kat zal nooit zulke halen maken met hun klauwen. Als het van de kat is, heeft iemand geprobeerd de kat van het dak af te halen en heeft de kat flink lopen tegenstribbelen, en dan zou je het bij die persoon moeten verhalen. Ik vraag me heel erg af in hoeverre je dit met je buren kan bespreken.

Een ding kan ik je zeker zeggen; zonder camerabeelden klopt het verhaal van een kat en lange krassen niet, die kan een kat zelfstandig niet maken.

Het hele dak spuiten kan flink in de kosten lopen omdat je dat moet uitspuiten naar de naastliggende vlakken om het kleurverschil tegen te gaan, dus dan ben je echt wel al in de richting van de 850 euro aan het denken als je het bij een goed schadeherstel bedrijf laat doen. Ook denk ik niet dat je buren zo'n bedrag even kunnen ophoesten.

Wat je uiteindelijk gaat doen is natuurlijk aan jezelf. Ik zou het, in de positie van je buren, een brak verhaal vinden als je naar hen toestapt en een rekening voorschotelt omdat mijn viervoeter een lange kras zou hebben gemaakt.

Overigens, het is afhankelijk van de lak of een nagel een kras kan maken in de lak. Katten kunnen op vernis over het algemeen geen krassen maken, maar op kale lak wel degelijk. (of andersom, of het had een andere oorzaak... Feit is; er zijn verschillende vormen van car finishing en de ene is krasvaster dan de andere, en dit bepaald ook of een kattennagel niet hard genoeg is om krassen te maken, of dit wel kan. )

Respect overigens voor hoe kalm je het hebt aangepakt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door naarden 4ever op 14-11-2014 01:23 ]

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:54
Mooi verhaal, maar als je niet eens de moeite neemt om het topic even door te lezen en daarnaast verkeerde conclusies trekt, dan weet ik niet hoe betrouwbaar de rest van je info is.

Jammer dat er altijd zoveel mensen zijn die twee regeltjes lezen en dan met info komen die zelfs ook al een paar posts eerder onjuist is gepost :P

[ Voor 16% gewijzigd door Snowdog op 14-11-2014 01:28 ]

• GlowMouse
  • Niet online
Bever! schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:11:
Mochten de krassen al aantoonbaar ontstaan zijn door de kat kan je niets verhalen op je buren. Katten zijn volgens de wet een zgn vrij dier itt bijv een hond.
Broodje aap, de eigenaar van een kat is gewoon aansprakelijk via art. 6:179 BW (bron). Als je die kat op jouw auto ziet, en die kat kan de schade veroorzaakt hebben, moet de eigenaar de schade vergoeden. Je hoeft dan niet te bewijzen dat de schade door die specifieke kat is veroorzaakt (art. 6:99 BW).

[ Voor 19% gewijzigd door GlowMouse op 14-11-2014 01:36 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
thefox154 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:34:
Hij heeft het toch live zien gebeuren? En dan ga je het ontkennen? :D
Een kat trekt echt niet zo'n lange streep en loopt niet permanent met uitgetrokken nagels. Ze gebruiken nagels om houvast te krijgen. Dit lijken wel strepen van zeker een meter... Dat zou betekenen dat de kat zijn poten achter zich aan moet slepen, volle gewicht op de nagel en dan een lange lijn trekt... En dan nog zal het hem niet lukken zo'n streep te trekken met deze tussenruimte. De linkerstreep heeft een knik, voor en na de knik is de afstand gelijk. Heb je soms een koffertje ofzo op het dak gelegd en eraf getrokken bij het instappen?
Nogmaals: waarom twijfelen aan de bewering van iemand die dit live ziet gebeuren? Wat er in het geval van de TS gebeurd kan zijn is dat de kat van de buren gewoon geschrokken is van iets dat gebeurde rondom de auto van de TS (buurtkind dat langsfietste, verrast door een openend raam, deur, gordijn... In paniek halen katten wel degelijk de nagels tevoorschijn, of het wat toevoegt of niet.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:21
bszz schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:27:
Oude discussie...... Kattennagels zijn te zacht om krassen in autolak te veroorzaken.
Op mijn auto zie ik toch echt krassen op de plek waar zowel mijn katten als de katten van de buren van de auto afstappen/glijden. Heb er eens de poot van mijn kat bijgehouden en de 4 sporen komen overeen met die poot.

Ok, het is een oude auto met nog wel de originele lak, misschien dat ze 30+ jaar geleden zachtere lak gebruikten.

Verwijderd

Dan zijn auto's toch wel redelijk waardeloos, als de lak niet tegen kattennagels kan :? Waarvan krijg je dan nog meer krassen? Van een takje dat op de auto valt? Van een duif die erop landt?

• tc982
Een kat kan perfect krassen op een auto zetten. Die hun nagels zijn scherp genoeg.
Maar dat is een beetje buiten de kwestie. Een vogel kan evengoed krassen zetten, net zoals een vallende tak, of anderen.

Je kan niet echt zeuren zonder bewijs ( niet dat de TS dat doet, waarvoor hulde! ), en de auto buiten zetten maakt je onderhevig aan de nauurlijke elementen, die allemaal slecht zijn voor de auto.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Helaas kan je weinig beginnen hiertegen. Katten hebben nou eenmaal de nare neiging om op auto's te gaan liggen, vooral als deze lekker warm zijn. Zwarte auto's zijn dus erg geliefd, want die warmen in de zon lekker op, dus als het even iets minder warm is, gaan katten er graag op liggen. Ik heb hetzelfde gehad met mijn cabrio. Softtop die lekker warm en zacht is, dus één van de katten uit mijn buurt had besloten dat het zijn plekje was. Probleem alleen, die kat was wit en had een dikke vacht en waar hij had gelegen was dus een mooie plek vol haar achter gebleven. Dat heeft mij redelijk wat moeite gekost om weg te krijgen.

Het enige wat je echt kunt doen, is de kat wegjagen zodra je ziet dat hij op de auto spring/ligt en dat zo overtuigend mogelijk doen. Katten zijn eigenwijs maar snappen doorgaans ook wel dat ze ergens niet mogen komen. En de krassen? Die zul je weg moeten halen met een scratch remover. Pak geen commandant, maar iets van Poor Boys, Meguiers of ander gerenommeerd merk.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Rudolf
Een nachtje erover geslapen en het doet al weer wat minder zeer :)

Ik merk wel dat de meningen verdeeld zijn of een kat krassen kan maken op autolak. Ik denk persoonlijk van wel. Je had de bumper van mijn vorige auto moeten zien van de hond die achter in de bak sprong als ik met haar ging wandelen. Een kat heeft weliswaar kleinere en misschien minder harde nagels, maar ik denk dat het nog steeds mogelijk is voor een kat om een kras op de lak te zetten.

En inderdaad wat jullie zeggen. Als ik er écht zuinig op wil zijn moet ik er iets overheen trekken of een garage huren. Dat is met toch iets te veel van het goede. Dan maar gewoon zuinig ;)

• Jasperlamers

Jasperlamers

Carpe Diem!

Achja heb soms wel iets ergers op mn auto gevonden
Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2013/bmw-met-koe.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Jasperlamers op 14-11-2014 11:58 ]

• Rudolf
De heilige koe :)

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:06
Ik vind dat de TS er bijzonder rustig onder is. Ik werk regelmatig thuis met mijn auto voor de deur, en als ik een kat op mijn auto zie zitten waarna er krassen op het dak zitten, gaat die kat de keer daarna over de schutting. Zelfde als katten die in mijn tuin komen een beurt van de hoge druk spuit verdienen. Ik laat mijn hond ook niet andermans tuin in gaan...

Verwijderd

...terwijl mensen bovendien altijd extra spastisch zijn over hun auto, want kom je aan de auto, dan kom je aan de essentie van de automobilist cq zelfs aan de essentie van de mens :P

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:05
Dat een kat op een motorkap gaat zitten is niet gek.
Lekker warm plekje. Beter daar dan op de koude grond.

En een kat is niet iedere kat. Er zijn heel veel rassen en mengelingen.
Als je kat groot en zwaar is, zal die ook nagels hebben die wat meer uithouden dan die van een kitten.
En dan is het ook mogelijk om een kras te maken.

Wat men hier vergeet is om ook de steenmarter bij te betrekken.
Die zijn gek op warme motors en op dat zoete koelwater.
Steenmarters kunnen hun nagels niet intrekken en zijn dan ook behoorlijk hard en stevig.
Een kras is dan snel gemaakt.

Ook denk ik dat men in het donker snel een kat verwisseld met een steenmarter.
Dan ziet men in een flits iets wegschieten en dat lijkt dan op een kat, maar het was een steenmarter.

Dus staar je niet blind op de kat. Er zijn meer kandidaten.

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-11 09:07
Een flinke hoeveelheid niet dodelijke volts op het chassis zetten ;)

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Verwijderd

Dat wordt lachen als de kleuter van de buren even met zijn handjes die mooie auto wil aanraken :P

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:06
Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 12:48:
Dat wordt lachen als de kleuter van de buren even met zijn handjes die mooie auto wil aanraken :P
Hoge druk spuit >:) >:)

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:12

Angeloonie

Cheeseburger Addict

cornfed99111 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 12:15:
Wat men hier vergeet is om ook de steenmarter bij te betrekken.
Steenmarters kunnen hun nagels niet intrekken en zijn dan ook behoorlijk hard en stevig.
Die zijn veels te cute om zoiets te doen! O+
Afbeeldingslocatie: http://www.steenmarterinfo.nl/sites/default/files/imce/nieuwesite/Zoogdiersoorten/Steenmarter/img/DK-20100416-21186%20Steenmarter%20%28Martes%20foina%29%20jongen.jpg

Als er pootafdrukken op de auto zitten lijkt het me 99% zeker dat het gewoon een kat is. :P

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:51
Nibble schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 12:19:
Een flinke hoeveelheid niet dodelijke volts op het chassis zetten ;)
En het leuke is dat als een kat er op springt deze er niks van merkt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• tc982
Rudolf schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 11:51:
En inderdaad wat jullie zeggen. Als ik er écht zuinig op wil zijn moet ik er iets overheen trekken of een garage huren. Dat is met toch iets te veel van het goede. Dan maar gewoon zuinig ;)
Mooi, dan zijn we rond :) Goed dat je er rustig over nadenkt en rationeel denkt.
Vanaf nu gewoon een plantenspuit met water in de buurt houden. Als er een kat in de buurt komt, dan maak je die maar nat. Katten vinden dat niet leuk, en leren uit de buurt te blijven.

• Jasperlamers

Jasperlamers

Carpe Diem!

Ga anders opzoek na een geur waar katten niet tegen kunnen en smeer dat lekker over je auto heen :)

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 09:23:
Dan zijn auto's toch wel redelijk waardeloos, als de lak niet tegen kattennagels kan :? Waarvan krijg je dan nog meer krassen? Van een takje dat op de auto valt? Van een duif die erop landt?
Eerst als feit poneren dat een kattennagel geen krassen kan maken. en een pagina later zijn auto's ineens waardeloos omdat je er overduidelijk naast zat?

Jij was advocaat toch, mijn God wat moeten die rechters in een deuk liggen als ze je binnen zien lopen. :p

En mijn moeder vond het heeeeul vroegah ook eens leuk om een kat van mijn "nieuwe" 525 af te jagen met een emmer water...

...reken maar dat ze krassen kunnen maken... }:|

En snap ook niet dat ik nog zo verdomd intelligent ben geworden ondanks zo'n moeder. :P Ik roep dan ook al jaren dat er nooit DNA onderzoek is geweest en dat er dus niets bewezen is. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Flagg op 14-11-2014 18:44 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:05
Angeloonie schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:02:
[afbeelding]
En zo zien ze er uit bij volle maan. :+

Afbeeldingslocatie: http://www.grassere.nl/images/stories/PICS/seizoen/steenmarter-in-de-auto.jpg

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:34

SuBBaSS

-has Ryzen

Angeloonie schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:02:
[...]

[afbeelding]

Als er pootafdrukken op de auto zitten lijkt het me 99% zeker dat het gewoon een kat is. :P
Ziet er idd. heel lief uit. Doet me meteen terugdenken aan het verhaal van mijn oude buurvrouwtje van 70+ die hier in haar suzuki swift de straat uit reed en geen remdruk meer had. Zij was er zeker van dat ze gesaboteerd was, maar uiteindelijk kwam eruit dat het een steenmarter moet zijn geweest. Iets met visolie die in de bedrading van dat soort jappen werd/wordt gebruikt.

Overigens leek het mij in eerste instantie ook sterk dat kattennagels zo scherp zijn dat ze krassen in autolak kunnen veroorzaken. Schijnbaar is de ene lak de andere niet, want kattennagels zijn altijd hetzelfde. :+
Maar aansprakelijk stellen is schijnbaar nog niet zo makkelijk, aangezien je een kat ook niet zomaar kunt instrueren om niet op auto's te gaan zitten.
En leuk dat we hier 1 persoon hebben die een kat "betrapt" heeft op krassen maken, maar tegenover dat ene verhaal staan er weer tig anderen van kattenbezitters die aangeven dat hun katten regelmatig op hun auto zitten en nooit krassen hebben gezien van ze.

Lastig verhaal dus (zoals zovaak met huisdieren, ook weer gezien de reacties).

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:53
SuBBaSS schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 19:24:
[...]

Ziet er idd. heel lief uit. Doet me meteen terugdenken aan het verhaal van mijn oude buurvrouwtje van 70+ die hier in haar suzuki swift de straat uit reed en geen remdruk meer had. Zij was er zeker van dat ze gesaboteerd was, maar uiteindelijk kwam eruit dat het een steenmarter moet zijn geweest. Iets met visolie die in de bedrading van dat soort jappen werd/wordt gebruikt.

Overigens leek het mij in eerste instantie ook sterk dat kattennagels zo scherp zijn dat ze krassen in autolak kunnen veroorzaken. Schijnbaar is de ene lak de andere niet, want kattennagels zijn altijd hetzelfde. :+
Maar aansprakelijk stellen is schijnbaar nog niet zo makkelijk, aangezien je een kat ook niet zomaar kunt instrueren om niet op auto's te gaan zitten.
En leuk dat we hier 1 persoon hebben die een kat "betrapt" heeft op krassen maken, maar tegenover dat ene verhaal staan er weer tig anderen van kattenbezitters die aangeven dat hun katten regelmatig op hun auto zitten en nooit krassen hebben gezien van ze.

Lastig verhaal dus (zoals zovaak met huisdieren, ook weer gezien de reacties).
Even reagerend op het feit dat een kat zich niet laat commanderen, het vervelende is dat je als eigenaar van een kat dus aansprakelijk bent voor alles wat die kat doet. Wil je dus uitsluiten dat je kat schade maakt zul je hem onder toezicht/binnen moeten houden.
Het is vervelend dat de kwaliteit van de autolak dus blijkbaar niet zo hoog is, maar dat betekend niet dat een kat daar zomaar krassen in mag maken, de eigenaar blijft verantwoordelijk. Het is helaas alleen vaak niet mogelijk om genoeg bewijs te hebben zodat je de eigenaar er op aan kan spreken(of we moeten overal camera's ophangen/ alle katten gps tracken en regelmatig detail foto's maken van al onze bezittingen)

[ Voor 6% gewijzigd door sjaakwortel op 14-11-2014 19:40 ]

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Misschien iets van een (voor katten) vies luchtje op de auto smeren op de plekken waar ze zitten ?
Na verloop van tijd zullen ze je auto wel mijden.
Wat dat dan moet zijn weet ik niet :p

Spuit 11.
Volgende keer eerst maar eens pagina 2 lezen voor ik reageer :>

[ Voor 18% gewijzigd door ScrooLoose op 14-11-2014 19:47 ]

Smiling as the shit comes down...

Verwijderd

Kattennagels krassen wel degelijk. Ben zelf katteneigenaar. Vooral op de plekken waar ze erop springen of van motorklep op dak klimmen en daarbij nagels gebruiken ivm gladde glas. En bij mij gaat t om auto,s die tussen 1973 en 2000 gemaakt zijn haha. Kattennagels zijn zo scherp, kan autolak echt niet tegenop, krassen gaan niet tot in het metaal hoor, maar wel op de grondverf.

Woon zelf in een straat waar iedereen wonderbaarlijk katten heeft. Maar mn oldie staat om die reden dus onder een hoes.

Ik zou t gesprek gewoon eens aan gaan. Tjah afleren, tuinslang erop is geen goed idee. Schrikken ze, nagels eruit en daar heb je de lakschade.

• Jasperlamers

Jasperlamers

Carpe Diem!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BGO4JrjCIAEx_Ow.jpg

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

The_Zohan schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 12:07:
Zelfde als katten die in mijn tuin komen een beurt van de hoge druk spuit verdienen.
Ik zal je even een verhaal vertellen, dat heeft 1 van mijn buren ook gedaan omdat mijn kat in zijn voortuintje op het pad naar de deur in de zon lag, hogedruk erop.

Resultaat : 1700 EURO kosten aan de dierenarts en medicijnen voor mij die ik met een rechtzaak ( in MIJN gelijk ) terug hebt gehaald bij die mensen, nadat ze schuldig waren bevonden aan dierenmishandeling. ( Traject heeft 3 jaar geduurd )

Dat je gewoon een emmer water erover flikkerd vind ik prima, sterker nog vinden mijn 2 katten ook helemaal niet erg, maar willens en weten een beest verwonden ( immers je pakt en sluit dat ding willens en wetens aan, je weet het resultaat en dus ook de druk die erachter zit ) vind ik nimmer acceptabel.
Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 19:01:
Woon zelf in een straat waar iedereen wonderbaarlijk katten heeft. Maar mn oldie staat om die reden dus onder een hoes.
Net alsof katten nagels daar niet doorheen gaan als ze zo hard zijn dat ze tot op de grondverf van de lak komen, immers zitten er tig lagen lak op een auto voordat je op de grond lak komt.

[ Voor 19% gewijzigd door ShadowBumble op 21-11-2014 13:09 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 19:01:
Kattennagels krassen wel degelijk. Ben zelf katteneigenaar. Vooral op de plekken waar ze erop springen of van motorklep op dak klimmen en daarbij nagels gebruiken ivm gladde glas. En bij mij gaat t om auto,s die tussen 1973 en 2000 gemaakt zijn haha.
Een kattennagel is even sterk als een nagel die aan jouw vinger zit. Als je met jouw vingernagel een kras op een auto van je kan maken, ja dan kan een kat het ook. Maar er is iets goed mis met de lak als dat mogelijk is.

Ik snap het hele probleem niet zo. Bij het boodschappen doen liet mijn vrouw de winkelwagen los en die reed door een aflopend pad tegen de autodeur aan en kras tot gevolg. Moet ik dan ook een emmer water over mijn vrouw heengooien? 8)7

Maar het zal wel een steenmarter geweest zijn, in de kabels zit visolie en die rotbeesten slopen je hele auto. Laatst hier van 4 auto's alles kapotgebeten door zo'n kreng (we zagen hem wegrennen).
cornfed99111 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 12:15:
Visolie dus

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2014 13:35 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:33
Katten kunnen wel degelijk krassen maken op de auto, dit ligt er maar net aan hoe hard of zacht je lak is, dit is per auto merk verschillend

In het verleden ook wel een krassen op de auto gekregen door een kat, maar dat was snel zichtbaar omdat de lak erg zacht was (zwarte Peugeot 206), en jah, ik had de kat op 'heterdaad betrapt'

Omdat mijn huidige hobby auto ook vaak thuis blijft staan, heb ik daar een goede hoes voor gekocht zodat het daar niet nog eens gebeurd:
Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/image_zpsce8e6f2d.jpeg

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 19:01
GlowMouse schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 01:34:
[...]

Broodje aap, de eigenaar van een kat is gewoon aansprakelijk via art. 6:179 BW (bron). Als je die kat op jouw auto ziet, en die kat kan de schade veroorzaakt hebben, moet de eigenaar de schade vergoeden. Je hoeft dan niet te bewijzen dat de schade door die specifieke kat is veroorzaakt (art. 6:99 BW).
Jouw bron linkt naar letselschade, gelden diezelfde regels ook voor materïele schade vraag ik mij af.

Systeem Specs

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Occy74 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 13:37:
[...]

Jouw bron linkt naar letselschade, gelden diezelfde regels ook voor materïele schade vraag ik mij af.
Wie eist bewijst zo simpel is het. Jij moet kunnen aantonen dat specifiek die kat verantwoordelijk is voor de krassen, als de tegenpartij kan aantonen dat er meerdere verschillende katten ( gewoon foto's is voldoende ) op de auto zitten is al voldoende om eronderuit te komen.

Bij letsel schade is het namelijk zeer duidelijk wie de verantwoordelijke is, of ( zoals bij kettingsbotsingen ) word de schuldige partij(-en) aangewezen door een onderzoek door een specialist.

Verwijderd

De hele verwijzing naar artkiel 6:179 rammelt nogal. Dat artikel bepaalt alleen dat de bezitter van een dier daarvoor risico-aansprakelijk is. Met andere woorden, er hoeft geen sprake te zijn van schuld/verwijtbaarheid bij de bezitter. Met het enkele feit dat een dier schade toebrengt aan een ander, is de aansprakelijkheid van de bezitter gegeven.

Dat is echter iets anders dan de vraag naar het causaal verband tussen schade en gedraging. In dit geval kan namelijk niet aangetoond worden dat de schade (krassen op de auto) veroorzaakt zijn door de kat van de buren. Ze kunnen met evenveel recht veroorzaakt zijn door andere buurtkatten. Wat GlowMouse zegt - dat voldoende is dat de kat van de buren de schade veroorzaakt kan hebben - is dus niet voldoende. We hebben het hier niet over causaliteitsonzekerheid of proportionele- of kansaansprakelijkheid ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2014 13:54 ]

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:04
Of de nagels echt te zacht zijn betwijfel ik.Ik heb ook ooit met mn eigen nagel een behoorlijke kras gemaakt op het glas van een crt monitor bij het wegpoetsen van een vlek. Niemand geloofde dat toen toch gebeurt. Monitor was toen splinternieuw nu staat ie hier nu nog als backup.

Kat van de buren zit hier ook constant op de auto. Vooral als deze nog lekker warm is. Elke keer is de hele motorkap weer smerig. Als hondeneigenaar betaal je belasting, laat je je hond overal ALLEEN aan de lijn uit en raap je overal de keutels op. Katten schijten overal, vissen vijvers en volieres leeg en lopen overal op andermans terrein.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

CrystalViriS schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 13:56:
Als hondeneigenaar betaal je belasting, laat je je hond overal ALLEEN aan de lijn uit en raap je overal de keutels op. Katten schijten overal, vissen vijvers en volieres leeg en lopen overal op andermans terrein.
Afgezien dat dit ook weer zo'n non discussie punt is, honden laat je buiten uit en hebben daarvoor faciliteiten nodig.

Hoe ga je het onderscheid maken tussen katten die buiten lopen en katten die binnen blijven ? Of ga je gewoon alles over 1 kam scheren ? Ook dit is een discussie waar ALTIJD onenigheid over zal blijven.

Ik ben prima voor afschaffing van de hondenbelasting als jij kan aantonen dat de hond alleen binnen schijt, of dat de katten die buiten lopen daar schijten wil ik ook best belasting voor me kat betalen, maar dan gaat de kattebak eruit.

Kortom dieren binnen houden geen belasting, dieren naar buiten belasting.

Hoe dan ook, bij een hond licht de verantwoording ook veel makelijker als deze tegen mij auto opspringt staat de eigenaar erbij ( althans ga ik vanuit ) bij een kat niet die gaat en staat waar hij wil.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:30
Gamebuster schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:06:
- Bevestig dat het de kat van de buren is (camera) en houd diegene verantwoordelijk voor de kosten voor herstel.
- Iets van een plastic deken over auto doen bij parkeren
- Kat goed laten schrikken zodra je deze betrapt in de buurt van je auto (goed natspuiten met tuinslang, stampend achterna rennen, een voetbal ernaar gooien, enz)
Bij ons op de oprit zat ook vaak een kat uit de buurt op de motorkap. Eerst vond het ik het niet erg, maar een vriend van mij zei dat je er krassen van kon krijgen. Bij nadere inspectie was helaas het kwaad al geschied en zaten er al krassen op de motorkap die er voor de kat niet zaten. Auto hadden we nog niet zo lang en was in nieuwstaat.

Oplossing: Een paar keer van de motorkap afjagen en er een bak/emmer water achter aangooien heeft tot het gewenste resultaat geleid.

Schade niet verhaald, geen idee van wie dat beest is.

Verwijderd

Het uitgangspunt van de wet is nog steeds dat éénieder zijn eigen schade draagt, tenzij er een bijzondere reden is om die schade op een ander af te wikkelen. Dat vergeten mensen nogal eens. Dan draaien ze de redenering om: er is schade, dus iemand moet daarvoor aansprakelijk zijn.

Wil je geen gedonder met beesten, schuif dan gewoon een deken over je auto heen. Zie je toevallig toch een kat, doe dan wat hier al vaker is beschreven: klets er gewoon een paar keer een emmer water overheen.

• Ubahnub
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-02 14:43
Nagels kunnen weldegelijk krassen maken in lak.

Al eens bij de hendel van je portier gekeken? Zit daar meestal vol met krassen.
Dit komt door je nagels die over de lak schrapen bij het opendoen.

Een kat kan dus we degelijk krassen maken op de lak van een auto.

Daarbij rekken katten zich regelmatig uit, zeker als ze op een lekker warm plekje liggen. Tijdens het uitrekken strekken ze meestal ook hun nagels uit, hiermee schrapen ze dan over het oppervlak waar ze op liggen.

Verwijderd

even voor de goede duidelijkheid, ik heb hier 3 katten maar allemaal blijven ze binnen ivm een kattenhater in de buurt. hoewel het niet openlijk in het nieuws is geweest zijn er katten met een ''volgens politie'' een heggenschaar hun kopjes verwijderd en deze bij de eigenaars in de tuin gegooid. de rest hebben ze op de eigenaars auto gelegd met een waarschuwingsbrief erbij. voor dit nieuws bekend werd hield ik mijn katten al binnen. enkel in de zomer gaan ze aan een tuigje de tuin in.

on-topic.
autolak is tegenwoordig vele malen zwakker als oude autolak van de jaren 60 en 70. jaren 80 gebruikten ze nog enerzins dikker lak maar door milieunormen is deze flinterdun en onvoldoende in hardheid. resultaat een kras met minste weerstand.
intussen ook genoeg katten op mijn auto gehad. zeker als de zon erop schijnt is het een heerlijk plekje om te rusten.

Verwijderd

ShadowBumble schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 13:07:
[...]

Ik zal je even een verhaal vertellen, dat heeft 1 van mijn buren ook gedaan omdat mijn kat in zijn voortuintje op het pad naar de deur in de zon lag, hogedruk erop.

Resultaat : 1700 EURO kosten aan de dierenarts en medicijnen voor mij die ik met een rechtzaak ( in MIJN gelijk ) terug hebt gehaald bij die mensen, nadat ze schuldig waren bevonden aan dierenmishandeling. ( Traject heeft 3 jaar geduurd )

Dat je gewoon een emmer water erover flikkerd vind ik prima, sterker nog vinden mijn 2 katten ook helemaal niet erg, maar willens en weten een beest verwonden ( immers je pakt en sluit dat ding willens en wetens aan, je weet het resultaat en dus ook de druk die erachter zit ) vind ik nimmer acceptabel.

[...]

Net alsof katten nagels daar niet doorheen gaan als ze zo hard zijn dat ze tot op de grondverf van de lak komen, immers zitten er tig lagen lak op een auto voordat je op de grond lak komt.
Het is een gevoerde hoes van 1,5cm dik. Heeft mn vriendin een week aan zitten naaien haha.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 november 2014 @ 14:15:
even voor de goede duidelijkheid, ik heb hier 3 katten maar allemaal blijven ze binnen ivm een kattenhater in de buurt. hoewel het niet openlijk in het nieuws is geweest zijn er katten met een ''volgens politie'' een heggenschaar hun kopjes verwijderd en deze bij de eigenaars in de tuin gegooid. de rest hebben ze op de eigenaars auto gelegd met een waarschuwingsbrief erbij. voor dit nieuws bekend werd hield ik mijn katten al binnen. enkel in de zomer gaan ze aan een tuigje de tuin in.

on-topic.
autolak is tegenwoordig vele malen zwakker als oude autolak van de jaren 60 en 70. jaren 80 gebruikten ze nog enerzins dikker lak maar door milieunormen is deze flinterdun en onvoldoende in hardheid. resultaat een kras met minste weerstand.
intussen ook genoeg katten op mijn auto gehad. zeker als de zon erop schijnt is het een heerlijk plekje om te rusten.
En de overgang op waterdragende lak eind jaren 90 begin 00. Niet voor niks dat al die eerste series Vito busjes zo rot zijn.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:37

epic_gram

undercover moderator

Gewoon je auto onder spanning zetten :+

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
Als je wil dat alles en iedereen van je auto afblijft, zul je de auto toch echt in een garage neer moeten zetten.

Nog niet zo heel lang geleden heb ik een nieuwe auto gekocht terwijl ik in een volksbuurt woonde, en hoewel ik de boel goed in de gaten hield was het niet te voorkomen dat er een bal tegen aankwam, of dat er deukjes kwamen door het openslaan van deuren.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
merauder schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 20:54:
Als je wil dat alles en iedereen van je auto afblijft, zul je de auto toch echt in een garage neer moeten zetten.

Nog niet zo heel lang geleden heb ik een nieuwe auto gekocht terwijl ik in een volksbuurt woonde, en hoewel ik de boel goed in de gaten hield was het niet te voorkomen dat er een bal tegen aankwam, of dat er deukjes kwamen door het openslaan van deuren.
Best wel triest toch dat het klaarblijkelijk op zo'n wijze geaccepteerd is dat je spullen van andere beschadigd.

• tc982
Napo schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 20:59:
[...]

Best wel triest toch dat het klaarblijkelijk op zo'n wijze geaccepteerd is dat je spullen van andere beschadigd.
Wat is dat nu voor iets negatief. Kinderen en honden schatten de waarde van een auto niet in. Het geluk van een kind dat kan spelen, primeert niet aan het egoistisch belang om een auto die buiten staat, kost wat kost te "beschermen".

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-11 12:45
Als volwassenen kun je dat wel en moet je proberen te voorkomen dat andermans eigendommen beschadigd raken.

Een auto is een gebruiksvoorwerp maar dat betekend niet dat mensen er niet zuinig op kunnen zijn.

• tc982
soeppie schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 22:28:
Als volwassenen kun je dat wel en moet je proberen te voorkomen dat andermans eigendommen beschadigd raken.

Een auto is een gebruiksvoorwerp maar dat betekend niet dat mensen er niet zuinig op kunnen zijn.
Je kan die keuze niet maken, zonder er zelf iets aan te doen. Als je zuinig wilt zijn, dan moet je de auto ergens "veilig" parkeren.
Maar de cultuur van alle risico's niet inperken, maar te eisen dat iedereen meedoet met JOUW idee van zuinigheid vind ik vreselijk. Kinderen moeten oppassen, maar niet de eigenaar van de auto. Ik heb daar problemen mee.

Maar ik denk dat ik wat te hard reageer, ik had vandaag een vreselijke discussie in mijn gemeente hierover en ben een beetje verbolgen. Dus neem het zeker niet persoonlijk.

• Napo
  • Niet online
tc982 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 22:16:
[...]

Wat is dat nu voor iets negatief. Kinderen en honden schatten de waarde van een auto niet in. Het geluk van een kind dat kan spelen, primeert niet aan het egoistisch belang om een auto die buiten staat, kost wat kost te "beschermen".
Wist je dat je kinderen kunt opvoeden en honden niet zonder begeleiding buiten horen te lopen?
Het maakt mij niet uit dat een kind onverhoopt wat schade toebrengt aan mijn auto maar dan hoop ik wel dat hij/zij dusdanig is opgevoegd dat hij dat meldt*. Niet bij mij maar minimaal bij zijn/haar ouders.

Maar klaarblijkelijk is dat abnormaal om dat te verwachten.

Het is eveneens geen egoïstisch belang en het gaat eveneens niet om het kost wat kost beschermen van het object maar om een doodnormale gewenste omgangsvorm tussen personen.
tc982 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 23:18:
[...]
Kinderen moeten oppassen, maar niet de eigenaar van de auto. Ik heb daar problemen mee.
Je draaft ontzettend door. Dat er iets gebeurt als je de auto langs een speelveld parkeert is in te calculeren en derhalve is het niet handig om te doen als je zuinig bent op je auto. Maar dat vrijwaart kinderen en de ouders ervan niet om voorzichtig om te gaan met spullen van andere.

Helaas ben je tegenwoordig al de boe-man van de buurt als je kinderen naar het trapveldje stuurt indien ze op een straat gaan voetballen, er iets van zegt als men geen verantwoording neemt over de huisdieren die zij bezitten of commentaar hebt op een ontzettend lompe actie van een ander.

Helaas blijft een deel van de samenleving hangen in het krampachtig vasthouden aan het afschuiven van verantwoordelijkheden. Waar acties van katten worden weggezet als het aard van het beestje en derhalve de eigenaar geen blaam treft, kinderen wel eens ongelukjes veroorzaken en ook daar de ouder geen blaam treft want dat is iets wat bij kinderen kan gebeuren en zelfs tot volwassenen die het normaal vinden om bijvoorbeeld deuren van auto's lomp tegen andermans auto te openen en dat af te doen als 'moet je hem maar op een veilige plek parkeren'.

Waar is de tijd gebleven dat men normaal met spullen van andere omging

*En ja ik weet dat kinderen niet altijd doen wat je ze zegt maar je kan iig wel je best doen om ze verantwoordelijk op te voeden en ze enigszins naar hun acties te laten handelen.

• tc982
Napo schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 10:43:
[...]
Waar is de tijd gebleven dat men normaal met spullen van andere omging
Die is er nooit geweest, stelen en vernielen is van alle tijden, tegenwoordig zelfs minder dan vroeger. Veergis je daar niet in. Vroeger was het niet beter! Het verschil is dat we tegenwoordig alles willen vergoed zien. Vroeger kreeg je een vlaai rond je oor, nu een PV/GAS Boete of verzekeringspapieren.

Over de dieren, vergeet je niet dat er meer dan alleen huisdieren rondlopen buiten. Of moeten de vogels ook meer ergens anders gaan kakken? Ik ben in deze discussie heel cynisch, omdat het juist auto's zijn die ervoor gezorgd hebben, dat kinderen nergens meer mogen/kunnen ravotten.

Aan het basketplein mag je enkel nog tot 18:00 balsporten doen, en pas vanaf 10:00. Aan het speelplein zijn ze bij vrienden van mijn zoon al gaan klagen dat ze teveel lawaai maken. enz. Zoveel plaats is er niet voor kinderen.

Maar voor die auto wel, en die auto, is heilig. Een krasje en het "genot" ervan is weg. Een kind in de buurt? Bel de politie! Dat is mijn cynisme...

• Napo
  • Niet online
tc982 schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 14:31:
[...]
Die is er nooit geweest, stelen en vernielen is van alle tijden, tegenwoordig zelfs minder dan vroeger. Veergis je daar niet in. Vroeger was het niet beter! Het verschil is dat we tegenwoordig alles willen vergoed zien. Vroeger kreeg je een vlaai rond je oor, nu een PV/GAS Boete of verzekeringspapieren.
Klopt natuurlijk wel, gelukkig zijn de tijden veranderd. Hopelijk is het alsnog niet ideaal maar hopelijk wordt het nog wel een stuk beter dan het nu is.
Over de dieren, vergeet je niet dat er meer dan alleen huisdieren rondlopen buiten. Of moeten de vogels ook meer ergens anders gaan kakken? Ik ben in deze discussie heel cynisch, omdat het juist auto's zijn die ervoor gezorgd hebben, dat kinderen nergens meer mogen/kunnen ravotten.
In hoeverre is het relevant dat er nog andere dieren zijn buiten de huisdieren? Als iemand een huisdier neemt hoort daar een bepaalde verantwoordelijkheid bij en dat lijkt men soms wel te vergeten. Dat kinderen niet meer kunnen ravotten is natuurlijk onzin. De meeste gemeentes hebben meer dan afdoende ruimte waar kinderen op een goede en zeker relatief veilige manier kunnen spelen. Waar men vroeger op de straat kon spelen vanwege het beperkte verkeer is dat tegenwoordig inderdaad niet meer zo. Bepaalde 'vooruitgangen' hebben wat nadelige effecten en daar is niet altijd direct wat aan te doen.
Aan het basketplein mag je enkel nog tot 18:00 balsporten doen, en pas vanaf 10:00. Aan het speelplein zijn ze bij vrienden van mijn zoon al gaan klagen dat ze teveel lawaai maken. enz. Zoveel plaats is er niet voor kinderen.
Ook daar is iets van te zeggen. Vaak genoeg maak ik het mee dat kinderen de hele buurt bij elkaar schreeuwen. Ondanks dat het kinderen zijn is dit alsnog niet heel erg wenselijk, spelen kan ook op een 'normale' manier. Het is ook zeker niet verkeerd dat kinderen dat wordt bijgebracht. 10 tot 18 is wellicht wat kort maar wellicht hebben juist deze kinderen of pubers het er zelf naar gemaakt. Ik ken de situatie niet dus ga er niet op in.
Maar voor die auto wel, en die auto, is heilig. Een krasje en het "genot" ervan is weg. Een kind in de buurt? Bel de politie! Dat is mijn cynisme...
Je overdrijft echter is het wel zo dat ik tegen een kind, dan wel de ouders van het kind, zal zeggen dat het niet handig is om op een straat te gaan voetballen waar geparkeerde auto's staan en dat ze in zo'n situatie beter naar een trapveldje kunnen gaan die op een paar minuten lopen is.

Je brengt het nogal zwart-wit en dat is het natuurlijk niet. Leef en laat leven maar wel met ieder zijn/haar verantwoordelijkheden.

• tc982
Nope. Ben ik het niet mee eens. Maar die discussie we best hier niet voeren.

Pagina: 1