Aansprakelijkheid leverancier bij schade

Pagina: 1
Acties:

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:49
Mijn stereoversterker gaf wat storing op het rechterkanaal. Ik kwam erachter dat dit werd veroorzaakt door het speakerrelais. Ik heb het relais losgesoldeerd en ben met het relais in de hand naar mijn lokale electronicaonderdelenleverancier gegaan. Deze heeft mij een vervanger verkocht en die heb ik direct in mijn versterker gesoldeerd.

Na het aanzetten van de versterker zag ik een lichtflits en de versterker doet niets meer. Verder onderzoek heeft uitgewezen dat ik een verkeerd relais heb meegekregen waardoor er kortsluiting is veroorzaakt. In hoeverre is de leverancier in deze aansprakelijk? Vanmiddag ga ik even langs maar ik zou graag van tevoren een indicatie hebben van een eventuele aansprakelijkheid.

Voor de techneuten, het origineel was een Takamisawa VB24SMBU. De vervanger die ik kreeg een Amplimo LR-24.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
https://webwinkelrecht.nl...kt-door-verkocht-product/

Interessant. Jij hebt echter niet een defect product gekregen, maar het verkeerde product. Daarmee lijkt de winkelier mij wel degelijk aansprakelijk voor de gevolgschade. Tenzij hard te maken valt dat jij had moeten weten dat het onderdeel wat je kreeg, niet zou werken als vervanger. Als de winkelier je dus heeft gezegd 'hiermee zou het misschien ook moeten kunnen', dan heb je een minder sterk verhaal.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:28

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dit is weer typisch zo'n situatie van 'je kunt wel gelijk hebben, maar zie het maar eens te krijgen'. Vaak verzandt dit in een welles-nietes spelletje tussen jou en de winkelier. Enige uitweg is dan om het voor een rechter te brengen.

De rechter zal daarbij denk ik wel in zijn oordeel laten meewegen dat je -aangezien je zelf in staat bent geweest de storing te lokaliseren, een diagnose te stellen en een mogelijke oplossing uit te voeren- had kunnen weten dat het het verkeerde onderdeel was. Mijn advies is dus: jammer maar zie het als leergeld. Maar hey, IANAL dus doe wat je moet doen zou ik zeggen.

• Wimmel
Ik ga er ook vanuit dat ik waarschijnlijk geen gelijk ga krijgen maar ga wel even klagen. Het linkje van Barticus geeft aan dat bij productaansprakelijkheid een drempel ligt van €500,- maar dat is inderdaad bij een ondeugdelijk product, niet een deugdelijk verkeerd product.

Ik ben wel in staat een stoffig relais als schuldige aan te wijzen maar heb zelf niet de mogelijkheid om een relais door te meten wegens het ontbreken van een voeding die het relais kan schakelen. Nu doet de versterker niets meer en dat is echt iets wat ik zelf niet kan oplossen. Ik kijk dus in ieder geval naar een kostenpost van €50,- aan onderzoekskosten en dan ook nog eens de onderdelen die vervangen moeten worden.

Discogs

Verwijderd

wel de apparatuur om te meten niet een simpel batterijtje liggen om een relais te schakelen???

wat was er fout aan het relais? verkeerde spoel spanning? verkeerde contacten? verkeerde pin layout.
overigens gaat een relais niet zomaar defect.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:50:
wel de apparatuur om te meten niet een simpel batterijtje liggen om een relais te schakelen???

overigens gaat een relais niet zomaar defect.
Volgens mij ging het er om dat de winkel het verkeerde relais had meegegeven, niet zozeer een defecte. Door dat verkeerde relais ging de apparatuur van TS stuk.

Dan denk ik toch dat je een heel eind kunt komen als je naar de winkel gaat en je probleem uitlegt. Zij zullen toch ook snappen dat dit duidelijk hun schuld is, (of van de betreffende werknemer die het heeft meegegeven, en daarbij de schuld van de winkel), en het daarmee zelfs mogelijk via hun bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kunnen claimen? Ik neem aan dat iedereen met een winkelpand zo'n verzekering heeft, en als dat niet zo is, dan hebben ze relatief goedkoop een wijze les geleerd.

Vergelijk het maar even met een restaurant waar je gaat eten en een notenallergie hebt. Als je dat aangeeft en je krijgt door een fout van de bediening toch het verkeerde gerecht, reken maar dat ze dan aansprakelijk zijn voor jouw medische kosten!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:16
Dan alsnog verwacht ik wel dat je zelf nog een controle doet voor je het monteert ?.

Je kijkt toch ook bij Condensatoren of het de juiste waarden heeft etc voor je het erop doet ?.

Dus ja het is fout wat hun gedaan hebben, maar ook aardig "dom" je zelf niet dubbel controleert.

• Wimmel
Het relais heeft een voedingsspanning nodig van 24 volt. Dat soort batterijtjes heb ik helaas niet liggen. In plaats van een dubbelpolig relais heb ik een enkelpolige ontvangen. Waar bij het dubbelpolige relais pin 1-2 en 7-8 worden verbonden bij inschakelen zijn bij het enkelpolige relais pin 1-8 en 2-7 ook in rust verbonden. Hierdoor is er kortsluiting ontstaan.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/maf40i.png

Bij het originele relais staat de configuratie op de behuizing vermeld, bij de vervanger alleen het modelnummer. Ik kon dus, in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld een condensator, niet eenvoudig zien of het relais de juiste was en ben er dus vanuit gegaan dat de verkoper wist wat hij mij meegaf. Hij wist namelijk ook direct dat het om een speakerrelais ging.

Ondertussen ben ik bij de verkoper geweest en die is zeer behulpzaam geweest. Hij heeft een correct relais in bestelling en hij heeft even meegekeken op de schema's van de versterker en het vermoedelijke probleem aangewezen. Vanavond ga ik dus even verder kijken, mocht hij gelijk hebben komen er verder geen kosten bij, het getroffen onderdeel krijg ik dan van hem.

Discogs

Pagina: 1