Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

145/80r13 ipv. 145/70r13 banden

Pagina: 1
Acties:

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 21:56
We hebben binnenkort winterbanden nodig op een eerste model Renault Twingo. Om de kosten een beetje te drukken wouden we een setje met velgen van marktplaats halen, maar de 145/70r13 maat die er standaard op zit is lastig te vinden. Hetzelfde alleen dan 80 in plaats van 70 in hoogte is een stuk eenvoudiger te vinden.
Gaat dat passen?
Verder moet de steekmaat (4x100) hetzelfde zijn en dan moet het wel passen neem ik aan?

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:20

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Moet inderdaad gewoon passen. Breedte en straal zijn gelijk dus dan is het goed.
Kilometerteller zal wel iets afwijkender zijn (wordt met een buitenomtrek van 70% hoogte gerekend en je gooit er 80 onder), maar dat zal minimaal zijn.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• -DG-
Maar je krijgt geen problemen met die iets grotere buitendiameter? Dat die kan aanlopen tegen de wielkast zegmaar?
Dat de kilometerteller iets minder aangeeft snap ik uiteraard, maar dat is geen probleem.

• Nozzie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 15:22
De totale diameter van het wiel zal met ongeveer 3 cm toenemen. Ik ga er vanuit dat dit (op een niet verlaagde auto) wel zal moeten passen.

Naast de steekmaat zal er in zekere mate ook rekening gehouden moeten worden met de ET waarden en de naafgatdiameter.
Voor jou auto is de ET waarde 36 mm en de naafgatdiameter 60.1 mm.

Als de naafgatdiameter afwijkt bestaat de kans dat het wiel niet precies in het midden van de as geplaatst word waardoor deze gaat hobbelen. Als het naafgat van de nieuwe velg groter is kan dit over het algemeen opgelost worden met een centreerring.

Als de ET waarde afwijkt komen de velgen te ver naar binnen of naar buiten ten opzichte van je montagepunt. Hierdoor kan het wiel buiten de wielkast komen of tegen de schokdemper aan lopen. Als het wiel te ver naar binnen staat kan dit opgelost worden met een spacer.

Op www.steekmaat.nl kun je vinden welk model auto's dezelfde steekmaat, ET waarde en naafgatdiameter heeft zodat je op autotype naar velgen kunt zoeken. Ook vind je hier meer informatie over de Steekmaat, ET Waarde en naafgatdiameter.

• -DG-
Ah zo, ik snap hem helemaal. Bedankt voor de heldere uitleg!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:07
Wellicht overbodig, maar toch:

http://www.tacomaworld.co...tires=145-70r13-145-80r13

Afbeeldingslocatie: http://www.tacomaworld.com/forum/tirecalc/imagestats/145x70xR13-145x80xR13.png

[ Voor 46% gewijzigd door _eXistenZ_ op 13-11-2014 14:27 ]

There is no replacement for displacement!

Pagina: 1