SSD als Caching gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• TvdM
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Beste MedeTweakers,

Volgende heb ik in mijn bezit:

Intel DP55DW moederbord
Intel i5-750 processor
4x2GB DDR3 1333 Corsair en Kingston
SSD 40GB Intel 320
HDD Seagate 500GB
Videokaart XFX GTS 250
Antec behuizing met Antec 380w 80+ voeding

Nu wil ik de SSD als caching gaan gebruiken aangezien na installatie van OS W7 de SSD al nagenoeg vol is. Heb al wel wat geprobeerd zoals: bios instellen in RAID, en daarna met RST de ssd in te stellen.
Maar daar ligt nu het probleem. Er staat bij deze PC na installatie geen Accelerate button in RST programma. p.s nieuwste bios staat er al op en ook meest recente chipset drivers al geïnstalleerd.

In Windows 7 is er wel een readyboost, maar die spreekt voornamelijk je geheugen aan.

Als ik her en der lees via google zie ik dat dit allemaal wel kan als ik een moederbord heb die een chipset heeft van Z67 of hoger is.

Is er software die wat oudere moederborden, en hardware wel deze optie kan geven?

Hoor graag jullie reacties, tips en linkjes.

Met vriendelijke groet,

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-01 13:38

rob_erwt

What does this button do?

Dit pas beter in Opslagtechnologie (denk ik), in ieder geval niet Geachte Redactie. Ik verplaats hem dus even. GR -> OT

Never underestimate the power of stupid people in large groups

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:41
Als ik me goed herinner heeft Intel SSD chaching pas in de generatie erna geintroduceerd (socket 1155 ipv 1156 die jij hebt).

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Inderdaad, je moederbord is te oud voor caching middel intel RST. Je hebt zoals je al zelf had gevonden, minimaal een Z60 serie moederbord nodig.

Verder zijn er wel wat software pakketjes die caching mogelijk maken, maar die ga ik je absoluut niet aanraden, want meeste vormen van dat soort caching is gewoon een heel lompe op file niveau caching en is weinig intelligent aan.

• TvdM
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp heb ik eigenlijk maar 2 betaalbare oplossingen.
Eerste- Een grotere SSD kopen of ten tweede nog een Intel SSD 320 van 40GB in raid 0 zetten.
Denk dat nog een 40GB SSD van Intel de goedkoopste oplossing is

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou toch zelf voor een nieuwere en grotere SSD gaan: pricewatch: Crucial MX100 256GB

https://discord.com/invite/tweakers

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:41
Vanaf 50,- euro koop je nu al een 128GB SSD, dat zou toch wel voldoende moeten zijn voor OS en het gros van je applicaties?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je al aan die intel kan komen, betaal je meer dan 90 euro....
Voor ongeveer hetzelfde geld heb je de crucial mx100 256 GB. Die is veel sneller, veel groter....veel betrouwbaarder.

Even een tipje om de intel ssd320 te plaatsen, hier een link met 86 ssd's op de testbank, de intel320 van 40 GB staat er niet bij, wel de 300 GB variant die wel wat beter is... zoek hem maar eens op (tipje: zoek niet in de top 50)

http://www.chip.de/besten...sks--index/index/id/1016/

[ Voor 46% gewijzigd door Reepje op 13-11-2014 11:35 ]

• TvdM
  • Niet online
In de open verpakkingen bij bekend PC groothandel die Intel 320 40Gb voor maar 22 euro gekocht.
Mocht ik voor max. 25 incl. verzenden toch nog zo'n SSD kopen, ben ik goedkoop klaar.
Weet dat bv: een Kingston V300 van 120 GB goedkoop en betrouwbaar is, maar toch.
Ben namelijk deze build aan het bouwen voor een kameraad van mij die maar een beperkt budget heeft.
Dus alle kleine beetjes helpen.

Heb ook al een vraag advertentie geplaatst voor deze SSD!

Verwijderd

Er is wel non-Intel SSD-caching software te krijgen, maar vaak alleen in combinatie met een nieuw gekochte SSD...

De enige die ik me op dit moment kan herinneren is eboostr...
Probleem is alleen dat de kosten van die software bijna veel te hoog is...

Maarre... heb je het al geprobeerd met Readyboost? Weliswaar is Readyboost primair gemaakt voor USB sticks, maar het principe is niet anders. Het cached reads op je Readyboost stick.

In principe zou het moeten werken... Kan zijn dat het niet agressief genoeg is, en daarom niet genoeg cached... Maar ik zou het in ieder geval even uitproberen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Weet dat bv: een Kingston V300 van 120 GB goedkoop en betrouwbaar is, maar toch.
Sorry, maar laat me niet lachen, dat je die dingen in 1 zin durft te zeggen....
Kingston heeft enorm liggen te sjoemelen met die SSD serie, ander trager asynchroon NAND geheugen, buggy firmware, ga zo door...

Ja ze werken, hoe goed en hoe lang? Dat is een goede vraag...
Ga dus niet al te dom doen en koop een fatsoenlijke SSD...
Dan raad ik je nog eerder een pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB aan.
Nog geen 10tje meer in nieuwsprijs dan die Kingprut en de voorganger van de MX100 met dezelfde betrouwbare technieken.

[ Voor 55% gewijzigd door Swordlord op 13-11-2014 12:07 ]

• Reepje
  • Niet online
Tja, ik probeer het ook te begrijpen, voor ongeveer 10 euro minder gaat mijnheer voor een veel kleinere opslag, veel onbetrouwbaarder, veel langzamer...maar zoals gezegd, het is toch weer 1 tientje "bespaard" .

|:(

Verwijderd

Intel 320 is één van de beste SSDs. Maar de heren hierboven hebben gelijk: ga geen budget SSD kopen zoals de Kingston V300. Koop die Intel of koop een moderne SSD zoals Crucial MX100 of M500 die is ook heel goedkoop en krijg je tenminste een échte SSD.

• TvdM
  • Niet online
I.v.m. budget heb ik al een Intel 320 40Gb geregeld.
Dus kan ik het project afmaken. :P
Over ReadyBoost ga ik nog even verder onderzoeken.
Dit omdat ik hier wel benieuwd naar ben.
Voor de rest wil ik iedereen bedanken voor hun reacties. _/-\o_

Verwijderd

Windows 764bit past makkelijk op een 40GB ssd , windows 8 is een stuk groter en eigenlijk niet meer te doen met 40GB .

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 09:59:
Windows 764bit past makkelijk op een 40GB ssd , windows 8 is een stuk groter en eigenlijk niet meer te doen met 40GB .
Valt toch wel mee? Ik heb eens even gekeken naar mijn (ondertussen niet al te verse) win8 en die is 9,95 GB.

Verwijderd

Reepje schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:12:
[...]

Valt toch wel mee? Ik heb eens even gekeken naar mijn (ondertussen niet al te verse) win8 en die is 9,95 GB.
Dat valt dan ook weer mee :)
Pagina: 1