• Hotzenwalder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-01 08:11
Momenteel heb ik onderstaande configuratie met 12GB RAM. Ik wil dit zo efficient mogelijk verdubbelen naar 24GB. Volgens mij is dat het maximum wat een Asus P6TSE board aan geheugen kan hebben.

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/jxusmqc7n/Capture.png

Er zitten nu 6 bankjes op het moederbord allemaal gevuld met een module van 2GB.
Hoe kom ik met behoud van snelheid/compatibiliteit en met zo min mogelijk kosten aan 24GB? :)

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-02 12:08
Hotzenwalder schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:31:
Hoe kom ik met behoud van snelheid/compatibiliteit en met zo min mogelijk kosten aan 24GB? :)
De 6 x 2GB voor een zo hoog mogelijke prijs verkopen en de nieuwe 6 x 4GB voor een laag mogelijke prijs kopen?

Nickname does not reflect reality

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Brad Pitt schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:36:
[...]

De 6 x 2GB voor een zo hoog mogelijke prijs verkopen en de nieuwe 6 x 4GB voor een laag mogelijke prijs kopen?
Als het weinig mag kosten lijkt me dat de enige optie.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
Brad Pitt schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:36:
[...]

Yup.

Snap niet echt het probleem. 4GB kost rond de 30 euro. 8GB rond de 60 euro. Kwestie van kijken wat een paar euro goedkoper is?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Hotzenwalder
Het ging me er om of het te combineren was, maar ik denk dat verkopen en kopen inderdaad de enige optie is. Maakt het uit of je ze in een kit koopt (6x4 in set) of los 6x4. Maakt de snelheid nog uit gezien mijn huidige setup (1333, 1600)?

[ Voor 37% gewijzigd door Hotzenwalder op 13-11-2014 09:54 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je naar 24GB wilt zit je op 6x4, andere keuzes heb je niet echt. Combineren kan wel, met 3x4 en 3x2, dan kom je uit op 18GB.
Houdt er wel rekening mee dat je een Asusbord hebt, en die zijn nogal kieskeurig als het aankomt op geheugen.

• Hotzenwalder
Nee, ik wil naar de 24GB in verband met virtual machines. Ik zie wel dat losse modules goedkoper zijn dan tripple channel kits.Waarom is dat? Ik neem aan dat als je 3 identieke modules koopt dat het ook in tripple channel draait evenals met 6 modules (6x4 los of 2x12 als tripple set)

hwinfo herkent de dimm als een ddr3-1066, maar hij draait toch op 1333?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Triple Channel kitjes zijn gewoon marketing, 3 dezelfde DIMMen doen het inderdaad net zo goed in triple channel zoals je zegt. En doordat die prijzen fluctueren wil het voorkomen dat soms kitjes duurder zijn.

Wat geeft HWinfo daar precies aan? Als hij de SPD uitleest dan kan het nog wel eens zijn dat hij 1066 ziet. Maar als je het instelt op 1333 zou het daar op moeten draaien.

• Hotzenwalder
Wat hij aangeeft staat in de screenshot aan het begin van de posting. Kan geen verse info genereren, want ik zit niet in de buurt van die pc. Ik kan me niet herinneren iets gewijzigd te hebben aan de instellingen in de bios, dus ik moet er maar vanuit gaan dat het optimaal draait. Ben niet zo'n tweaker :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je niets aanpast in de bios dan draait het niet optimaal, dan pakt hij gewoon de standaard waarde uit de SPD, dus 533MHz ipv 667MHz.

• Hotzenwalder
Ik zal vananvond de bios weer eens induiken. Had alles default laten staan zodat het in ieder geval stabiel zou draaien en dat doet het al een aantal jaar.
Pagina: 1