Game PC door lokale PC-Boer samengesteld. Graag advies.

Pagina: 1
Acties:
  • 989 views

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-03 21:34

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Een vriend van me heeft (helaas zonder mij eerst te raadplegen) een nieuwe game pc
besteld bij de lokale computerboer.
Nu stuurde hij me gisteravond vol trots een foto en een snapshot van de rekening zodat ik de onderdelen kon zien.

Ik schrok er nogal van, zeker gezien hij er totaal zo'n €1300.00 voor betaald heeft.
Graag jullie mening hierover, wil eigenlijk de computerwinkel er mee confronteren.
Ik ken de eigenaar wel een beetje en kan het goed met hem vinden, dus vind het wel lastig.

Houd in acherhoofd dat de PC (ook door klant aangegeven) bedoeld is voor internetten en gamen.
Het hele jaar door alleen maar browsen en films kijken op PC scherm, en met Kerst samen met de vrienden een LAN party.

Let op, 2 x 16GB is 32 GB werkgeheugen!
Coolmaster staat overigens voor Cooler Master:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto650-KRDIOSGJ.jpg

De belangrijkste delen kon ik vinden in de pricewatch.
Toetsenbord, muis en cardreader buiten beschouwing gelaten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4820K Boxed€ 294,99€ 294,99
1MSI X79A-GD45 Plus€ 162,95€ 162,95
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 128,75€ 128,75
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB€ 119,95€ 119,95
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 77,50€ 77,50
1Cooler Master Hyper 412S€ 29,50€ 29,50
2Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D18ADS3CEU€ 142,95€ 285,90
1Cooler Master GM G750M€ 68,95€ 68,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.278,44

[ Voor 67% gewijzigd door joskuiper op 13-11-2014 08:53 ]

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-03 22:53
joskuiper schreef op donderdag 13 november 2014 @ 08:46:Graag jullie mening hierover, wil eigenlijk de computerwinkel er mee confronteren.
Ik ken de eigenaar wel een beetje en kan het goed met hem vinden, dus vind het wel lastig.
Dit is iets wat niet echt werkt naar mijn mening. Wat wil je emee doen? Een lokale computerboer zal altijd duurder zijn. dan een webshop...

Jij koopt een auto bij een bedrijf voor 10.000 euro en je vriend zegt van goh.. das duur, Winkel XX is 500 euro goedkoper, je had daar moeten kopen... Hij pakt je hand en gaat de shop ermee confronteren..., werkt niet naar mijn mening.

De VGA is een beetje raar gekozen naar mijn mening, maar ik denk dat het totale bedrag iets van 50/100 euro duurder zou zijn. (Als het 1300 euro is)

Heb even snel producten bij elkaar geklikt, verschilldende shop, verschillende verzendkosten

[ Voor 19% gewijzigd door da_PSI op 13-11-2014 08:58 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-03 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Lol, dit is nooit een gamepc te noemen. Het dure 2011 platform en 3216GB RAM voegen niets toe en de 750ti is geen, ik herhaal, geen gamekaart. Dat dit soort zaakjes nog bestaan is mij een raadsel...

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 13-11-2014 09:00 ]

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
da_PSI schreef op donderdag 13 november 2014 @ 08:54:
[...]

Dit is iets wat niet echt werkt naar mijn mening. Wat wil je emee doen? Een lokale computerboer zal altijd duurder zijn. dan een webshop...

Jij koopt een auto bij een bedrijf voor 10.000 euro en je vriend zegt van goh.. das duur, Winkel XX is 500 euro goedkoper, je had daar moeten kopen... Hij pakt je hand en gaat de shop ermee confronteren..., werkt niet naar mijn mening.

De VGA is een beetje raar gekozen naar mijn mening, maar ik denk dat het totale bedrag iets van 50/100 euro duurder zou zijn. (Als het 1300 euro is)

Heb even snel producten bij elkaar geklikt, verschilldende shop, verschillende verzendkosten
Misschien was mijn openingspost niet volledig genoeg.
De essentie is niet dat ik de PC (totaal van alle onderdelen) te duur vind!
Het gaat er om dat volgens mij de hele opstelling nergens over gaat, zeker niet gezien het doel van gebruik.

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-03 17:13
Als een winkel niet eens origineel genoeg is om zelf een naam voor een gamebak te verzinnen zou ik er niet eens zaken mee willen doen. (CoolMaster, really??)

Zoals gezegd: videokaart flut, processor overkill, geheugen overkill, moederbord overkill... De rest van de onderdelen is weinig mis mee maar het geheel kan veel goedkoper en vooral heel veel beter.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
EvaluationCopy schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:03:
Als een winkel niet eens origineel genoeg is om zelf een naam voor een gamebak te verzinnen zou ik er niet eens zaken mee willen doen. (CoolMaster, really??)

Zoals gezegd: videokaart flut, processor overkill, geheugen overkill, moederbord overkill... De rest van de onderdelen is weinig mis mee maar het geheel kan veel goedkoper en vooral heel veel beter.
Precies, dat vind ik dus ook.
Als hij er 8gb RAM in had gedaan had hij zo'n 200 euro kunnen besparen.
Dat bij de 150 van de videokaart op en er had een gtx970 in gekund en was de PC VEEL sneller geweest in games.

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 25-03 17:13
Moederbord en processor had ook nog 150 euro afgekund.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die zaak wilde gewoon van "oude" socket 2011 zooi af, die 4820k is eigenlijk nooit echt interessant geweest voor welke build dan ook.. :)

specs

• Z500
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-03 14:33
een game computer met een 750ti erin? Laat hem maar proberen de boel te annuleren/retourneren als dat kan... Jammer dat hier de wet koop op afstand niet van toepassing is.

• JST94
  • Laatst online: 28-12-2025
joskuiper schreef op donderdag 13 november 2014 @ 08:46:
Graag jullie mening hierover, wil eigenlijk de computerwinkel er mee confronteren.
Wat wil je hiermee bereiken? Confronteer jouw vriend er maar eerst eens mee dat hij een dure aankoop doet zonder zichzelf hierin te verdiepen. 8)7

Overigens vind ik alle 'zelfgemaakte' systemen van computerbedrijven maar niks. Het is veel slimmer om er een zelf te bouwen naar mijn mening. :)

[ Voor 14% gewijzigd door JST94 op 13-11-2014 09:20 ]

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-03 14:29
Tjaa, zoals maratropa zegt, ze hadden waarschijnlijk nog een paar "oude" socket 2011 processoren liggen, mensen die dan komen voor een machine maar er niet veel verstand van hebben (maar wel het budget hebben) zijn dan het perfecte doelwit voor dit soort winkels om van die oude meuk af te komen :)

Weet niet echt wat je er mee kan, als het niet in de winkel gekocht is misschien op basis van koop op afstand annuleren - anders even vriendelijk proberen het dialoog aan te gaan met de computerwinkel.

Iederen hier zal snappen dat deze bak gewoon 200 tot 400 euro weggegooit geld is. En eigenlijk kan die videokaart direct vervangen worden voor een echte kaart ipv een 750.

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
JST94 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:19:
[...]
... dat hij een dure aankoop doet zonder zichzelf hierin te verdiepen. 8)7

Overigens vind ik alle 'zelfgemaakte' systemen van computerbedrijven maar niks. Het is veel slimmer om er een zelf te bouwen naar mijn mening. :)
Dat kan wel zo zijn, maar hij is geen kenner van pc's.
Daarom gaat hij (zoals zo velen) naar een computerzaak, geeft aan waar hij een pc voor wil gebruiken.
Hij mag er van uit gaan dat de winkel hem dan waar voor zijn geld geeft.
Dus ik ben het er niet mee eens dat hij zich er in had moeten verdiepen.
Zo'n winkel is er om zich er voor hem in te verdiepen.

Erg jammer dat hij nu gewoon veel te veel betaald.
Ik ben zelf bezig met een nieuwe pc samen te stellen en heb straks voor 300 euro minder een veel snellere game-pc.
Dat stoort me aan deze kwestie.

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03 14:53

DrDrax

Bacdafucup

"wil eigenlijk de computerwinkel er mee confronteren" ...
makkelijk ...
Als het kan terug sturen, en geld terug, en dan mag de "geweldig" jos via een webwinkel onderdelen bestellen en bouwen, maar dan niet bij pcboer komen miepen als het niet werkt.
en garantie afhandeling ook zelf doen mits er wat defect is. 8)7
Jst94 got a point.

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

Verwijderd

Wat een idiote build. Ik denk dat je prima in je recht staat als je met deze meuk terug gaat en verhaal gaat halen; het kan niet zo zijn dat ze daar echt geen idee hadden van wat ze je verkochten, wat betekent dat de winkel misbruik gemaakt heeft van de onkunde van je vriend.

Daar raken we nog een punt: je vriend had dus ook zich gewoon moeten informeren in plaats van gelijk naar de lokale PC-boer te rennen.

Technisch gezien zit de verkoper niet fout, ethisch gezien wel.

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
DrDrax schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:28:
"wil eigenlijk de computerwinkel er mee confronteren" ...
makkelijk ...
Als het kan terug sturen, en geld terug, en dan mag de "geweldig" jos via een webwinkel onderdelen bestellen en bouwen, maar dan niet bij pcboer komen miepen als het niet werkt.
en garantie afhandeling ook zelf doen mits er wat defect is. 8)7
Jst94 got a point.
Jij hebt volgens mij niet begrepen waar het over gaat.
Het gaat er niet om dat ik een pc voor hem wil bouwen.
Ook is het geen probleem om alsnog bij die winkel een pc te bestellen en door hen te laten bouwen.
Niemand heeft het daarover, dat bedenk je er nu allemaal zelf mee.

De confrontatie zal er om gaan dat ik ze vraag waarom ze een pc zo samenstellen, en aangeef
dat dit totaal niet overeenkomt met zijn wensen en hij veel betaald voor onderdelen waar hij niets mee doet.

Erg kort door de bocht jouw reactie.

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:31:

Daar raken we nog een punt: je vriend had dus ook zich gewoon moeten informeren in plaats van gelijk naar de lokale PC-boer te rennen.
Meen je dat echt?
Ik ben toch echt van mening dat je het 'informeren' juist uit handen geeft aan zo'n winkel.
Daar betaal je toch ook voor?

• Broud
  • Laatst online: 25-03 10:59
Je betaald inderdaad om geinformeerd en geholpen te worden op gebieden waar je zelf geen verstand van hebt, anders zou je het immers wel zelf doen. Dat de zaak in kwestie hier dan misbruik van maakt vind ik niet kunnen.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-03 12:36
Weet niet hoe lang geleden je vriend de bestelling geplaatst heeft maar als je de eigenaar enigzins kent en het goed met hem kan vinden, is het dan niet mogelijk om samen met je vriend de bestelling nog aan te passen naar een betere build voor een vergelijkbaar bedrag? Of is de pc al binnen?

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Baloes schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:49:
Weet niet hoe lang geleden je vriend de bestelling geplaatst heeft maar als je de eigenaar enigzins kent en het goed met hem kan vinden, is het dan niet mogelijk om samen met je vriend de bestelling nog aan te passen naar een betere build voor een vergelijkbaar bedrag? Of is de pc al binnen?
PC is al binnen, kreeg de info en foto gisteravond toen de PC op z'n kamer stond.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-03 12:36
Ai..das jammer idd..dan zit ie nu met een heel ongebalanceerde build waarmee ie nog alles maar op medium/high kan spelen... Weet niet of je de eigenaar zo goed kent dat er nog iets te regelen valt? Paar dingen omruilen of zo?

Wel balen zeg..

• JST94
  • Laatst online: 28-12-2025
joskuiper schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:34:
[...]
Meen je dat echt?
Ik ben toch echt van mening dat je het 'informeren' juist uit handen geeft aan zo'n winkel.
Dan moet je er ook aan denken dat de lokale computerboer ook zijn brood moet verdienen hè. Als de lokale computerboer tegen elke klant gaat zeggen wat het voordeligst en het beste is voor zijn klanten kan hij zijn bedrijf binnen kort opdoeken.

Die jongens houden gewoon verkooppraatjes, ze roepen dan dat er wel 16GB ram in zit! Dat klinkt als 'Wow, dat is veel'. Maar ze zeggen er niet bij 'Je hebt eigenlijk maar 8GB nodig, maar dat doet er niet toe'.

Naar mijn mening kan je het beste informeren bij vrienden/kennissen in plaats van winkels. Ook kan research op internet je al een heel deel verder helpen.
[...]
Dat kan wel zo zijn, maar hij is geen kenner van pc's.
Daarom gaat hij (zoals zo velen) naar een computerzaak, geeft aan waar hij een pc voor wil gebruiken.
Hij mag er van uit gaan dat de winkel hem dan waar voor zijn geld geeft.
Dus ik ben het er niet mee eens dat hij zich er in had moeten verdiepen.
Zo'n winkel is er om zich er voor hem in te verdiepen.

Erg jammer dat hij nu gewoon veel te veel betaald.
Ik ben zelf bezig met een nieuwe pc samen te stellen en heb straks voor 300 euro minder een veel snellere game-pc.
Dat stoort me aan deze kwestie.
Wist jouw vriend niet dat jij wat van PC's wist dan? Het lijkt me namelijk niet zoveel moeite om even te informeren wat nou beter is, een klant en klaar systeem kopen, of een zelfbouw systeem? ;)

[ Voor 33% gewijzigd door JST94 op 13-11-2014 10:09 ]

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Heb de winkel de volgende mail verstuurd:

Goedemorgen XXXXXX,

Een vriend van mij (XXXXX XXXX) heeft gisteren mij zijn nieuwe PC vol trots laten zien.
Hij had 'm bij XXXXXX gehaald zei hij.

Nu heb ik de specificaties eens bekeken en ik moet zeggen, ik was vol verbazing.
Hij zoekt een PC voor internetten en gamen.

- i7 processor 4820k. een i5 4690 (de snelste i5) is 70 euro goedkoper en meer dan voldoende.
De voordelen van i7 gebruikt hij op geen enkele manier.

- 32GB RAM, 8 gb is voldoende , 16gb was ruim voldoende geweest, 150 euro goedkoper

- Moederbord, zeer uitgebreid, voor minimaal 75 euro minder erg veel H97 nieuwe chipset moederborden
te vinden. Uitstekend geschikt voor zijn eisen.

- Videokaart Geforce 750ti. Dit verbaasde mij wel heel erg. Een GAME pc met een kaart die echt niet voor
games is geschikt?

- 750 watt voeding. Een pc als deze gebruikt onder full-load hooguit 400 watt. Zeker met die videokaart met tdp 75watt.

Kortom, voor minder geld had hij een betere en vooral (in games) snellere PC gehad.

Ik heb lang getwijfeld om je wel/niet te mailen, maar moest het toch kwijt.
Wil er verder geen gedoe / gezeur over, maar ben wel benieuwd naar de achterliggende geachte.
XXXXXX weet hier overigens niks van, ik heb hem er verder ook geen commentaar op gegeven.

Wel ben ik erg benieuwd naar je reactie,

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-02 18:10
Wellicht kan je ook nog refereren naar dit topic op t.net. Ik kan me voorstellen dat je als computer boer ook je reputatie hoog wil houden. Dat zou wellicht ook wat druk kunnen zetten.

Netjes dat je zijn naam niet genoemd heb. Ik zou dat ook zo houden. Maar dit topic gebruiken als onderbouwing van je argumenten.

Ik heb een tijdje bij een computerboer gewerkt, maar ze zijn erg sneaky hoor...

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-03 13:28

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Inderdaad beetje een scheve build. Er zijn gamesystemen te krijgen rond de 700 euro die vele malen beter zullen presteren in-game.

Laten we hopen dat er iets te regelen valt voor die vriend van jou. En laten we hopen dat deze pc-verkoper zich hier niet van bewust is en toevallig gewoon geen verstand heeft van "game"pc's.

Misschien kun je hem hiermee nog wat leren ;)

Ben in elk geval benieuwd naar je reactie.

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:08
Ik vind het al noemenswaardig dat je hier tijd en energie in wilt steken, want dit soort dingen blijf je toch houden.

Zo heeft een vriend van mij een aantal maanden geleden bij GamePC.nl een computer besteld. Dat vond ik al vreemd, want ik had zijn vorige PC samengesteld en gebouwd. Daarnaast had ik hem heel wat geld kunnen besparen en een beter systeem kunnen bieden, maar blijkbaar is het gemakzucht en dat vind ik de tijd en energie niet waard.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 15:22
[...]

Ben ik niet met je eens. Tuurlijk, in een ideale wereld zou het wel zo moeten werken. Maar helaas is de wereld niet ideaal en zijn er flink wat toko's die, wanneer ze de kans krijgen, je een flinke (financiele) poot uitdraaien.

Als consument moet je altijd zelf op onderzoek gaan om misbruik door winkels te voorkomen.

dbhuis heeft het goed verwoord:
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:31:

Technisch gezien zit de verkoper niet fout, ethisch gezien wel.
:Y

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:54
Er zit in ieder geval geen MS-tech/Sweex/Trust voeding in....dat zie ik ook regelmatig gebeuren bij "pc-boeren"

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03 14:53

DrDrax

Bacdafucup

Ik vind toen je de specs te zien kreeg, moet overleggen met je vriend dat hij misschien een vreemde combinatie hardware is voor het geld.
en alleen hij kan dat met de pc-boer regelen.

Zonder dat (XXXXXX weet hier overigens niks van) je vriend er vanaf weet de pc-boer gaan mailen om te vragen waarom hardware keuze....
Wat helpt dat je vriend in deze ?!
Dat zou voor mijn ook een drempel verhoger zijn om hardware advies te vragen voor de volgende keer bij dit soort reacties ...

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-03 16:53
Ik denk persoonlijk dat je een pc boer hebt gevraagd een dienst en product te leveren.
De dienst is het samenstellen van een pc die voldoet aan de eisen voor gamen e.d. En het product is de afgeleverde pc.
Ik vind het erg jammer dat een bedrijf zich dan niet voldoende richt op de eisen van de klant en een systeem samenstelt dat klaarblijkelijk niet kan voldoen aan hetgeen de koper had gevraagd.
Hoe het juridisch zit wil ik me niet aan wagen, maar het levert mij een beeld op van inderdaad een pc die is samengesteld uit onderdelen die op de plank lagen.

Is het niet gewoon de beste oplossing om je vriend je bevinden te vertellen en uit te leggen wat jij van deze build vind.
Dan kan hij zelf de beslissing nemen over het mogelijk confronteren van de samensteller.
Mogelijk kan je vriend wel wat ondersteuning van je gebruiken in de vorm van benchmarks en reviews van de onderdelen.
Persoonlijk lijkt dit mij een nette oplossing.

Hierdoor voorkom je ook dat je nu zelf in een conflict kan raken met de verkoper terwijl je vriend hier dan mogelijk nare consequenties van kan ondervinden.
Maar ik moet zeggen dat ik je inzet en manier van handelen wel bewonderingswaardig vind, aangezien je wel voor je vriend in de bres springt!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 15:22
DrDrax schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:32:

Zonder dat (XXXXXX weet hier overigens niks van) je vriend er vanaf weet de pc-boer gaan mailen om te vragen waarom hardware keuze....
Wat helpt dat je vriend in deze ?!
Dat zou voor mijn ook een drempel verhoger zijn om hardware advies te vragen voor de volgende keer bij dit soort reacties ...
Is ook een beetje afhankelijk van de relatie's onderling.

Als de webshop een goede bekende is van de TS dan snap ik wel dat hij, buiten de koper om, vraagt hoe ze tot deze keuze zijn gekomen. Ik heb ook weleens een vriend aan gesproken op slecht geleverd werk. Als de vriendschap goed is moet je zoiets wel kunnen zeggen.
Daarnaast siert het de TS wel dat hij in de bres springt voor zijn maatje. Ook al is dat ongevraagd. Ik zou dat persoonlijk wel kunnen waarderen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• br00ky
  • Laatst online: 25-03 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Aangezien dit topic geen aankoopadvies is, gooi ik het op slot.

TS kan mij een bericht sturen als de desbetreffende winkel heeft gereageerd voor de ontknoping, dan voeg ik dat nog toe ter afsluiter.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.