Hardeschijf vervangen in RAID

Pagina: 1
Acties:

• Stefan|IA2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-06-2021
Hallo Tweakers,

Ik heb een vraag. Ik heb een server HP DL380 G6 draaien met hardeschijven van 72GB in RAID 5.

Nu is een van de schijven overleden en is niet meer te koop. Nu is er een hardeschijf van 300GB beschikbaar die de plek in kan nemen van de 72GB schijf.

Is dit mogelijk in de RAID en zo ja, moet ik hier nog iets voor doen of is het een kwestie van schijf erin en schijf eruit?

Heb dit nog nooit gedaan en informatie erover vinden lukt mij niet.

Kunnen jullie mij helpen?

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-01 09:27
Waar je op moet (en wilt) letten: Zijn het beide SATA of SAS schijven? De meeste RAID kaarten die ik ken vinden het niet leuk om SAS en SATA in een array te mixen, als het al werkt. Daarnaast, 72GB klinkt als een 10k RPM schijf, is de 300GB dat ook?

Zo nee, dan is dit het moment om een nieuwe schijf te kopen. Sowieso moet je nu iets, want als er nog een schijf gaat is de array weg. Dus mocht je het nog niet gedaan hebben, maak meteen een backup ;)

• Cobra8811
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-01 21:48
Volgens mij kan het, alleen zal de 300 GB krimpen naar 72 GB.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In theorie is het geen probleem om een schijf met een grotere capaciteit erin te zetten, alleen zul je slechts 72GB van het ding kunnen gebruiken.

Je moet wel rekening houden met de interface zoals Xudonax al zegt, hoewel je vaak best een eind kan komen. (ik heb ooit in een array van SATA disks een PATAdisk met converter geknoopt, die de halve hoeveelheid cache had, maar hij kon op die manier wel de array rebuilden tot ik m'n nieuwe disk binnen had later die week).

• Stefan|IA2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-06-2021
Bedankt voor jullie informatie. De 300GB schijf is ook een 10k schijf.

Backup staat inmiddels aan :)

Moet ik nog een instelling doen om te zorgen dat de schijf 72GB word of doet de RAID dit zelf?

Verwijderd

Dat gebeurt automatisch.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01 13:02
Slightly off-topic, maar TS, ik neem aan dat je ook een reguliere backup doet? En niet alleen als er een schijf uit kapot is? Als er 1 schijf kapot gaat in een RAID5 opstelling, dan heb je geen redundancy meer voor een volgende schijf die kapot gaat. En in dat geval ben je je data kwijt.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-01 09:27
TERW_DAN schreef op donderdag 13 november 2014 @ 08:37:
Je moet wel rekening houden met de interface zoals Xudonax al zegt, hoewel je vaak best een eind kan komen. (ik heb ooit in een array van SATA disks een PATAdisk met converter geknoopt, die de halve hoeveelheid cache had, maar hij kon op die manier wel de array rebuilden tot ik m'n nieuwe disk binnen had later die week).
Maar dan is het voor de RAID controller dezelfde interface ;) Dus zolang dat ding ziet dat het gelijk is dan komt het goed.

@OP: Ach, jij hebt tenminste een vervangende schijf liggen. Ik heb nog eens met hoge spoed naar Amsterdam mogen rijden om schijven te halen. De RAID6 set begon "spontaan" schijven te laten verdwijnen. Leuk jo :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Xudonax schreef op donderdag 13 november 2014 @ 08:52:
[...]

Maar dan is het voor de RAID controller dezelfde interface ;) Dus zolang dat ding ziet dat het gelijk is dan komt het goed.
Ja dat klopt, maar alle andere specs van die disk waren wel anders. Ideaal was het niet, maar het rebuilde tenminste nog.
Pagina: 1