Toon posts:

Game PC samengesteld - werkt niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste Tweakers

Ik ben nieuw op de site en weet niet zeker of dit de juiste plek is om deze topic neer te zetten. Helaas weet ik me geen raad meer.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en zelf een pc in elkaar gezet.

Ik heb het volgende systeem:

Amd FX 8320 3.5 ghz
Asrock 970 extreme rev. 2.0
Kinston 1600 ddr3 2x4 gb
SSD crucial m500 120gb
Hdd Seagate 1tb
1x Sappihre radeon HD 7950 OC Edition
Antec 500 watt voeding 80plus bronze
Coolermaster evo 212 met twee 9.2cm fan's
Sharkoon T28 met 3 12cm led fan's

Dit draaide prima en stabiel op zo nu en dan (wachten op cache error)

Echter was ik niet tevreden omdat ik graag de next gen op high/ultra wilde draaien.

Daarom heb ik nog een Sapphire radeon hd 7950 aangeschaft.

Vervolgens ingebouwd en inschakelt.

Bij het starten van games liep de gehele pc vast. De conclusie die ik getrokken heb was dat mijn voeding te zwak was. Volgens extreme power supply calculator werd 496 watt aanbevolen. Dus mijn 500 watt voeding voldeed niet.

Daarop een nieuwe besteld Coolermaster m650 80plus bronze met een efficiëntie van 85% wat mij werkelijk ongeveer 552 watt zou moeten leveren.

Ingebouwd en crossfire opgezet na wat gedoe met drivers

nu het probleem

Als ik CCC aanpas op deze settings:

http://s11.postimg.org/4dppl31sz/Naamloos2.png

Dan draait Shadow of Mordor soepel behalve dat het in het menu glicht

Watchdogs wil echter helemaal niet starten en loop op de zelfde wijze vast als met de 500 watt voeding

Tevens wanneer ik nog een kleine 8cm fan toevoeg aan het geheel starten geen een van mijn games.

Kan het zijn dat deze voeding alsnog te zwak is en wanneer er een zwaardere game meer vermogen vaagt van de GPU's dat de boel bottleneckt of is mijn probleem softwarematig.

Hier een overzicht van de voltages:

http://s13.postimg.org/t7kv22b7b/Naamloos.png

Ik hoop dat jullie met verder kunnen helpen!

MVG Dion

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2014 01:57 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Thomg

Aww yiss

Om te beginnen, zo werking ratings van voedingen niet. Efficientie werkt de andere kant op, ze kunnen zoveel leveren als op de voeding staat ( met wat notoire uitzonderingen ), efficientie heeft invloed op hoeveel de voeding daadwerkelijk verbruikt van de muur.

Een bronze of platinum 650W voeding gaat exact hetzelfde leveren, de een zal ongeveer 720W trekken onder full load, de andere 800W.

Weet je heel zeker dat de situatie verder exact hetzelfde is na je nog een 8cm fan toevoegde?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Misschien ligt het wel aan het moederbord, onder hoge load zal de CPU op dat bordje throttelen en 2x 7950 CFx op dat bordje is ook niet geweldig, PCIe 2.0 x16/x8.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar PMG.

Tevens titel ontschreeuwd.

Verwijderd

Topicstarter
-> Thomg, kan ik uit jou reactie opmaken dat de voeding in principe niet het probleem kan veroorzaken. Coolermaster lijkt mij een betrouwbare producent?

-> MK1998NL, uit de specificaties van mn mobo blijkt dat hij 2x pci 2.0 16x ondersteund daarmee zou CF mogelijk moeten zijn toch? of zijn de kaarten samen te zwaar voor het mobo

Ja de situatie lijkt het zelfde de pc loopt vast bij het opstarten van de game. heb hem er weer uitgehaald had hem bijgevoegd vanwege de processor die werd ineens sinds ik crossfire draai + 65C daarvoor onder load 57C.

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Beste DionHarz,

Ik kan bijna gaan copypasten maargoed:
De Asrock 970's werken zeer onbetrouwbaar icm FX processoren. Waarschijnlijk iets met de VRMs. Zoek wat verder op andere fora en je zult zien: het moederbord levert zeer onbetrouwbare prestaties die resulteren in de vreemdste zaken. Ik zou je moederbord vervangen!

Succes!

Ps. Vrijwel alle fabrikanten (zeker ook coolermaster) maken zowel slechte als goede voedingen, lees dus altijd een review over de voeding die je wil aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de verduidelijking.. maar had dat te maken met de chipset of de productie van Asrock. Kan ik dan van een ander merk een 970 nemen of is het verstandiger om voor een 990 te gaan?

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-01 16:19
Ik zou minimaal voor zoiets gaan:
pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 21:57:
Oke bedankt voor de verduidelijking.. maar had dat te maken met de chipset of de productie van Asrock. Kan ik dan van een ander merk een 970 nemen of is het verstandiger om voor een 990 te gaan?
Je kunt prima bij een 970 chipset blijven maar wel een betere. Gigabyte maakt goed spul (GA-970A-UD3P)en ook Asus (Asus M5A97 R2.0) heeft een relatief goedkoop 970 moederbordje. Let wel: de Gigabyte werkt nog met een bios. Hoewel dit niks uitmaakt voor de performance, doet dit de boottijd wel significant verlengen. Het Asrock mobo dat je momenteel hebt zal met die SSD waarschijnlijk heel snel opstarten. Het Gigabyte moederbordje zal dat niet zo snel doen. Met het Asus moederbordje heb ik helaas geen ervaring, maar die heeft wel UEFI (je zult zelf ff reviews moeten opzoeken). Overigens zul je zien dat Gigabyte ook 'pronkt' met de VRMs geplaatst op het moederbord (8+2), de VRMs van Asrock (4+1) heb jij hoogstwaarschijnlijk last van.
Zoals hierboven al aangegeven: er zijn ook moederborden met een veel lagere prijs die het ook goed doen. Dit is een uitstekend moederbord maar afhankelijk van je toekomstplannen waarschijnlijk overbodig.
Pagina: 1