Center speaker ontwerp

Pagina: 1
Acties:

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-01 15:31
Beste mede-audiofielen,

Na lang sparen (en het horen van een zelfgebouwde set speakers met de tekeningen van Humble Homemade Hifi) heb ik ook besloten om mezelf te verwennen met nieuwe speakers. Ik ben van plan om Concerto speakers te bouwen voor front L en R, en Concertino voor achter. Nu zijn die vier speakers wel te plaatsen in mijn kamer, maar heb ik moeite met de center speaker.

Deze set speakers (en receiver natuurlijk) is voor de toekomst voor mij wanneer ik ooit uit huis ga en dan in de woonkamer ook goed geluid wil. Het is natuurlijk nogal overkill om dit te gaan bouwen in een kamer van 3x3m, maar nu ik nog geen hoge uitgaven heb wil ik het goed doen nu het nog kan.

Omdat ik dus op een vrij kleine slaapkamer zit, is het luisterpunt dus achter bureau. Momenteel heb ik een simpel Z5500 setje waarbij de voor speakers op de hoeken van het bureau staan, en de center onder mijn monitor. Nu wilde ik voor de center speaker ook een Concerto speaker gebruiken, maar die is natuurlijk wel even wat groter. Wat mij vooral nekt is de diepte van de speaker. In dat geval is dat 40cm, plus ook nog wat ruimte om je kabels erin te kunnen steken. Mijn bureau is helaas maar 80cm diep, en met een grote muismat, en nog wat leefruimte voor je toetsenbord gaat dat simpelweg niet.

Nu is mijn vraag: kunnen jullie helpen met het ontwerpen van een center speaker, of weten jullie goede ontwerpen van een minder diepe? Ook de hoogte van de speaker is belangrijk aangezien die onder mijn monitor moet komen zonder dat ik helemaal naar me plafond moet staren. Hij kan daarom niet hoger zijn dan 20CM (liefst net wat lager). De breedte is minder belangrijk omdat het bureau 160CM breed is.

Ik heb contact gehad met Tony van Humble Homemade Hifi, en die zei dat ik de diepte kan aanpassen zolang het volume het zelfde blijft. Maar als je meer dan een paar CM van de diepte afhaalt zit je ook weer met dingen als je baffle enzo...

Als iemand mij op weg kan helpen met het aanpassen van het ontwerp van Tony bijvoorbeeld, of een ander goed ontwerp weet zou ik dat erg fijn vinden! Ik ben erg nieuw op het gebied van HiFi, dus pas op met de jargon. :+

Bij voorbaat dank _/-\o_

Fanaleds.com

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:10

Jag

Leuk idee, er wordt te weinig zelf gebouwd hier :). Alleen is het niet een beetje zonde om die center aan te passen op je huidige situatie?

Heb je ervaring met houtbewerking of iemand die je gaat helpen?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:11
Wat ik me ook afvraag is, hoe lang zit je nog thuis en hoe lang kun je zonder of met een mindere center? Je zou namelijk ook de center voor nu kunnen bouwen maar achterwege kunnen laten. Aan de andere kant kun je natuurlijk nu een compacte behuizing bouwen en als de tijd is gekomen altijd nog de grote versie maken. Units omschroeven en aansluiten en klaar.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-01 15:31
Dat vroeg ik me ook een beetje af: hoe belangrijk is zo een center nou? Ik kan natuurlijk de center van de Z5500 houden, maar ik vroeg mij af hoeveel minder het hele systeem dan zal klinken.

Mijn broer en ik gaan dit zelf bouwen (hij heeft zijn eigen setje al gemaakt). Het is en stuk goedkoper, en daarnaast biedt het ook nog eens de mogelijkheid om te maken wat je wilt. En het is natuurlijk erg leuk en leerzaam!

Een tijdelijke kleine center zou natuurlijk ook goed zijn. Ik denk dat ik nog wel een paar jaar in huis woon, dus een grotere center kan daarna ook nog wel (is niet de grootste uitgave natuurlijk als je de rest al hebt).

Fanaleds.com

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:10

Jag

Bose321 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:56:
Dat vroeg ik me ook een beetje af: hoe belangrijk is zo een center nou? Ik kan natuurlijk de center van de Z5500 houden, maar ik vroeg mij af hoeveel minder het hele systeem dan zal klinken.

Mijn broer en ik gaan dit zelf bouwen (hij heeft zijn eigen setje al gemaakt). Het is en stuk goedkoper, en daarnaast biedt het ook nog eens de mogelijkheid om te maken wat je wilt. En het is natuurlijk erg leuk en leerzaam!

Een tijdelijke kleine center zou natuurlijk ook goed zijn. Ik denk dat ik nog wel een paar jaar in huis woon, dus een grotere center kan daarna ook nog wel (is niet de grootste uitgave natuurlijk als je de rest al hebt).
Center is bij 5.1 weergave heel belangrijk, de belangrijkste speaker van allemaal zou ik zeggen. Liever geen center dan een slechte center, ik denk dat het zonde is daarvoor de z5500 te gebruiken. Maar je kan het altijd proberen wat het beste bevalt natuurlijk.

Wat betreft center speaker ontwerp: er zijn betere ontwerpen voor center speakers. Een 2weg MTM zoals de concerto is eigenlijk bedoeld om rechtop gebruikt te worden. Het nadeel is namelijk dat dit ontwerp horizontaal off axis slecht presteert. Of simpel gezegd: als je deze speaker platlegt klinkt ie minder goed als je er niet precies recht voorzit. Een alternatief is bijvoorbeeld een 2.5weg center speaker ontwerp, die heeft Tony Gee wellicht ook wel in zijn assortiment.

Aan de andere kant is het wel weer mooi om 3 dezelfde speakers aan de voorkant te hebben :).

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je kan doen, is die center gewoon bouwen, en desnoods op een plankje boven je monitor oid zetten.

Of, nog leuker, bouw er een tweede center naast en gebruik daar een array van breedbandertjes voor. Die hou je compact zodat ie mooi past, en zodra je uit huis bent, gebruik je die drivertjes om een paar leuke presence of surround speakertjes van te maken :Y

Wise enough to play the fool

Pagina: 1