Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:39

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Hallo allen :w

Ik heb de afgelopen paar jaar voor mijn school een roosterapp gemaakt, vooral als hobbyproject. Deze draait prima, ik heb contact gezocht met de rector en hij vond het een goed idee om het ook vanuit school actief te promoten. Hij is ook bereid mij een vergoeding te betalen voor het werk. Maar dat nu even terzijde.

Inmiddels heeft een andere school contact met mij gezocht, zij willen ook graag mijn app voor hún school. Ze zijn bereid mij hiervoor te betalen. Nu zit ik enorm te twijfelen hoeveel ik moet vragen, en op welke manier.
Er moet nog wel wat werk gebeuren aan de systemen voordat het ook op de andere school werkt, het "product" is nog zeker niet af. Daarom dacht ik aan een uurtarief, maar hoe hoog? Ik kan het natuurlijk ook als pakket aanbieden zodra het af is, maar hoeveel moet ik dan vragen?

Dingen om in overweging te nemen:
- Een professional moet helemaal van de grond af aan beginnen en is dus veel meer tijd kwijt, ik heb al 90% van de code staan
- Ik ben nog vrij jong, 16 jaar
- Ik heb al 2 jaar "werk"ervaring, bijbaantje waar ik €5 per uur verdien
- Op zich zijn mijn werkzaamheden gelijk aan die van een ouder persoon (met dezelfde ervaring bedoel ik, maar misschien wat trager?), dus in hoeverre moet je het leeftijdsaspect doortrekken?
- Klasgenoten verdienen voor bijles geven rond de €10 per uur

Maar ik heb dus geen enkel idee wat redelijk is en wat niet. Wat zouden jullie doen?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Maak duidelijke afspraken over wat ze willen en wat ze hiervoor krijgen en maak hier een "vaste" prijs voor, willen ze meer werk of wijken ze daar vanaf>> meerprijs per uur tegen een vooraf bepaald tarief.
Ik zou ze sowieso alleen maar het gebruikersrecht geven op die schoollocatie, meerdere locaties >> meerprijs, als je niets hoeft te veranderen kun je dit bijvoorbeeld per gebruiker berekenen.
Waarom? als scholen fuseren of meerdere vestigingen hebben dan gaan ze er zomaar vanuit dat je naar de andere kant van het land komt bijvoorbeeld, als je daar maar 2 uurtjes werk hebt....
Neem ook op dat zolang er niet betaald is er ook geen sprake kan zijn van het gebruikersrecht.

Uiteindelijk willen ze altijd veranderingen (ook in de toekomst) dus houdt hier rekening mee (commitment)

Het is begonnen als hobby en nu dit meer zakelijk wordt zou ik daar ook naar handelen.

[ Voor 4% gewijzigd door fast-server op 13-11-2014 01:05 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:55
Pas op dat je niet 'teveel' gaat verdienen, oftewel meer dan € 1.266 netto per kwartaal. Als je boven dat bedrag komt, dan krijgen je ouders geen kinderbijslag meer.

Daarnaast ben je als minderjarige nog handelsonbekwaam, dus je kan zelf nog geen contracten ondertekenen als ondernemer en moet dit samen met je ouders doen. Wel kan je een handlichting aanvragen bij de rechtbank om handelsbekwaam te worden. Dus zodra je echt gaat ondernemen, komen er wat extra dingen bij kijken.

Verwijderd

Tegelijk zou ik, als je een waardevol product hebt, ook niet te laag inzetten. Mogelijk is het verliezen van je kinderbijslag geen ramp, als je dat maar weer goedmaakt. Goede software is dan ook gewoon het nodige waard, ook al ben je dan toevallig 16. Let op dat dit werk betreft dat normaal gesproken een stuk beter betaalt dan 5 of 10 euro per uur. Dat is vakkenvullersloon, geen codeaaploon.

Heb je gekeken of er concurrentie is en wat dat dan kost? Je hoeft niet noodzakelijk op een gelijk niveau te gaan zitten, maar dan weet je wel wat zoiets waard is.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik zou ze een licentie verkopen, weet niet precies hoe de app eruit ziet maar je kan of gewoon één licentie verkopen of per 100 (1000?) gebruikers. Zo houd je een inkomen zolang ze het gebruiken, kan je op je gemak eraan werken en krijg je niet in één klap geld.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Scholen zijn niet zo rijk, 1266 per kwartaal ga je er daarom waarschijnlijk niet aan overhouden, tenzij de school de app echt hard nodig heeft. Wat doet de roosterapp precies en waar draait hij op? Kunnen slimme scholieren misbruik van de app maken?

Verwijderd

Scholen zijn niet rijk, maar hebben juist voor dit soort zaken wel budget.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wat ik hier nogal onderbelicht vind worden is, hoe meer je vraagt hoe groter je verantwoordelijkheid...
ik bedoel een vergoeding van 25 euro + 7,50 per uur die je nodig hebt voor de school-specifieke implementatie is vrij safe, je je vraag een kleine vergoeding voor de software en als je eens een uurtje aan de slag moet om iets te fixen of aan te passen dan verdien jij aanzienlijk meer dan je leeftijdsgenootjes maar is het duidelijk nog een - bijbaantjes-loon...
gaat er dan ooit eens wat stuk, prima je hebt er een paar uurtjes werk aan het eerst volgende weekend en jij hebt weer een paar tientjes extra en zij weer een werkende app...

maar als ik hier tweakers hoor over, handelingsbekwaam en marktconforme prijzen en dat soort grootspraak, dan zie ik ineens een loon voorbij komen van een euro of 15 a 20 per uur (voor een beginner), 500 euro voor je software
" maar o wee als het fout gaat" dan mag je wel direct komen opdraven om het op te lossen, en natuurlijk gratis want het valt onder garantie, misschien wordt de school door een slimme leerling zelfs gehackt en kun je ook nog opdraven voor die kosten... want ja je bent een bedrijf / professional en het was jouw lekke code die de oorzaak was..

ik zou nog maar eens goed nadenken welk scenario je liever verkiest en welke vergoedingen daarbij nog passend zijn en welke niet meer...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Maak een duidelijke overeenkomst inderdaad. Daarin sluit je bepaalde dingen uit (schade aan het schoolsysteem niet voor jouw risico etc.) en zet je een scope neer. Ze kunnen A, B, C van jou verwachten, maar X, Y, Z niet. Ook gelijk een soort SLA eigenlijk.

Op die manier zorg je dat je niet op je 23e nog bezig bent met gratis updaten van het spul omdat ze op de schoolserver toevallig zijn geupdate naar een nieuwe softwareversie (PHP ofzo).

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 13-11-2014 08:01 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
i-chat schreef op donderdag 13 november 2014 @ 07:51:ik zou nog maar eens goed nadenken welk scenario je liever verkiest en welke vergoedingen daarbij nog passend zijn en welke niet meer...
Dat is natuurlijk één van de risico's. Zodra je een marktconforme prijs gaat vragen hoort daar ook marktconforme support bij. Je kan niet een goede prijs verwachten icm met slechte support.
Deze draait prima
Een app die prima draait voldoet voor hobbymatig gebruik maar is dat ook voor een professionele omgeving? Is de app zo gemaakt dat je relatief makkelijk aanpassingen kan doen indien nodig/gewenst.

Dit is een mooie ervaring om op te doen en deze kans zou ik ook zeker niet laten liggen maar daarnaast zou ik wel bij een 'hobbymatige' prijs blijven en ditto afspraken over support. Roosters zijn redelijk cruciaal voor een school en haar leerlingen, ben jij bereid (maar ook zeker, ben je in staat) om een issues binnen een dag/paar uur op te lossen?

Het zoals aangedragen in licentie verkopen e.d. klinkt leuk maar hoe ga je dit handhaven? Ga je het handhaven? Wat voor consequenties wil je daar aan hangen? Allemaal leuk en aardig maar zodra je het op deze wijze gaat doen ga je een verwachting creëren. Wat ga je doen als je klaar bent met je product? Laat je de scholen in zak en as zitten?

Zoek een product/supportcombinatie waar jij comfortabel mee bent en hang daar een redelijke prijs aan. Meer dan een vakkenvullersloon kan natuurlijk geen kwaad en is niet raar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esperanto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 14:51
SLA etc. niet aan beginnen. Vraag ze maar hoeveel ze er voor over hebben om het zoals het nu is te kunnen draaien (en dat is zeker niet maar 25 euro zoals eerder vermeld). Als ze je een beetje redelijk bedrag bieden dan maak je het GPL en vraag je 10 euro per uur voor aanpassingen/verbeteringen zonder garantie of verantwoordelijkheid. Indien ze niet tevreden zijn kunnen ze met de GPL code iemand anders vragen maar aangezien jij voor 10 euro werkt en weer hoe het in elkaar steekt moet je het wel heel erg slecht doen voordat dat voor hun interessant wordt. Dit geeft je minimaal lasten maar wel de baten en geeft de school ook de vrijheid. win-win......

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties allemaal.
Ik zal nog even wat vertellen over de app:
De app haalt het rooster op uit de andere roostersoftware die op school al aanwezig heeft. De server verwerkt en cachet het rooster en levert een API voor de apps. De apps halen het rooster uit de API. Leerlingen kunnen geen kwaad, het rooster wordt elk kwartier opnieuw geladen, dus als de database al wordt gehackt (en mijn IP gespoofd), dan zijn de wijzigingen tijdelijk.
De servers draaien onder eigen beheer. Op deze manier ben ik niet afhankelijk van externe partijen, en kan ik snel software updaten als er wijzigingen zijn.

Concurrentie is er niet direct. Dit is meer een uitbreiding op een bestaand roosterpakket van Zermelo, die hebben enkel een website, maar wel software om een rooster te bouwen. Dat bied ik niet, dit is vooral gericht op de leerlingen. Zermelo rekent trouwens +-3 euro per leerling, afhankelijk van welke features gewenst zijn.

@Supoort: door deze opzet van beheer kan ik relatief snel de software bijwerken en bugs fixen, voor alle scholen (nu dan nog 2) tegelijk. Bugs zijn vooral nadelig voor leerlingen, het rooster blijft ook gewoon bestaan (dus niet enorm veel verantwoordelijkheid) en ik kan de meeste bugs binnen 2 dagen wel fixen (des noods een workaround)

Maar ik zou graag willen weten hoe veel jullie zouden vragen en hoe het met belasting e.d. zit. Dat van die kinderbijslag wist ik niet, dat is wel handig.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:06
Uurloon is toch lastig. Hoe ga je bijvoorbeeld bepalen hoe veel uur je al in die 90% van de code hebt gestoken. Ga je dat bedrag ook weer rekenen voor de tweede school bijvoorbeeld. Als je aanpassingen doet voor een tweede school doe je dat waarschijnlijk ook zo dat je met een paar klikken ook een derde school aansluit.

Ik zou in ieder geval zorgen dat je die servers er van kan draaien en eventueel iets kan investeren. Als je twee complete scholen hebt draaien zul je bijv ook een testomgeving moeten hebben voor ontwikkeling en kan je niet zo even productie er uit halen omdat je een update wilt installeren of wat wilt testen.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Uurloon voor de wijzigingen doelde ik ook op. Ik moet nu nog meerdere aanpassingen doen om überhaupt meerdere scholen te ondersteunen. Voor eventueel volgende scholen zal ik een prijs voor het hele pakket vaststellen.

Ontwikkelomgevingen: het is gemaakt met .NET MVC, testen kan heel goed lokaal en publishen is een kwestie van 2 minuten. Waar ik eventueel in moet investeren is een databaseserver (alles draait nu op een VPS bij mijn werkgever), want het opnieuw ophalen van het rooster is toch vrij intensief. Kost enkele minuten.

Anoniem: 392524

Ik zou laag inzetten op wat je nu hebt paar honderd euro + 10 euro per uur, dan weet je zeker dat je dit project binnenhaald. Dit project is supergoed voor je c.v. en potentieel interessant als eigen bedrijf. Je bent nu 16 en je ouders betalen nog alles zie het als inverstering in de toekomst. Tuurlijk kan je 20euro per uur vragen dat is nog steeds niet heel veel, maar misschien zeggen ze dan nee en heb je niks.

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-07 23:56
Tip van flip. Kijk wat de concurrentie aanbied tegen welke prijzen.

True je bent 16 maar wat maakt het uit of iemand van 16 of 36 het maakt. Gaat om het product en wat je kan bieden. Zo ben ik ook begonnen :)

How are you doing?

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-07 14:51

TheNephilim

Wtfuzzle

Gewoon een kant-en-klaar pakket maken en daar maandelijks een vast bedrag voor vragen. Het kan best zijn dat meer scholen graag je app willen gebruiken en dan helpt het je niets als je steeds andere licentievormen/afspraken maakt.

Als ik het goed begrijp heb je zelf een centrale server waar dit allemaal op draait. De apps maken dus verbinding met jouw server en niet met die van de school. Dat zorgt er ook voor dat je ervoor moet zorgen dat je servers stabiel zijn en je eventueel een fall back/standby oplossing hebt.

Maak het vooral niet te ingewikkeld! Niet je afspraken met de scholen, maar ook technisch niet.

• jbtbnl
  • Laatst online: 27-07 19:37
Ik zou de server (virtueel of fysiek maakt niet uit) door de school laten hosten. Dan kun jij over een paar jaar verder met je leven in plaats van dat je tot in de eeuwigheid voor een paar centen de software up-to-date moet houden.

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-07 15:23
F.West98 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:39:
Maar ik zou graag willen weten hoe veel jullie zouden vragen en hoe het met belasting e.d. zit. Dat van die kinderbijslag wist ik niet, dat is wel handig.
Zoals vermeld is het best onhandig om je eigen zaak te starten en van daaruit te gaan werken voor je 18de. Ook denk ik dat een school niet zo graag met zwart geld wil werken.

Wat dan misschien handig is is om te gaan payrollen. Hiervoor betaal je uiteraard wel commissie en administratie kosten. Maar het is wel gewoon "wit". Ik kan zo snel niks vinden over een minimum leeftijd die je moet hebben om te mogen payrollen.

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:38
F.West98 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:39:
In principe ben je ondernemer, vooral als je met meerdere klanten gaat werken. Als ondernemer ben je verplicht om in te schrijven bij de kamer van koophandel; Via de website kan je dan de inschrijving al deels invullen en vervolgens een afspraak maken. (Je ouders moeten ook tekenen voor de inschrijving).

Bij de KvK wordt je ook direct ingeschreven bij de belastingdienst. En zul je (waarschijnlijk) elk kwartaal aangifte moeten doen voor de BTW.
Eigenlijk betaal je dus 21% BTW over alles wat je factureert aan je klanten. Maar als dit beperkt tot (geloof ik) 1300 euro BTW op jaarbasis kun je gebruik maken van de kleine ondernemingsregeling (ook wel KOR genoemd), waardoor je niets/nauwelijks BTW hoeft te betalen.

Voordeel is dat je een hele hoop kosten ook kan aftrekken van de BTW, mits deze zakelijk gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan computers, visitekaartjes, hostingkosten etc.

Je bent ook verplicht om de administratie bij te houden. Administratiesoftware zit wel een kostenplaatje aan, maar is zeker aan te raden.
Er zijn ook wel mogelijkheden om ontheffing aan te vragen voor de administratieplicht, maar dit zou ik alleen aanraden als je 100% zeker weet dat het beperkt blijft tot een paar klanten. Bij buitengewoon succes wordt een dergelijke ontheffing toch ingetrokken.

Als je inkomsten minimaal zijn, zal dit niet snel invloed hebben op bijvoorbeeld kinderbijslag. Vooral omdat de belastingdienst kleine ondernemers niet snel aanmerken als ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Wat betreft de prijzen voor je app: Er komen diverse suggesties voorbij, maar het is aan te raden om een concrete berekening te maken, inclusief alle kosten, voordat je een prijs kunt berekenen.
Ik zou het overigens wel commercieel benaderen, dus niet focussen op "goedkoop". Goedkoop = duurkoop wordt er weleens gezegd, dus daar kun je spijt van krijgen.
Om jezelf in te dekken zou je het kunnen aanbieden als testproduct; Biedt het bijvoorbeeld per maand/kwartaal aan, plus een eenmalig starttarief.

Je mag me altijd een DM sturen voor advies. Ik ben namelijk ook ooit jong begonnen als ondernemer, dus ik ken diverse valkuilen, waar ik je graag voor wil behoeden. _/-\o_

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
jbtbnl schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:12:
Ik zou de server (virtueel of fysiek maakt niet uit) door de school laten hosten. Dan kun jij over een paar jaar verder met je leven in plaats van dat je tot in de eeuwigheid voor een paar centen de software up-to-date moet houden.
Dat heeft meerdere nadelen:
- School moet Windows Server + licenties aanschaffen en de benodigde kennis in huis hebben km te beheren.
- Updates als functionaliteit verandert kosten veel meer moeite en tijd, wat voor meer downtime zorgt.

@de rest, ik zal dat nog eens goed nalezen en overleggen met ouders

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-07 22:54

PromWarMachine

Forsaken Archer

Wat SolarDog zei is nuttige info!

Vooral de berekening maken van je kosten. Inclusief stroom (ook al betalen je ouders die nu) en het maken van een back-up van de data. Ik begrijp dat de roosters van een andere partij af komen, maar jouw code moet ook een backup hebben. Daaruit vloeit een maandbedrag. Daar gooi je bovenop wat jij er aan wilt verdienen.. denk aan 25 - 35 euro? Het totaalbedrag is het licentiebedrag.

Voor wijzigingen zou ik doen wat alle zzp'ers doen: uurloon op basis van nacalculatie. Jouw gewerkte uren worden dan vergoed. Qua uurloon kun je denken aan 10-15 euro, hetgeen medeleerlingen ook krijgen voor bijles. Dat klinkt schappelijk en dan kom je niet inhalerig over.

Wat je daar precies aan overhoudt als je straks loonbelasting moet gaan betalen omdat je boven de belastingvrije voet komt, is niet heel veel, maar je kunt het uurloon altijd verhogen op een later moment.

Succes!

Dividend for Starters

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:57
Ik zou dit vragen: €100,- + €12,5 per uur. Daar bovenop nog eens €30,- hosting kosten, per maand. Je verdiend meer dan je leeftijdsgenoten (€10,- per uur voor lesgeven is al veel, ik werk voor 5.20 en ben ook 16) maar jou werk is ook meer waard. Je hebt een mooi startbedrag en op die hosting maak je ook winst.

[ Voor 56% gewijzigd door Centelte op 13-11-2014 21:41 ]

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-07 22:54

PromWarMachine

Forsaken Archer

Budgetguy schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:14:
Ik zou dit vragen: €100,- + €12,5 per uur. Daar bovenop nog eens €30,- hosting kosten.
Dat is de korte versie van wat ik ook bedoel ja :)

Dividend for Starters

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 03:10:
Tegelijk zou ik, als je een waardevol product hebt, ook niet te laag inzetten. Mogelijk is het verliezen van je kinderbijslag geen ramp, als je dat maar weer goedmaakt. Goede software is dan ook gewoon het nodige waard, ook al ben je dan toevallig 16. Let op dat dit werk betreft dat normaal gesproken een stuk beter betaalt dan 5 of 10 euro per uur. Dat is vakkenvullersloon, geen codeaaploon.

Heb je gekeken of er concurrentie is en wat dat dan kost? Je hoeft niet noodzakelijk op een gelijk niveau te gaan zitten, maar dan weet je wel wat zoiets waard is.
Dit.

En helemaal niet vergelijken met leeftijdsgenoten die bijles geven, die doen dit niet jaren.

Jouw app gaat misschien door meerderen jaren gebruikt worden.

Ik zou dus inderdaad niet te laag inschatten, en ook moet je support blijven geven etc ?.
Hoe is dat geregeld.

Of betalen ze je nu voor de licentie en het gebruik ervan en omdat je het gemaakt heb en het is klaar.
Of kunnen ze je jaarlijks betalen :+ >:)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-07 22:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 392524 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:06:
Ik zou laag inzetten op wat je nu hebt paar honderd euro + 10 euro per uur, dan weet je zeker dat je dit project binnenhaald. Dit project is supergoed voor je c.v. en potentieel interessant als eigen bedrijf. Je bent nu 16 en je ouders betalen nog alles zie het als inverstering in de toekomst. Tuurlijk kan je 20euro per uur vragen dat is nog steeds niet heel veel, maar misschien zeggen ze dan nee en heb je niks.
Dit ook niet vergeten.

Ja, het is leuk als zakcentje, maar als je werkelijk de ZZP-eigen bedrijf-kant op wil, is dit ten eerste ervaring die goud waard is, en ten tweede is dit de eerste stap in het opbouwen van je netwerk. Juist dan moet je het niet gratis gaan doen (schept verwachtingen voor de toekomst), maar wel de waarde zien die niet in geld uit te drukken is.

Als je later in loondienst wilt, staat het alsnog goed op je CV.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:09
Of je verkoopt je idee aan een bedrijf als Malmberg ofzo, zodat zij het in de markt kunnen zetten :)

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:38
Budgetguy schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:14:
Ik zou dit vragen: €100,- + €12,5 per uur. Daar bovenop nog eens €30,- hosting kosten.
Bedragen roepen zonder onderbouwing is niet erg nuttig lijkt mij. Dat jij het toevallig zoveel waard vindt, betekent niet per definitie dat het de juiste waarde is. ;)

Software met enkele honderden gebruikers, dat is mijn inziens een stuk meer waard dan 100 euro. Vooral als je het met een eenmalige licentie aanbiedt. Zoveel scholen zijn er nou ook weer niet, dus ben je vrij snel klaar met verkopen.

Een vast bedrag per maand, bijvoorbeeld 25 euro is naar mijn mening al erg schappelijk. Plus naar alle waarschijnlijkheid heb je een vaste klant voor enkele jaren.

Uurtarieven zijn leuk voor de ontwikkelaar, maar een duidelijke prijs vooraf is een stuk prettiger voor de klant.
Je kunt bijvoorbeeld rooster programma X zonder verplichtingen aanbieden, omdat deze al standaard ondersteunt wordt. En programma's die niet ondersteund worden, alleen in combinatie met een jaarcontract (er van uitgaande dat hier geen buitensporig veel tijd in zit).

Daarnaast als maandelijkse dienst, heb je altijd wel "contact" met je klanten. De rooster-app is misschien slechts een begin, er zijn vast genoeg andere apps te bedenken voor scholen. :*)

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Het is, wat ardana ook zegt, zeker iets wat ik misschien 'later' ook wil gaan doen, klein bedrijfje o.i.d. starten. Dat denk ik nu tenminste :+

Op dit moment ondersteun ik roosterprogramma X al, maar die kunnen elk moment hun product omgooien. Daarom dacht ik aan een soort maandelijks 'servicecontract' die die wijzigingen dekt. Zeker bij extra scholen wil ik het eigenlijk als pakket + service gaan aanbieden, maar voor deze eerste 'extra school' ben ik vrij veel uren nog kwijt voor het aanpassen dus dacht ik aan een andere aanpak.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:40

Secsytime

Automagisch

Waarom draai je het niet om, vraag de school wat ze in gedachten hadden.. ;)

Edit: Misschien ook interessant of je dit niet kan gebruiken als een soort profielwerkstuk? (weet niet wat voor niveau je doet) Maar dit zou veel tijd/irritatie kunnen schelen, want uit mijn eigen ervaring..

[ Voor 58% gewijzigd door Secsytime op 13-11-2014 20:42 ]

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik ben al bezig met PWS, dus dat is helaas te laat ;) (ik zit nu in 6 VWO)

En als je de school vraagt krijg je natuurlijk een laag bedrag en kan je er niet echt meer boven gaan zitten...

[ Voor 43% gewijzigd door F.West98 op 13-11-2014 20:44 ]

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat ik hierboven lees is allemaal tientjeswerk. Mijn ervaring met ontwikkelen van apps is echter dat daar gerust 90,- per uur voor een ontwikkelaar wordt betaald, en meer voor zaken als design, projectmanagement, en dat soort zaken. Een app die een rooster ophaalt, toont en met een mvc werkt, kun je al gauw tientallen uren mee bezig zijn. Natuurlijk ben jij geen softwarebureau en is 90,- per uur wellicht wat veel, maar als jouw app gewild is door andere scholen en je voorziet dat je nog verder uit kunt breiden, dan kun je best gaan proberen om dit wat groter op te zetten.

Wat je zou kunnen doen is voor een basisprijs (en dan is 1000 euro voor een school een koopje) de app verkopen. Per jaar reken je een standaard fee voor onderhoud en updates, en tussendoor ontwikkel je dan features op basis van gebruikersfeedback. Als een school dan de feature wil afnemen, kost dat een x bedraf (afhankelijk van de complexiteit), en hoog je de licentiefee ietsjes op. Dan kan een school voor relatief weinig geld van jouw uitbreidingen gebruik maken, en jij verdient er toch aan omdat je het aan meerdere scholen verkoopt.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:15
Ik werk zelf als docent op een school. Ik weet natuurlijk niet hoe het op alle scholen gaat, maar bij ons wordt het rooster al jaren digitaal verspreid. Een beetje professionele roostermaker heeft een compleet pakket waar het rooster in wordt gemaakt en de uiteindelijke rooster-informatie via een veilige verbinding online wordt gezet.
Daarnaast werken wij met Magister, een compleet pakket voor het bijhouden van cijfers, roosters, agenda's, berichten, elo, administratie, enz. Leerlingen hebben ook toegang tot de app van Magister en iedereen kan dus overal en altijd zijn cijfers en rooster zien. Als docent kan ik op mijn telefoon huiswerk noteren in de agenda's van leerlingen, enz. Dit gebeurt allemaal 'real-time', dus binnen een paar seconden is alles bij iedereen ge-update. Dat is al flink wat sneller dan elk kwartier!

Mijn ervaring is dat het erg onhandig is om via losse apps en tools informatie te verspreiden. Docenten en leerlingen hebben dan voor alle vakken en groepen en onderdelen een appje nodig. En zodra er iets verandert aan de roostersoftware of het schoolnetwerk moet de app weer worden bijgewerkt. De app van F.West98 is uiteraard een goed werkende en slimme app, daar gaat het niet om. Ik denk zelf echter niet dat er echt toekomst in zit of dat scholen er veel geld voor over hebben. Je kan het proberen, maar ik zou wel meenemen dat de functionaliteit van jouw app al jaren in verschillende bekende softwarepakketen voor scholen aanwezig is en voor zover ik weet bij alle scholen ook wel in meer of mindere mate al wordt toegepast.

[ Voor 7% gewijzigd door Playa del C. op 13-11-2014 21:19 ]

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-07 21:19
Inderdaad, magister en Itslearning zijn twee bekende systemen die door vele scholen worden gebruikt daarnaast zijn er nog een aantal scholen die zelf een systeem hebben ontwikkeld.
En als laatste is er blijkbaar dus nog een kleine groep scholen die nog geen goed werkend systeem hanteren.

En ik denk ook niet dat eens school jouw app wil kopen voor 1000 euro... Daarvoor kunnen ze ook een ander bekend alternatief pakken maar blijkbaar hebben ze gekozen om dat niet te doen. Waarschijnlijk bezuiniging?

Dus dan kan het voordelig zijn voor hun om een appje te kopen voor 100 a 200 euro(wat opzich toch leuk zakgeld is?).
Maar je moet er wel op wijzen dat je geen vervanging bent voor de huidige ICT die er nu zit en dat dus de verantwoordelijkheid verder ook niet bij jou ligt en dat je voor een klein bedrag van 10 euro per uur(ruim twee keer zoveel als wat je zou verdienen bij een supermarkt) beschikbaar bent voor wijzigingen en updates.

Ik zou verder ook geen contract opstellen zodat je nergens echt voor verantwoordelijk bent.
En hoeveel je gaat krijgen voor je app zal toch echt aan je onderhandelings- en verkoopvermogen liggen ;D

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Playa del C. schreef op donderdag 13 november 2014 @ 21:15:
Ik werk zelf als docent op een school. Ik weet natuurlijk niet hoe het op alle scholen gaat, maar bij ons wordt het rooster al jaren digitaal verspreid. Een beetje professionele roostermaker heeft een compleet pakket waar het rooster in wordt gemaakt en de uiteindelijke rooster-informatie via een veilige verbinding online wordt gezet.
Daarnaast werken wij met Magister, een compleet pakket voor het bijhouden van cijfers, roosters, agenda's, berichten, elo, administratie, enz. Leerlingen hebben ook toegang tot de app van Magister en iedereen kan dus overal en altijd zijn cijfers en rooster zien. Als docent kan ik op mijn telefoon huiswerk noteren in de agenda's van leerlingen, enz. Dit gebeurt allemaal 'real-time', dus binnen een paar seconden is alles bij iedereen ge-update. Dat is al flink wat sneller dan elk kwartier!

Mijn ervaring is dat het erg onhandig is om via losse apps en tools informatie te verspreiden. Docenten en leerlingen hebben dan voor alle vakken en groepen en onderdelen een appje nodig. En zodra er iets verandert aan de roostersoftware of het schoolnetwerk moet de app weer worden bijgewerkt. De app van F.West98 is uiteraard een goed werkende en slimme app, daar gaat het niet om. Ik denk zelf echter niet dat er echt toekomst in zit of dat scholen er veel geld voor over hebben. Je kan het proberen, maar ik zou wel meenemen dat de functionaliteit van jouw app al jaren in verschillende bekende softwarepakketen voor scholen aanwezig is en voor zover ik weet bij alle scholen ook wel in meer of mindere mate al wordt toegepast.
Wat mijn ervaring is op mijn school is dat onze roostermaker de roostersoftware van Magister enorm slecht vindt. Daarom gebruiken wij dat niet. Mijn app is vooral bedoeld voor het netjes weergeven van het rooster in die app, en niet via een dramatische website (google "infoweb" en je vindt tientallen gebruikers). Dat "per kwartier" is een beperking in serverkracht en gedeeltelijk ook in de roostersoftware (technische details), er is ook de mogelijkheid dat de roostermaker zelf op een update knop klikt zodra het rooster is bijgewerkt, dat scheelt resources en is toch sneller.
Het is ook zeker niet zo dat de huidige oplossing een "slechte oplossing" is, zoals levik7 zegt, maar meer dat de gebruiksvriendelijkheid niet geweldig is, dat probeer ik te verhelpen met mijn app(s).

Maar los van die discussie, er zijn nu twee scholen met interesse en daar gaat het mij nu om. Eventuele uitbreiding is leuk maar zeker geen must.

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:57
Welke scholen gaat het om? Kan belangrijk zijn voor de prijs. Sommige scholen hebben meer leerlingen en kunnen dus meer betalen. En ook gewoon omdat ik nieuwsgierig ben ;).

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou toch eerst eens met ze gaan praten over hoe ze het willen inzetten en voor hoe lang. Ik denk dat het behoorlijk van belang is dat jij aan hen duidelijk kan maken dat je app onderhoud gaat vergen en dat dat dus voor de toekomst betekend dat jij met hen een wederzijdse commitment aan moet gaan om de app werkend te houden.

Eerlijk gezegd, en dat is absoluut niet lullig bedoeld, vraag ik me af of men daarna nog bereid is om met je door te gaan. Want ik neem wel aan dat áls ze het van je aanschaffen, ze het ook functioneel willen gaan gebruiken. En aangezien je zestien bent en het nog heel onduidelijk is wat jij in de toekomst gaat doen kan ik me, zowel voor jou als voor die scholen, voorstellen dat die commitment heel lastig gaat worden.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik zit op een gymnasium met +- 900 leerlingen, de andere school is een vmbo-havo-atheneum met 3000 (?) leerlingen. Een stuk meer dus.
De grote school is eigenlijk de "nieuwe klant".

@rodie: ik heb duidelijk gemaakt wat voor werk er in de toekomst nodig is aan de app, afhankelijk van hoe zij het willen implementeren

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:15
F.West98 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 21:43:
[...]

Wat mijn ervaring is op mijn school is dat onze roostermaker de roostersoftware van Magister enorm slecht vindt. Daarom gebruiken wij dat niet. Mijn app is vooral bedoeld voor het netjes weergeven van het rooster in die app, en niet via een dramatische website (google "infoweb" en je vindt tientallen gebruikers). Dat "per kwartier" is een beperking in serverkracht en gedeeltelijk ook in de roostersoftware (technische details), er is ook de mogelijkheid dat de roostermaker zelf op een update knop klikt zodra het rooster is bijgewerkt, dat scheelt resources en is toch sneller.
Het is ook zeker niet zo dat de huidige oplossing een "slechte oplossing" is, zoals levik7 zegt, maar meer dat de gebruiksvriendelijkheid niet geweldig is, dat probeer ik te verhelpen met mijn app(s).

Maar los van die discussie, er zijn nu twee scholen met interesse en daar gaat het mij nu om. Eventuele uitbreiding is leuk maar zeker geen must.
Dit kan bijna niet waar zijn. Dat infoweb is helemaal openbaar en ziet er enorm onhandig en onoverzichtelijk uit. En dan een roostermaker die Magister slecht vindt en daardoor de functionaliteit niet gebruikt? De school betaalt er wel voor neem ik aan. Dit klinkt als een hele slechte school qua management. Het is daarnaast ook mogelijk om een rooster van andere bekende programma's over te zetten naar Magister. Dan kan de roostermaker zijn eigen programma gebruiken, terwijl eindgebruikers dat verder niet zien.
Met mijn telefoon en de Magister-app heb ik overal en altijd binnen een seconde mijn actuele rooster (en nog veel meer) beschikbaar. Magister werkt uiteraard niet altijd perfect, maar wordt door honderden scholen gebruikt, zonder noemenswaardige problemen.

Ik snap dat het je niet uitmaakt verder, want je wil gewoon de kans grijpen en geld verdienen. Ik zou de app echter verkopen voor een redelijk bedrag en er dan verder niks meer mee te maken willen hebben. Dus geen service contract of iets dergelijks. Met een dergelijke (blijkbaar) slechte ICT afdeling, roostermaker en management krijg je hier later alleen maar ellende van. Zie het als een leuke manier om ervaring op te doen en een beetje extra geld te cashen. Ik denk ook dat de rector zelf niet helemaal begrijpt hoe de ICT in elkaar zit. Misschien vond hij het idee wel handig en heeft hij er een paar honderd euro voor over. Als het goed is, is er toch ook een ICT-coördinator of systeembeheerder die er nog iets over te zeggen heeft.

Of snel cashen en wegwezen, of eerst om duidelijkheid vragen bij die rector als je het eerlijker wil spelen. De waarde van je app is moeilijk in te schatten, maar op mijn school zou het met 100-300 euro wel ophouden.

• TheBorg
  • Laatst online: 11:03

TheBorg

Resistance is futile.

Samengevat zijn er dus twee modellen genoemd. De app verpatsen voor een klein bedrag waardoor je niet te veel verantwoordelijkheid draagt of je vraagt een maandbedrag voor hosting e.d. en eventueel een bedrag per maand/jaar per leerling.

Misschien is er een 3de mogelijkheid maar wellicht stuit dat op wat weerstand. Maak het beheer deel gratis te downloaden en dump de app in de app store en vang een Eurotje per leerling/download. De school hoeft dan niets te investeren en je verdient genoeg om je app beter te maken.

In ieder geval succes. Als je het goed aanpakt weet ik zeker dat je nooit vakken hoeft te vullen en eventueel je studie hiervan kan betalen. Het is maar net hoe ondernemend je bent.

• bszz
  • Laatst online: 08:44
Om te beginnen: Doen! kan heel leuk, leerzaam en waardevol zijn.

Misschien niet hele concrete tips maar ik zou gewoon een open gesprek met de school hebben: Je bent startend ondernemer en zij zijn feitelijk je eerste klant. Jij kunt je werk niet goed doen zonder een passende beloning en zij kunnen jouw product niet afnemen als de kosten te hoog zijn (oftewel: niet opwegen tegen de baten). Daar moet je dus samen uitkomen. Een uurtarief ligt voor de hand. Wel zou ik de (intellectuele) eigendoms- en gebruiksrechten van de applicatie goed vastleggen en duidelijk afspreken wat zij wel en niet mogen aanpassen. Voor je het weet gaat er een systeembeheerder met jouw app vandoor of moet je problemen oplossen veroorzaakt door aanpassingen van anderen.

Wat betreft de kinderbijslag: Ik ken jouw situatie en die van je ouders niet maar ik zou het zelf jammer vinden als het mislopen van kinderbijslag mij zou beperken in je ontwikkeling als ondernemer. De fiscus wil wel graag een aantal zaken zien: Als je BTW-plichtig bent zul je een BTW nummer moeten hebben naast een KvK inschrijving. Het is handig om je uren bij te houden en je zult wellicht belasting moeten betalen. De school wil verder waarschijnlijk niet het risico lopen als werkgever te worden aangemerkt waardoor ze allerlei premies en loonbelasting moeten betalen. Laat je hier goed over voorlichten. Er is voldoende info te vinden bijvoorbeeld bij de KvK.

Succes!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Playa del C. schreef op donderdag 13 november 2014 @ 22:08:
[...]

Dit kan bijna niet waar zijn. Dat infoweb is helemaal openbaar en ziet er enorm onhandig en onoverzichtelijk uit. En dan een roostermaker die Magister slecht vindt en daardoor de functionaliteit niet gebruikt? De school betaalt er wel voor neem ik aan. Dit klinkt als een hele slechte school qua management. Het is daarnaast ook mogelijk om een rooster van andere bekende programma's over te zetten naar Magister. Dan kan de roostermaker zijn eigen programma gebruiken, terwijl eindgebruikers dat verder niet zien.
We hebben het vorig jaar eens geprobeerd maar het is niet goed bevallen. Daarnaast betalen wij afaik niet voor de onderdelen in magister die wij niet gebruiken, dus zou het zonde zijn om alleen voor de weergave in een slechte app (deze mening deel ik met bijna alle leerlingen) ongetwijfeld veel geld uit te geven. Het bedrijf achter Magister heeft ook onze nieuwe schoolsite ontwikkeld en daar is men voor zover ik weet ook niet blij mee.
Met mijn telefoon en de Magister-app heb ik overal en altijd binnen een seconde mijn actuele rooster (en nog veel meer) beschikbaar. Magister werkt uiteraard niet altijd perfect, maar wordt door honderden scholen gebruikt, zonder noemenswaardige problemen.
Er zijn meerdere problemen waar niets mee wordt gedaan door de populariteit van de software. Gelukkig worden deze laatst wel enigszins aangepakt.

Maar nogmaals, dat is offtopic.
Ik snap dat het je niet uitmaakt verder, want je wil gewoon de kans grijpen en geld verdienen. Ik zou de app echter verkopen voor een redelijk bedrag en er dan verder niks meer mee te maken willen hebben. Dus geen service contract of iets dergelijks. Met een dergelijke (blijkbaar) slechte ICT afdeling, roostermaker en management krijg je hier later alleen maar ellende van. Zie het als een leuke manier om ervaring op te doen en een beetje extra geld te cashen. Ik denk ook dat de rector zelf niet helemaal begrijpt hoe de ICT in elkaar zit. Misschien vond hij het idee wel handig en heeft hij er een paar honderd euro voor over. Als het goed is, is er toch ook een ICT-coördinator of systeembeheerder die er nog iets over te zeggen heeft.

Of snel cashen en wegwezen, of eerst om duidelijkheid vragen bij die rector als je het eerlijker wil spelen. De waarde van je app is moeilijk in te schatten, maar op mijn school zou het met 100-300 euro wel ophouden.
Ik heb bij mijn eigen school contact met rector & ICT gehad, op andere school heb ik contact met de ICT coördinator.
TheBorg schreef op donderdag 13 november 2014 @ 22:17:
Samengevat zijn er dus twee modellen genoemd. De app verpatsen voor een klein bedrag waardoor je niet te veel verantwoordelijkheid draagt of je vraagt een maandbedrag voor hosting e.d. en eventueel een bedrag per maand/jaar per leerling.

Misschien is er een 3de mogelijkheid maar wellicht stuit dat op wat weerstand. Maak het beheer deel gratis te downloaden en dump de app in de app store en vang een Eurotje per leerling/download. De school hoeft dan niets te investeren en je verdient genoeg om je app beter te maken.

In ieder geval succes. Als je het goed aanpakt weet ik zeker dat je nooit vakken hoeft te vullen en eventueel je studie hiervan kan betalen. Het is maar net hoe ondernemend je bent.
Op dit moment zijn de apps al openbaar op GitHub, maar de API-code nog niet, praktisch het belangrijkste deel van de code. Ik zit nog te bedenken hoe ik het wil gaan doen, maar ik denk aan een bedrag per maand/jaar of iets in die trant. Als ik geluk heb kan ik daar meer uithalen en heb ik op lange termijn misschien iets meer geld.
bszz schreef op donderdag 13 november 2014 @ 22:21:
Om te beginnen: Doen! kan heel leuk, leerzaam en waardevol zijn.

Misschien niet hele concrete tips maar ik zou gewoon een open gesprek met de school hebben: Je bent startend ondernemer en zij zijn feitelijk je eerste klant. Jij kunt je werk niet goed doen zonder een passende beloning en zij kunnen jouw product niet afnemen als de kosten te hoog zijn (oftewel: niet opwegen tegen de baten). Daar moet je dus samen uitkomen. Een uurtarief ligt voor de hand. Wel zou ik de (intellectuele) eigendoms- en gebruiksrechten van de applicatie goed vastleggen en duidelijk afspreken wat zij wel en niet mogen aanpassen. Voor je het weet gaat er een systeembeheerder met jouw app vandoor of moet je problemen oplossen veroorzaakt door aanpassingen van anderen.
Ik heb sowieso aangeboden om af te reizen naar die school, maar het is nogal een eind, Groningen -> net boven Amsterdam. Nog even voor de duidelijkheid, alle code ligt in mijn beheer, dus een systeembeheerder zou er in principe niet zomaar mee vandoor moeten kunnen ;)
Wat betreft de kinderbijslag: Ik ken jouw situatie en die van je ouders niet maar ik zou het zelf jammer vinden als het mislopen van kinderbijslag mij zou beperken in je ontwikkeling als ondernemer. De fiscus wil wel graag een aantal zaken zien: Als je BTW-plichtig bent zul je een BTW nummer moeten hebben naast een KvK inschrijving. Het is handig om je uren bij te houden en je zult wellicht belasting moeten betalen. De school wil verder waarschijnlijk niet het risico lopen als werkgever te worden aangemerkt waardoor ze allerlei premies en loonbelasting moeten betalen. Laat je hier goed over voorlichten. Er is voldoende info te vinden bijvoorbeeld bij de KvK.

Succes!
Uren bijhouden deed ik al, dat lijkt mij geen probleem. Ik ga er ook zeker goed naar kijken!

Verwijderd

SolarDog schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:35:

[verhaal]

Je mag me altijd een DM sturen voor advies. Ik ben namelijk ook ooit jong begonnen als ondernemer, dus ik ken diverse valkuilen, waar ik je graag voor wil behoeden. _/-\o_
Goede informatie en een net aanbod :Y Als wat minder jonge startende ondernemer weet ik inmiddels dat er best wat op je af kan komen en dat spreken met mensen met ervaring één van de beste manieren is om daar mee om te gaan. Praten, informatie inwinnen en nog eens praten - dan is het allemaal zo eng nog niet.

• GlowMouse
  • Niet online
Een keer wat aan een school verkopen maakt je nog geen ondernemer. Je kunt jezelf een hoop papierwerk besparen. Volgend jaar doe je aangifte inkomstenbelasting en vul je het in bij Resultaat uit Overige Werkzaamheden. Als de school jou elke maand x euro gaat betalen in een servicecontract dan wordt het een lastiger verhaal.

Een VPS hoeft niet duur te zijn, zie http://lowendbox.com/ Je moet dan wel zorgen dat het update-script efficiënter loopt, want elk kwartier een paar minuten rekenen is wel kostbaar. Is het echt rekenen (regexps?), disk i/o, of meer wachten totdat externe pagina's zijn opgehaald?

Het lijkt trouwens alleen om een iOS app te gaan. Hoeveel leerlingen hebben een iPhone?
En als je de school vraagt krijg je natuurlijk een laag bedrag en kan je er niet echt meer boven gaan zitten...
Het voorkomt wel verkeerde verwachtingen. Als het bedrag laag is, kun je altijd nog nee verkopen, of aangeven dat de app kapot kan gaan als de roostersoftware wordt aangepast, en dat ze je dan weer moeten betalen voor een update.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
GlowMouse schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:44:
Een keer wat aan een school verkopen maakt je nog geen ondernemer. Je kunt jezelf een hoop papierwerk besparen. Volgend jaar doe je aangifte inkomstenbelasting en vul je het in bij Resultaat uit Overige Werkzaamheden. Als de school jou elke maand x euro gaat betalen in een servicecontract dan wordt het een lastiger verhaal.

Een VPS hoeft niet duur te zijn, zie http://lowendbox.com/ Je moet dan wel zorgen dat het update-script efficiënter loopt, want elk kwartier een paar minuten rekenen is wel kostbaar. Is het echt rekenen (regexps?), disk i/o, of meer wachten totdat externe pagina's zijn opgehaald?

Het lijkt trouwens alleen om een iOS app te gaan. Hoeveel leerlingen hebben een iPhone?
Een VPS heb ik al (via mijn werkgever), het gaat voornamelijk om Entity Framework die veel DB reads/writes doet om alle data te koppelen aan de entities. Het parsen van de data in objects is 1sec, daarna nog enkele minuten koppelen van entities uit de DB.
Het gaat trouwens nu enkel om een Android app ;) en ik ben bezig met een iOS versie.
[...]

Het voorkomt wel verkeerde verwachtingen. Als het bedrag laag is, kun je altijd nog nee verkopen, of aangeven dat de app kapot kan gaan als de roostersoftware wordt aangepast, en dat ze je dan weer moeten betalen voor een update.
Dat is wel waar.

Verwijderd

F.West98 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 20:44:
Waarom kan dat niet? Je kunt toch vragen waar ze aan zitten te denken? Vervolgens kan je met een tegenbod komen - dat heet onderhandelen :P

Om problemen te voorkomen kan je, zoals eerder geadviseerd is en sowieso een goed idee is, natuurlijk altijd even uitzoeken wat de concurrentie vraagt. Als je het gesprek met die bedragen in de hand aangaat snapt de school zelf wel dat ze je geen fractie van dat bedrag kunnen bieden. Uiteraard moet je wel in de gaten houden of je er dan genoeg aan overhoudt, want wellicht dat de ontwikkelkosten van die andere pakketten over een veel bredere groep gespreid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:51:
[...]

Waarom kan dat niet? Je kunt toch vragen waar ze aan zitten te denken? Vervolgens kan je met een tegenbod komen - dat heet onderhandelen :P

Om problemen te voorkomen kan je, zoals eerder geadviseerd is en sowieso een goed idee is, natuurlijk altijd even uitzoeken wat de concurrentie vraagt. Als je het gesprek met die bedragen in de hand aangaat snapt de school zelf wel dat ze je geen fractie van dat bedrag kunnen bieden. Uiteraard moet je wel in de gaten houden of je er dan genoeg aan overhoudt, want wellicht dat de ontwikkelkosten van die andere pakketten over een veel bredere groep gespreid worden.
Inderdaad, want nu baseer je heel veel op aannames. Misschien hebben zij wel een bedrag van 5000+ euro in hun hoofd, terwijl jij denkt aan 1000 euro. Als je dan met een bod van 800 euro komt omdat je denkt dat 1000 euro al veel is.. loop je toch wat mis.

Mochten zij een lager bedrag in gedachten hebben, kan je beargumenteren waarom het meer waard is.

Ik studeer af in economie atm, je hoeft niks van mij aan te nemen.. ik probeer je alleen te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Anoniem: 392524 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:06:
dit!

Staat super op je cv als je na een studie kan laten zien dat je op je zestiende al een app had die gebruikt werd op meerdere scholen. Zeker voor een nette vergoeding gaan, zeker bij de tweede school, maar ook aan de lange termijn denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:04

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hoe is de communicatie tot nu toe gegaan?

Ik heb in een soortgelijk situatie gezeten en heb toen "Laat maar weten wat jij redelijk vindt." gezegd. Dat heeft voor mij toen goed uitgepakt. Al had ik toen sowieso redelijk informeel gecommuniceerd met die persoon. Een soortgelijke zin kan jij ook gewoon gebruiken. Is het meer dan wat je had gedacht? Dan is dat mooi meegenomen en/of kan je kijken hoe dat met de belasting zit. Is het minder dan gedacht? Dan kan je beargumenteren dat het meer waard is en/of de vorm van een licentie voorstellen.

De meeste voorstellen die hier voorbij komen zijn op weinig gebaseerd. Het loon van je leeftijdsgenoten bij de supermarkt is niet zo relevant.

En laat je niet zo leiden door je leeftijd. Je hebt kennelijk iets moois in handen waar anderen interesse in hebben. Pff, ik ben dan ook blij dat ik bij mijn werkgever niet betaald wordt naar mijn leeftijd, maar naar mijn kunnen.

Krijg trouwens wel helder wat je verplichtingen zijn indien je het verkoopt. Dat voorkomt gedoe achteraf.

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 14-11-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Hmm dat ziet er wel uit als een mogelijkheid ja. Nu jullie het zo verwoorden :+

Tot nu toe ging de communicatie wel goed, de school vroeg om de mogelijke implementaties en to-do's en toen heb ik uitgebreid beschreven wat er voor welke optie gedaan moet worden voor beide kanten. Die heb ik woensdagmiddag verstuurd, als ik nog geen antwoord heb zal ik maandagavond een 'herinneringsmailtje' sturen.

Maar nogmaals bedankt voor alle input, ik ga eens goed nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

F.West98 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 14:54:
Hmm dat ziet er wel uit als een mogelijkheid ja. Nu jullie het zo verwoorden :+

Tot nu toe ging de communicatie wel goed, de school vroeg om de mogelijke implementaties en to-do's en toen heb ik uitgebreid beschreven wat er voor welke optie gedaan moet worden voor beide kanten. Die heb ik woensdagmiddag verstuurd, als ik nog geen antwoord heb zal ik maandagavond een 'herinneringsmailtje' sturen.

Maar nogmaals bedankt voor alle input, ik ga eens goed nadenken
Het belangrijkste lijkt me, om te komen tot een deal.

Het feit dat het goed staat op je cv is leuk.. maar daar koop je op dit moment niks voor. En daarnaast "successen behaald in het verleden, zijn geen garantie voor de toekomst".

Ik zou eerder contact opnemen met een App-bouw bedrijf bijv. en proberen daar NU een bijbaantje te scoren. In Groningen zitten er aardig wat, bijv. ITnext zo kun je jezelf blijven ontwikkelen. Want: "Stilstand is achteruitgang".

[ Voor 3% gewijzigd door Secsytime op 14-11-2014 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Secsytime schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 15:15:
[...]

Het belangrijkste lijkt me, om te komen tot een deal.

Het feit dat het goed staat op je cv is leuk.. maar daar koop je op dit moment niks voor. En daarnaast "successen behaald in het verleden, zijn geen garantie voor de toekomst".

Ik zou eerder contact opnemen met een App-bouw bedrijf bijv. en proberen daar NU een bijbaantje te scoren. In Groningen zitten er aardig wat, bijv. ITnext zo kun je jezelf blijven ontwikkelen. Want: "Stilstand is achteruitgang".
F.West98 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 23:03:
[...]

- Ik heb al 2 jaar "werk"ervaring, bijbaantje waar ik €5 per uur verdien

[...]
Lezen is een vak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Wat heeft dit hier mee te maken? Ik snap de connectie niet die je legt?

Edit: Ik probeer je uit te leggen, dat je door deze app mssn een veel "beter" bijbaantje kan proberen te krijgen (in geld, en wss taken) Daar heeft je huidige bijbaan niks mee te maken?

Edit2: Wanneer mensen je helpen is het niet zo slim om op de man te gaan reageren. Vergeet niet, jij vraagt om hulp. Mijn hulp kun je nu wel gedag zeggen.

[ Voor 44% gewijzigd door Secsytime op 14-11-2014 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik dacht dat jij doelde dat ik werk zou moeten zoeken, omdat ik dacht dat je in de veronderstelling was dat ik dat niet heb ;)
Daarom reageerde ik met een citaat. Het was niet duidelijk dat je doelde op een 'betere bijbaan'.
En het kan verkeerd overgekomen zijn, maar ik had niet de intentie om op de man te spelen. De " ;) " was om dat te verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F.West98 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 15:49:
En het kan verkeerd overgekomen zijn, maar ik had niet de intentie om op de man te spelen. De " ;) " was om dat te verduidelijken.
Het "lezen is een vak" komt zo wat pedant over, terwijl mensen hier echt goede adviezen aan het geven zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ik dacht dat jij doelde dat ik werk zou moeten zoeken, omdat ik dacht dat je in de veronderstelling was dat ik dat niet heb ;)
Daarom reageerde ik met een citaat. Het was niet duidelijk dat je doelde op een 'betere bijbaan'.
Vooruit, vanwege je leeftijd. Probeer het de volgende keer anders te verwoorden, zoals; kan je dat nader uitleggen of hoe bedoel je dat? (ik heb namelijk al werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 15:58:
[...]

Het "lezen is een vak" komt zo wat pedant over, terwijl mensen hier echt goede adviezen aan het geven zijn :)
Op andere plekken op GoT wordt het anders gebruikt (zo bedoelde ik het), maar ik snap dat het zo kan overkomen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
Ik zie dat hier vaak wordt verteld dat je geen ondernemer zou zijn, maar de regels voor ondernemer zijn is verschillend voor de IB en OB (BTW).

Voor de OB wordt je gewoon gezien als ondernemer waardoor je dus BTW moet berekenen, wel kan je de kleine ondernemingsregeling toepassen zodat je een verminderd bedrag hoeft te betalen of zelfs helemaal geen BTW.

Voor de IB ben je pas ondernemer als je een duurzame onderneming hebt (dus meer dan eenmalig), een winstverwachting hebt en deelneemt aan het economisch verkeer (dus niet in de privésfeer).
In de praktijk betekend dit dat je een ondernemer zal zijn als:
-Je meerdere opdrachtgevers/scholen hebt.
-Hiermee winst mee behaald.
-Dat je zelfstandig opereert.

Voor de zekerheid kan je ook de belastingtelefoon bellen om te kijken of je ondernemer bent voor de IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skynick schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 16:33:
Ik zie dat hier vaak wordt verteld dat je geen ondernemer zou zijn, maar de regels voor ondernemer zijn is verschillend voor de IB en OB (BTW).

Voor de OB wordt je gewoon gezien als ondernemer waardoor je dus BTW moet berekenen, wel kan je de kleine ondernemingsregeling toepassen zodat je een verminderd bedrag hoeft te betalen of zelfs helemaal geen BTW.
B.
Bij iets dat eenmalig is wordt er ook anders naar BTW gekeken, ik geloof dat het dan onder overige inkomsten (of hoe ze het nu ook noemen) valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 08:44
Ik ken je niet maar je bent nog jong en ik zou kiezen voor de stap waarin je jezelf het best kunt ontplooien, niet per se iets wat "goed staat" op je cv. Die baantjes hebben duizenden anderen ook op hun cv, het lef om zelf iets te ondernemen niet. Wat het beste bij je past kan ik niet beoordelen maar ik zou het zonde vinden als je daar (net als ik) pas na een jaar of 15 achter komt omdat je voor "de veilige weg"gekozen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik ga er even heel opportunistisch vanuit dat jij dit misschien als een mooie bijbaan voor de komende paar jaar ziet :).
Bolletje schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 14:17:
Ik heb in een soortgelijk situatie gezeten en heb toen "Laat maar weten wat jij redelijk vindt." gezegd. Dat heeft voor mij toen goed uitgepakt. Al had ik toen sowieso redelijk informeel gecommuniceerd met die persoon.
...

De meeste voorstellen die hier voorbij komen zijn op weinig gebaseerd. Het loon van je leeftijdsgenoten bij de supermarkt is niet zo relevant.
Ik vind dit een super waardevolle tip. Dezelfde houding heeft mij bij een aantal opdrachten een veel mooier bedrag opgeleverd dan ik had verwacht :).

Als je het vanuit onderhandelings perspectief bekijkt (Getting to Yes is een mooi boek) is het slim om dit te vragen. Je laat de school ook de eerste zet maken. Je kan altijd weglopen...

Persoonlijk zou ik voor maatwerk evenveel willen verhouden als je bij een "code-beun" bijbaan verdiend. Jij ben creatief en neemt initiatief. De meeste mensen met een "code beun" baan niet en dat is wat jou onderscheid...

Voor het vaste bedrag zou ik inzetten op een marginaal bedrag per scholier per jaar*.

Ik zou voor het gemak even de payroll factor meenemen (+- 60%) in jouw bruto uurloon. Je wilt 10 euro per uur overhouden (net zoals bij bijles). Jij moet het helaas wit doen ipv contant... 15 euro ex btw per uur is in mijn ogen een ondergrens.

Als je dit te hoog vind kan je altijd minder uren factureren dan het echt kost. Een tarief krijg je heel moeilijk weer omhoog.

Ik zou zelf bij de eerste paar klanten aangeven dat dit voor jou een pilot is. Jij wilt dit een paar jaar doen. Daarom krijgen zij het lage tarief (uurloon en marginaal). Voor deze tarieven kan je namelijk nooit een andere freelancer inhuren die jou meehelpt. Op de langere termijn is het voor lage tarieven (zeg < 35 bruto/uur) dus niet levensvatbaar.

*: Per maand kan ook, maar dan ben jij alle up-front tijd al kwijt als ze er heel snel mee stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 16:46:
[...]

Bij iets dat eenmalig is wordt er ook anders naar BTW gekeken, ik geloof dat het dan onder overige inkomsten (of hoe ze het nu ook noemen) valt.
Als het een eenmalig bedrag van 'geringe' waarde is wel ja, maar zodra je meerdere betalingen krijgt dan wordt je al BTW ondernemer.

Maar ik denk dat het verder praten over belastingen niet veel zin heeft voordat ts heeft besloten of hij het aan 1 school of meerdere scholen verkoopt en of hij een vast bedrag of uurtarief gaat vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _js_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 10:34
Een app zonder reclame kost minstens 1 euro in de app winkels, het lijkt me redelijk om minstens €1500 te vragen als een school met 3000 leerlingen zo'n app afneemt.

Het is in de IT sector ook gebruikelijk om naast de kosten voor een licentie ook jaarlijks een bedrag voor onderhoud te vragen, 10 tot 20% van het aankoopbedrag. Daar kun je serverhuur en wijzigingen in de api en app van betalen.

Denk er ook aan dat als je zo'n verplichting aangaat dat je daar meerdere jaren aan vast kunt zitten. Heb je over 3 jaar nog steeds zin om voor €15 per uur (of nog minder) aan die oude app te werken als de api weer eens verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Skynick schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 12:20:
[...]

Als het een eenmalig bedrag van 'geringe' waarde is wel ja, maar zodra je meerdere betalingen krijgt dan wordt je al BTW ondernemer.

Maar ik denk dat het verder praten over belastingen niet veel zin heeft voordat ts heeft besloten of hij het aan 1 school of meerdere scholen verkoopt en of hij een vast bedrag of uurtarief gaat vragen.
Op dit moment heb ik mijn eigen school en één andere school, dat zijn dus al meerdere betalingen in zekere zin. Ik denk ook dat ik een vast bedrag (per jaar??) + tarief per uur (voor support) vraag, aangezien dat het meest gangbaar is.
_js_ schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 18:06:
Een app zonder reclame kost minstens 1 euro in de app winkels, het lijkt me redelijk om minstens €1500 te vragen als een school met 3000 leerlingen zo'n app afneemt.

Het is in de IT sector ook gebruikelijk om naast de kosten voor een licentie ook jaarlijks een bedrag voor onderhoud te vragen, 10 tot 20% van het aankoopbedrag. Daar kun je serverhuur en wijzigingen in de api en app van betalen.

Denk er ook aan dat als je zo'n verplichting aangaat dat je daar meerdere jaren aan vast kunt zitten. Heb je over 3 jaar nog steeds zin om voor €15 per uur (of nog minder) aan die oude app te werken als de api weer eens verandert.
1500 lijkt mij een beetje aan de hoge kant voor een school.....

Ik zal maandag eens mailen wat zij in gedachten hadden, dat verheldert het misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _js_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 10:34
1500 is niet veel, ze krijgen zo'n 700 euro per jaar per leerling van de overheid voor exploitatiekosten (dus niet de salarissen van de leraren), daar 50 cent van vragen is niet erg. (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-388586)

Vergelijk het met andere software die de school koopt, zoals die roostersoftware waar jou app op is gebaseerd, elke functie daarvan kost ook rond 50 cent per leerling. Jouw app lijkt me vergelijkbaar met nog een functie voor die software.

Als je bang bent dat 1500 als getal te groot klinkt kun je ook het overleg doen in een bedrag per leerling, dan heb je het over centen ipv duizenden euro's, dat klinkt wat vriendelijker.

PS. Als je wilt zien hoeveel geld die school op de bankrekening heeft staan kun je de financiële gegevens vinden op http://duo.nl/organisatie.../vo/Financien/default.asp

[ Voor 17% gewijzigd door _js_ op 15-11-2014 21:05 . Reden: Subsidiebedrag verduidelijkt, DUO open data toegevoegd ]

Pagina: 1