Toon posts:

R9 270X werkt niet naar behoren bij games?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na mijn pc in etappes te hebben geüpgrade, vallen de prestaties mij tegen. De laatste vernieuwing aan de pc is de R9 270X, maar de andere componenten zijn ook nog prima voor deze tijd ( zie forum hierover: "Goede" game pc setup-> tegenvallende prestaties ). Verder heb ik de drivers van mijn oude videokaart verwijderd.

Het spelen van watchdogs op "high" settings gaat gepaard met veel lag (GPU usage +- max 89%). Wat nog deels te begrijpen is bij zo'n spel, echter een spel als FIFA 15 (welke grafisch niet indrukwekkend is) speelt op hoge settings na +-1 minuut ook met veel lag (GPU usage +-50%).
Zelfs als ik de instellingen op laag zet (1920x1080 of zelfs 1600x900) blijft er een lag in zitten. De CPU blijft keurig rond de 60% zitten. Ook shadow of mordor op "high" settings draait met lichte lag (GPU +- max 80 en CPU rond de 80%).

Mijn pc bestaat uit het volgende (Windows 8.1 64bit):
Videokaart: Asus R9 270X
Voeding: Antec Earthwatts EA-650EC 650 Watt, 20+24 Pins 1
Moederboord: Gigabyte G1.Sniper B5
Processor: Intel Core i5 4440 Boxed
Geheugen: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU (2x 4 GB)
Opslag: -Samsung Spinpoint F1 640 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
- SSD Crucial m4 128 GB (opslag locatie save map van FIFA 15)
- SSD Crucial MX 100 256 GB (hier staat FIFA 15 op geïnstalleerd

https://www.dropbox.com/s...0draait%20slecht.jpg?dl=0

Heeft iemand een idee waarom de spellen zo slecht draaiën? Zou er een fout in de videokaart kunnen zitten? Zie ook de toegevoegde afbeelding hierboven, dit is na alt+tab in FIFA 15 op "high" settings. De drivers van de GPU en het moederboord zijn up to date.

Alvast bedankt voor de hulp!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Je link is broke en wat versta je onder lag? Heb je al eens je fps in de gaten gehouden tijdens het gamen?

En wat W_d betreft, geen idee of er inmiddels al fixes zijn uitgebracht, maar toen ik het speelde was het ook vrij bagger qua smoothness (vlak na de release op een 290).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Met lag bedoel ik dat het spel haperend speelt; dus het gaat af en toe zo schokkerig dat het half in slow motion is. FPS heb ik niet in de gaten gehouden, weet jij een manier om dit te kunnen meten?

Wat betreft Watch Dogs: dat blijft inderdaad lastig, die gebruik ik ook niet echt als referentie. Het vreemde is vooral dat FIFA 15 en Shadow of Mordor zo slecht draaien.

Ik hoop dat deze link blijft werken: https://www.dropbox.com/s...0draait%20slecht.jpg?dl=0

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Hoe warm wordt je kaart, dat kan ook zeer zeker een rol spelen.

Verwijderd

Met fraps kun je je FPS in de gaten houden.

pro-tip: Niet watchdogs gebruiken als uitgangspunt, is nou niet bepaald geoptimaliseerd.
Wat je beter kan doen is 3dMark downloaden van steam (demo=gratis ;) ) en kijken wat je daar voor scores krijgt, en dan een vergelijkbare build opzoeken ter vergelijking!

Maar als de 'lag' of stuttering, zoals het heet ;) zelfs bij lagere instellingen zich voordoet, kan er wat anders aan de hand zijn. Aan de rest van je hardware kan het moeilijk liggen.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
Check je harddisk ook even, ongeacht waar je game op staat. Een defecte/slechte harddisk kan de raarste problemen opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle tips!
Zelfs bij oude spellen bleek de FPS veel te laag te zijn.
Uiteindelijk heb ik wat stekkertjes in de kast aangedrukt, enkele drivers verwijdered en -dezelfde- weer geïnstalleerd. Op de één of andere manier was dat de oplossing :)
Pagina: 1