Hallo,
Ik sta op het punt om mijn pc eens een flinke upgrade te geven. De afgelopen 2 maanden heb ik mezelf weer behoorlijk ingelezen nadat ik de pc hobby een lange tijd niet de aandacht heb kunnen geven die ik daarvoor gewend was.
Mijn laatste 'echte' nieuwe PC was in december 2006; dat was een volledige nieuwe Intel C2D E6600 Config. Sindsdien heb ik 2x mijn GFX geupgrade. (weet niet meer -> 8800GT -> 560GTX TI), is er een nieuwe stille en zuinige 550W voeding ingezet, en is mijn Raid 0 config vervangen door een enkele 512GB SSD. Sinds een jaar of 6/7 ben ik meer met Apple-spul bezig geweest voor het casual browsen en multimedia, maar inmiddels is het meeste fruit al weer verkocht
en richt ik me voor alle zaken weer op PC + Windows
Hier even een overzichtje van mijn huidige pc config:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het betreffende systeem is mijn hoofd-computer in huis, hij staat momenteel ook in de huiskamer.(is wat gezelliger voor mijn wederhelft
)Ik gebruik hem om de administratie mee te doen
, er wordt op gesurft, af en toe filmpjes en series kijken als de tv bezet is, maar in de hoofdzaak wil ik het gamen weer op gaan pakken. Over het algemeen loop ik een aantal jaar achter met de nieuwste game-titels, al wil ik af en toe eens een spik-splinter nieuwe game tussen alle last-gens spelen. Zo af en toe volg ik eens een MS cursus, en dan zet ik een virtueel netwerk op met enkele servers. Met de laatste generatie software is mijn huidige config echt niet meer toerijkend.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb ongeveer een budget van 800-900 euro, en daar moet ik het weer een paar jaar mee doen, dus ik ben op zoek naar/ heb uitgezocht componenten die mij in ieder geval gedurende die tijd voldoening geven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een goeie monitor, muis, audiokaart en kopelefoon heb ik al, ook neem ik mijn Samsung 840 Pro en DVD speler uit het huidige systeem. De systeemkast is een Silverstone TJ04 met 3 goeie fans waar ik erg tevreden over ben.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een rappe i5 en een potente nVidia videokaart, voldoende geheugen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Tot nu toe heb ik veel spul van Asus gehad, maar ik heb een hoop goeds gelezen gelezen over Gigabyte, en ben daar erg enthousiast over geworden. Ik zou graag in mijn nieuwe systeem dan ook een Gigabyte moederbord en videokaart willen stoppen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil het hele spul zelf in elkaar zetten, daar zit voor mij een groot deel van het plezier in van (nieuwe) hardware.
Ga je overklokken?
Ja, al zal ik niet tot het gaatje gaan. Ik vind het leuk om te kijken hoe ver de hardware kan, maar zal uiteindelijk kiezen voor een stabiele overklok waarmee ik weining tot geen problemen ondervind. Ik heb in het dagelijks leven een stuk minder tijd om achter de pc te zitten dan vroeger, dus als ik er dan aan toe kom moet het ook gewoon werken.
.
Tot dusver ben ik tot de volgende configuratie komen:
Verder ben ik nog voor de volgende zaken op zoek naar een antwoord/oplossing:
- Ten tijde van de introductie van de originele TJ04 was er een optioneel Sidepanel met window leverbaar (SP04). Ik heb gezocht, maar kan nergens meer dit paneel bestellen.. Toch zou ik graag een window in het zijpaneel willen, al was het alleen maar om die Windforce koeler te bewonderen
Ooit heb ik dit zelf eens gedaan bij een vorige kast, met zonne mooie tribal sticker erop
, maar die oplossing moet naar mijn mening anno 2014 mooier kunnen. (oude window-kit had zo'n dik rubber rondom het raam) Tips?
- Ik heb in mijn huidige systeem een Scythe Mugen MK1 opgenomen. Uitstekende koeler, die ik zo weer zou willen gebruiken, enkel kan ik nergens een kitje vinden waarmee hij op Socket 1150 kan. Voor de Mugen MK2 zijn deze er wel geweest, maar ik kan niet achterhalen of deze compatible is met de MK1.
Is dit uberhaubt zinvol? Voor een 35 euro heb ik een Mugen4, maar toch...
- De TJ04 heeft 4 USB 2 aansluitingen aan de voorzijde achter een neerklapbaar klepje. Momenteel heb ik een aantal USB3 accesoires die ik ook graag aan de voorzijde zou willen aansluiten. Ik ben dus op zoek naar een 3,5" bay die minstens 2 USB3 poorten heeft, maar ook zaken als een SDHC lezer. Ik kan hier niet echt iets geschikts voor vinden in piano-zwart zonder logo'tjes e.d.
Wie helpt me de laatste puntjes op de i te zetten voordat ik de bestelling de deur uit doe?
Ik sta op het punt om mijn pc eens een flinke upgrade te geven. De afgelopen 2 maanden heb ik mezelf weer behoorlijk ingelezen nadat ik de pc hobby een lange tijd niet de aandacht heb kunnen geven die ik daarvoor gewend was.
Mijn laatste 'echte' nieuwe PC was in december 2006; dat was een volledige nieuwe Intel C2D E6600 Config. Sindsdien heb ik 2x mijn GFX geupgrade. (weet niet meer -> 8800GT -> 560GTX TI), is er een nieuwe stille en zuinige 550W voeding ingezet, en is mijn Raid 0 config vervangen door een enkele 512GB SSD. Sinds een jaar of 6/7 ben ik meer met Apple-spul bezig geweest voor het casual browsen en multimedia, maar inmiddels is het meeste fruit al weer verkocht
Hier even een overzichtje van mijn huidige pc config:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core 2 Duo E8500 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus P5B-E | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus ENGTX560 Ti DCII TOP/2DI/1GD5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Creative X-Fi Xtreme Gamer | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Silverstone Temjin SST-TJ04 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Dell P2414H | € 197,62 | € 197,62 |
| 1 | Sennheiser HD 457 (Zilver) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Nexus Anti-Vibration Mounting Kit | € 11,95 | € 11,95 |
| 1 | Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts | € 4,95 | € 4,95 |
| 1 | Scythe Mugen | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Thermaltake Smartfan II A2029 , 120mm | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Saitek Eclipse II Keyboard | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Razer Diamondback | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gamepad TM FireStorm Dual Power 3 Ret USB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Thrustmaster Ferrari Force Feedback Wheel | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston HyperX KHX6000D2K2/2G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston HyperX KHX6400D2K2/2G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung SH-S183A | € 0,- | € 0,- |
| 1 | XFX 550W Pro | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe Kama Bay 5.25" System Cooler (Zwart) | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 214,52 | |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het betreffende systeem is mijn hoofd-computer in huis, hij staat momenteel ook in de huiskamer.(is wat gezelliger voor mijn wederhelft
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb ongeveer een budget van 800-900 euro, en daar moet ik het weer een paar jaar mee doen, dus ik ben op zoek naar/ heb uitgezocht componenten die mij in ieder geval gedurende die tijd voldoening geven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een goeie monitor, muis, audiokaart en kopelefoon heb ik al, ook neem ik mijn Samsung 840 Pro en DVD speler uit het huidige systeem. De systeemkast is een Silverstone TJ04 met 3 goeie fans waar ik erg tevreden over ben.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een rappe i5 en een potente nVidia videokaart, voldoende geheugen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Tot nu toe heb ik veel spul van Asus gehad, maar ik heb een hoop goeds gelezen gelezen over Gigabyte, en ben daar erg enthousiast over geworden. Ik zou graag in mijn nieuwe systeem dan ook een Gigabyte moederbord en videokaart willen stoppen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil het hele spul zelf in elkaar zetten, daar zit voor mij een groot deel van het plezier in van (nieuwe) hardware.
Ga je overklokken?
Ja, al zal ik niet tot het gaatje gaan. Ik vind het leuk om te kijken hoe ver de hardware kan, maar zal uiteindelijk kiezen voor een stabiele overklok waarmee ik weining tot geen problemen ondervind. Ik heb in het dagelijks leven een stuk minder tijd om achter de pc te zitten dan vroeger, dus als ik er dan aan toe kom moet het ook gewoon werken.
Tot dusver ben ik tot de volgende configuratie komen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4690K Boxed | € 217,95 | € 217,95 |
| 1 | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 | € 129,80 | € 129,80 |
| 1 | Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD | € 359,95 | € 359,95 |
| 1 | Scythe Mugen 4 | € 32,50 | € 32,50 |
| 1 | G.Skill RipjawsX F3-1600C9D-16GXM | € 141,50 | € 141,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 881,70 | |
Verder ben ik nog voor de volgende zaken op zoek naar een antwoord/oplossing:
- Ten tijde van de introductie van de originele TJ04 was er een optioneel Sidepanel met window leverbaar (SP04). Ik heb gezocht, maar kan nergens meer dit paneel bestellen.. Toch zou ik graag een window in het zijpaneel willen, al was het alleen maar om die Windforce koeler te bewonderen
- Ik heb in mijn huidige systeem een Scythe Mugen MK1 opgenomen. Uitstekende koeler, die ik zo weer zou willen gebruiken, enkel kan ik nergens een kitje vinden waarmee hij op Socket 1150 kan. Voor de Mugen MK2 zijn deze er wel geweest, maar ik kan niet achterhalen of deze compatible is met de MK1.
Is dit uberhaubt zinvol? Voor een 35 euro heb ik een Mugen4, maar toch...
- De TJ04 heeft 4 USB 2 aansluitingen aan de voorzijde achter een neerklapbaar klepje. Momenteel heb ik een aantal USB3 accesoires die ik ook graag aan de voorzijde zou willen aansluiten. Ik ben dus op zoek naar een 3,5" bay die minstens 2 USB3 poorten heeft, maar ook zaken als een SDHC lezer. Ik kan hier niet echt iets geschikts voor vinden in piano-zwart zonder logo'tjes e.d.
Wie helpt me de laatste puntjes op de i te zetten voordat ik de bestelling de deur uit doe?