Welke router met goed wireless bereik

Pagina: 1
Acties:

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Ik zoek een vervanger voor de WRT320N
Deze router heeft mijns inziens te weinig bereik. Als ik in mijn schuur sta (30m afstand van mijn router) kan mijn smartphone (oppo oneplus one) met moeite 1 streepje halen waardoor ik geen muziek kan streamen maar eerder ben aangewezen op mijn mobiele databundel. Ik zoek wel een router met minimaal 4 aansluitmogelijkheden voor bekabeling, naast de WAN poort.

Wat is je budget?
Geen vast bedrag; ik zie het als een investering.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb gekeken naar de D-Link DIR-868L maar ik wil liever een apparaat wat ik op kan hangen. Dan zou de Netgear R7000 een idee kunnen zijn maar ik weet de verschillen niet. OpenWRT zou een leuke aanvulling zijn.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:00
Ik heb net een tp link 1043nd v4 gekocht en die bevalt goed. Ik zat met vergelijkbare problemen.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 20:07
In principe zijn alle draadloze routers gebonden aan dezelfde wetgeving, en is het uitgesloten dat je met een andere router een significant beter signaal kan behalen. Misschien dat een betere draadloze router het net iets beter doet, maar meer dan dat is denk ik niet mogelijk.

Als je echt het probleem wilt aanpakken, dan zul je een tweede access point moeten plaatsen. Ik zou adviseren om te kijken of of je een extra access point door middel van powerline in de schuur kunt neerzetten. Als dat werkt zal het resultaat vele malen beter zijn dan het resultaat wat je met de beste router van de wereld zou bereiken.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Je bent niet de eerste met dit 'probleem'.

Ik zou vooral hier kijken, daar staan tich voorbeelden
Netwerken
.
Zelf zou ik niet gaan voor een powerline, maar daar zul je in dat forum wel meer over lezen ;)

Hoi!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Er zit wel degelijk verschil in AP's/Routers. b.v. de Engenius AP's hebben meer zendvermogen en zo zijn er wel meer, 3x3mimo speelt ook een rol, 2.4Ghz of 5Ghz speelt een rol.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• MarcoC
prutser001 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:36:
Er zit wel degelijk verschil in AP's/Routers. b.v. de Engenius AP's hebben meer zendvermogen en zo zijn er wel meer, 3x3mimo speelt ook een rol, 2.4Ghz of 5Ghz speelt een rol.
- MiMo speelt alleen een rol bij de snelheid en is sterk afhankelijk van de ontvanger. Een telefoon is bijna altijd 1x1 MiMo, dus wat heb je dan aan een router met 3x3 MiMo? Kan TS nog steeds niet streamen.
- Leuk als je een hoog zendvermogen hebt (hogere zendvermogens dan 100 mW zijn trouwens illegaal), maar als je telefoon niet kan terug kan zenden met hoog vermogen blijft de internetervaring beperkt.
- 5GHz is in de regel leuk voor snelheid, niet voor bereik

Ik blijf erbij dat je met een nieuw "beter" access point/router niet zoveel op zal schieten. Een tweede access point zal altijd een veel beter resultaat geven. Mijns inziens kan je beter investeren in een goedkope router + powerline (ervan uitgaande dat powerline werkt, dat is altijd trial and error). Het resultaat is veel beter en je bent waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

MarcoC schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:44:
[...]
- MiMo speelt alleen een rol bij de snelheid en is sterk afhankelijk van de ontvanger. Een telefoon is bijna altijd 1x1 MiMo, dus wat heb je dan aan een router met 3x3 MiMo? Kan TS nog steeds niet streamen.
Ik heb gemerkt dat 3x3mimo meestal een stabielere verbinding geeft, ik gebruik meerdere apparaten tegelijk dan maakt het wel degelijk uit, ik neem aan dat de TS ook meerdere apparaten heeft. Win win?
- Leuk als je een hoog zendvermogen hebt (hogere zendvermogens dan 100 mW zijn trouwens illegaal), maar als je telefoon niet kan terug kan zenden met hoog vermogen blijft de internetervaring beperkt.
De Engenius ENH500 heeft 500mw zend vermogen. Werkt perfect ik heb bereik in mijn hele buurt.
http://www.wifishop.nl/en...NjHk9LO98ECFbPJtAodRHoAIA
Ik blijf erbij dat je met een nieuw "beter" access point/router niet zoveel op zal schieten. Een tweede access point zal altijd een veel beter resultaat geven. Mijns inziens kan je beter investeren in een goedkope router + powerline (ervan uitgaande dat powerline werkt, dat is altijd trial and error). Het resultaat is veel beter en je bent waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.
Powerline is niet mijn hobby, slechte ervaringen mee. Ik zou eerder voor een extra AP gaan.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 05:02

OmeJoyo

This is me

Niet helemaal waar, want een router met meer/betere antennes en/of een gevoeligere radio heeft een grotere kans jouw signaal op te pikken. Daarnaast opent MIMO de deur naar Beam-forming, waarmee de router een client met minder of slechtere antennes of ontvangers weer beter kan bereiken. Daarnaast is er nog een verschil in single en dual band, ook nog bij 5Ghz speelt er mee welke frequenties worden ondersteund :)

Dus ja, de keuze van je Wifi router of AP, heeft veel invloed op het resultaat.

Meer AP's tegenover 1 goede is meestal wel een betere optie, maar prijs en uitvoerbaarheid spelen altijd een (grote) rol.
MarcoC schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:44:
[...]

[ Voor 4% gewijzigd door OmeJoyo op 13-11-2014 13:55 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:38
MarcoC schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:09:
Als je echt het probleem wilt aanpakken, dan zul je een tweede access point moeten plaatsen. Ik zou adviseren om te kijken of of je een extra access point door middel van powerline in de schuur kunt neerzetten. Als dat werkt zal het resultaat vele malen beter zijn dan het resultaat wat je met de beste router van de wereld zou bereiken.
Mee eens. Ik heb goede ervaringen met powerline in zowel prive als semi-zakelijke omgevingen. Als je goede apparatuur koopt met een goede kwaliteit is een degelijke powerline verbinding prima te behalen. Je hebt ook versies waar een Wifi repeater / extender in verwerkt zit.

• MarcoC
prutser001 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:51:
[...]

Ik heb gemerkt dat 3x3mimo meestal een stabielere verbinding geeft, ik gebruik meerdere apparaten tegelijk dan maakt het wel degelijk uit, ik neem aan dat de TS ook meerdere apparaten heeft. Win win?
Vage bewering. Onderbouw dit eens?
[...]

De Engenius ENH500 heeft 500mw zend vermogen. Werkt perfect ik heb bereik in mijn hele buurt.
http://www.wifishop.nl/en...NjHk9LO98ECFbPJtAodRHoAIA
Is zoals ik al zei illegaal. En je telefoon kan met veel geluk ~50mW zenden, dus terugcommuniceren naar de router wordt een probleem.
[...]

Powerline is niet mijn hobby, slechte ervaringen mee. Ik zou eerder voor een extra AP gaan.
Dat zeg ik toch ook, een extra AP? Maar je moet deze dan wel bekabeld aansluiten, en ik neem aan dat hij in de schuur geen UTP heeft liggen. Als het werkt is de combinatie powerline + AP de goedkoopste en beste optie. Waarom €150 aan een dure Engenius-router uitgeven waarvan de prestaties twijfelachtig zijn als je voor de helft van het geld klaar kan zijn en ook nog eens veel betere performance hebt?
OmeJoyo schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:54:
Niet helemaal waar, want een router met meer/betere antennes en/of een gevoeligere radio heeft een grotere kans jouw signaal op te pikken. Daarnaast opent MIMO de deur naar Beam-forming, waarmee de router een client met minder of slechtere antennes of ontvangers weer beter kan bereiken. Daarnaast is er nog een verschil in single en dual band, ook nog bij 5Ghz speelt er mee welke frequenties worden ondersteund :)

Dus ja, de keuze van je Wifi router of AP, heeft veel invloed op het resultaat.

Meer AP's tegenover 1 goede is meestal wel een betere optie, maar prijs en uitvoerbaarheid spelen altijd een (grote) rol.

[...]
Ik ben het met je eens, behalve met je conclusie over "veel invloed op het resultaat". De winst die je met beamforming of gevoeligere antennes behaalt is naar mijn mening vrij klein in vergelijking met de winst die je behaalt als je een tweede AP neerzet. Daarnaast is zo'n oplossing ook nog eens vele malen duurder. Waarom veel geld uitgeven voor een marginaal betere oplossing als er voor de helft van het geld een significant betere oplossing is?

[ Voor 31% gewijzigd door MarcoC op 13-11-2014 14:02 ]

• MarcoC
Ik zou dit proberen:
- TP-LINK TL-PA4010 (€40, powerline set, AV500, 2x)
- TP-LINK WR841N (€20, uitstekende goedkope 2.4GHz-router)

Ben je voor €60 klaar. Geen geld toch? :/

Verwijderd

MarcoC schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:59:

Is zoals ik al zei illegaal. En je telefoon kan met veel geluk ~50mW zenden, dus terugcommuniceren naar de router wordt een probleem.
De Engenius ENH500 heb ik ook eens geïnstalleerd met een sector antenne op een camping en het zendbereik was toch enkele kilometers, communicatie met de telefoon op 100 meter ging ook perfect met zo goed als max bereik.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-02 14:29
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:52:
[...]

De Engenius ENH500 heb ik ook eens geïnstalleerd met een sector antenne op een camping en het zendbereik was toch enkele kilometers, communicatie met de telefoon op 100 meter ging ook perfect met zo goed als max bereik.
Dat klopt maar hij heeft gelijk. In Nederland mag je max 100mW uitzenden. Engenius levert volgens mij zelfs tot 800 mW.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 05:02

OmeJoyo

This is me

Waar vervolgens nog de antenne versterking over heen gaat ;) Maargoed om de TS te helpen, het simpelweg nemen van een AP met meer zendvermogen heeft beperkt nut en is bovendien niet toegestaan.
m3gA schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:53:
[...]

Dat klopt maar hij heeft gelijk. In Nederland mag je max 100mW uitzenden. Engenius levert volgens mij zelfs tot 800 mW.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• MarcoC
OmeJoyo schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:55:
Waar vervolgens nog de antenne versterking over heen gaat ;) Maargoed om de TS te helpen, het simpelweg nemen van een AP met meer zendvermogen heeft beperkt nut en is bovendien niet toegestaan.

[...]
Antenneversterking is niet echt een goed woord vind ik. Wat je met antennes bereikt is dat je de richting waarin uitgezonden wordt beïnvoed. Wat je aan de ene kant wint, verlies je weer aan de andere kant. Kan wel heel nuttig zijn natuurlijk als je de antennes juist positioneert, daar niet van.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-02 14:29
Ik heb zelf 2 Ubiquiti Unifi Access points opgehangen om het bereik te verbeteren. Zo heb ik dekking in heel het huis. Eentje hangt aan de muur bij de tuin dus ik heb volle dekking in de tuin. Mogelijk zou je nog een Unifi Picostation erbij kunnen hangen. Die zijn echt heel krachtig (1000mW). Ik hoor er ook goed verhalen over.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-02 07:13
m3gA schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:37:
Ik heb zelf 2 Ubiquiti Unifi Access points opgehangen om het bereik te verbeteren. Zo heb ik dekking in heel het huis. Eentje hangt aan de muur bij de tuin dus ik heb volle dekking in de tuin. Mogelijk zou je nog een Unifi Picostation erbij kunnen hangen. Die zijn echt heel krachtig (1000mW). Ik hoor er ook goed verhalen over.
Komt er nog steeds op neer dat boven de 100mW illegaal is en je telefoon in dit geval maximaal 50mW ondersteunt.

Je kunt wel apparaten twv €1000 kopen maar als het gaat om een telefoon wat al die functies niet ondersteunt heb je er nog niks aan.

Een AP met 100mW is in dit geval meer dan voldoende, maar zoals eerder gezegd moet deze eigenlijk wel bekabeld worden aangesloten.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:29

FreakNL

Well do ya punk?

MarcoC schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:59:

Dat zeg ik toch ook, een extra AP? Maar je moet deze dan wel bekabeld aansluiten, en ik neem aan dat hij in de schuur geen UTP heeft liggen. Als het werkt is de combinatie powerline + AP de goedkoopste en beste optie. Waarom €150 aan een dure Engenius-router uitgeven waarvan de prestaties twijfelachtig zijn als je voor de helft van het geld klaar kan zijn en ook nog eens veel betere performance hebt?
[...]
Alsof je met powerline naar de schuur gegarandeerde resultaten hebt. Ik heb toevallig pas geleden onderzocht welk (fysieke) pad mijn 2.5mm kabeltjes volgen vanuit de meterkast richting de schuur, en daar werd ik niet vrolijk van. Vanuit de meterkast naar de 1e verdieping naar het elektra verzamelpunt op de overloop, vanaf daar boven de slaapkamers langs en daarna in de schouw naar beneden tot in de kruipruimte en vanaf daar onder de tuin door naar de schuur. Waarom ze niet direct onder de kruipruimte doorgegaan zijn? Beats me.. 8)7 En ja, mijn schuur zit dus op dezelfde groep als de badkamer en overloopverlichting.... Ga dat dus aanpakken als ik de tuin overhoop ga gooien en dan leg ik meteen maar ff utp naar de schuur (je weet nooit)...

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 13-11-2014 17:38 ]

Pagina: 1