Aansluiten EV ZLX-15p

Pagina: 1
Acties:

• Cluricauns
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-06-2022
Hallo,

Ik heb vandaag twee EV ZLX-15p's gekocht bij de bax-shop in Goes . Nu heb ik twee XLR kabels erbij gekregen en een jack 3.5mm naar 2x XLR verloop, omdat ik de speakers graag van een laptop wilde aansturen.

Nu vraag ik me af of dit de best manier is om hem aan te sluiten? Want is het niet veel handiger om een jack naar 1x XLR te gebruiken en dan een XLR kabel tussen de speakers te hangen? Of krijg je dan mono geluid?

Ook zou ik een aux kabel in een speaker kunnen stoppen en vervolgens een XLR tussen de twee speakers hangen, of is dit hetzelfde verhaal?

Of hebben jullie een beter advies om het aan te sluiten van laptop naar speakers?

Afbeeldingslocatie: http://static.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/ELECTRO_VOICE_ZLX_15P_3147.jpg

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
1 XLR is 1 kanaal en dus inderdaad mono, dus dat gaat niet werken. Die poort zit er voornamelijk op voor gebruik als podiummonitor, handig om ze door te lussen maar uit elke speaker zal dus hetzelfde geluid komen. In die XLR-inputs passen ook grote jackpluggen dus je had ook een 3.5mm naar 2x mono 6.35mm (grote) jackplugverloop kunnen gebruiken, maar ja, je hebt nu dit al en het zal verder prima werken. Voordeel van XLR's in deze situatie is dat ze op hun plek blijven zitten door de clips :P

Wat wel jammer is, is dat je op deze manier ongebalanceerd aansluit en dat is nu net het grote voordeel van XLR. Maar dat is niet echt op te lossen zonder een USB-geluidskaart en is ook eigenlijk alleen nodig als je in omgevingen werkt waar veel storing optreedt (zoals een podium waar een spaghetti van kabels langs elkaar loopt).