Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een partij heeft interesse in een exclusieve licentie voor onbepaalde tijd van 1 van mijn foto's. Deze foto is al een behoorlijk aantal keren verkocht als ''royalty free license'' (waardoor het dus niet helemaal meer exclusief is en de prijs daarom lager zou zijn) maar is mij om die reden wel veel waard. Deze partij wil dat ik met een prijs kom en vandaar de vraag of jullie enig idee hebben wat de marktprijs op basis van deze gegevens zal zijn.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
es kijken op van die stockfoto-sites?

Verwijderd

Topicstarter
moozzuzz schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:09:
es kijken op van die stockfoto-sites?
Klopt, alleen moet je dan wel specifiek het gebruik, markt etc weten en gaat het nu om een lifetime, semi-exclusieve licentie zonder verdere gegevens waar ik geen ervaring mee heb.

Ik heb trouwens mijn prijs gegeven op basis van wat het voor mij waard is. Maar toch, als iemand nog een ervaring of kennis over dit onderwerp heeft laat maar horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak wordt deze prijslijst als richtlijn aangehaald:
http://www.fotografenfede...niem/TarievenSFA-2013.pdf
Hoe terecht of onterecht dat is weet ik niet.
Wat heb je er nu voor gevraagd, als ik vragen mag?

P.s. Check ook http://m.youtube.com/resu...ce%20of%20photograph&sm=3

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-09 08:00
D'r is geen marktprijs, JIJ bepaalt zelf de prijs.

Het is echt heel simpel; vraag ervoor wat JIJ vindt dat het waard is. Als jij genoegen neemt met 500 euro, dan vraag je dat. Wil je 5000 euro, dan vraag je dat.

Dus de vraag is meer: met welke vraagprijs kan jij lekker slapen 's avonds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 11:55:
Vaak wordt deze prijslijst als richtlijn aangehaald:
http://www.fotografenfede...niem/TarievenSFA-2013.pdf
Hoe terecht of onterecht dat is weet ik niet.
Wat heb je er nu voor gevraagd, als ik vragen mag?

P.s. Check ook http://m.youtube.com/resu...ce%20of%20photograph&sm=3
Thx voor de link. Ik ben trouwens samen met de tussenpersoon tot een prijs gekomen op basis van wat zij (nu wel) weten. Het lijkt me niet verstandig om prijzen en details hier te plaatsen, sorry
GerardHenninger schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 20:08:
D'r is geen marktprijs, JIJ bepaalt zelf de prijs.

Het is echt heel simpel; vraag ervoor wat JIJ vindt dat het waard is. Als jij genoegen neemt met 500 euro, dan vraag je dat. Wil je 5000 euro, dan vraag je dat.

Dus de vraag is meer: met welke vraagprijs kan jij lekker slapen 's avonds?
Uiteindelijk bepaal je het natuurlijk zelf ja, dat begrijp ik. Dat neemt niet weg dat je op basis van het soort licentie, markt, gebruik, duur, oplage etc je prijs kan afstemmen. Zo zit er wel een verschil tussen een bakker Piet op de hoek of een Apple of Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 22:13:
Uiteindelijk bepaal je het natuurlijk zelf ja, dat begrijp ik. Dat neemt niet weg dat je op basis van het soort licentie, markt, gebruik, duur, oplage etc je prijs kan afstemmen. Zo zit er wel een verschil tussen een bakker Piet op de hoek of een Apple of Microsoft.
Een bakker kan je niet vergelijken met een tech-bedrijf. Daarnaast kan je jezelf ook niet vergelijken met een bakker of ICT bedrijf.

Het is een vrij beroep, jij bepaalt zelf helemaal de prijs. Al zou je al die dingen meenemen in je overweging, toch bereken jij dan een andere prijs dan ik. Type licentie, markt, gebruik, duur, oplage etc, dat zijn allemaal te vage waarden.

Het enige dat je zou kunnen berekenen is wat de foto jou heeft gekost, denk dus bijvoorbeeld aan een bepaald uurloon + verzekeringen + overige kosten + belastingen etc. Dat zou voor een gemiddelde fotograaf hetzelfde moeten zijn. Maar als je fotograaf bent voor "erbij" dan boeien al die dingen veel minder. Iemand die fulltime werkt naast z'n fotografie werkzaamheden heeft over het algemeen een lagere prijs omdat hij of zij het "voor de lol doet". Een professionele (lees: fulltime) fotograaf houdt wel rekening met al die kosten.

Maar dan nog heeft iedere fulltime fotograaf een andere prijs, de een levert tenslotte beter werk dan een ander.

Je moet een fotograaf een beetje vergelijken met acteurs of artiesten: daar wisselt de prijs ook enorm en is de prijs voornamelijk gebaseerd op iemand z'n "portfolio".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 16:21
Heb je al gevraagd wat hun budget is? Hier mee zou je ook kunnen bepalen of je wel zaken kunt/wilt doen. Je zou ook kunnen kiezen om het niet exclusief te doen of alleen voor een bepaalde periode exclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, mijn eerste vraag is eigenlijk niet meer actueel aangezien de tussenpartij mij nu wel opeens details kan geven.

@Gerardhenninger, Ik ben het eigenlijk op alle punten min of meer oneens. Maar volgens mij ben jij meer in de war met een opdracht van werk waarbij je wel deze kostengeorienteerde prijsstelling kan hanteren. Als je dit doet nadat een partij jou vraagt naar de prijs op basis van hun gegevens geef je bijna altijd een prijs die niet marktconform is. Als voorbeeld; ‘’partij x’’ wil jouw foto afdrukken op een wenskaart. Het gaat om 3 jaar, non-exclusief, UK, met naamsvermelding (lagere prijs), oplage van 25.000 en zonder ‘’e-greeting card rights’’. Een andere partij, ‘’partij y’’, wil 5 jaar, exclusief, wereldwijd, zonder naam, oplage van 100.000 met ‘’e-greeting card rights’’. De prijs die partij Y kan en zal betalen ligt tussen de 10 en 15 keer hoger dan partij x (ook uit eigen ervaring in dit geval). De kwaliteit en imago van de fotograaf is niet echt relevant in deze want je bent immers al benaderd en uit hun gebruik kan je opmaken dat het voor hen commercieel interessant is. Bij een opdracht van werk is dat natuurlijk anders. Met jouw benadering zal ik eerst misschien wel lekker slapen als je denkt dat je er een redelijk bedrag voor hebt gekregen, maar ik zal snel waker schrikken als ik zou horen wat ik er voor had kunnen/moeten krijgen.

@avenreijn, Een budget (of beter hun ''maximum'' prijs) geven ze niet maar wel weten we dat het een hele grote partij is. Trouwens hebben wij de klant nu meer opties gegeven aangezien lifetime niet gebruikelijk is (hoewel dat wel hun wens was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 13:03:
@Gerardhenninger, Ik ben het eigenlijk op alle punten min of meer oneens. Maar volgens mij ben jij meer in de war met een opdracht van werk waarbij je wel deze kostengeorienteerde prijsstelling kan hanteren.
Neuh, maar mijn stelling geldt min of meer ook voor opdrachten, maar zeker ook voor de verkoop danwel voor het geven van licenties.
Als je dit doet nadat een partij jou vraagt naar de prijs op basis van hun gegevens geef je bijna altijd een prijs die niet marktconform is.
Dat is mijn punt juist, d'r is niet zoiets als "marktconform".
Als voorbeeld; ‘’partij x’’ wil jouw foto afdrukken op een wenskaart. Het gaat om 3 jaar, non-exclusief, UK, met naamsvermelding (lagere prijs), oplage van 25.000 en zonder ‘’e-greeting card rights’’. Een andere partij, ‘’partij y’’, wil 5 jaar, exclusief, wereldwijd, zonder naam, oplage van 100.000 met ‘’e-greeting card rights’’. De prijs die partij Y kan en zal betalen ligt tussen de 10 en 15 keer hoger dan partij x (ook uit eigen ervaring in dit geval).
Als "partij x" en "partij y" bij dezelfde fotograaf gaan shoppen, tuurlijk lijkt het me dan logisch dat "partij y" meer geld moet neerleggen, ze hebben tenslotte meer wensen dan "partij x".
Maar stel, twee fotografen hebben een goede foto gemaakt van het gebouw van Tweakers in Amsterdam, de een is een hobbist, de ander een professional. Tweakers vraagt aan beide fotografen de opties zoals jij hierboven schets. Jij denkt dan dat beide fotografen dezelfde "marktconforme" prijzen gaan geven? Neuh, de hobbist zal minder vragen, maar hij zal wel blij zijn met z'n verkoop, hij kan d'r immers weer een Playstation 4 van halen. De andere fotograaf (professional) hanteert veel hogere prijzen, maar ook hij zal tevreden zijn met de verkoop, hij kan immers die mooie nieuwe Toyato Prius kopen.

Punt is, verschillende fotografen rekenen verschillende bedragen, puur op basis van wat zij het waard vinden, niet persee op basis van een vaste berekening (al zal het bedrag van de pro wel iets meer gebaseerd zijn op zijn/haar berekende wensen en kosten).
De kwaliteit en imago van de fotograaf is niet echt relevant in deze want je bent immers al benaderd en uit hun gebruik kan je opmaken dat het voor hen commercieel interessant is.
Die is zeker WEL relevant. Jij denkt dat als je een portret koopt (van een BN'er) bij Erwin Olaf, je dan ongeveer net zoveel kwijt bent als dat je een portret koopt bij mij? Tuurlijk niet. Daarom zijn Flickr en 500px hele goede bronnen voor als je als bedrijf foto's wilt kopen; redelijke kwaliteit, maar over het algemeen veel amateurs. Die vragen niet zoveel als een gevestigde fotograaf.

Pak anders de foto van Andreas Gursky met "Rhein II". Verkocht voor 4,3 miljoen dollar. Dat is echt niet alleen op basis van de foto zelf hoor, die foto zou bijna iedereen hier kunnen maken (met behulp van wat Photoshop).
Bij een opdracht van werk is dat natuurlijk anders. Met jouw benadering zal ik eerst misschien wel lekker slapen als je denkt dat je er een redelijk bedrag voor hebt gekregen, maar ik zal snel waker schrikken als ik zou horen wat ik er voor had kunnen/moeten krijgen.
En dat is het hele punt van goed zaken doen; het maximale kunnen vragen voor hetgeen je levert; niet te weinig zodat je inkomsten "misloopt", maar ook niet teveel zodat je mensen wegjaagt. Dat is ook min of meer het verschil tussen een amateur en een pro. Maar als je vraagt (en krijgt) waar je je goed bij voelt, dan zou d'r niets aan de hand moeten zijn. Tuurlijk had je misschien 5 keer zoveel kunnen vragen, maar misschien was je dan een klant kwijtgeraakt en dan had je helemaal niets gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-09 16:11
GerardHenninger schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 14:46:

....

En dat is het hele punt van goed zaken doen; het maximale kunnen vragen voor hetgeen je levert; niet te weinig zodat je inkomsten "misloopt", maar ook niet teveel zodat je mensen wegjaagt. Dat is ook min of meer het verschil tussen een amateur en een pro. Maar als je vraagt (en krijgt) waar je je goed bij voelt, dan zou d'r niets aan de hand moeten zijn. Tuurlijk had je misschien 5 keer zoveel kunnen vragen, maar misschien was je dan een klant kwijtgeraakt en dan had je helemaal niets gehad.
Dat inderdaad. En soms zal je te weinig vragen, dan heeft de koper een mazzeltje (of neemt je niet serieus) en heb jij achteraf een rotgevoel.. En soms zal je teveel vragen en dan jaag je inderdaad een (potentiele) klant weg. Beide zijn niet het eind van de wereld en het blijft een beetje aftasten, een beetje wikken en wegen met ieders belangen bij de verkoop. En op een gegeven moment kom je wel op prijzen die goed zijn voor jouw klant en jezelf.

Het leukste vind ik zelf altijd gewoon botweg nee zeggen tegen klanten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en je gouden bergen beloven.. Maar goed dat is een ander verhaal. O-)
Pagina: 1