Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 14:59
Ik heb een zeer tevreden pricewatch: Asus Zenbook UX301LA-DE022H gebruiker.

Deze laptop zou ik graag voorzien van een SSD upgrade. In deze ultrabook zitten twee OEM SSD's, gemaakt door Sandisk, in een form-factor van (volgens mij) SFF2260.
Deze SSD's zijn (in RAID-0) snel genoeg voor wat ik ermee doe.

Ik heb twee redenen om te upgraden;
  • 256GB wordt wat te krap en ik zit niet te wachten op USB3 memory sticks of externe schijven.
  • De eerste SSD "hangt" soms. Zo eens in de paar dagen reageert die eerste SSD niet meer. De laptop blijft werken, maar de disk reageert niet meer. Na enige tijd crasht de laptop dan, maar meestal wacht ik daar niet op. Na een reboot zegt Intel RST dat de eerste SSD 'faulty'is. Echter, de SMART waardes zijn gewoon goed en ook de SanDisk SSD Dashboard meldt geen problemen.
Voor het "hangen" zou ik de laptop naar Asus kunnen laten sturen voor garantie, maar aangezien ik toch ook wil upgraden en ik de machine eigenlijk niet kan/wil missen, voel ik daar weinig voor.

Kortom, ik zoek een SSD met de juiste form-factor.
De enige leverbare optie die ik gevonden heb is:
pricewatch: Transcend MTS600 256GB
of iets ruimer nog pricewatch: Transcend MTS600 512GB

SSDs die Q1 volgend jaar wel leverbaar worden, wil ik zeker overwegen. Ik kan nog wel even wachten als dat de moeite waard is.

Wat is je budget?
Maximaal €500 voor 2 SSD's.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb goede ervaringen met Intel en Crucial. Samsung en Plextor lijken me ook heel redelijk.
Transcend geheugenkaartjes zijn prima, maar of de SSDs ook goed zijn, geen idee!

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik mijn PC als zakelijk, mobiel werkstation. Ik draai Visual Studio, SQL server en allerlei virtuele machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Smart is goed zeg je, maar is dat zo?, laat eens een screenshot zien van crystal.
De laptop hangt, maar alleen de driver meld dat het fout gaat met de ssd. Het kan dan net zo goed een fout in de driver zijn?

Al met al, om ssd's te gaan vervangen in een laptop die crashed is niet echt slim. Ik zou eerst eens uitzoeken waarom die precies crashed. Wat is de foutcode van je bluescreen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 14:59
Ik wil ook upgraden, dus ik ga de SSDs sowieso op afzienbare termijn vervangen.
Ik ben blij met troubleshooting ideëen, maar het is geen gigantisch probleem. Ik ben vooral op zoek naar tips over welke SSDs ik nou kan kopen.

Dus, offtopic maar misschien wel interessant:
offtopic:
Inderdaad, het kan ook een gare driver zijn. Als de vastloper optreedt kan ik alles nog doen met de PC, maar alles waarvoor de schijf aangesproken wordt reageert niet of extreem traag. Na verloop van tijd crasht het systeem. Code: geen idee. Het is alweer even geleden. Na een reboot meldt Intel RST dat één van de twee SSD's een fout heeft veroorzaakt.

Ter lering en vermaeck, screenshots:
SSD 1
SSD 2