Nieuwe voeding: CM Silent Pro M2 is gaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-07 15:28

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Topicstarter
Beste medetweakers,

De tijd is gekomen, mijn Cooler Master Silent Pro M2 620W wil ik eindelijk vervangen door een nieuw exemplaar, hij maakt een takkeherrie (Fan draait altijd 100%, ofja, volgens de sensors 1300 tmp maar dit is echt duidelijk hoorbaar) en heeft doordat de geweldige systeembouwers van Paradigit de voeding met de fan naar onderen gericht in mijn Antec 900 waardoor die geen lucht kreeg. Deze kast heeft geen "gaten" in de bodem waar de voeding lucht kan happen... :z

Hij heeft hier ongeveer 1 jaar in die verkeerde positie gezeten totdat ik mijn watercooler aan het installeren was en merkte dat er geen gaten in de bodem zitten. Met een AMD 965BE @4.2Ghz en 2 Asus HD7850's op 1300 Mhz clock en 1600 Mhz memory en zat hier dus waarschijnlijk ook flink aan zijn limiet en zal dus ook schade hebben opgelopen. Hoe erg dit is weet ik niet, erg veilig voelt het niet aan en ik heb een brandmelder op de top fan liggen, dat zegt genoeg over mij en over hoeveel ik die voeding vertrouw.

Ik zoek een?
Voeding die stil is met voldoende wattage.

Wat is je budget?
Zo duur als het moet zijn, ik ga niet beknibbelen op een nieuwe voeding. Ik heb geen plannen om binnen een half jaar een nieuwe GPU of CPU te halen omdat ik dit gewoonweg niet nodig acht. Ik ga echter wel nog 2 extra schermen halen zodat ik effectief drie 1080P schermen heb staan wat ook wel weer wat meer wattage zal meebrengen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Maakt me echt niks uit, ik wil echter wel echt een stil exemplaar. Een ventilator die niet draait bij bepaalde belasting is een pré maar als dit echt veel duurder is hoeft het voor mij niet. Mijn systeem klinkt nu als absoluut niet stil en de voeding heeft daar een groot aandeel in. 80Plus is mooi, maar doorrekenen laat zien dat het echt geen fluit uitmaakt qua besparing in geld. Natuurlijk maakt dit wel wat uit voor het vermogen en lawaai.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hier even mijn systeem, ja er staan andere dingen tussen maar dat maakt voor de rest niet zo veel uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 122,99€ 122,99
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 91,99€ 91,99
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 233,95€ 233,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case€ 86,87€ 86,87
1Philips 226V4LSB Zwart€ 145,14€ 145,14
1Microsoft Windows 8 Pro (Upgrade)€ 163,96€ 163,96
1Corsair Hydro H80i€ 85,-€ 85,-
1Roccat Roccat Kone XTD€ 77,45€ 77,45
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 152,95€ 152,95
1Razer Kraken Pro Groen€ 71,95€ 71,95
1Cooler Master Silent Pro M2 620W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.388,70

Ik heb echter nog 1 (of eigenlijk 2) grote punten: ik overclock vaak nogal stevig en mijn huidige Cooler Master trekt bij het stopcontact 600W bij GPU en CPU stressed. Hij blijft echter hangen op 598-602 Watt en als ik het voltage verhoog en ook nog de rest stress dan blijft hij hier ook hangen: dit betekend dat de componenten niet genoeg stroom krijgen, dat betekend echter ook dat de voeding bij lange na geen 620W kan leveren.

Wat heb ik zelf gevonden:
pricewatch: Corsair RM750
pricewatch: Cooler Master GM G750M
pricewatch: Corsair RM650
pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular

Alvast heel erg bedankt!

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
kuusj98 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 17:13:
Ik heb echter nog 1 (of eigenlijk 2) grote punten: ik overclock vaak nogal stevig en mijn huidige Cooler Master trekt bij het stopcontact 600W bij GPU en CPU stressed. Hij blijft echter hangen op 598-602 Watt en als ik het voltage verhoog en ook nog de rest stress dan blijft hij hier ook hangen: dit betekend dat de componenten niet genoeg stroom krijgen, dat betekend echter ook dat de voeding bij lange na geen 620W kan leveren.
Het heeft iig niks met de voeding te krijgen. Als je trouwens zo'n 600W uit het stopcontact trekt, trek je een dikke 500W max uit de voeding, verlies van de voeding is in zo'n geval namelijk bijna 100W. Dus maximaal belasten doe je de voeding nog lang niet.

Wat betreft het niet hoger worden van het gebruik dat kan zijn dat het component begint te throttlen omdat de stroom die getrokken wordt te groot is of omdat het onderdeel te warm wordt.
De pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular is een goede stille voeding, de RM650 en G750M zijn kwalitatief toch wat minder en de RM750 is weer wat aan de dure kant dan zijn er wel weer beteren te vinden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 12 november 2014 @ 17:35:
[...]
Het heeft iig niks met de voeding te krijgen. Als je trouwens zo'n 600W uit het stopcontact trekt, trek je een dikke 500W max uit de voeding, verlies van de voeding is in zo'n geval namelijk bijna 100W. Dus maximaal belasten doe je de voeding nog lang niet.

Wat betreft het niet hoger worden van het gebruik dat kan zijn dat het component begint te throttlen omdat de stroom die getrokken wordt te groot is of omdat het onderdeel te warm wordt.

[...]

De pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular is een goede stille voeding, de RM650 en G750M zijn kwalitatief toch wat minder en de RM750 is weer wat aan de dure kant dan zijn er wel weer beteren te vinden.
De PC wil meer trekken dan 600W, de voeding levert dit niet.
Als ik er voor de grap nog een HD7850 in gooi en alles vol belast blijft hij nog steeds op 600W steken, dit ding is of gewoon verschrikkelijk vals qua vermogensopgaven of gewoon verschrikkelijk gaar.

Hij stamt van begin 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Zo werkt dat niet, een voeding heeft niet een max waarbij die gewoon niet meer levert en af gaat kappen. Dat is gewoon simpel weg niet mogelijk.

Wat wel kan is het volgende:
Voeding schakelt uit omdat de overbelasting beveiliging wordt getriggered.
Spanningen gaan extreem afwijken omdat de voeding geen (goed werkende) overbelasting beveiliging heeft. In zo'n geval kan je last krijgen van een erg instabiele PC, maar dat is gelukkig iets wat je alleen ziet bij extreem beroerde voedingen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 12 november 2014 @ 17:52:
Zo werkt dat niet, een voeding heeft niet een max waarbij die gewoon niet meer levert en af gaat kappen. Dat is gewoon simpel weg niet mogelijk.

Wat wel kan is het volgende:
Voeding schakelt uit omdat de overbelasting beveiliging wordt getriggered.
Spanningen gaan extreem afwijken omdat de voeding geen (goed werkende) overbelasting beveiliging heeft. In zo'n geval kan je last krijgen van een erg instabiele PC, maar dat is gelukkig iets wat je alleen ziet bij extreem beroerde voedingen.
En je kunt ook verklaren dat het ding veel meer herrie maakt dan ie zou moeten?
Kun je ook verklaren hoe het kan dat toen ik (ja, dom) even stroom tapte met 2 kabeltjes uit een Molex dat de kabeltjes tegen elkaar aankwamen en het ding niet afsloeg?

Als zoiets gebeurt als ik er niet bij ben blijft het dus fikken en gloeien omdat dat ding een niet werkende kortsluitings-bescherming heeft. Als dat bestaat.

Volgensmij is er gewoon iets mis mee en ik vertrouw het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
kuusj98 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 18:03:
[...]

En je kunt ook verklaren dat het ding veel meer herrie maakt dan ie zou moeten?
De 520W versie heeft een 1500RPM fan wat jouw 620W heeft kan ik zo niet vinden, maar een 1500RPM fan op full speed noem ik niet echt herrie, het is wel hoorbaar maar herrie is wat anders. Wat voor geluid is het?
Kun je ook verklaren hoe het kan dat toen ik (ja, dom) even stroom tapte met 2 kabeltjes uit een Molex dat de kabeltjes tegen elkaar aankwamen en het ding niet afsloeg?
De voeding heeft een 12V single rail van 50A als je dan de 12V tegen de ground aan houd heb je niet zo maar een stroom die veel groter is als 50A, dan kan het dus zijn dat de voeding het niet 'ziet' als kortsluiting maar als gewoon een onderdeel dat veel verbruikt.
Als zoiets gebeurt als ik er niet bij ben blijft het dus fikken en gloeien omdat dat ding een niet werkende kortsluitings-bescherming heeft. Als dat bestaat.
Dat kan idd bij een niet goed werkende kortsluitbeveiliging. Vind je dat wel belangrijk dan kun je beter de single rail voedingen links laten liggen, al beperkt dat je keuze best wel veel.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 12 november 2014 @ 18:33:
[...]

De 520W versie heeft een 1500RPM fan wat jouw 620W heeft kan ik zo niet vinden, maar een 1500RPM fan op full speed noem ik niet echt herrie, het is wel hoorbaar maar herrie is wat anders. Wat voor geluid is het?

[...]
De voeding heeft een 12V single rail van 50A als je dan de 12V tegen de ground aan houd heb je niet zo maar een stroom die veel groter is als 50A, dan kan het dus zijn dat de voeding het niet 'ziet' als kortsluiting maar als gewoon een onderdeel dat veel verbruikt.

[...]

Dat kan idd bij een niet goed werkende kortsluitbeveiliging. Vind je dat wel belangrijk dan kun je beter de single rail voedingen links laten liggen, al beperkt dat je keuze best wel veel.
Hier staat ie van mijn voeding: http://prntscr.com/55r2q3
En in echt extreme situaties als ik hem echt goed heet laat worden (mag niet, intake dichthouden, shhh) en doe dan op een begeven moment weer lucht laten happen klinkt ie als zo'n Corsair waterkoeler fan, wat is dat ook alweer, een SP120. Echt een straaljager dus, volgens mij klopt dit dus ook al niet.

Buiten dat feit, hij is nu al bijna 3 jaar en met al die stress wil ik hem toch liever vervangen. Of dat nu moet of niet, het ding is niet 100% meer en ik heb geen zin in lichtshows onder mijn bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Volgens dat plaatje zou het dezelfde fan kunnen zijn, maar dat plaatje kan ook zo goed niet helemaal juist zijn, zie je wel vaker bij zulke plaatjes.
En in echt extreme situaties als ik hem echt goed heet laat worden (mag niet, intake dichthouden, shhh) en doe dan op een begeven moment weer lucht laten happen klinkt ie als zo'n Corsair waterkoeler fan, wat is dat ook alweer, een SP120. Echt een straaljager dus, volgens mij klopt dit dus ook al niet.
De SP120 Quiet Edition is een 1450RPM fan maar de high performance is een 2350RPM fan, die maakt aardig meer geluid.
Buiten dat feit, hij is nu al bijna 3 jaar en met al die stress wil ik hem toch liever vervangen. Of dat nu moet of niet, het ding is niet 100% meer en ik heb geen zin in lichtshows onder mijn bureau.
De pricewatch: be quiet! Straight Power 10 CM 600W is trouwens nog stiller als de pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular

AMD Nieuwsdiscussie

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:33:
[...]
Volgens dat plaatje zou het dezelfde fan kunnen zijn, maar dat plaatje kan ook zo goed niet helemaal juist zijn, zie je wel vaker bij zulke plaatjes.

[...]

De SP120 Quiet Edition is een 1450RPM fan maar de high performance is een 2350RPM fan, die maakt aardig meer geluid.

[...]

De pricewatch: be quiet! Straight Power 10 CM 600W is trouwens nog stiller als de pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular
Hij klinkt nu onder normaal bedrijf als een SP120 Quiet Edition (nou ja, ik weet niet wat die bedrijven onder Quiet verstaan...) en in heel extreme gevallen nog erger dan een High Performance.

Ik heb ze alle twee hier liggen zie ik dus ik kan mooi de vergelijking maken, wat die bedrijven verstaan onder "stil" is duidelijk een andere stil dan ik voor ogen heb. De PC van mijn zusje heb ik een paar weken geleden gebouwd met deze componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6800K Boxed€ 112,51€ 112,51
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 46,95€ 46,95
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 31,47€ 31,47
1Cooler Master Hyper 412S€ 29,50€ 29,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,50€ 93,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 344,88

En deze is onder welke load dan ook, gewoon stil. Stil betekend bij mij geen geluid.
Ik ga nog even kijken naar wat andere reviews en ga dan beslissen.

Bedankt voor je hulp in ieder geval :9

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter

Pagina: 1