HELP! RAM geaddresseerd aan hardware

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 18:50
Dag Tweakers,

Ik heb recentelijk deze laptop gekocht.

Hier zat 8 GB ram in, maar merkte toch dat ik nèt iets meer nodig had, dus ik kocht deze DIMMs, en prikte ze er veilig in.

Eerst een BIOS check, 16GB werd gezien, POST check was goed en windows starte op.

Nu komt het.. er werd van mijn 16GB Ram maar liefst 8,1 GB geadresseerd aan hardware.

Ik haalde de nieuwe sticks er uit en starte de laptop weer op, om vervolgens te zien dat 4.1GB van het onaangeraakte originele geheugen werd geaddresseerd aan hardware! Dit kon niet kloppen en ik rebootte weer.

Na een reboot; zelfde verhaal. Weer werd van de 8GB, 4.1GB geadresseerd. Voor de duidelijkheid, dit geheugen heb ik niét aangeraakt!, Pas nadat er 4.1GB werd geadresseerd, om te kijken of het verschil maakte als ik er een uit haalde, heb ik er een uitgehaald en vervolgens zag windows alle 4GB en er was maar 120MB geadresseerd aan hardware (wat een goed aantal is naar mijn weten)

Ik heb sticks verplaatst, dat mocht niet baten.

Nu heb ik dus het probleem dat hoeveel ram er in mijn laptop zit, er maar rond de helft bruikbaar is, gezien de andere helft hardware gereserveerd is! Erg frustrerend dus...

Wat ik al geprobeerd heb:
  • In MSconfig 'Maximaal geheugen' unchecked.
  • Geheugensnelheid in de BIOS verlaagt naar 1333 MHz.
  • DIMMs uit een andere laptop gebruikt. Zelfde verhaal.
  • Een ubuntu distro gedraaid, welke 16GB aangaf in de terminal maar 3.9GB bij system info.
  • de DIMMs in een andere laptop geprikt om te kijken of het hier aan lag, maar deze deden het prima.
Specs zijn dus die van de link, behalve dat ik deze SSD erbij heb geplaatst.
Ook heb ik mijn BIOS geflashed met een unlocked BIOS om meer opties te hebben, maar dit heb ik als laatste gedaan omdat ik gefrustreerd ben. Helaas heb ik geen opties voor 'Memory remapping'

Mijn vermoeden is dat dit gereserveerde ram word toegewezen aan de IGP, maar dit weet ik niet zeker.

Is er iemand die dit herkent, op kan lossen of ideeën heeft hier over? Ik begin met de dag frustrerender te raken en hoop dat er iémand is die mij verder kan helpen.

Met vriendelijke groet,
Een sippe skunkopaat ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Geheugen allocatie is dynamisch en niet fixed, zodra OS of hardware dit nodig heeft zal dit worden toegewezen. Initieel reserveerd het OS de minimale geheugen x een stukje buffer, de rest is voor randapparatuur, tenzij het OS meer nodig heeft...

Zover ik weet is deze reservering niets meer dan vrij te gebruiken geheugen

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 18:50
Dat dacht ik dus ook, maar zodra ik genoeg virtuele machines start om boven de 8GB uit te komen dan loopt alles vast, en word er niet meer gealloceerd aan het OS (of programma's)..

Een update vanuit mijn kant na een driver update wat mijn vermoeden bevestigd:
Klik

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Volgens mij heeft je vraag dan meer met de geheugen toewijzing van VM's te maken dan regulier laptop/OS/geheugen ?

Ik ken het gedrag van meerdere VM's niet op een laptop wat betreft geheugen toewijzing en gebruik.

Check eens :

http://www.sevenforums.co...lization-brief-guide.html

https://communities.intel.com/mobile/mobile-access.jspa

Google maar eens op DVMT ...

[ Voor 31% gewijzigd door Breezers op 13-11-2014 07:34 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross