Welke videokaart wat is het grote verschil?

Pagina: 1
Acties:

• Apoex
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-02 15:07
Geachte allemaal even opnieuw proberen.

Ik ben na wat onderzoek op 2 videokaarten gekomen de:
Msi gtx 970
Saphire r9 290x

Nu heb ik een aantal benchmarks bekeken en gezien dat er niet super veel verschil in zit.
Ook qua snelheid zitten beide op de 4g.

Nu is de ene 335 euro dat is gtx
En de saphire op 445 ong .

Hoe kan dit dit vermoeilijkt mijn keuze.
Ik heb het budget voor beide.
Ook ga ik niet overclocken en is het puur om de next gen games te spelen. Nu mijn vraag: is er een groot verschil tussen beide videokaarten en welke zou jij kiezen en waarom?

Alvast bedankt. Voor de hulp

• RemcoV90
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-12-2025
970 is goed, nieuw, blijft koel en presteert goed.
290x is meuk, ouder, wordt heet en maakt lawaai.

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:18

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Wat eigen iniatief, aka zoeken van reviews waar je deze informatie easy had kunnen vinden is wel wenselijk.

In ieder geval, de 970 hands down. Betere kaart, betere performance en lagere prijs.

-= Very annoying forum person =-

• Apoex
Ik heb gezocht. Review gelezen. Beide zijn goed. Vroeg me alleen af waarom de ene bijna 100 euro duurder is en of dat wat uitmaakt. Ik heb ook de benchmarks bekeken. En zag dat er niet super verschil in zat. Dus ik stond op het randje tussen de 2. En dacht en frisse kijk van mede tweakers mij er en beter kijk op gaf

• Reepje
  • Niet online
Dan heb je wel erg slecht de reviews bekeken.
Als ze elkaar niet veel uitmaken qua frames per second voor de verschillende spellen, dan kan je naar 2 andere belangrijke zaken kijken: stroomverbruik (hoe meer stroom hoe hoger je stroom rekening, maar vooral ook hoe warmer het in je kast wordt) en naar de geluidsproduktie. En dan is er zeker wel een winnaar aan te wijzen.
Aangezien de winner ook nog eens 100 euro goedkoper is, hoef je eigenlijk nog eens niet na te denken welke van de 2 je hebben wil?

• Apoex
Dankjewel voor de input. Nee ik heb daar niet veel verstand van dat klopt. Ik dank jullie voor deze input waardoor ik tot. Mijn beslissing ben gekomen ik ga voor de gtx. Hier kan en slotje op. Dank jullie wel.

Verwijderd

RemmyG schreef op woensdag 12 november 2014 @ 16:01:
970 is goed, nieuw, blijft koel en presteert goed.
290x is meuk, ouder, wordt heet en maakt lawaai.
Beetje kort door de bocht vind je ook niet?

Ontopic

Beide kaarten bieden uitmuntende prestaties. De 290x met ref koeler kan inderdaad erg warm worden maar dit levert geen problemen op voor de prestaties. En als je er 1 neemt met een aftermarket koeler zijn ze al vele malen stiller dan de ref koelers.

De 970 is inderdaad wel koeler en stiller en op het moment iets goedkoper.

Houd er wel rekening mee dat AMD inmiddels zijn 300 serie kaarten heeft aangekondigd. Daarintegen , zo kan je altijd wel blijven wachten op een nieuw model.

Succes met een keuze te maken. Beide kaarten zijn beesten!!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-02 16:06

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Apoex schreef op woensdag 12 november 2014 @ 15:58:

Ik ben na wat onderzoek op 2 videokaarten gekomen de:
Msi gtx 970
Saphire r9 290x

Nu heb ik een aantal benchmarks bekeken en gezien dat er niet super veel verschil in zit.
Ook qua snelheid zitten beide op de 4g.
Ze hebben allebij 4GB aan geheugen. Dit zegt niks over snelheid.
Nu is de ene 335 euro dat is gtx
En de saphire op 445 ong .

Hoe kan dit dit vermoeilijkt mijn keuze.
Ik heb het budget voor beide.
Ook ga ik niet overclocken en is het puur om de next gen games te spelen. Nu mijn vraag: is er een groot verschil tussen beide videokaarten en welke zou jij kiezen en waarom?
De 970 zal in de meeste situaties ongeveer gelijk presteren. Echter doet deze dat op een relatief laag verbruik waardoor hij minder warm zal worden.

De 290X Is (zo even uit mijn hoofd) over het algemeen een iets krachtigere keuze zodra er op hogere resoluties word gespeeld (denk aan 1440p +). Voor de rest zal de performance ongeveer gelijk liggen, echter verbruikt deze hiervoor meer stroom en kachelt de boel dus wat meer om naar hoge temperaturen in je pc..

Allebei top kaarten. De 970 echter een betere koop op het moment.

Vermoedelijk komt AMD rond januarie/februarie met nieuwe kaarten. Indien je geen haast hebt zou je hier nog even op kunnen wachten.. Majah, daarna kun je weer wachten op september of weet ik wanneer :) er blijft altijd nieuw spul komen.
Pagina: 1