Duurtest PC tbv applicaties

Pagina: 1
Acties:

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-03 08:02
Ik ben opzoek naar een pc/workstation die ik in kan gaan zetten voor duurtesten van regelapplicaties (voor in de verkeerslichten). Voordat een applicatie de straat op gaat moet er minimaal 1 jaar gesimuleerd worden om te controleren of de regeling wel valide genoeg is om buiten te draaien.

Huidige situatie: Diverse systemen (laptops maar ook vaste pc) worden gebruikt voor het programmeer werk. Al neigt de organisatie steeds meer te kiezen voor laptops dan voor vaste werkplekken aangezien we ook flexibel moeten zijn qua vestiging. Wanneer de regelapplicaties zijn gecompileerd worden deze lokaal op de machines in duurtest gezet. Hardware is niet gelijk en verschilt van elkaar. Ene duurtest duur op het ene systeem 9 uur om één jaar te simuleren. Op het andere systeem zou dit ook 6 uur kunnen zijn.
Gebruikte CPU's : I5/I7 tot 2.7 Ghz

Gewenste situatie:
één vaste pc (gekoppeld aan ons netwerk, die remote benaderbaar is... is verder te regelen en zal geen issue zijn). Wat hier alleen in moet zitten is een snelle CPU die de simulatie snel verwerkt. RAM en videokaart zijn hier niet de beperkende factor. Het is vooral de CPU.

We hebben al gekeken of een virtuele test omgeving op een server ons gaat helpen maar voor nu is dit niet de oplossing (kosten technisch ook niet interessant met beheers/instandhoudingskosten)

Wat zou voor onze doeleinden een set up zijn waar we de komende tijd mee uit de voeten kunnen.
Hierbij denken we aan een cpu met een hoge kloksnelheid.
Biedt de : AMD FX-9590 Black Edition ons hier veel voordeel?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Werkgerelateerd, duurtesten van diverse verkeersregelapplicaties

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs is nu nog niet relevant. Zal bedrijfsmatig gebruikt worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Basic videokaart maar met name een snelle CPU, standaard hd maar ssd is mogelijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

...

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Bijna goed!

Het is wel de bedoeling dat je met een eigen lijstje/voorstel komt.
En hoe maak je nu zo'n leuk lijstje?

De Best Buy Guide is een goed uitgangspunt.

Een FX9590 kan je beter vermijden, een gigantisch heethoofd waar je de grootste koelingen op moet zetten om hem koel te houden.

Succes!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• koentjuh1987
Het is wel de bedoeling dat je met een eigen lijstje/voorstel komt.
En hoe maak je nu zo'n leuk lijstje?

Een FX9590 kan je beter vermijden, een gigantisch heethoofd waar je de grootste koelingen op moet zetten om hem koel te houden.

Succes!
ik was opzoek naar de functie om het lijstje te maken. Zal deze ook toevoegen aan de OP.

Moet met name een degelijk systeem zijn wat niet staat te blazen als een gek want dan moet het naar de serverruimte...

Welke processor zou je dan adviseren?

...

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-03 19:04
Ik zou eigenlijk ook voor een systeem wat (denk ik) zwaar gestrest wordt kiezen voor een Intel I7 en daar dan een quad-core.

De vraag is natuurlijk. Draait de CPU op 100% wanneer je die tests laat draaien?
Dan zou ik een zo hoog mogelijk snelheid nemen per core. Waar Intel vaak de betere keuze in is.
HT kan wellicht nog iets toevoegen waardoor je bij een 8-core op 16 komt ongeveer. Maar dat is allemaal gis werk.

Je zou binnen je organisatie eens moeten kijken wat de pc aan het doen is wanneer je zo'n test draait.
Dus wat doet je CPU, wat doet je ram geheugen. Loopt dit vol.
Daarnaast, hoeveel van die tests draaien er tegelijk?
Want als dit er 8 zijn, zou ik kijken naar een 8-core enzovoorts.
Is het erg als zo'n test er een dag over doet, of hebben jullie liever een maximum uren?

Qua cpu is dit een 6-core:
pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed
Deze is dan nog wel redelijk geprijsd rond de 360 euro. Het is een i7 en heeft HyperThreading.
Daarnaast nog een aardige snelheid per core.
Alleen wel een duur socket voor de moederborden. Dit is de goedkoopste:
pricewatch: ASRock X99 Extreme3

[ Voor 42% gewijzigd door Arunia op 12-11-2014 15:46 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-03 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
*Knuppel in hoenderhoek*

Is zelfbouw (waar dit subforum op geënt is) wel het handigst in dit geval? Wil je niet goede, snelle support als de pc eruit ligt? Met zelfbouw krijg je natuurlijk garantie op de losse onderdelen, on-site reparaties en een vervangende pc als er iets mis is.

• Arunia
Aan de andere kant, worst case scenario kunnen ze de tests ook lokaal draaien mocht deze pc iets mankeren. ;)
Lijkt me niet een halszaak?

• koentjuh1987
Arunia schreef op woensdag 12 november 2014 @ 15:47:
Aan de andere kant, worst case scenario kunnen ze de tests ook lokaal draaien mocht deze pc iets mankeren. ;)
Lijkt me niet een halszaak?
Lokaal draaien is een optie maar als je zelf nog met andere regelingen bezig bent gaat dat niet soepel en kunnen bepaalde ingangen of koppelsignalen niet goed getest worden (verweving van diverse applicatie's). Wat je eigenlijk wil is dat je lokaal op je eigen machine kan programmeren en de duurtest op een andere machine plaatsvindt.
Arunia schreef op woensdag 12 november 2014 @ 15:40:
Ik zou eigenlijk ook voor een systeem wat (denk ik) zwaar gestrest wordt kiezen voor een Intel I7 en daar dan een quad-core.

De vraag is natuurlijk. Draait de CPU op 100% wanneer je die tests laat draaien?
Dan zou ik een zo hoog mogelijk snelheid nemen per core. Waar Intel vaak de betere keuze in is.
HT kan wellicht nog iets toevoegen waardoor je bij een 8-core op 16 komt ongeveer. Maar dat is allemaal gis werk.

Je zou binnen je organisatie eens moeten kijken wat de pc aan het doen is wanneer je zo'n test draait.
Dus wat doet je CPU, wat doet je ram geheugen. Loopt dit vol.
Daarnaast, hoeveel van die tests draaien er tegelijk?
Want als dit er 8 zijn, zou ik kijken naar een 8-core enzovoorts.
Is het erg als zo'n test er een dag over doet, of hebben jullie liever een maximum uren?

Qua cpu is dit een 6-core:
pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed
Deze is dan nog wel redelijk geprijsd rond de 360 euro. Het is een i7 en heeft HyperThreading.
Daarnaast nog een aardige snelheid per core.
Alleen wel een duur socket voor de moederborden. Dit is de goedkoopste:
pricewatch: ASRock X99 Extreme3
Ram wordt bijna niet aangesproken. is met name de CPU die zijn werk moet doen.

Bij voorkeur willen we een duurtest max 4 -5 uur laten draaien. Zodat kleine wijzigingen in de applicatie bij voorkeur dezelfde dag nog in duurtest gezet worden en indien ok naar de klant kunnen.

Een snelle core is daarvoor een pré. Huidige pc's voldoen wel maar simuleren gewoon 6-7 uur en dat is net te lang voor een duurtest als je die de zelfde dag nog eruit wil hebben.

...

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dat testproces klinkt ontzettend parallelliseerbaar, klopt dat? Zo ja, dan zal ik dat maar eens doen en richting Xeon gaan, of 2011-v3 met veel cores. Zo niet dan wil je rauwe singlecore snelheid, dus een i7-4790k.

• koentjuh1987
joepP schreef op woensdag 12 november 2014 @ 15:54:
Dat testproces klinkt ontzettend parallelliseerbaar, klopt dat? Zo ja, dan zal ik dat maar eens doen en richting Xeon gaan, of 2011-v3 met veel cores. Zo niet dan wil je rauwe singlecore snelheid, dus een i7-4790k.
je zit in de goede richting.

Bepaalde applicatie kunnen alleen niet parallel draaien ivm koppelsignalen die ze uitsturen etc.. Maar daar kan rekening mee worden gehouden voordat iets gestart wordt.

Ben bezig met mijn lijstje en zit op het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 309,95€ 309,95
1ASRock B85M Pro4€ 56,50€ 56,50
1Gigabyte GZ-M2 Zwart€ 27,-€ 27,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 456,40

aangedragen cpu gekozen. verder redelijk standaard MB, geheugen en kast aangezien het er niet fancy uit hoeft te zien.

...

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:34
als je betrouwbaar en snelheid wil kan je dan niet beter een workstation van dell hp of lenovo nemen? Draai hier met enkele z620 en z420 voor cad reddering simulaties en bi. Zijn betrouwbaar en snel en stil wat ook fijn is. Tevens bieden de genoemde vaak next day support in geval van problemen.

• koentjuh1987
is een optie. Maar zijn nu even aan het kijken wat de kosten zijn als input voor onze business case die we nog willen maken. Het bestellen van zo'n machine in de organisatie kost tijd en waarschijnlijk meer geld omdat er diverse partijen/diensten weer over heen gaan. Uiteindelijk moet het voor ons juist praktisch zijn. (en een pc bouwen dat lukt nog wel)

...

• Arunia
Ik doelde uiteraard op de opmerking van Br00ky over ondersteuning.
Mocht er iets met de pc gebeuren, dan zou je als tijdelijk uitwijk mogelijkheid eventjes kunnen draaien lokaal zoals jullie nu doen totdat de pc gefixt is.

Maar wenselijker in een bedrijf is dat het asap weer draait en je er zelf weinig werk aan hebt.

• koentjuh1987
Heb je een punt. Bij de laptops binnen de organisatie wordt veelal een andere laptop geleverd. Alleen voor deze pc is dat zo snel niet te doen. Heb momenteel bij dell wel de vraag uit staan wat zij kunnen leveren. Alleen nog geen reactie gehad in de chat-functie. (dell is voor nu nog de leverancier van al onze KA-hardware (servers komen volgens mij wel weer bij HP vandaan...)

...

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-03 22:15
Als ik het gebruik zo hoor zou ik zelf ook een Xeon aanraden (Bv een E5-1600 serie). Qua moederbord ben je dan wel een stuk duurder uit maar de processor zelf hoeft niet veel duurder te zijn dan je huidige gekozen processor.

• koentjuh1987
heb even bij dell gekeken (workstations) maar daar heb ik gelijk een werkstation met een grafische kaart voor bijv autocad applicaties, 16 gb geheugen etc. Dat is eigenlijk niet wat we nu nodig hebben. Is dit bij dell gemakkelijk aan te passen (chatfunctie werkt hier nu niet lekker icm chrome... of is dat altijd al zo geweest?)

...

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het bordje wat je gekozen hebt moet wel op de juiste bios zitten (>=2.0), anders ondersteunt ie de i7-4790K niet. Dat bios is nu een half jaartje uit, check wel voor je gaat bestellen bij de leverancier of er de juiste versie op staat. Grafische kaart is niet nodig want zit al op de i7. Enne, je hebt natuurlijk wel een voeding nodig he ;)

Servers kan je bij Dell volledig custom krijgen, maar hoe ver ze gaan met workstations weet ik niet. In principe wil je het simpelste model met een i7-4790K hebben. Chat zuigt trouwens, ik zou ze gewoon even bellen.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-03 14:58

Emiel1984

Made in NL

De vraag is al een aantal keren (indirect) gesteld maar tot nu toe heb ik nog niet echt het antwoord erop terug kunnen lezen.
joepP schreef op woensdag 12 november 2014 @ 15:54:
Arunia schreef op woensdag 12 november 2014 @ 15:40:

...
...(veel nuttige info hier!)..
..
Hoe is de cpu load momenteel (in bijvboorbeeld taakbeheer te zien) als je de test draait ???

Draait het voornamelijk single core of is de verdeling over de cores redelijk verdeelt ?
En indien op een dual core de testen draaien en cpu belasting redelijk verdeelt lijkt te zijn over de cores, hoe is dit dan als je een quadcore danwel een cpu met 8 cores gebruikt. Blijft de verdeling dan wel gelijk ?

Omdat je aangeeft dat het werkgeheugen amper gebruikt word is dat de bottleneck niet maar is de cpu wel daadwerkelijk te bottleneck ? Als de applicaties veel lezen en schrijven dan kan ook de harde schijf de bottleneck vormen.

Voordat je deze informatie hebt is het zo goed als onmogelijk om een 'ideaal' systeem te adviseren.

[LTS][MTS][HTS]

• MK_
  • Niet online

MK_

Eens met hierboven, wat is de factor waar we de nadruk op moeten leggen. Aantal cores? Single-core speed? RAM gebruik? HDD? Of word er misschien gebruikt van grafische acceleratie? Op internet zijn er ook genoeg leuke programma's te vinden waar je dat mee kan testen, de naam ligt op het puntje van mijn tong maar helaas weet ik het niet :(

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• koentjuh1987
test applicatie draait single core (bij dual core ook maar max 50% load).
veel data wordt er niet weggeschreven. De simulatie maakt bestanden aan maar dat zijn dagbestanden (meetwaarden van de regeling). per bestand zo'n 1 mb of iets meer/minder afhankelijk van de regeling.

grafisch accelaratie is geen sprake. Bij de simulatie wordt de grafische interface uitgeschakeld om het prooces te versnellen. Het is wel mogelijk alles grafisch weer te geven maar het is versneld en voor een duurtest niet relevant. Wat er visueel is weer gegeven is altijd uit de logbestanden terug te halen.

Nadruk ligt dus op cpu. Een snelle cpu (3.8 - 4 ghz of sneller) want het is puur een rekenproces wat doorlopen wordt op basis van input/output uit de simulatie instellingen die random worden toegepast.

...

• MK_
  • Niet online

MK_

Op hoge singlecore snelheid moeten we ons dus focussen. Één van de beste single core speed CPU is de i7 4790k. Standaard 4,0Ghz, turbo 4,4Ghz, en nog eens te overclocken ook. Zet het op een Gigabyte Z97X Gaming 5 en dan valt er veel uit te halen. Om geluidsniveau te beperken een Fractal Design Define R4. In deze (trouwens prachtige case) pas een gigantische Thermalrigt True Spirit 140 Power, goede prestaties voor weinig. 8GB Crucial Ballistix Tactical RAM voldoet, nog een 256GB Crucial MX100 zal voldoende zijn. Als voeding dan nog een goedkope Be Quiet System Power 7 300W, sterk genoeg.

Dat bij elkaar zal ee prima geschikte PC maken.

• koentjuh1987
zal het intern eens bespreken. Businesscase is snel gemaakt en er lopen genoeg handige mensen rond.

...

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik heb met de dingen die ik hierboven zei een lijstje gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 309,95€ 309,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 129,80€ 129,80
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,95€ 85,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
1Crucial MX100 256GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 751,55

Dan heb je (of je collega's/baas/...) een idee hoeveel het kost (incl. BTW dan wel).

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-03 14:58

Emiel1984

Made in NL

@MK1998NL
Waarom niet een pc op basis van een veel goedkopere single core ?
Zoals bijboorbeeld deze : pricewatch: HP Intel Xeon 3.8GHz
Deze is een fractie van de prijs van de processor die jij noemt en het verschil is verwaarloosbaar.

De core snelheid van de i7 is namelijk 4Ghz max waar deze single core op 3.8Ghz zit.
Bedrijven gebruiken overigens vaker Xeon processoren voor testsystemen.

[LTS][MTS][HTS]

• MK_
  • Niet online

MK_

Emiel1984 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 07:21:
@MK1998NL
Waarom niet een pc op basis van een veel goedkopere single core ?
Zoals bijboorbeeld deze : pricewatch: HP Intel Xeon 3.8GHz
Deze is een fractie van de prijs van de processor die jij noemt en het verschil is verwaarloosbaar.
Oude CPU van 90nm (huidige is 22nm). Verbruiken veel stroom. Programma's gebruiken ook nog wel eens de 2e core, de i7 4790k valt flink te overclocken. Daarnaast heb je nog een losse GPU nodig in dat geval. En probeer maar eens een goedkoop moederbord te vinden. Ah, de goedkoopste is 400 euro. Meer bedoeld voor een server zo'n CPU, niet voor een PC.
De core snelheid van de i7 is namelijk 4Ghz max waar deze single core op 3.8Ghz zit.
Bedrijven gebruiken overigens vaker Xeon processoren voor testsystemen.
Xeon word vaak gebruikt vanwege 24/7 110% uit de PC te halen. Voor singlecore speed moet je echter niet bij Xeon's zijn. Heavy-duty work. Maar als i5/i7 laptops het aankunnen lijkt me dit vrij onnodig.

Pagina: 1