Upgrade naar mini-itx gamepc < 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Javiik
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-02-2024
Na drie jaar is het gek genoeg toch weer eens upgrade tijd ben ik bang. Ter referentie, mijn vorige build:
i5 2500k @ 4.5 Ghz met hyper 212 evo
GA Z68AP-D3 rev 1.0
8GB corsair vengeance 1600mhz
GTX570 GS GLH @ 900Mhz (via nzxt Kraken en corsair H50 gekoeld, was leuk 'experimentje')
Crucial m4 128gb voor win 8.1
3 x hdd 320-750gb @7200rpm
Ik heb dit alles in een oude Antec 900 zitten, maar ik wil ook van de gelegenheid gebruik maken om over te stappen op mini-itx.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hiervoor heb ik dan dus de onderstaande configuratie bedacht:

Intel Core i7 4790K met een corsair h60 of een lage luchtkoeler mogelijk (mag maximaal 6cm hoog zijn) (radiator 120mm)
MSI Z97I GAMING AC
Kingston HyperX Fury 8GB
Cooler Master Elite 130
Cooler master B600
ASUS STRIX GTX970-DC2OC-4GD5 / MSI GTX 970 Gaming 4G

Ik denk dat ik dit alles wil combineren met een leuke m.2 harddisk, gezien dat dit bord eentje ondersteund met een lengte van 30 en 42 mm, dus bijvoorbeeld een Plextor M6G-2242 M.2 (hiernaast een gewone 1 of 2 tb harddisk, welke maakt voor dit overzicht niet uit)

Goed, bovenal uiteraard: gaming. niet alleen bf4 etc (wat mijn oude ook makkelijk aankan), maar ook de nieuwere titels. bij WatchDogs had ik al 'moeite' met hoge instellingen, dus bij assassins creed unity morgen houd ik mijn adem nog even in...(gezien de minimumeis al een gtx680 is). Naast gamen de gebruikelijke office werkzaamheden waar ik dit niet voor nodig heb, maar wat ik wel met enige regelmaat doe is 3d renderen (in google sketchup). hiervoor is eigenlijk alleen cpu / geheugen / buffer op hd van belang.

Wat is je budget?
budget is maximaal 1000 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk etc maakt mij niks uit, de msi en asus gpu's hebben echter als enige beide semi-passieve koeling.

De vragen:
  1. Zal een m.2 harddisk zoals voorgestelde plextor in de praktijk dezelfde prestaties leveren als bijvoorbeeld een samsung 840 evo pro, of ben ik beter af met nog een 3e optie?
  2. Maakt het veel uit of ik 1600 of 1833 geheugen koop?
  3. Zijn er andere betere keuzes die ik kan maken?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:27

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoezo zou je je 2500k vervangen? Die kan, zeker op die snelheid nog prima mee. Heel veel winst ga je met de huidige processoren niet halen.

Uiteraard kan het, omdat je over wil stappen naar mITX, maar ja, het kost wel wat duiten (al kan je je huidige set natuurlijk makkelijk nog verkopen voor een mooi bedrag).

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor gaming is je oude build middelmatig, maar dat komt natuurlijk door de zwakkere GPU.

Het enige wat je echt nodig hebt is die nieuwe GPU. Volgens mij ga je weinig verschil merken tussen je compleet nieuwe systeem en je oude systeem met de nieuwe GPU.

• Javiik
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-02-2024
Het overstappen naar mITX is een keuze omdat ik vrij veel switch tussen twee locaties, en een kleinere kast makkelijker meenemen is (een laptop is nog meer prijsverschil voor deze specs). Voor gaming is het inderdaad nu richting medium aan het gaan bij de meeste games (behalve AC Unity nu, die is op laag door de GPU). De generale tendens is dus dat een nieuwere gpu (gtx 970) al hét verschil moet gaan leveren? In de diverse benches die ik heb gezien scoort een 4790k uit de doos al vrijwel het dubbele van mijn 2500k. Naast het feit dat deze hyperthreading heeft en dus een grote aanwinst zal zijn met 3d renderen, zal het voor gamen dus 'minder' toevoegen?

Verwijderd

De Cooler master B600 is een voeding van niet al te beste kwaliteit en voor hetzelfde geld haal je ook nog eens iets veel beters.