Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-11 15:22
Hallo allemaal!

Ik heb een vraag, ik zal t kort houden. Ik gebruik mijn HTC Desire Z met veel plezier (512mb, 1,4ghz (overclocked)) maar af en toe laat hij wat te wensen over.
Ik gebruik mijn telefoon niet als de meesten hier, maar voornamelijk om wat te kletsen, e-mail te checken en gauw wat op te zoeken/te lezen. Gaat vaak prima, als ik maar geregeld apps afsluit (geroot met Slimbean 4.2). Een heel enkel keertje wil ik wat meer, zoals dit:

Ik moest gauw een .docje openen, maar had geen office app. Dan maar .docje uploaden in Onedrive en daar bekijken. Vergeet het maar, telefoon lag helemaal plat.

Dat was de druppel.

Maar nu? Voor mn beide ouders voor 20 en 25 euro leuke telefoons uit China gekocht, ik wil wel net wat meer.
Ik ben erg gesteld op privacy, dus custom ROM is bijna een vereiste. ''Tweak'' ook graag.
Scherm: groot! -mijn groot, dat is 3.7-4.2''
Accu: als ik maar een dag doorkom met normaal gebruik. Af en toe aan de lader is niet erg.
Snelheid: zo lang het maar beter is dan de Desire Z. 1GB RAM is RUIM voldoende, misschien zelfs 768 al wel. Processor maakt niet uit, als ik maar de meeste basisdingen kan zoals genoemd, en misschien af en toe wat meer.
Camera, mp3, 3/4 G, schermkwaliteit en resolutie... maakt me allemaal niks uit. Gebruik ik niet.
Bouwkwaliteit zou leuk zijn, mijn Desire Z is namelijk van metaal (luxe!!). Is geen vereiste.
Budget: belangrijk!! 50-60 euro, iets meer mag als het veel toevoegt.

Tweedehands is prima.

Ik heb zeer goede ervaringen met China, echter heeft het rooten en advertentieappsvrijmaken van de telefoons van mn ouders zeer veel tijd gekost en er kan geen custom ROM op. Ook heb ik bijna een S4 cloon gekocht, die achteraf geen quad core was en ook geen 2gb RAM had (''foutje van advertentie DX...'' vast)

Blackberry: JA! Z10, droomtelefoon, wel veel te duur. Misschien een goede tweedehands deal. Gezien privacy is custom ROM niet nodig.

Windows phone: nieuw niet zo indrukwekkend voor mijn budget, wellicht tweedehands.

Android... alleen als er een custom ROM op kan! Wel meeste keuze. Kwam laatst een Archos voorbij, 100 euro dacht ik (nieuw) met alles wat ik wilde op een klein scherm na (was 5 inch o.i.d.).
Telefoons uit China zijn dus OK.

Dus nogmaals: Telefoon voor basis dingen. HTC Desire Z is goed genoeg, soms loopt hij vast als ik wat meer wil. Privacy en budget zijn zeer belangrijk.

Bedankt voor het lezen. Erg kort is t niet geworden geloof ik...

• Momus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01-2019
Je schermgrootte is te klein, daar ga je geen telefoon van vinden.

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-11 13:50

The Inquisitor

Greetings weaklings

Lumia 520: 4 inch, met de accu kom je de dag door, prima bouwkwaliteit en uitstekend (privacy gericht) OS. 80 euro, dus iets meer dan je budget, maar dan heb je wel een splinternieuwe.

http://www.dixons.nl/tele...k&utm_source=tweakers.net

Nokia specs: http://www.nokia.com/nl-n...l/lumia520/specificaties/

• Momus
Dan zou ik voor een halve inch meer gaan en de 630 opzoeken.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-11 12:05
In de Android wereld heb je de Xperia Compact Z1 met 4.3" scherm of de Moto E met hetzelfde scherm.

Voor de rest heb je alleen nog een iPhone 5S of ouder, en in de Android wereld blijven de troep telefoons over.

• Momus
Mizgala28 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 15:16:
In de Android wereld heb je de Xperia Compact Z1 met 4.3" scherm of de Moto E met hetzelfde scherm.

Voor de rest heb je alleen nog een iPhone 5S of ouder, en in de Android wereld blijven de troep telefoons over.
Onzin, buiten budget toestellen zijn ook nog de Xiaomi M2s bijvoorbeeld. Dat is allesbehalve troep.

• r.j.deroos
Hartelijk dank voor de vele antwoorden inmiddels.

De Sony Z1 compact is nieuw vrij prijzig, dus die zal ik wel laten. De genoemde Windows Phones trekken echter wel mijn aandacht. De Moto E is ook niet gek duur, dus misschien dat ik daar ook wel een tweedehandsje van kan vinden.

Wat opvalt is dat jullie niet ingaan op de BB en toestellen uit China: raden jullie die af? En met een snelle blik op Marktplaats vind ik veel (relatief) HTC One ....... toestellen, valt daar ook naar te kijken of kan ik dan beter een Lumia al dan niet tweedehands aanschaffen?

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Dat is een beetje afhankelijk van je eigen voorkeur. Ik zou persoonlijk eerder kiezen voor een nieuw toestel dan een tweedehandse, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Daarnaast zou ik, als ik jouw OP lees, eerder een Lumia kiezen vanwege WP8.1. Bij WP gaat alles veel vloeiender met 'slechtere' hardware, als je dit vergelijkt met Android.

Als je nieuw koopt: Van een budget Lumia ga je veel blijer worden dan een budget Android.

• r.j.deroos
¨Als je nieuw koopt: Van een budget Lumia ga je veel blijer worden dan een budget Android.¨

Is dat zo? De Lumia 630 heeft 512MB RAM en een bijv. Moto E 1GB. Werkt dat, zelfs als Android langzamer is, niet nog steeds sneller met taken als internetpagina's laden?
Ik kwam ook de Lumia 620 tegen, die een light sensor heeft (630 niet)... even goed kijken, misschien dat die dan nog wel de voorkeur krijgt!

Ik lees nu de review van de 630 en word langzaamaan geinteresseerd, zie ook dat hij vanaf 93 euro te koop is.

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

r.j.deroos schreef op woensdag 12 november 2014 @ 20:43:
Is dat zo? De Lumia 630 heeft 512MB RAM en een bijv. Moto E 1GB. Werkt dat, zelfs als Android langzamer
Ja dat is zo, en nee dat is niet zo te vergelijken. Een WP met 512 ram is meer dan genoeg, slechts een handjevol apps vereist een toestel met 1GB ram (bepaalde dynamica lockscreen vervangende apps uit mijn hoofd), voor de rest niet. WP werkt heel anders dan android en dus ook lastig te vergelijken. In WP zal je RAM echt niet vollopen (alle apps die niet in gebruik zijn, zijn suspended van het geheugen).

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:43

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik verplaats dit topic even naar MAA omdat het een aankoopvraag betreft.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• r.j.deroos
Bedankt voor het verplaatsen.

Over het RAM verbruik begrijp ik nu. De toestellen zijn dus aan elkaar gewaagd, en niet alleen qua snelheid. Ze schelen maar enkele euro's (93-96)! Aangezien ze nog maar ´net´ uit zijn, daalt de prijs wellicht nog wel verder. Ik verwacht rond december wel aanbiedingen van beide toestellen onder de 90 euro! Tot die tijd kan ik nog mooi even nadenken.

Een telefoon uit China is "definitief" not done? Als ik er daar een vandaan haal, moet die natuurlijk wel goedkoper en ongeveer even goed zijn... Rekening houdend met import/douane e.d. kom ik bij telefoons tot halverwege de 50 euro, vele met (jawel!) 4" schermen, dual cores en 512MB RAM... Gaat die RAM mij nekken en vind ik er custom ROMs van? Of zijn die er alleen van de bekende A-merken en een handjevol Chinese bekende types? Een andere ROM lijkt me namelijk bijna een vereiste, aangezien je maar nooit weet wat voor software er op zo'n telefoon staat die je niet ziet...

Verwijderd

r.j.deroos schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:21:
Bedankt voor het verplaatsen.

Over het RAM verbruik begrijp ik nu. De toestellen zijn dus aan elkaar gewaagd, en niet alleen qua snelheid. Ze schelen maar enkele euro's (93-96)! Aangezien ze nog maar ´net´ uit zijn, daalt de prijs wellicht nog wel verder. Ik verwacht rond december wel aanbiedingen van beide toestellen onder de 90 euro! Tot die tijd kan ik nog mooi even nadenken.

Een telefoon uit China is "definitief" not done? Als ik er daar een vandaan haal, moet die natuurlijk wel goedkoper en ongeveer even goed zijn... Rekening houdend met import/douane e.d. kom ik bij telefoons tot halverwege de 50 euro, vele met (jawel!) 4" schermen, dual cores en 512MB RAM... Gaat die RAM mij nekken en vind ik er custom ROMs van? Of zijn die er alleen van de bekende A-merken en een handjevol Chinese bekende types? Een andere ROM lijkt me namelijk bijna een vereiste, aangezien je maar nooit weet wat voor software er op zo'n telefoon staat die je niet ziet...
Telefoons uit China zijn prima zolang je weet wat je koopt. Toestellen van Xiaomi, daar kan je bijvoorbeeld niet fout mee zitten. Die hebben ook uitgebreide privacy-opties. Er zit echter wel veel troep tussen, maar er zweeft hier ergens een topic rond over goedkope Chinese smartphones.

Verwijderd

r.j.deroos schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:21:

Een telefoon uit China is "definitief" not done? Als ik er daar een vandaan haal, moet die natuurlijk wel goedkoper en ongeveer even goed zijn...
In china heb je pure rommel en goede telefoons voor een leuke prijs. Als je echter top specs hebt voor super goedkoop zit er ergens een addertje onder het gras. Goede telefoons zijn bijvoorbeeld de OnePlusOne en pipo modellen, maar die zijn ook duurder dan je gemiddelde china cheapo en vallen daardoor buiten je budget. Namaak samsungs (meestal Star) en xiaomi zijn dus 9 van de 10x rommel waar je zo ver mogelijk vandaan wilt blijven.

Ik raad je toch aan even door te sparen en een Moto G of een 2e hands Z10/Z30 te kopen. Heb je er ook al over nagedacht om de Desire Z te verkopen? Stel dat die nog 30€ oplevert dan kan je dan ook weer bij je bedrag van 60€ optellen en kom je slechts een tientje te kort voor een nieuwe Moto E.
Momus schreef op woensdag 12 november 2014 @ 14:11:
Je schermgrootte is te klein, daar ga je geen telefoon van vinden.
Dit. Er is een reden waarom telefoons groter zijn geworden en je haast niemand meer met kleine telefoons zie. Een groter scherm is gewoon beter. Ik ben van een 3Gs naar een Note 2 gegaan (3,7" naar 5,5") en was er binnen een half uurtje aan gewend en zou nooit meer terug willen naar zo'n klein priegel scherm

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2014 11:05 ]

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou gaan voor een 2e handse Z10.
Ze zijn zeer waardevast, voor rond de 120/140 euro moeten ze te koop zijn.
Dat is netzoveel als de laagste nieuwprijs voor het apparaat.

Verder heeft die telefoon best heftige specs:
S4-plus (30% beter dan de snapdragon400)
2GB RAM
16GB ROM + SD
4G, ncf, bluetooth 4.0
4 inch scherm met 768x1280 resolutie.
(hogere ppi is moeilijk in dit segment)
Goede bouwkwaliteit en software ondersteuning zodat die lang meegaat.

Maar het belangrijkste in jouw geval, is denk ik het OS.
Dat is helemaal gericht op privacy. Je kan practisch elke app verwijderen tot de sms-app aan toe.
Je hebt dus geen last van bloatware, ook draait hij 98% van de android apps, dus kom je ook daar niet tekort.

Hij heeft voor jou 2 nadelen:
De batterijtijd is matig,
Hij zit boven je budget,

Wat ik met het laatste in gedachte zou doen, is niet alleen kijken naar de originele aanschafwaarde, maar ook duurzaamheid (software ondersteuning) en bouwkwaliteit meenemen. En dan zit er verschil tussen een chinaphone die ontworpen is op 'zo goedkoop mogelijk' en een telefoon waarvan het de bedoeling was dat die voor >500 euro van eigenaar zou wisselen (dat is bb niet gelukt trouwens).
De kosten voor afschrijving, van die in aanschafprijs van duurdere Z10 kan dus op lange termijn minder zijn, dan een telefoon die je over paar jaar niet meer kan verkopen vanwege android 4.x icm 1GB ram.

Als het beste alternatief 'schokkerige' niet soepel lopende moto-E is, dan lijkt mij de keuze heel duidelijk.

| live and give like no one else |

• Momus
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 10:45:
[...]

In china heb je pure rommel en goede telefoons voor een leuke prijs. Als je echter top specs hebt voor super goedkoop zit er ergens een addertje onder het gras. Goede telefoons zijn bijvoorbeeld de OnePlusOne en pipo modellen, maar die zijn ook duurder dan je gemiddelde china cheapo en vallen daardoor buiten je budget. Namaak samsungs (meestal Star) en xiaomi zijn dus 9 van de 10x rommel waar je zo ver mogelijk vandaan wilt blijven.

Ik raad je toch aan even door te sparen en een Moto G of een 2e hands Z10/Z30 te kopen. Heb je er ook al over nagedacht om de Desire Z te verkopen? Stel dat die nog 30€ oplevert dan kan je dan ook weer bij je bedrag van 60€ optellen en kom je slechts een tientje te kort voor een nieuwe Moto E.

[...]

Dit. Er is een reden waarom telefoons groter zijn geworden en je haast niemand meer met kleine telefoons zie. Een groter scherm is gewoon beter. Ik ben van een 3Gs naar een Note 2 gegaan (3,7" naar 5,5") en was er binnen een half uurtje aan gewend en zou nooit meer terug willen naar zo'n klein priegel scherm
Als je info geeft, zorg dan wel dat je weet wat je zegt. Pipo heeft alleen tablets, geen telefoons.

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

3x3 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:47:
Als het beste alternatief 'schokkerige' niet soepel lopende moto-E is, dan lijkt mij de keuze heel duidelijk.
Nee, het beste alternatief is een goedkope Lumia, en die zal alles behalve schokkerig draaien.

• r.j.deroos
Bedankt voor alle adviezen tot nu toe.
Stel ik zeer op prijs!

Het maakt het duidelijker en ook wel lastiger voor mij.

Prijs daargelaten zijn een BB, Lumia en Android alledrie op privacy gericht (bij Android met wat werk, maar daar zijn we tweakers voor nietwaar?). Ik heb sinds jaren eigenlijk tweedehands telefoons. Voordeel: voor een kleinere prijs met wat verouderde hardware, toch de kwaliteit van de dure modellen (in het geval van de Desire Z: metaal, lichtsensor etc. etc.). In dat opzicht wint de BB, hij is alleen zelfs tweedehands bijna het dubbele van mn budget! Even goed over nadenken, blijft me namelijk HEEL ERG aanspreken.
Een Lumia zit tussen beide in, redelijk privacygericht en goedkoper, maar wel weer een ´budget´ telefoon (geen lichtsensor.... echt een gemis als je buiten je telefoon op wil nemen!).
En met wat tweaken, tja, is de Moto E eigenlijk ook een prima telefoon!

Over tweaken gesproken, dat is niet mogelijk met Windows als BB. Vraag die ik mezelf moet stellen is, of ik graag tweak om mn telefoon bruikbaar en sneller te maken, of voor de lol. Zo'n Lumia hoeft niet getweaked te worden (want snel en privacygericht). Al kan ik dan fluiten naar een Open Source appwinkel (zoals f-droid) , Tor browser e.d.

Keuzes, (dames ? en) heren... Ik hou ze alledrie in de gaten, hopen op een mooie aanbieding rond SinterKerst.
Pagina: 1