Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caparone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-02 07:39
Naar de bioscoop gaan. Er zijn maar weinig mensen die niet hebben deelgenomen aan deze culturele activiteit. Het kijken naar films is voor veel mensen een plezierige ontspanning. Tegenwoordig is het voor filmliefhebbers makkelijker geworden om een film thuis te kijken. Mensen kunnen films illegaal downloaden/streamen, online huren bij diverse online videotheken of kijken via video on demand diensten zoals Netflix.
Met al deze alternatieven, rijst de vraag op waarom er nog steeds vele mensen graag naar de bioscoop gaan? Komt het door het grote scherm? Het sociaal contact? De beleving? Of toch door het filmaanbod en doordat de bioscopen de nieuwste films tonen?

Voor mijn afstudeerscriptie doe ik onderzoek naar de factoren die invloed hebben op de bezoekintentie van bioscoopbezoekers en naar de invloed van het illegaal downloaden/streamen en video on demand.
Nu is mijn vraag of jullie de tijd zouden kunnen nemen om mijn enquête in te vullen? www.thesistools.com/web/?id=436826
In de enquête lijken er veel vragen op elkaar, daar is bewust voor gekozen i.v.m. de betrouwbaarheid van het onderzoek. Het invullen kost nog geen 5 minuten. Alvast bedankt :)

Ik ben benieuwd hoe jullie denken over dit onderwerp. Blijven de bioscopen in hun huidig concept succesvol? Moeten ze iets veranderen aan hun concept? Of gaat het kijken van films zich steeds meer van de bioscoop naar de huiskamer verplaatsen en zijn bioscopen gedoemd ten onder te gaan in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Toestemming verleend.

Eventuele opbouwende kritiek en bijdragen aan een discussie die inzicht verhogen is uiteraard welkom.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 13:52
Wat ik mis zijn vragen naar "all you can watch" kaarten zoals bijv. de Pathé Unlimited en Pathé Unlimited Gold kaart. Omdat ik dichtbij een Pathé werk, heb ik een Unlimited kaart gehaald omdat het erg makkelijk is om dan 's avonds even binnen te wandelen en een willekeurige film te gaan kijken. Aangezien dit slechts €19 per maand kost, ga ik dus echt geen €8 tot €10 voor een kaartje meer betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minkjaah
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-03 00:08
Ik denk dat de afstand ook bepalend kan zijn. Ik woon gelukkig slechts 10 minuten fietsen van mijn bios af. Als ik een half uur zou moeten fietsen bijvoorbeeld zou dit mijn bezoekfrequentie laten dalen.

Verder succes met het afstuderen! Ben toevallig vandaag ook gestart met mijn enquête te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caparone
Bedankt :). Ik had een dergelijke vraag erbij kunnen zetten maar niet elke bioscoop werkt met een dergelijk unlimited systeem. Dus vandaar mijn keuze om het bij de factor "prijs" te houden en blijkbaar is dat voor jou een bepalende factor om wel of niet een bioscoop te bezoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:15
Ik mis een beetje uitdieping van de "belevings" vragen. Voor mij geeft de bios meerwaarde aan een film door bijvoorbeeld beter geluid en/of groter beeld dan bij mij thuis. Ook speciale dingen zoals IMAX of 3D geven soms de doorslag om naar de bios tegaan in plaats van wachten tot de DVD er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 18:07
Atmos is ook een reden om te gaan.

Verder is er airco aanwezig, hoe groot is de zaal, ligging van de zaal, hoe hoog staat het doek, bekerhouders?
Wel of geen pauze etc etc...allemaal dingen die ik door de jaren heen als oud werknemer mee geconfronteerd werd en wel degelijk uit maakt of ik naar die bioscoop ga. En de prijs. Evenementen, klantgericht, personeel.

Wel een leuk iniatief!

Verder zijn sommige vragen nogal dubbelop. Bedoel of ik het leuk vind alleen te gaan of dat mensen mij raar aankijken of ik alleen ga? Nogal hetzelfde als ik niet alleen wil gaan, dan is dat de achterliggende gedachte.

[ Voor 22% gewijzigd door weszz op 12-11-2014 16:35 ]

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caparone
Viccers schreef op woensdag 12 november 2014 @ 16:06:
Ik mis een beetje uitdieping van de "belevings" vragen.
Goed punt :). Maar ik kijk in dit onderzoek alleen maar naar de globale factoren i.p.v. specifiek in te gaan op wat mensen onder beleving, prijs, ontspanning enz. verstaan. Waarschijnlijk heb jij dan op de stellingen "ik vind beleving belangrijk/leuk" een hoge score ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:57
Ik denk dat je met max 7x naar de bios per jaar te laag zit. Ik ga zelf al met mijn vrienden minstens 15x per jaar naar de bios.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnezz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:40

Freshnezz

Why so serious?

Ingevuld!

Ik vond de vragen echter vrij globaal (ik weet niet of dit de bedoeling was), maar d.m.v.extra vragen had je denk ik wel meer specifieker beeld gehad van wat nou de beweegredenen zijn om naar de bioscoop te gaan. Locatie van de bioscoop, wel of geen abbonnement a la Pathe Unlimited, in een relatie ja of nee... zoiets ;) Veel succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-04 22:20
Ingevuld.

Dan de feedback: Op pagina 1 staan meerdere dezelfde vragen, vooral 8 en 9 zijn hetzelfde. Ik vraag me af wat daar de bedoeling van is. Daarnaast vraag je of ik iets leuk of prettig vind, ik snapte niet wat je daar precies wilde weten, dus ook dat lijkt op elkaar. Een aantal vragen waren niet verplicht, dus die heb ik overgeslagen.

Je vraagt naar een beperkt aantal motivaties: thuis kijken, illegaal downloaden of alleen/met vrienden. Er is toch meer wat mensen beweegt om naar de bios te gaan. Blockbusters vs arthouse of type film of de kwaliteit van een bioscoop. Ligging of prijs/kwaliteit van een bios lijken me ook belangrijk, maar daar ga je met dit onderzoek niet op in. De beleving van prijs alleen al boeit best wel, want tegenwoordig lijkt het meeste geld verdient te worden met de catering ipv het bioscoopkaartje. Dat houdt mij persoonlijk wel tegen om elke film in de bios te kijken die ik wil zien.
Het is net alsof je met je onderzoek niet aan die zaken wilt zitten, maar meer vanuit een vermoeden naar bevestiging zoekt. Bijvoorbeeld dat illegaal downloaden of een online videotheek zorgt voor een lager bezoekersaantal aan een bios.

[ Voor 12% gewijzigd door Murcielago op 12-11-2014 23:00 ]

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik heb 'm ingevuld, maar waarom zoveel dubbele vragen? De laatste pagina is hetzelfde als de 1e. Het is wel enorm algemeen, maar als je denkt dat je hier genoeg aan hebt, success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ingevuld. Succes met je onderzoek, laat je het resultaat hier weten? Vind ik leuk :)

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

• Caparone
Murcielago schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:58:
Dan de feedback: Op pagina 1 staan meerdere dezelfde vragen, vooral 8 en 9 zijn hetzelfde.
Tussen vraag 8 en vraag 9 zit wel een licht onderscheid. Bij vraag 8 gaat het of je denkt dat gedrag uit te kunnen uitvoeren. Vraag 9 gaat over of je dat gedrag van plan bent uit te voeren. Uit onderzoek blijkt dat als je denkt dat je een bepaald gedrag gaat uitvoeren, de kans ook groter is dat je van plan bent om dat gedrag uit te gaan voeren.
Daarnaast vraag je of ik iets leuk of prettig vind, ik snapte niet wat je daar precies wilde weten, dus ook dat lijkt op elkaar.
Klopt ik heb bijna voor elke stelling/vraag een soortgelijke controlevraag opgesteld. Dit is misschien vervelend tijdens het invullen, maar het vergroot wel de betrouwbaarheid van mijn onderzoek. Zo geeft iemand bijvoorbeeld op de stelling: "Ik vind sociaal contact leuk" en "ik vind sociaal contact belangrijk" waarschijnlijk het soortgelijke antwoord. Geeft iemand daar een compleet verschillend antwoord op, dan vraag ik mij af of diegene de vragenlijst wel serieus heeft ingevuld ;)
Een aantal vragen waren niet verplicht, dus die heb ik overgeslagen.
Zonde dat je niet alle vragen hebt ingevuld :-( . Kon raar genoeg niet alle vragen op verplicht zetten.
Je vraagt naar een beperkt aantal motivaties
Ook dit klopt. De motivaties/factoren die ik meeneem zijn: ontspanning, beleving, prijs, sociaal contact, sociale druk, attitude t.o.v. bioscoopbezoek en filmaanbod. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik over die factoren de meeste informatie kon vinden in de literatuur.
Dat er naast deze factoren nog meerdere factoren meespelen bij het wel of niet naar de bios gaan, ben ik mij wel degelijk van bewust. Als ik alle factoren zou moeten meenemen dan was ik waarschijnlijk volgend jaar nog niet klaar met afstuderen ;) . Ik neem dit mee in mijn discussie :)
Het is net alsof je met je onderzoek niet aan die zaken wilt zitten, maar meer vanuit een vermoeden naar bevestiging zoekt. Bijvoorbeeld dat illegaal downloaden of een online videotheek zorgt voor een lager bezoekersaantal aan een bios.
Neem van mij aan dat dat niet mijn insteek is :)

En uiteraard bedankt voor het invullen :) net als alle andere mensen die hem al ingevuld hebben :) Ik hoop dat er nog velen zullen volgen. En indien mogelijk, op zoveel mogelijk vragen van de enquête een antwoord zullen geven.
Resultaten deel ik uiteraard als ik klaar ben met mijn onderzoek :)

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-04 11:23

Collaborator

You! Cake or Death?

De punten die voor mij het belangrijkst zijn; beeldkwaliteit, schermgrootte en geluidskwaliteit, komen eigenlijk helemaal niet voorbij terwijl dat een van de weinige onderscheidende dingen is die een bioscoop kan bieden.

Verder gewoon ingevuld, succes!

This space is occupied

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Caparone schreef op donderdag 13 november 2014 @ 01:12:
Klopt ik heb bijna voor elke stelling/vraag een soortgelijke controlevraag opgesteld. Dit is misschien vervelend tijdens het invullen, maar het vergroot wel de betrouwbaarheid van mijn onderzoek. Zo geeft iemand bijvoorbeeld op de stelling: "Ik vind sociaal contact leuk" en "ik vind sociaal contact belangrijk" waarschijnlijk het soortgelijke antwoord. Geeft iemand daar een compleet verschillend antwoord op, dan vraag ik mij af of diegene de vragenlijst wel serieus heeft ingevuld ;)
Een gevaarlijke aanname. Je meet namelijk twee verschillende dingen. Ik kan sociale contacten namelijk leuk vinden, maar niet heel belangrijk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:10
Caparone schreef op donderdag 13 november 2014 @ 01:12:
Ik heb bij ik vind sociaal contact leuk 3 ingevuld omdat ik als autist her toch vaak problemen mee heb en het dus niet geheel een leuke ervaring is. Bij ik vind sociaal contact belangrijk heb ik 5 ingevuld, omdat ik het toch wel erg belangrijk vind.
Deze 2 zijn wel compleet andere vragen. Maar andere vragen zijn inderdaad wel vaak een herhaling van hetzelfde volgens mij.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:18

Spooksel

Spooksel!

Haha, of ik me raar voel als ik alleen naar de bios zou gaan omdat mensen me dan aankijken :P

Nou eh, nee :) Gister toevallig nog in mijn eentje naar Interstellar geweest. WOEI.

Verder, ingevuld.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:53
Ingevuld maar de vraag over familie/vrienden die wel eens naar de bioscoop gaan is imho vreemd. Ik verwacht daar geen eens/oneens maar een ja/nee met als derde optie weet niet. Als ik naar de bioscoop ga is het samen met m'n vrouw. Familie en dergelijke gaan vermoedelijk wel maar ik heb geen flauw idee of ze ook echt gaan.

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 08:43

jeka

Support your local club.

Ik ga alleen heen als me een film heel goed lijkt. Anders download ik het wel een keer of ik kijk het op Netflix. Als ik het niet zou kunnen downloaden zou ik trouwens als nog niet naar de bios gaan.

FCG

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 20:30
Redenen om naar de bioscoop te gaan :
- Supergroot scherm
- Gezellig met (grotere) groep vrienden
- Meest recente films

Redenen om NIET naar de bioscoop te gaan :
- Prijs
- Feit dat je vaak moeilijk nog "spontaan" naar de avondfilm kan gaan. Bij ons in Belgie kan je tickets reserveren (inclusief de exacte zitplaats). Als je dus om 19:00 spontaan denkt om nog naar de film van 20:00 te gaan, is vaak de film die je wil zien al volgeboekt. In de weekenden is het zowieso al hopeloos.
- Vervelende mensen die blijkbaar altijd bij jou in de buurt komen zitten. Vooral dan diegene met krakende chips zakken en stinkende nachos
- Geluid ... meestal wel goede surround, maar heel vaak veeeel te hard
- Grote TV thuis + kwaliteits surround + veel zitplaatsen
- Altijd gezellig wanneer vrienden langskomen
- Grote verzameling films, dus veel keuze (100% legaal, enkel series worden gedownload)

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Was er aan begonnen, maar na 5, 6 vragen gestopt. Teveel vragen liggen te dicht bij elkaar om zinnige resultaten op te kunnen leveren. De verschillen tussen de mogelijke antwoorden van een vraag liggen binnen de interpretatie-"ruis" van de beantwoorder om aan die antwoorden enige waarde te kunnen hechten. Vragen 5 en 6 zijn duidelijke voorbeelden daarvan en toen ben ik dus gestopt.

Sorry, ik wens je veel succes en ik deel de behoefte aan een dergelijk onderzoek, maar ik zou adviseren terug naar de tekentafel te gaan wat de enquete zelf betreft en als je klaar bent deze eerst die te laten toetsen op consistentie, volledigheid e.d. en dan opnieuw die enquete aan je doelgroepen voor te leggen. Nu is het zinloos.

Disclaimer: ja, ik klink nu als een ouwe zeuropa wellicht, sorry, maar iemand moet dat doen.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik ga naar de bioscoop als ik verwacht visueel onder de indruk te zijn van voornamelijk de beelden, en in mindere mate het geluid en het verhaal. De beleving dus. Als ik een steengoede film verwacht die visueel niet veel doet, kan ik hem prima thuis zien, Natural Born Killers, Django Unchained en The Piano waren bijv. zulke films. Verwacht ik visueel spektakel, dan ga ik naar de bios: Avatar heb ik zelfs 2x gezien en zat te twijfelen over een derde keer en ook Interstellar en Lucy hebben geweldige beelden. Dat spektakel haal je gewoon thuis niet.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Vraag 5: Het zal aan mij liggen, maar ik zie het verschil niet tussen of ik het prettig vind en of ik het leuk vind. Dat is voor mij te veel met elkaar verweven.

Gaan dingen als "Ik vind sociaal contact met vrienden, kennissen en familie leuk." nog steeds over het bezoeken van een bioscoop?

"Ik vind de prijs belangrijk bij aankoop van een dienst/product."
Ja, prijzen boeien me, maar als ik dingen koop maakt de prijs me niet meer uit? Als die me al niet in de war bracht, deed vraag 8 het wel.

Het is dat je dit voor je studie wilt gebruiken, anders had ik overal expres tegenstrijdige antwoorden gegeven.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:59
Heb je hem al bij je begeleider voorgelegd? Want tenzij je onderzoekt of Tweakers bereid zijn om slecht opgestelde enquetes in te vullen, had ik als begeleider je enquete afgekeurd.

Je hebt een hele rits aan stellingen die een open deur zijn, of sociaal wenselijk beantwoord gaan worden:
Ik vind ontspanning belangrijk. open deur
Ik vind ontspanning leuk. open deur
Ik vind beleving belangrijk. open deur
Ik vind beleving leuk. open deur
Ik vind sociaal contact met vrienden, kennissen en familie belangrijk. sociaal wenselijk
Ik vind sociaal contact met vrienden, kennissen en familie leuk. sociaal wenselijk
Ik vind filmaanbod belangrijk. open deur
Ik vind een breed en divers filmaanbod belangrijk. open deur
Ik vind prijs belangrijk. open deur
Ik vind de prijs belangrijk bij aankoop van een dienst/product. Prijselasticiteit is allang bewezen
Daarnaast impliceer je hier middels je vraagstelling al dat het raar is om in je eentje naar de bioscoop te gaan, gevolg is wederom dat er sociaal wenselijk op geantwoord gaat worden.:
Ik denk dat mensen mij raar zouden aankijken als ik in mijn eentje de bioscoop zou bezoeken.

Ik voel mij niet op mijn gemak als ik in mijn eentje de bioscoop zou moeten bezoeken doordat mensen mij misschien raar zouden kunnen aankijken.
Zoals meerdere zeggen; terug naar de tekentafel en nog eens goed nadenken over je vragen.

• Caparone
newbreed schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:53:
Heb je hem al bij je begeleider voorgelegd?
Ja dit is voorgelegd
Daarnaast impliceer je hier middels je vraagstelling al dat het raar is om in je eentje naar de bioscoop te gaan, gevolg is wederom dat er sociaal wenselijk op geantwoord gaat worden.:
Jij doelt op de stellingen van vraag 7. Daar gaan 2 stellingen over de sociale norm/druk van vrienden, kennissen en familie en de andere 2 stellingen gaan over de druk van de omgeving.
En ik heb net even naar het overzicht tot nu toe gekeken. Maar mensen geven absoluut geen sociaal wenselijke antwoorden. Bij de stellingen over familie en vrienden wordt vaak "Helemaal/mee eens" ingevuld. Bij de" raar om in je eentje naar de bioscoop te gaan stellingen " wordt juist het tegenovergestelde ingevuld
[/quote]
Zoals meerdere zeggen; terug naar de tekentafel en nog eens goed nadenken over je vragen.
Bedankt voor het invullen, maar de tekentafel blijft dus nog mooi dichtgeklapt :)
Pagina: 1