Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[W2012R2] This method explicitly uses CAS policy

Pagina: 1
Acties:

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34
Beste medetweakers,

op een Windows 2012 R2 Enterprise VM in vSphere 5.1 (managementserver voor gebruik door systeem- en netwerkbeheer) probeer ik SQL Server Management Studio te installeren, in eerste instantie de 2014 versie, heb ook de 2012 R2-versie geprobeerd maar die geeft dezelfde foutmelding.

Als ik setup.exe start dan flitst er even een CMD-venster langs maar dat gaat al direct weg, waarna er totaal niks meer gebeurd. Goed, setup.exe draaien vanuit een administrative command prompt dan maar:
Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Windows\system32>d:

D:\>setup.exe
Microsoft (R) SQL Server 2014 12.00.2000.08
Copyright (c) Microsoft Corporation.  All rights reserved.

Microsoft (R) .NET Framework CasPol 2.0.50727.7905

ERROR: Runtime error: This method explicitly uses CAS policy, which has been obs
oleted by the .NET Framework. In order to enable CAS policy for compatibility re
asons, please use the NetFx40_LegacySecurityPolicy configuration switch. Please
see http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=155570 for more information.

For usage information, use 'caspol -?'

D:\>

Wat heb ik allemaal gedaan om dit te verhelpen? De eerste paar hits op Google vroegen me om het volgende in machine.config te zetten (uiteraard binnen configuration -> runtime):
<NetFx40_LegacySecurityPolicy enabled="true" />

Dit heb ik gedaan in zowel de 32bit als de 64bit machine.config-bestanden van versie 4.0 (vanwege de naam van key) en 2.0 (vanwege het versienummer van caspol.exe), maar anders dan een heleboel zaken laten crashen (zoals Server Manager en SCNotification) leverde dit niet veel op. De setup van SQL Server bleef met deze melding komen. Die change heb ik dus teruggedraaid.

De volgende optie was om dat stukje in setup.exe.config te zetten. Dus, ik heb de hele DVD naar harde schijf gekopieerd, setup.exe.config aangepast en nog een keer geprobeerd. Hielp niet. Daarop heb ik alle *.exe.config-bestanden op de DVD aangepast, wederom geen oplossing.

Nog weer andere hits gaven aan .Net opnieuw te installeren. Met Get-WindowsFeature | ? { $_.Installed } | Export-Clixml .\WindowsFeature.xml heb ik een backup gemaakt van de features, toen de features .Net 3.5 en 4.0 verwijderd (inclusief de 100'en features die dan verwijderd worden omdat die .Net nodig hebben). Zoals te verwachten was daarna de VM redelijk Stuque™©®, maar met dism.exe /online /enable-feature /featurename:MicrosoftWindowsPowerShellRoot, dism.exe /online /enable-feature /featurename:MicrosoftWindowsPowerShell /all en Import-Clixml .\WindowsFeature.xml | Install-WindowsFeature had ik weer een werkende server en een nieuwe install van .Net. Helaas echter nog steeds geen werkende setup.exe...

Als het even kan pleur ik deze VM liever niet weg, want op andere 2012 R2-VM's werkt het wel, maar in deze VM (template) zit al behoorlijk wat werk ivm het installeren van diverse management consoles.

Hoe zorg ik ervoor dat ik gewoon normaal SSMS kan installeren op die machine?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• inimoek_XP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-01-2022

inimoek_XP

Sambal erbij?

Zie je niets gebeuren in de eventvwr? Weet je ook zeker dat het geen corrupted install is?

AMD athlon XP (AGOIA) 2000+ @ 2200+ 1781 mhz (12.5 x 142 2.5-3-5-3 1T Command) | Thermaltake Vulcano 7+| MSI KT3-Ultra | 512 MB DDR pc2700 cl 2.5 samsung/twinmos | Leadtek 250TDle MyVivo Geforce 4 4200 ti @300/544 128 DDR (3D mark 11111) | 20 gig maxtor |

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:05
Als het je alleen om de management studio gaat(?), kun je dan de losse installer eens proberen? (De laatste die ik kan vinden is 2008R2, weet niet of het nog standalone beschikbaar is voor nieuwere versies.) Of probeer de management studio uit de express versie eens, deze ondersteund niet alles maar is allicht weer iets duidelijker.

Ik neem aan dat je dit alles met admin rechten doet en dingen correct elevate? (Of zet UAC even uit)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Paul
In de eventvwr staat helemaal niks over setup.exe of andere (vreemde) meldingen, en de installer is ook goed. Op een andere Windows 2012 R2-VM start hij namelijk wel op, en op een 2008 R2-VM ook. Tevens geeft de installer van SQL Server 2012 R2 (waar we al de nodige instanties van hebben draaien, vanaf diezelfde ISO) dezelfde foutmelding.

Ik doe inderdaad alles elevated / run as administrator etc.

Een losse installer krijg ik zo niet gevonden, handmatig \x64\Setup\sql_ssms.msi starten werkt in ieder geval ook niet (foutmeldingen over het niet correct starten en niet aan kunnen maken van mappen).

Het is dus eerder een issue met .Net op die VM dan dat de installer niet zou kloppen. En ook al heb ik een alternatief voor de 'full blown' ISO, wie zegt dat het morgen bij een ander pakket niet weer opduikt? Ik pak dus liever de bron aan :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik kom hier nog de tip tegen om het volgende commando te draaien:

code:
1
caspol.exe -all -reset

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Paul
Hmm, dat werkt een beetje... In eerste instantie kwam die ook met de melding dat het expliciet CAS policy gebruikt dus toen ben ik de machine.configs nog een keer gaan bekijken.

Er stond echter
<runtime/>

terwijl ik dat in eerste instantie gezien had als
</runtime>

Als je er dan de NetFx40_LegacySecurityPolicy boven plakt dan doet dat natuurlijk niets, dan zit je niet in Runtime maar in Configuration.

Nadat ik het had aangepast naar
<runtime>
    <NetFx40_LegacySecurityPolicy enabled="true" />
</runtime>
wilde caspol.exe -all -reset wel werken. setup.exe doet het nu ook, alleen verschijnt de GUI nog altijd niet... Ik ben er al wel achter dat ik het aan moet passen bij de 64bit v4 machine.config om setup.exe (iets) verder te laten gaan.

C:\temp>setup.exe
Microsoft (R) SQL Server 2014 12.00.2000.08

Microsoft (R) .NET Framework CasPol 2.0.50727.7905

Success

C:\temp>

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Oud topic, maar mocht iemand hier ook over struikelen in een (Google) zoektocht naar een oplossing voor dit probleem...

Het stappenplan waarmee het bij mij uiteindelijk lukte:
  1. Maak een backup van machine.config, enterprisesec.config, enterprisesec.config.cch, security.config en security.config.cch in C:\Windows\Microsoft.NET\Framework64\v4.0.30319\Config (indien aanwezig).
  2. In C:\Windows\Microsoft.NET\Framework64\v4.0.30319\Config\machine.config:
    vervang <runtime /> door
    <runtime>
    <NetFx40_LegacySecurityPolicy enabled="true"/>
    </runtime>
  3. Run 'caspol.exe -all -reset' in C:\Windows\Microsoft.NET\Framework64\v2.0.50727. Als het goed is, worden hiermee (o.a.) een security.config en een security.config.cch gegenereerd in C:\Windows\Microsoft.NET\Framework64\v4.0.30319\Config
  4. Kopieer betreffende security.config en security.config.cch uit C:\Windows\Microsoft.NET\Framework64\v4.0.30319\Config naar C:\Windows\Microsoft.NET\Framework64\v2.0.50727\CONFIG en naar C:\Windows\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727\CONFIG
  5. Voer de SQL setup uit
  6. Herstel/verwijder de nieuw gegenereerde en gekopieerde security.* en enterprisesec.* bestanden en herstel het machine.config bestand.
Overigens kun je in de SqlSetup,log in C:\Users\%username%\AppData\Local\Temp wat meer details vinden van welke bestanden de setup precies mist.
Pagina: 1