Beste iedereen,
Ik ben nieuw hier op het forum en ik kom gelijk binnen met een domper.
Afgelopen weken ben ik bezig geweest met het samenstellen van een pc voor licht gamen en browsen (en stiekem een heel klein beetje OC'en).
Toen ik klaar was met opbouwen kwam ik er achter dat mijn oude (HD 5770) GPU een bottleneck maakte en ik spellen op niet meer dan 30 fps kon spelen. Dit was verwacht. Ik was intussen al aan het zoeken naar een andere (lees gebruikte) GPU. Dit zou een 7950 worden.
Ik heb deze eergisteren van een niet nader te noemen persoon gekocht.
Eenmaal ingebouwd bleek GPU-Z de kaart te herkennen als een R9 200 serie kaart, wat mij al vreemd voorkwam. Toen ik Unigine Valley draaide kreeg ik een vervelende verrassing, GSOD!!! Overigens ook bij het draaien van spellen liep de machine vast. Maar idle is de machine stabiel en verneem ik niets wat op artifacting lijkt.
De specs van de machine:
- ASRock 970 Extreme3 R2.0
- AMD FX-8320 Black Edition
- Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11
- Corsair Builder CX430 Bronze
- Club 3D HD 7950 RK
Het volgende heb ik geprobeerd:
- Drivers in zijn geheel verwijderen en opnieuw installeren;
- Voltage op de VRAM licht opvoeren;
- Clr CMOS (draaide de 3820 en ram licht overklocked);
- In afterburner de VRAM voltages vast gezet op stock 1600 Mv;
- Tijdens het draaien van unigine de voltages en amperages in de gaten gehouden;
Nu is mijn vraag aan jullie; heb ik een dure onderzetter gekocht of is er nog iets wat ik kan doen om het zaakje te redden?
Ik ben nieuw hier op het forum en ik kom gelijk binnen met een domper.
Afgelopen weken ben ik bezig geweest met het samenstellen van een pc voor licht gamen en browsen (en stiekem een heel klein beetje OC'en).
Toen ik klaar was met opbouwen kwam ik er achter dat mijn oude (HD 5770) GPU een bottleneck maakte en ik spellen op niet meer dan 30 fps kon spelen. Dit was verwacht. Ik was intussen al aan het zoeken naar een andere (lees gebruikte) GPU. Dit zou een 7950 worden.
Ik heb deze eergisteren van een niet nader te noemen persoon gekocht.
Eenmaal ingebouwd bleek GPU-Z de kaart te herkennen als een R9 200 serie kaart, wat mij al vreemd voorkwam. Toen ik Unigine Valley draaide kreeg ik een vervelende verrassing, GSOD!!! Overigens ook bij het draaien van spellen liep de machine vast. Maar idle is de machine stabiel en verneem ik niets wat op artifacting lijkt.
De specs van de machine:
- ASRock 970 Extreme3 R2.0
- AMD FX-8320 Black Edition
- Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11
- Corsair Builder CX430 Bronze
- Club 3D HD 7950 RK
Het volgende heb ik geprobeerd:
- Drivers in zijn geheel verwijderen en opnieuw installeren;
- Voltage op de VRAM licht opvoeren;
- Clr CMOS (draaide de 3820 en ram licht overklocked);
- In afterburner de VRAM voltages vast gezet op stock 1600 Mv;
- Tijdens het draaien van unigine de voltages en amperages in de gaten gehouden;
Nu is mijn vraag aan jullie; heb ik een dure onderzetter gekocht of is er nog iets wat ik kan doen om het zaakje te redden?