• Whitedeath
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum en ik kom gelijk binnen met een domper.

Afgelopen weken ben ik bezig geweest met het samenstellen van een pc voor licht gamen en browsen (en stiekem een heel klein beetje OC'en).

Toen ik klaar was met opbouwen kwam ik er achter dat mijn oude (HD 5770) GPU een bottleneck maakte en ik spellen op niet meer dan 30 fps kon spelen. Dit was verwacht. Ik was intussen al aan het zoeken naar een andere (lees gebruikte) GPU. Dit zou een 7950 worden.

Ik heb deze eergisteren van een niet nader te noemen persoon gekocht.
Eenmaal ingebouwd bleek GPU-Z de kaart te herkennen als een R9 200 serie kaart, wat mij al vreemd voorkwam. Toen ik Unigine Valley draaide kreeg ik een vervelende verrassing, GSOD!!! Overigens ook bij het draaien van spellen liep de machine vast. Maar idle is de machine stabiel en verneem ik niets wat op artifacting lijkt.

De specs van de machine:
- ASRock 970 Extreme3 R2.0
- AMD FX-8320 Black Edition
- Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11
- Corsair Builder CX430 Bronze
- Club 3D HD 7950 RK

Het volgende heb ik geprobeerd:
- Drivers in zijn geheel verwijderen en opnieuw installeren;
- Voltage op de VRAM licht opvoeren;
- Clr CMOS (draaide de 3820 en ram licht overklocked);
- In afterburner de VRAM voltages vast gezet op stock 1600 Mv;
- Tijdens het draaien van unigine de voltages en amperages in de gaten gehouden;

Nu is mijn vraag aan jullie; heb ik een dure onderzetter gekocht of is er nog iets wat ik kan doen om het zaakje te redden?

• Cronax
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06-2024
Dit klinkt voor mij alsof de persoon waarvan je de kaart hebt gekocht de kaart heeft geprobeerd te flashen naar het nieuwe model met de hoop zo betere performance te krijgen. Dat idee is niet eens zo heel gek, als ik me niet vergis is de Radeon R9 280 een rebrand van de HD 7950. Blijkbaar is het verschil tussen de twee toch groot genoeg, zodra je systeem de kaart wat meer gaat aanspreken krijg je een GSOD.

Als ik het goed gezien heb op internet heeft deze kaart een Dual Bios switch (http://www.club-3d.com/in...-7950-royalking.1314.html), je zou eens kunnen proberen om die om te zetten (wel eerst je machine uitzetten!) en vervolgens de kaart weer te belasten. Vermoedelijk zal je dan ook niet meer die R9 200 serie te zien krijgen als je de kaart uitleest.

Mocht de tweede bios ook niet werken, dan kan je trachten de originele firmware ergens te bemachtigen (dit moet normaal niet zo'n probleem zijn, vrij veel mensen maken firmware backups voor ze beginnen te tweaken) en vervolgens de kaart om te flashen naar die originele firmware.

[ Voor 4% gewijzigd door Cronax op 12-11-2014 10:09 ]

• Whitedeath
Hoi Cronax,

Dat is iets wat ik nog niet heb geprobeerd... bedankt voor de tip!!! Ik ga het proberen en ik laat weten of het gewerkt heeft.

Nogmaals bedankt!

• Whitedeath
Ik heb de switch naar 2 (factory default) gezet. Zonder resultaat. Het enige wat veranderd is, is dat de default clock met 5 mhz is verlaagd... verder niks. De kaart wordt nog steeds herkend als een R9 200 serie kaart en GSOD't nog steeds in unigine.

Heeft iemand een guide om de bios terug te zetten naar de juiste instellingen en/of een correct werkende BIOS voor deze kaart (Club 3D HD7950 RK)?

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:27
Dat is vrijwel niet te doen, jammergenoeg...

Verwijderd

Zoek hier eens tussen: http://www.techpowerup.com/vgabios/

• Whitedeath
@ Ramoonster, daar was ik al bang voor.

@Jism, Zit geen RK tussen, wel RQ, maar die draait denk ik niet op dezelfde bios.

Ik heb dus een heel dure onderzetter gekocht... *zucht*

Verwijderd

Dus je hebt een kaart die vermoedelijk een 7950 was, maar softwarematig als een R200 herkend wordt?

Flash er eens een juiste bios in van de 7950 met wel juiste clocks.

Paar mhz meer of minder maakt niet uit. Je kunt ook zoeken op typenummer, dat zit meestal aan de achterkant van de PCB waarmee je kunt afwijzen wat het model exact is (En van welke fabrikant).

• Whitedeath
Dat is ongeveer waar het op lijkt ja. Komt het niet heel precies met welke kaart bij welke bios gaat?

Er staat bij Techpowerup wel een royal queen maar geen royal king, maakt dat nog een groot verschil? of zijn die bios's in essentie hetzelfde?

Sry dat ik zulke noobvragen stel ;)

Verwijderd

Pak een origineel AMD bios, dan heb je de standaard waarden. Zit je altijd goed.

• Whitedeath
Ben een stukje verder gekomen. De kaart wordt weer herkend als een 7900 serie kaart.

Toch bleef ik GSOD krijgen. Dus heb ik gekeken naar het warmte profiel.
Toen ik de fan's een agressiever profiel gaf kreeg ik geen gsod meer. Bij het eerdere profiel lag de temperatuur overigens niet boven de 55 graden. Maar nu kom ik niet meer boven de 45 uit. Dus zolang ik em niet warm laat worden, loopt het kreng redelijk stabiel (wordt in de zomer een probleem...).

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10478642_748107985238420_4615049773931782390_n.jpg?oh=1bcf0dbeff62f0e3255961f95846b7ea&oe=54D7D3C4

Bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Check eens de geleidingspasta, mischien is die wel uitgedroogd.... controleer ook of er vinnen van het koelblok niet verstopt zit met stof ofzo.

• Whitedeath
Ik heb van de bouw van de machine nog arctic cooling mx4 over. Baat het niet dan schaadt het ook niet :)

Bedankt voor alle tips!
Ik laat weten of het helpt.

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-01 15:06

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Ik heb op mijn 7970 problemen gehad met de nieuwste officiele AMD drivers. Wat bij mij heeft gewerkt is overstappen naar de beta drivers.

Je zegt de drivers al opnieuw geinstalleerd te hebben, echter begrijp ik hieruit dat je dezelfde drivers er weer op gezet hebt..
Zou een poging waard kunnen zijn.

Je koeling verhogen lijkt me niet de juiste oplossing. Je geeft aan dat hij maar 45 graden draait, een 7950 zou naar mijn wetens ook prima boven de 75 moeten kunnen draaien.

• Whitedeath
Ik ben gister aan het sleutelen gegaan met de videokaart en kwam tot de ontdekking dat de koelpasta er glazig uitzag en dat het meeste tussen de heatsink en de processor was uitgelopen en gestold (wat er nog tussen had wat weg van geschifte melk). Ik heb het verangen met een verse dot MX-4. Daarna heb ik een bench gedraaid met de fans op agressief en daarna op een minder agressief profiel. Resultaat, temp komt niet meer boven de 43 graden.

Dus nu wordt het tijd dat ik de clocks ietsjes ga opvoeren (van 925 naar 950) om eens te kijken of hij stabiel draait bij een iets hogere klock en om te zien hoe de warmte output dan is.

Ik ga me niet aan betadrivers wagen aangezien ik daar in het verleden juist niet zulke goede ervaringen mee heb gehad.

Hopelijk is het probleem opgelost en kan ik lekker onbezorgd gamen!
Maar evengoed zal ik jullie op de hoogte houden van eventuele problemen.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:56

Esumontere

Floep, banaan.

Over het herkenen als een R9 200 serie zou ik me geen zorgen maken; ik heb een HD7970 en die wordt ook herkend als 280X door de nieuwste driver.

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-01 19:37

D33F

Tweelingtemmer

Esumontere schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 09:27:
Over het herkenen als een R9 200 serie zou ik me geen zorgen maken; ik heb een HD7970 en die wordt ook herkend als 280X door de nieuwste driver.
Je was me voor :), maar idd wordt mijn HD7950 ook herkend als een Radeon 200 series door de nieuwere drivers, tevens heb ik nog nooit een andere bios geflasht, dus daar zal het probleem bij de OP niet zitten.

Lies are obvious to read because the truth is already written

• Whitedeath
Oké dan vraag ik me af waarom, nu ik de bios wel geflashed heb, de kaart wel herkend wordt als een 7000 serie kaart. Vreemd...

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:56

Esumontere

Floep, banaan.

Whitedeath schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:19:
Oké dan vraag ik me af waarom, nu ik de bios wel geflashed heb, de kaart wel herkend wordt als een 7000 serie kaart. Vreemd...
Oudere bios?

• The_12oach
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

Ik heb 2x 280x en die worden door GPU-Z herkend als 7970 kaarten en in AMD CCC ook.
Dat is puur cosmetisch en moet je echt niet op gaan letten.

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

• Whitedeath
Wat de bios betreft, misschien in de loop van de tijd nog eens een update erop gooien, maar de de kaart loopt nu als een zonnetje. Ik speel Wordt of Tanks op max met ongeveer 80fps en Arma 3 op high met ongeveer 55fps single player en 30fps op multi (afhankelijk van wanneer de server gereset is).

Ik heb de kaart een lichte OC meegegeven (1000/1400) zonder te overvolten. Loopt nu tegen de 50 graden in games en rond de 60 op een burn in test van Valley. Al met al mag ik niet klagen dacht ik zo! :)

Iedereen bedankt voor de hulp!

Topic mag dicht, probleem opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Whitedeath op 17-11-2014 09:12 ]

Pagina: 1