NAS als off site backup, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 22:06
Ik heb de afgelopen dagen vele topics doorgespit maar nog niet mijn antwoord kunnen vinden.

Ik wil een NAS gebruiken voor off site backup van zo'n 2 TB aan data. Momenteel sleep ik mijn externe HD mee van thuis naar mijn werk, maar het blijkt dat de backupfrequentie schrikbarend laag is.
Vanaf mijn thuisplek wil ik dus toegang hebben op een andere locatie, bijvoorbeeld dmv crashplan. Fool proof is een voorwaarde, dus éénmaal installeren en daarna geen omkijken meer naar. Ik ben zeker geen noob maar zoek wel een makkelijk te configureren systeem. Linux en varianten is voor mij geen optie, ook niet het inzetten van een bestaande PC op een andere locatie. Dus echt een NAS oplossing.

- is dit een bekend scenario (ja vast wel), hoe implementeer je dit het makkelijkst
- gebruik je dan de FTP server, iSCSI, of een andere verbindingsmethode? Welke?
- welke software heeft zich al nuttig bewezen?
- is een willekeurige NAS geschikt; een eenvoudige synology DS115j of WD MyCloud?

indien ik niet goed gezocht heb en het antwoord staat elders, dan ben ik uiteraard ook dankbaar met een verwijzing naar die site/forum/etc.

Homo sapiens non urinat in ventum

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:41
Ik heb een eigen Synology en een bij mijn schoonouders. Werkt prima en je krijgt een mailtje als de backup is gelukt (of mislukt).

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-01 15:19

GB2

Denk dat je eerst goed moet kijken wat je wilt backuppen, alleen data op je NAS of ook een hele pc?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 15:44

Tazzios

..

Op een synology NAS kun je ook crashplan installeren, hetzij niet helemaal officieel.

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 22:06
@jongetje:
ik heb geen behoefte aan 2 stuks. Ik weet idd dat ze naar elkaar kunnen backuppen. Maar ik wil gewoon toegang vanaf mijn eigen pc.
@gb2 ik heb zelf nog geen enkele nas. ik heb een pc met data op een lokale hardeschijf. Deze moet gebackuped worden op de NAS, op een andere locatie
@tazzios ga ik onderzoeken.

Homo sapiens non urinat in ventum

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Pulse zou ook prima kunnen werken. Die kan 1 of meer directories automatisch syncen tussen 2 of meer apparaten. Een van de 'servers' heeft overigens wel een portforward nodig.

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 15:44

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Syncen is natuurlijk wel iets anders dan backup.... wissen op de één betekent automatisch wissen op de ander.

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-01 01:37
Ik begrijp dat je dit neit wil, maar toch even voor het idee. Ik heb 2 synology nassen, 1 bij mij thuis, andere bij mijn schoonbroer.

Dagelijks, wekelijks en maandelijks maak ik een backup van mijn nas thuis naar mijn nas bij mijn schoonbroer. Zo kan ik altijd 1 dag, 1 week of 1 maand terug.

Vorige week nog was ik blij dat ik deze opstelling had. er was een disk kapot.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:46
Heb het nog niet geprobeerd met een WD MyCloud Mirror, maar er zijn enkele mogelijkheden, o.a

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-HNRCCPNR-D.jpg

Je kan hier je vraag misschien opnieuw stellen m.b.t de WD.
Pagina: 1