Laptop upgraden: hdd -> ssd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hoi,

Ik wil binnenkort mijn laptop gaan upgraden van een traaaage 700gb harde schijf, naar een SSD. Ik zat te denken aan 120/128 GB, en eventueel een externe harde schijf als opslagschijf, als het nodig blijkt te zijn. De hdd verhuist (evt geformateerd) naar mijn desktop als tweede opslagschijf.

Het liefst geef ik niet meer dan €80 ~ €90 euro uit, aangezien de 120 GB ssd's in de PW beginnen op €50 is dat een prima doel, lijkt mij.

Het voornaamste doel van de laptop is om te programmeren (AI studie) en surfen zonder een kwartier te hoeven opstarten. Aangezien ik al windows 7 op mijn desktop heb staan en ik thuis primair de desktop gebruik, ga ik op de laptop alleen Ubuntu 14.04 (of 14.10 als jullie dat "echt swagtastisch superveel" beter vinden :P ) installeren. (Verse installatie).

Nu vraag ik me af: moet ik op speciale dingen letten zoals Power Loss Protection, Trim, en allerlei andere mooie namen, of juist zorgen dat ik iets vermijd?

Daarnaast vraag ik me af of ik een speciale aansluiting nodig heb. De huidige schijf is een WD7500BPVT, en die wordt aangesloten via een lange rij pinnetjes, waar de ssd in mijn desktop (via SATA 3 kabel) via pinnetjes wordt aangesloten die een derde zo lang zijn...

Voor meer informatie, zie mijn inventarislijsten: daar staat mijn laptop bij, en de harde schijf zoals hierboven genoemd. De originele hdd van de laptop is een hete dood gestorven (waarschijnlijk kaduuk door warmte, reparateur kon 'm niet meer redden), dus daarom zit er een andere hdd in.

Alvast bedankt!

Ik denk na over de woorden van het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:48

Speedmaster

Make my day...

Wees verstandig, geef iets meer uit en koop een 250 GB SSD, je loopt met een 120GB schijf de kans dat deze sneller vol is dan je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Daar hrb ik ook over nagedacht, maar ik heb in mijn desktop eentje van 250GB, en als ik daar alle spelletjes (SC2, KSP, MC, Skyrim, en wat kleinere dingen) en mijn VM van 15GB af haal, zit ik volgens mij ZAT onder de 100GB.
Plus, behalve wat compilers en een paar textverwerkers (kate, texmaker) en Dropbox, hoeft er ook niet zoveel op. Dus ik vraag me af of datgene wat jij zegt, hier ook geldt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vereisten voor de grootte zijn natuurlijk heel persoonlijk... maar ik zou ook voor een 250GB gaan. Op dit moment is 100GB wellicht voldoende, maar het is de vraag of dat over een jaar nóg zo is. En in een notebook kun je niet even een extra disk stoppen...

Wat betreft de specs... Die powerloss capacitors van Crucial bleken een wassen neus. en Samsung heeft zijn eigen oplossing daarvoor die ook gewoon goed werkt. Sowieso is powerloss in een laptop met zijn eigen accu geen issue. Trim hebben ze allemaal.

Het maakt dus allemaal niet zo heel veel uit. Op dit moment zou ik een Crucial kopen, aangezien die goed en goedkoop is. Voor 92 euro heb je 250GB, dus dat zit nog binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2014 @ 09:51:
Op dit moment zou ik een Crucial kopen, aangezien die goed en goedkoop is. Voor 92 euro heb je 250GB, dus dat zit nog binnen je budget.
Ik zou ook voor de 256 GB Crucial gaan. Zo een ssd gaat erg lang mee, maar het is maar de vraag of je over 5 jaar nog steeds genoeg hebt aan 100 GB (hou er rekening mee dat elke harde schijf, dus ook ssd's voor maximaal 80% gevuld mogen worden, anders gaat je performance en levensduur achteruit).

Over de prijs van de crucial 256 GB, die is inderdaad 92 euro als je toevallig in Rozendaal woont en met de fiets naar megekko kan gaan om het ding af te halen. De rest van nederland betaald vanaf 95 euro inclusief verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
Schijfruimte heb je altijd nodig. Wellicht nu niet, maar in de toekomst waarschijnlijk wel. Het is dus eerder een vraag of je portemonnee een grotere en dus duurdere SSD toelaat.
Maar zoals gezegd, heb je voor rond de 100 euro al een prima SSD van 256GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2014 @ 09:51:
...

Wat betreft de specs... Die powerloss capacitors van Crucial bleken een wassen neus. en Samsung heeft zijn eigen oplossing daarvoor die ook gewoon goed werkt. Sowieso is powerloss in een laptop met zijn eigen accu geen issue. Trim hebben ze allemaal.

...
Oke. Ik zat namelijk voornamelijk tussen dezen te twijfelen: http://tweakers.net/price...;324559;323158/categorie/

Dat ik een max heb gesteld, betekent niet dat ik dat ook wil uitgeven ;)
En zoals ik al zei, ik ga er amper wat opzetten, en eventueel verhuis ik mijn opslag naar een externe schijf.

Daarnaast, de schijf van Crucial van 256 GB, die heb ik dus in mijn desktop, en die krijg ik amper vol met een vracht games (behalve als je er COD:AW op zet, die neemt een asociale ~40 GB in beslag :o ). Dus 128 is echt wel genoeg.

Toevoeging:
ik heb ook nog deze guide even doorgelezen:
http://cipher.tweakblogs....2/ssd-best-buy-guide.html
en daar staat oa in dat ik bijv de SandForce niet moet kopen... Dan zou de eerste van de drie al afvallen.

Ook las ik daar, dat een schijf met een hoog aantal IOPS bij random 4k acties, wel preferabel is bij een OS schijf. Dan zit er een enorm verschil tussen de tweede en derde.

Kan ik hieruit afleiden dat de Crucial de beste van de drie is, zie eerste link in deze post?

[ Voor 21% gewijzigd door Diamundo op 12-11-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Diamundo schreef op woensdag 12 november 2014 @ 11:38:

Kan ik hieruit afleiden dat de Crucial de beste van de drie is, zie eerste link in deze post?
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik heb zelf ook meer dan genoeg aan 128GB! Ik kan ook zeggen dat de Crucial aan te raden is.
Pagina: 1