SLI mogelijk? PCI-E lanes icm prestatie?

Pagina: 1
Acties:

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb eigenlijk 2 vragen.
1
Ik weet dat je voor SLI 2x 8 pci-e lanes nodig hebt.
Mijn moederbord heeft volgensmij 16 lanes. En als ik deze deel over de 2 van de 3 PCI-E 16x sloten zou ik 2x een 970gtx moeten kunnen installeren.
Echter heb ik ook geluidskaart in gebruikt. Creative Sound Blaster Z.
Deze gebruikt volgensmij ook 1x pci-e. Houd dit in dat ik 15 lanes over hou en geen SLI kan draaien?

Mijn hardware:
Z68 Extreme4 Gen3 moederbord
2600K CPU
Creative Sound Blaster Z

2
Ik heb een 2600K deze ondersteunt niet meer dan PCI-E 2.0 16x En in SLI dus 8x.
Als ik 2x een 970gtx installeerd in dit bord vormt PCI-E 2.0 8x dan een bottleneck?
Mijn moederbord support namelijk wel pci-e 3.0 Maar dit alleen icm ivybridge en niet icm sandybridge.

Ik zou dus eventueel mijn 2600k kunnen verkopen en een 2de hands 3770k kunnen zoeken om daarmee de preformance qua cpu en gpu te boosten. Maar ik vraag me af of dit verschil merkbaar is.

Alvast bedankt _/-\o_

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Op je eerste vraag, sla eens je moederbord boekje open. Daar staat het hoogstwaarschijnljk perfect in uitgelegd in welke configuratie je hoeveel lanes tot je beschikking hebt.

r zijn benchmarks te vinden van PCI-E performance icm SLI of Crossfire. Ga daar eens naar zoeken.
link *knip*dat kan aardiger
of
link *knip*dat kan aardiger
Zo moeilijk is dat toch niet?

Om in het kort te antwoorden je zal waarschijnlijk meer performance winst krijgen van je cpu upgrade dan van PCI-E 2.0 -> 3.0. Ik zou overigens gewoon voor een i5 gaan tenzij je zware dingen doet zoals rendering/vmware.

[ Voor 27% gewijzigd door br00ky op 11-11-2014 17:17 ]

• j0ppie
  • Niet online
Ik weet dat pci-e 2.0 16x snel zat is. Maar 2.0 op 8x met de nieuwe 900 serie is gewoon niet zoveel over te vinden. Maar ik las net ergens dat een 780ti op 2.0 8x ook prima wil. Dus dan lijkt me een 970 ook geen probleem.

[ Voor 31% gewijzigd door j0ppie op 11-11-2014 17:30 ]

Verwijderd

De CPU heeft 16 PCI-e 2.0 lanes beschikbaar voor de videokaarten, het chipset van het moederbord heeft ook nog 8 PCI-e 2.0 lanes beschikbaar, niet bedoeld voor videokaarten.

Bij twee videokaarten in de bovenste twee PCI-e x16 sloten verdeel je de lanes in twee maal 8 PCI-e 2.0 lanes, performance hit bij SLI zal niet heel groot zijn, hooguit enkele (tot max zo'n 10%) procenten bij games waar veel communicatie tussen de videokaarten en CPU plaats vindt, bij veel games zit er overigens ook zo goed als geen verschil tussen.

De vier lanes van het onderste PCI-e 2.0 slot komen van het chipset en daarvan maken de beide PCI-e 2.0 x1 sloten ook gebruik van, dit gaat dus niet van de PCI-e lanes af die door de videokaarten worden gebruikt.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

http://www.techpowerup.co..._980_PCI-Express_Scaling/

Was nog ergens een review van hardocp met gtx680 en HD7970 in trisli en crossfire. Performance verschil is hier wel groter.

[ Voor 32% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 11-11-2014 17:54 ]

• explosivefibers
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-01 18:02
Hoi,

Ik zit in hetzelfde schuitje. Ik heb een i5 2500k en een P67 moederbord icm GTX680. Er is inderdaad niet veel over te vinden, maar wel dit: http://www.tomshardware.c...e-bottleneck-gtx-980.html .Schijnbaar zal de PCI-E 2.0 geen bottleneck vormen, ook niet in SLI. Denk zelfs dat er nog geen GPU's zijn die dat doen. En anders hebben we pech en moeten we maar genoegen nemen met 90FPS ipv 105FPS ;-)

Wel kan je CPU voor een bottleneck zorgen. Ik heb de mijne al op 4,5 Ghz geclocked en ga er begin volgend jaar ook gewoon 2x GTX970 (4 of 8 Gb) inprikken, of iets anders leuks (even afwachten wat er nog komt). Eind volgend jaar staat voor mij pas de rest van mijn systeem upgrade in de planning. Ga zelf overstappen op 1440p namelijk, en zijn de GPU's nu het belangrijkste voor me. Nu nog kiezen tussen ROG Swift of IPS/PLS.

Maar dat is weer een andere discussie..

• j0ppie
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Ik wist niet dat mijn moederbord nog apparte lanes had via de chipsset. Weer wat geleert :) Dus ben blij dat ik iig sli kan gaan.
Ik zag net in dit artikel http://www.pugetsystems.c...n-Gaming-Performance-518/ Dat het verschil tussen 8x 2.0 & 3.0 minimaal is bij het gebruik van 2 titans. Dan zou het met een 970 ook wel meevallen.

@ explosivefibers
Mijn 2600k loopt nu ook op 4.5ghz. Dit vormt eigenlijk geen bottleneck. Tenzij je teveel andere applicaties op de achtergrond hebt lopen.
Er werd altijd (zonet nog door Sp3ci3s8472) gesuggereerd dat een i5 het ook prima doet. Maar linus heeft er ondanks een leuk filmpje over gemaakt. Waarin hij duidelijk maakt dat HT en extra cores toch wel wat kunnen betekenen in realistische huis tuin en keuke situaties waarbij de pc naast het gamen toch ook met wat andere dingen bezig is. YouTube: CPU Cores for Gaming, Streaming, & Rendering Simultaneously - Is More Actually Better?
Misschien ook wel interessant bij het overwegen van een nieuwe CPU. Zelfs blijf ik nog even met mijn 2600k hangen.

• Cronax
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06-2024
Het argument voor i5 vs i7 is meestal niet zozeer dat een i7 niets toevoegt, meer dat het zo weinig toevoegt dat het de meerprijs niet waard is. Een i7 begint momenteel in de pricewatch bij 275 euro, de populaire i5 4460 begint bij 160 euro. Vergelijk je twee processoren die qua specs op elkaar lijken (http://tweakers.net/price.../330324;330322/categorie/) dan zie je dat je 100 euro betaalt voor een iets grotere cache en 8 threads in plaats van 4. Aangezien games voorlopig al bijna nooit 4 threads benutten en er voorlopig nog geen verandering in de zaak lijkt te komen, is het dus zeer twijfelachtig of het de investering waard is.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wat Cronax zegt, tenzij je net zoals Linus in het filmpje doet wilt encoden, gamen en twitch streamen dan heb je er niet heel veel aan. Sowieso zou ik het encoden op een lagere prioriteit zetten waardoor je game performance toch niks te lijden heeft.
Pagina: 1