Limiet grootte externe esata behuizing?

Pagina: 1
Acties:

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:44

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Topicstarter
Als ik kijk bij externe esata behuizingen, zoals bv. deze

http://tweakers.net/price...ox-35-inch/specificaties/

staat er vaak

Bijzonderheden Geschikt voor 3.5" IDE schijven (tot 3TB) en 3.5" SATA schijven (tot 2TB).

Is er inderdaad zo'n limiet, zodat een 4 TB schijf er niet in werkt, of is het meer een kwestie van niet getest en dit opschrijven is minder moeite dan wel testen?

Ik zoek een behuizing voor 2x 3,5" harde schijven met 1 esata kabel naar buiten, en om die in de toekomst goed te gaan gebruiken is het wel handig als er geen limiet op zit.....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het is inderdaad een geheimzinnige spec. Waar haal je een 3TB IDE schijf vandaan? Volgens mij bestaan die niet groter dan 1TB.

E-sata is gewoon sata. Dus het lijkt me dat een 4TB sata schijf gewoon moet werken. Maar die box kan ook usb2.0, en dat gaat mogelijk niet met 4TB, of het gaat wel, maar dan met 4k logical sectors. Wat inhoud dat een 4TB schijf gepartitioneerd/formatteerd over usb niet gelezen kan worden over e-sata en vice-versa.

Verwijderd

Bespaar je je geld en een hoop ellende.
Zelfs de specificaties op de website van de fabrikant vermelden de genoemde limieten.
3TB voor IDE en 2TB voor SATA.

E-sata is gewoon sata.
Maar toch niet helemaal...
Immers zelfs Intel vermeldt op haar website dat E-sata een ander "protocol" meekrijgt.
De schijf wordt "gemarked" indien die over E-sata i.p.v. sata communiceert.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Is er inderdaad zo'n limiet, zodat een 4 TB schijf er niet in werkt, of is het meer een kwestie van niet getest en dit opschrijven is minder moeite dan wel testen?"

Dat vraag ik mij ook al een tijd af, niet alleen bij esata behuizingen overigens, ook bij NASsen, zoals bijv. pricewatch: Synology DiskStation DS408 Volgens de PW is de max capaciteit 6TB, oftewel vier 1.5TB schijfjes. Maar dan kijk ik op https://www.synology.com/nl-nl/compatibility/hd/DS408 en zie ik 4TB'ers staan, maar checken of de max capaciteit van 6TB inderdaad is verhoogd (door firmwareupdates) kan niet omdat de productpagina niet meer bestaat en de algemene helpdesk die vraag niet kan beantwoorden (vraag is doorgestuurd).

Wat betreft 4, 5 of 6TB'ers, het enige dat volgens mij mogelijk zou kunnen dwarsliggen is de sectorgrootte, 512B of 4kB.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde