Upgrade PC

Pagina: 1
Acties:

• bieowbie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-01 08:45
Ik zoek een?
Nieuwe behuizing, meer werkgeheugen, nieuwe voeding en degelijkere koeling voor mijn processor.

Ik zit er ook over na te denken om dezelfde videokaart die ik nu ook heb ergens te kopen en dan in Crossfire te zetten. Hiervoor moet de nieuwe voeding dan wel krachtig genoeg voor zijn en de behuizing voldoende kunnen koelen.

Ik heb zelf al het e.e.a. rondgekeken en kwam op dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Aerocool XPredator X3 Devil Red Edition€ 85,49€ 85,49
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
1Corsair RM750€ 105,95€ 105,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 257,39

Ik zou graag horen wat jullie advies/mening hier over is.

Alvast bedankt!

Wat is je budget?
300/350

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor specifieke merken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik de pc voornamelijk met gamen (Battlefield 4) maar ook met schoolwerk/films kijken etc.

Zo ziet mijn huidige opstelling eruit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 152,95€ 152,95
1ASRock 970 Extreme3 R2.0€ 66,45€ 66,45
1XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon VS3-V Rood€ 26,29€ 26,29
1DeepCool Ice Edge 400 XT€ 22,-€ 22,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 443,59

Alvast mijn excuses in het geval ik dit per ongeluk op een verkeerde plek heb geplaatst of iets fout heb ingevuld. Dit is namelijk de eerste keer dat ik iets op het forum zet.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Hele nette eerste post!

Wat ik wel mis, waarom wil je meer RAM? 8 GB is nog steeds de standaard, zelfs in game bakken. Tenzij je bijv. zware VM's of videobewerking draait is er weinig reden om meer te nemen.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Juist 8GB is genoeg voor een game bak.

Ik mis welke voeding je nu hebt?

Tweede HD7970 lijkt mij niet de best optie. Die kosten tweedehands ongeveer €130 en kun je dan ook voor rond die prijs verkopen. Een R9 290 met aftermarket koeler kost tweedehands €200. Dus dan ben je €60 goedkoper uit (€130 - (€200 - €130)) en minder performance in sommige games (kan geen goede vergelijking vinden, sorry). Dan hoef je ook geen dure voeding te kopen.

Die kast is sowieso een matige keuze, vooral cheap plastic.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Een 7970 is intern nagenoeg een 280nonX. Deze vergelijking laat ziet dat er uiteraard wel degelijk een (groot) verschil is, mits (en dat is een belangrijke mits), het soepel loopt. En dat is vaak niet het geval. Deze grafieken geven avgFPS weer en laten geen microstuttering zien, iets wat een serieus probleem bij CFx kàn zijn.

Daarnaast loopt 1 van je PCIe maar op 4x bij CFx en zou je CPU best wel eens kunnen gaan throttelen op dat bord met 4+1 fasen.

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 11-11-2014 16:26 ]

• bieowbie
Meer RAM lijkt me bij nader inzien inderdaad niet echt nodig. Hier een linkje naar de specs van de voeding die nu in mijn systeem zit:

pricewatch: Sharkoon Rush Power M SHA-R600M

Het moederbord dus ook vervangen? en een andere kast?

Wat zouden jullie doen?

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Een beter moederbord is absoluut aan te raden. Crossfire op een 970 chipset is ondersteund maar je komt gewoon PCI-E lanes tekort. Dus eigenlijk kan het niet, het is slechts marketing, als je nu al zeker weet dat je crossfire gaat draaien dan moet je er niet aan beginnen. En google even op" Asrock 4+1 VRM FX-8350" en je komt genoeg ellende tegen om wat euro's meer voor een moederbord te verantwoorden.

De kast is heel persoonlijk en dan moet je eigenlijk helemaal zelf bepalen hoe belangrijk het voor je is. Je hardware functioneert natuurlijk prima in deze kast. Maar dit is wel echt de onderkant van de markt en dan zit je met een ouderwets design, voeding aan de bovenkant en harde schijven in de lengterichting wat lange videokaarten moeilijk maakt. En goedkope kasten kunnen vreselijk irritant resoneren.

• bieowbie
Welk moederbord, behuzing, voeding en mogelijke upgrade van videokaart raden jullie mij aan?Aangezien mijn vorige keuze's niet helemaal fantastisch bleken 8)7

In iedergeval al super bedankt voor de informatie die jullie mij tot nu toe al hebben gegeven!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:55
Mobo: pricewatch: ASRock 990FX Extreme3 leuk bordje, met een 99FX chipset.

Behuizing: pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed) of als je iets strakker wilt: pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed de eerste is wat oedkoper, maar vind ik zelf niet echet heel mooi, de tweede heb ik zlef, vind hem heel mooi, maar heeft niet de beste airflow...

En de voeding: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W en als je modulair wilt: pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W twee prima voedingen, die genoeg kracht leveren voor jouw systeem.

• bieowbie
Mijn voorkeur gaat uit naar een modulaire voeding. Mij lijkt 520W te weinig? Al helemaal als ik mijn videokaart later nog ga upgraden? (betere videokaart of in crossfire)

Wat zijn de voordelen van een 99FX chipset tegenover een 970 chipset?

Iemand anders ook nog adviezen?

[ Voor 24% gewijzigd door bieowbie op 12-11-2014 09:44 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Mits je flink gaat overklokken met zowel je GPU én CPU zou 520W misschien te weinig kunnen worden, maar over het algemeen is zelfs 450W om elk systeem met een veelslurpende GPU (wat dit relatief gezien niet eens is) te kunnen trekken.

• bieowbie
Ben de aankomende tijd nog niet van plan te overklokken. Maar ik denk wel dat ik dit in de toekomst ga doen.

• bieowbie
Kan ik met die voeding ook de Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 draaien? Wat zijn verder de voordelen van een 99FX chipset tegenover een 970 chipset?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
De 970 is een stuk zuiniger dan je huidige 7970, dus dat is geen probleem.

De 990FX chipset wat meer PCIe lanes (2 x16 ipv 1 x16), dus theoretisch zijn 4 videokaarten mogelijk. Ook ondersteunt het SLI, de 970 chipset doet dat niet.

• bieowbie
Ben nu van plan om dit aan te schaffen:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock 990FX Extreme3€ 87,95€ 87,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 339,90€ 339,90
1Cooler Master CM 690 III Window€ 78,95€ 78,95
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,80€ 59,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 566,60

Ik koop eerst de voeding, moederbord en behuizing. Aangezien ik nu nog niet genoeg budget heb om de videokaart te vervangen.

Bedankt voor de hulp en informatie!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Beh, dat moederbord is niet echt een goede keus. Die heeft slechts 4+1 fasen en wordt ook officieel niet ondersteund voor een 8350, tenzij je een topdown cooler hebt. Waarom niet gewoon een pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P of ben je multi-GPU van plan?

/edit: het goedkoopste bord dat wel voldoende fasen (8+2) en 990FX heeft, is de pricewatch: MSI 990FXA-GD65.

[ Voor 18% gewijzigd door br00ky op 12-11-2014 14:43 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Voor CF R9 280x is pricewatch: Gigabyte GA-990XA-UD3 ook nog wel een leuke keuze, lijkt mij dat die weinig last hebben van een 2.0 x8 bottleneck. Anders moet je de pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3 nemen.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

br00ky schreef op woensdag 12 november 2014 @ 14:42:
Die heeft slechts 4+1 fasen en wordt ook officieel niet ondersteund voor een 8350, tenzij je een topdown cooler hebt. Waarom niet gewoon een pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P of ben je multi-GPU van plan?

/edit: het goedkoopste bord dat wel voldoende fasen (8+2) en 990FX heeft, is de pricewatch: MSI 990FXA-GD65.
Het is niet het aantal fases dat het probleem is, maar de maximale stroom per fase. Als de maximale stroom per fase 30A is en de CPU heeft er maar vier is de maximale stroom maar 120A, dat is vrij krapjes voor zo'n CPU, zelfs zonder overklok. Kunnen de fases echter 60A aan dan is een 4 fase design prima, 240A haal je niet zo maar, daarvoor heb je hele flinke overklok nodig.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2014 @ 14:52:
[...]

Het is niet het aantal fases dat het probleem is, maar de maximale stroom per fase. Als de maximale stroom per fase 30A is en de CPU heeft er maar vier is de maximale stroom maar 120A, dat is vrij krapjes voor zo'n CPU, zelfs zonder overklok. Kunnen de fases echter 60A aan dan is een 4 fase design prima, 240A haal je niet zo maar, daarvoor heb je hele flinke overklok nodig.
Dan mag jij mij 1 4+1 fase mobo laten zien welke met een normale koeler een FX-8320 prima kan hebben, en zeker met overclock.

Die ga je niet vinden. Alle 4+1 mobo's, en zeker de ongekoelde, staan erom bekend FX-8xxx niet goed te kunnen trekken, waardoor je allerlei intressante problemen krijgt. Van waardeloze ingame performance tot mobo's die zichzelf kapot draaien.

Die Gigabyte met 8+2 fases staat er juist om bekend lekker goedkoop te zijn, en kan prima tegen zeer stevige overclocks.

Verwijderd

Er zijn gewoon genoeg moederborden te vinden welke 30A of 60A per fase kunnen leveren. Het aantal fases is meer een marketing ding waar jij nu ook mooi aan mee helpt. ;) Meeste mensen zijn in de veronderstelling dat meer fases beter is, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn, marketing speelt daar dus mooi op in en nog meer mensen gaan er in geloven.

Een moederbord met 4+1 fase welke 60A per fase kan leveren en gekoeld is door een goede heatsink kan dan ook gewoon meer leveren dan een 8+2 fase design welke maar 30A per fase kan leveren en geen heatsink bevat, de heatsink maakt hier dus het verschil, zal geen groot verschil zijn overigens. Maar laat wel zien dat het aantal fases niet van belang hoeft te zijn.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dan nodig ik je er uit om eentje te laten zien als er zoveel zijn. Ik heb namelijk nog geen enkele 4+1 mobo gevonden welke een FX-8xxx veilig kan trekken, al dan niet met overclock.

Als hier een topic is met een throttelende FX-8xxx die zelf wel goed gekoeld is, kwam het altijd omdat iemand een 4+1 plankje had. Zodra dat persoon de befaamde Gigabyte ging gebruiken, was het probleem miraculeus opgelost.

Want ja, als mobobakkers goede VRM's en andere meuk in die fases zouden zetten, was een 4+1 prima geweest. Met nadruk op "als". Want het gebeurd niet. En daarom raad ik altijd die Gigabyte aan met 8+2, omdat dat ding goede onderdelen heeft, en zelfs een FX-9xxx aankan.

Zodra er een goede 4+1 uitkomt, die goedkoper is dan de Gigabyte, raadt ik die direct aan, maar tot die tijd: vermijd die 4+1 troep.

Verwijderd

Ik weet zo niet uit mijn hoofd welke dat zijn. Maar juist omdat die onzin van meer fases is beter wordt verkondigd zullen het er ongetwijfeld niet veel zijn, pure marketing is. Dus als je nu zelf het ook goed zegt dat het om de stroom per fase gaat en de rest van de mensheid dat ook in het verstand krijgt dan zal dit ongetwijfeld heel snel veranderen.

• bieowbie
waarschijnlijk een stomme vraag, maar hoe kan ik zien hoeveel fasen een mobo heeft?

Verwijderd

Je vindt dit meestal wel terug op de site van de fabrikant.

• bieowbie
Zo dan? Hoor graag jullie mening over het moederbord.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 548,60

Verwijderd

Prima voeding overigens niks mis mee, dus ik zou hem gewoon houden. Of is er een andere reden dat je de voeding wil vervangen?
BobZeegers schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:38:
Zo dan? Hoor graag jullie mening over het moederbord.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 548,60
Prima moederbord voor overklokken en een enkele videokaart, behuizing is ook prima en hetzelfde geld voor de videokaart. :)

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Waarom geen 2e hands R9 290? Ligt stukken dichter bij je oorspronkelijke budget en het is een beest van een kaart!

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• bieowbie
De voeding is al een flink aantal jaren oud, wil hier geen problemen van krijgen in mijn huidige systeem. Heb verder nog een oude pc staan zonder voeding en dan kan ik die voeding daar mooi in zetten.

• bieowbie
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2014 @ 23:18:
[...]

Prima voeding overigens niks mis mee, dus ik zou hem gewoon houden. Of is er een andere reden dat je de voeding wil vervangen?

[...]

Prima moederbord voor overklokken en een enkele videokaart, behuizing is ook prima en hetzelfde geld voor de videokaart. :)
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Met dit moederbord kan je toch gewoon 2 videokaarten aansluiten? bij specs staat dat het crossfire ondersteunt.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je kunt je vorige post wijzigen hè, als je nog wat wil toevoegen. Binnen 24u twee keer posten zonder tussenkomt van iemand anders zien we hier liever niet.

Crossfire kan wel, maar het tweede PCIe slot is slechts x4. Het zal dus ietsje worden gebottleneckt (wat oude resultaten, ik kan me zo indenken dat het verschil met de huidige kaarten groter is). Daarnaast moet je je afvragen of je dit wel wil, want sommige games lopen er zeker niet veel beter van. Daarnaast word je pc er luidruchtiger en warmer van en eer je een extra videokaart nodig hebt, zijn er single kaarten die de jouwe eenvoudig verslaan.

[ Voor 17% gewijzigd door br00ky op 13-11-2014 14:19 ]

Verwijderd

BobZeegers schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:54:
De voeding is al een flink aantal jaren oud, wil hier geen problemen van krijgen in mijn huidige systeem. Heb verder nog een oude pc staan zonder voeding en dan kan ik die voeding daar mooi in zetten.
Problemen hoef je niet van de voeding te verwachten, voeding zou nog wel even mee moeten kunnen, kwaliteit is prima.

Hoe ver ben je van plan trouwens over te klokken, als je de CPU tot de max wil pushen (al heb je daar wel een betere CPU koeler voor nodig) wordt de Seasonic wat aan de krappe kant. Maar als je gewoon een normale overklok wil doen met de koeler die je nu hebt moet het wel voldoen.
BobZeegers schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:59:
[...]

pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Met dit moederbord kan je toch gewoon 2 videokaarten aansluiten? bij specs staat dat het crossfire ondersteunt.
AMD stelt geen eisen aan het gebruik van het mogen plaatsen van het CrossFire logo, dus fabrikanten doen dat dus ook maar al te graag, dat het niet zo vloeiend gaat lopen als de bedoeling is, zal hun een zorg zijn, ze hebben het moederbord immers al verkocht. :p

nVidia doet het wel, bij nVidia moeten beide sloten minimaal PCI-e x8 zijn om zo genoeg bandbreedte te leveren voor beide kaarten. Voor fatsoenlijke CrossFire en SLI ondersteuning kun je dus gewoon naar SLI ondersteuning kijken, heeft het moederbord ondersteuning voor SLI dan zal CrossFire ook goed werken.
Pagina: 1