Zelf een AC-adapter maken voor m'n DSLR

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:42
Ik heb een Nikon D5100 en heb geen zin om ruim 110 euro te moeten uitgeven om 'm op het lichtnet te kunnen aansluiten. Ebay is ook niet echt goedkoop en/of betrouwbaar, dus wil ik er zelf één maken. Maar hoe? :> Ik heb een simpele multimeter en soldeerbout, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Oh ja, en het verstand om heeeeeeeeeel voorzichtig te zijn met 230 uiteraard ;)

De accu betreft een Nikon EN-EL14 (7,4V 1,03A). Ik neem aan dat ik de stroom gelijk moet richten, iets van een trafo moet hebben (230-7,4V), spanningspieken en -dalen moet opvangen en iets van een zekering wil hebben. Kan iemand me op weg helpen?

Edit: Of kan ik ook gewoon een goedkope 7,5V lichtnetadapter kopen en die aansluiten?

Edit 2: Deze bijvoorbeeld?

[ Voor 16% gewijzigd door Joep op 11-11-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als dit alles is wat je weet van elektrotechniek en elektronica, dan heb ik dat aangaande maar één advies, begin niet aan zelfbouw, want met alleen het hebben van een soldeerbout heb je echt niet genoeg. Het is het qua goedkoopte het zelf bouwen trouwens ook nauwelijks waard. Heel goed mogelijk dat het exemplaar waar je naar linkt het best kan doen.

Maar vergewis je eerst wel van een aantal dingen. Die Nikon camera zal denk ik wel gelijkstroom vragen, maar ik ken die camera niet, dus weet ik dit niet zeker. Qua vermogen kan hij het gemakkelijk doen, maar helaas is er weinig overeenstemming tussen fabrikanten onderling. Dus kijk even goed of je DC of AC nodig hebt en of de plus en de min goed zitten en of het stekkertje past. Het zou me niets verbazen als dat net iets anders moet zijn. Overigens dingen waar je ook naar moet kijken bij zelfbouw.
Maar hoe dan ook, een exemplaar van ongeveer 110 euro is ronduit krankzinnig, de prijs van dat voorgestelde exemplaar is gewoon reëel.

Edit:
En stel je, voor dat je hoe dan ook ergens aan begint, ook goed op de hoogte van de dingen die in onderstaand bericht worden genoemd. Ik wist namelijk ook niet dat er nogal wat zaken meer meespelen dan alleen maar simpel laden. Geen idee of dat echt belangrijk is om rekening mee te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 11-11-2014 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 17:38
Zoals techneut al zegt, ben ik mee eens.

Maar om het even verder de wereld uit te helpen:

Na een korte google actie kwam ik hier bij terrecht, en ik zag op de plaatjes waar ik al bang voor was. De batterij is niet enkel lomp +, - en Temp. Maar er zit een sloot aan IC's op. (staat ook in die forum hun reacties te lezen).

Mijn eerste lompe reactie zou zijn, knip de battij dr af en soldeer daar een 7.5V adapter aan, maar dat zijn geen garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Er is dus een adapter van nikon.
Kijk op de ratings en pinout van dat ding en niet op die van je batterij.

Voor zover dat ik kan vinden is dat een EH-5A :? die 9v 4500mah uitgeeft (maar dat moet je nog wel checken, heb zelf geen dslr). En dan heb je nog de connector nodig

http://www.ebay.com/itm/E...Cords&hash=item19da57f53d

Denk dat ebay betrouwbaarder is dan je eigen brouwsel...
Luukje01 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 19:23:
Zoals techneut al zegt, ben ik mee eens.

Maar om het even verder de wereld uit te helpen:

Na een korte google actie kwam ik hier bij terrecht, en ik zag op de plaatjes waar ik al bang voor was. De batterij is niet enkel lomp +, - en Temp. Maar er zit een sloot aan IC's op. (staat ook in die forum hun reacties te lezen).

Mijn eerste lompe reactie zou zijn, knip de battij dr af en soldeer daar een 7.5V adapter aan, maar dat zijn geen garanties.
Zal eerder protectie circuit zijn om de lipo batterij te beschermen tegen diepontladen/overladen enzo.
Mijn gok is dat het voor de werking van de camera niet uitmaakt

[ Voor 125% gewijzigd door Rmg op 11-11-2014 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Mijn eerste reactie was eigenlijk ook om gewoon lomp de batterij te slopen en een 7,5V adapter eraan te solderen, maar als die verrekte camera ook nog moet communiceren met de accu wordt het wel erg moeilijk. Verklaart ook in één keer waarom er geen goedkope Chinese kloons op ebay worden verkocht terwijl dat wel het geval is bij Canon. Bij m'n oude 1100D was ik voor 7 euro klaar op ebay :(

@ Rmg, klopt:
http://www.nikonusa.com/e...ers/EH-5b-AC-Adapter.html
http://www.nikonusa.com/e...wer-Supply-Connector.html

Ff gegoogled en tada, specs: http://www.camerahacker.c...les.hidden/eh-5_label.jpg

De Nikon EH-5B lijkt dus gewoon een 9V 4,5A adapter. Ik vraag me echter af of er nog iets van een printplaat zit in die EP-5A.

Edit: Ik denk dat ik 't gewoon ga proberen. 9V 4,5A adapter kopen, accu slopen en + en - solderen aan de pins aan de binnenkant van de nu lege accu. 'T is toch maar een brakke D5100.

[ Voor 9% gewijzigd door Joep op 11-11-2014 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:38
Ik zou NIET zomaar een adapter aan de accu solderen.
De accu is een lithium ion batterij, grote kans dat je die per ongeluk overlaad en ontploft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Inderdaad niet aansluiten op de accu. Als je zelf een 9v 4.5A voeding ervoor wilt gaan gebruiken, moet je die gewoon aansluiten op de normale voedingsingang van de camera waar je de originele adapter ook op aan zou sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Allereerst: Voer je camera geen 9V via het batterijvak want dan gaat ie mogelijk kapot. De camera verwacht daar 7.4V, 7.5V zou moeten werken, een volle dubbele lithium batterij is immers 8.4V.

Je zou kunnen proberen het circuitje in de batterij te behouden, de cellen te verwijderen en in plaats daarvan je 7.4V van de adapter aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je 9v gebruikt moet je gewoon een low voltage drop 8v of 7.5v regulator gebruiken of gewoon 2x een 1n5404 diode in serie om de spanning lager te krijgen. Dat is denk ik ook wat er in die surrogaat accu zit.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Samoht93 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 21:43:
Ik zou NIET zomaar een adapter aan de accu solderen.
De accu is een lithium ion batterij, grote kans dat je die per ongeluk overlaad en ontploft!
No shit sherlock 8)7

Mijn plan was dan ook om heeeeeeeeeel voorzichtig de ontlaadde cellen eruit te slopen, het printplaatje te behouden en een 7,5V adapter aan te sluiten op het printplaatje.

Ik zal eerst eens op nikonhacker of ergens anders vragen wat het meest handige is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waarom niet de power connector gebruiken ?

http://cdn-10.nikon-cdn.com/pdf/manuals/dslr/D5100_EN.pdf
pagina klepje 18

Power source
- Battery One rechargeable Li-ion EN-EL14 batteryAC adapter
- EH-5b AC adapter; requires EP-5A power connector (available separately

dan moet je toch met zoiets (ep 5a) icm je lader op het lichtnet kunnen ?
http://www.cameranu.nl/nl...IH7y77p9cECFVHMtAoda3gAjg
Afbeeldingslocatie: http://www.cameranu.nl/pictures/400/1288012955_194/nikon-ac-adapter-connector-ep-5a.jpg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Nee, je hebt zowel de EH-5b als de EP-5A nodig. Indien je bedoelt dat ik beter de EP-5A kan kopen en een 9V adapter erop aan kan sluiten; ook geen interesse in. Ik ga toch geen 30 euro betalen voor zo'n veredeld stuk plastic?!

Edit: Nou, misschien toch wel dan :P Zo houdt ik toch nog een accu over en kan ik direct kijken wat er in dat ding zit. Nu nog een plaats vinden waar ze een röntgenscanner hebben en waar ze ook dit soort request honoreren :P Eindhoven Airport? :P

Edit 2: En de vraag is daarnaast of een gewone 9V adapter zomaar werkt.

[ Voor 43% gewijzigd door Joep op 12-11-2014 21:40 ]

Pagina: 1