Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WiFi en Ultra HD (4K) streamen?

Pagina: 1
Acties:

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:20

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ben van plan een 4K tv aan te schaffen, en wil vanaf een DLNA-certified router (WiFi-n, 450Mbps) met externe harde schijf (USB 3.0, 7200rpm) content streamen. Gaat dat lukken met WiFi-n, of ga ik dan enorm veel haperingen krijgen?

Ik heb op Google al een zoekactie gedaan, maar kan helaas weinig tot niks hierover terugvinden. In elk geval niet het antwoord op mijn vraag.

Normaal gesproken zou ik ultra HD over WiFi-ac proberen te streamen, maar alleen de top modellen 4K-tv's (>3000 euro) hebben WiFi-ac...

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-11 07:19
in theorie zou je voldoende bandbreedte hebben, maar de praktijk is toch iets anders. Je kan geen full hd niet fatsoenlijk kan streamen over wifi-N 300mbit, dan lijkt het me sterk dat het zou lukken om 4K te streamen over wifi-n 450. bedraad zou een betere optie zijn, mocht dit bij je thuis kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door maomanna op 11-11-2014 13:59 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-11 16:41
Dat ligt maar net aan je netwerk en wat je onder echt FULL HD verstaat.

De meeste zien fullhd al als een YIFI 1080HD download van 1,95GB.
Die gaan prima lukken, maar die van 24,95GB hoef je niet te proberen.

• maomanna
zelf doelde ik op de mkv's van 8GB+. Hier lukte het niet (op 5meter van de router af)

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Duidelijk. Gewoon een LAN kabeltje trekken van de router naar de TV dus :)

• Mektheb
ocn schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 14:20:
Duidelijk. Gewoon een LAN kabeltje trekken van de router naar de TV dus :)
Zou ik zelf persoonlijk wel doen :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met alle marketingblaat te doorprikken :z

"UHD 4k": leuk, maar wat is de daadwerkelijke bitrate? Dat bepaalt waar je verbinding aan moet voldoen.
"WiFi-n" kan in het beste geval concurrent dualband zijn met 3x3 MiMo waar je IRL >250Mbps mee kunt halen, maar in het slechtste geval geen MiMo, 2.4GHz only en brakke antennes waar je als het meezit 50Mbps op kunt halen in zelfde kamer met line-of-sight, en minder als er obstakels zijn of er interferentie is.

Stappenplan:
1) bepaal bitrate van je materiaal. Je moet mikken op gemiddelde (niet max!) throughput van minimaal 25% hoger dan die bitrate.
2) bepaal de WiFi specs van je TV. Dus "802.11n" is niet genoeg. Ondersteunt het zowel 2.4GHz als 5GHz? Doet het MiMo, en zo ja 2x2 of 3x3?

Kort door de bocht: met 5GHz met 2x2 en AP in dezelfde kamer heb je een kans op succes met high-bitrate materiaal. Staat je AP verder weg, of is 5GHz geen optie, dan moet je rekening houden met max 25Mbps, en dan kun je het vrijwel zeker schudden.

Nog korter door de bocht: vaste apparaten (ook TV's!) verdienen vaste aansluitingen. Bespaar jezelf veel kosten, hoofdpijn etc en sluit het via Cat5e Gigabit Ethernet aan.

Oslik blyat! Oslik!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 07:18
Bekabeling FTW! Wi-Fi is leuk voor laptop, tablets, telefoons en handheld game devices.

Ik ken veel mensen die draaloos TV of film wilde kijken vanaf TV ontvanger of Mediacenter, allemaal zijn ze er uiteindelijk vanaf gestapt, ook al is de bandbreedte genoeg, er is gewoon veel (kans) op storingen. Ik ken verhalen van mensen die een Pizza in de Combimagnetron deden en geen TV en/of film meer konden kijken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dit is hoe ik het waarschijnlijk oplos:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LBBKlFv.png

Router en TV staan in dezelfde kamer (kabelaansluiting zit in de woonkamer).
PC's staan in de studeerkamer, maar er is geen aansluiting in de studeerkamer, vandaar de WiFi oplossing omdat ik geen zin heb om gaten te boren en vervolgens een kabel door twee muren en de keuken heen te trekken.

• Mektheb
Zo zou ik het inderdaad ook doen :).

• maomanna
alleen dan ook de pc bedraden.

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hmm, de ethernet poort op zo'n 4K tv heeft vaak maar 100 Mbps... is dat wel genoeg dan?

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Hoeveel bitrate is je 4k content dan en bufferen bestaat ook nog steeds.

Netflix recommand 15Mbps voor 4k content, 85 minder als die 100 die jij aanhaalt.

[ Voor 37% gewijzigd door garriej op 11-11-2014 15:55 ]

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Zou je dat weer kunnen oplossen door zoiets te kopen?

http://nl.startech.com/In...-Netwerkadapter~USB31000S

• maomanna
is een mediaspeler die 4k kan afspelen een mooie tussenoplossing?

• Mektheb
Zou niet weten waarom, met een fatsoenlijke Wifi verbinding haal je ook gewoon dikke snelheden.

• maomanna
omdat bedraad eigenlijk altijd stabieler is dan wifi. vooral met constante datastroom.

• Mektheb
maomanna schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 16:07:
omdat bedraad eigenlijk altijd stabieler is dan wifi. vooral met constante datastroom.
Dat is wel zo, maar je kan een hoop instellen met een goede router en dan kan je een hoop gezeur verhelpen.

Maar snap je punt

• maomanna
Wat ook lastig is, is dat als je meer apparaten op wifi zet, de bandbreedte ook steeds minder wordt.
Mensen denken dat wifi HET is, maar het is handig voor je telefoon, tablet, dat soort dingen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ocn schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 15:51:
Hmm, de ethernet poort op zo'n 4K tv heeft vaak maar 100 Mbps... is dat wel genoeg dan?
Tja, klinkt als veel marketingblaat maar technisch een lichtgewicht oplossing. Kunnen die TV's überhaupt wel HEVC aan? - maakt nogal uit mbt bandbreedte :o
garriej schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 15:54:
Hoeveel bitrate is je 4k content dan en bufferen bestaat ook nog steeds.

Netflix recommand 15Mbps voor 4k content, 85 minder als die 100 die jij aanhaalt.
Netflix bitrates zijn absurd laag. De kwaliteit die je krijgt is voor de gebruikte bitrate niet slecht, maar kan in geen velden of wegen tippen aan goede content. Bedenk dat broadcast quality (1080i :o ) HD al 15Mbps is met h.264.

Als je kijkt naar de HEVC profiles zie je dat de laagste level die op de main tier 4k resolutie (3840x2160) ondersteunt, level 5 is, en dan moet je rekening houden met 25Mbps max bitrate. Op high tier moet je dan zelfs met 100Mbps rekening houden. Dat laatste gaat niet eens over Ethernet lukken op een TV met een cheap-ass 10/100Mb NIC :/

Maar goed, de vraag is of je wil patsen met het feit dat je 4k doet (dan zijn die Netflix bitrates genoeg), of dat je daadwerkelijk materiaal wil kijken dat de meerwaarde ervan boven goede 1080p HD toont. Bedenk dat een BluRay 60Mbps h.264 doet, dat is als je uitgaat van 60% efficientere encoiding bij HEVC nog steeds vergelijkbaar met 36Mbps HEVC. Voor 1080p. 4k content op lagere bitrate gaat er echt niet beter uitzien :o

Wederom dus de vraag (die TS steeds niet beantwoordt): wat voor content gaat afgespeeld worden? welke bitrates gaat het hebben :?

Oslik blyat! Oslik!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:23

Kettrick

Rantmeister!

Mektheb schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 16:21:
[...]

Dat is wel zo, maar je kan een hoop instellen met een goede router en dan kan je een hoop gezeur verhelpen.
Juist dat instellen is "een hoop gezeur", een kabel doet het gewoon, punt. heb je na maanden kloten eindelijk de juiste instellingen te pakken, koopt je buurman een nieuwe router met wifi en je bent weer terug bij af.
Pagina: 1