Overigens nog een toevoeging. Ik heb gisteren eerste test gedaan met een aantaal AV2 Powerline sets.
Die heb je in twee smaken:
AV2 '600Mbps'
AV2 '1200Mbps'
AV2 is een beetje zoals WiFi-n, heel veel optionele features. "AV2" alleen zegt uitermate weinig over welke features geimplementeerd zijn en dus wat je kunt verwachten. In dit geval bleek dat de '600Mbps' alleen de hogere modulatie implementeerden (verwachting: hogere prestatie bij zeer goed signaal, geen verschil bij minder goed signaal) en de '1200Mbs' implementeerde zowel hogere modulatie als MiMo (een tweede gegevensstroom over de aardedraad). Alle AV2 setjes beweerden ook filters voor beter signaal te bevatten.
Verwachting was dus om bij goede verbinding (zelfde kamer) duidelijk meerwaarde te zien van de '600Mbps' tov oude AV500 setjes, en bij benadering dubbele performance van de '1200Mbps' tov de '600Mbps'
Bij slechtere verbinding was verwachting geen of weinig verschil AV500 en '600Mbps' maar nog steeds dubbele performance '1200Mbps'
Verwachting bleek niet uit te komen...
Bij goed signaal, zelfde kamer, bleek AV2 '600Mbps' nul meerwaarde te bieden tov AV500, beide rond de 80Mbps. De '1200Mbps' schoot daarentegen ver boven verwachting door en leverde 230Mbps
Maar in dezelfde kamer is geen realistische use case. Dus andere verdieping genomen, en daar ook nog de adapter in een losliggende stekkerblok (niet de bedoeling, wel de praktijk) waar ook m'n desktopPC ingeprikt zat. Verre van ideaal, maar wel wat je in praktijk ziet, des te meer omdat al deze AV2 adapters zo groot waren dat er geen tweede stekker in een normale 2-gats wandcontactdoos naast paste...
Daar haalde ik met de AV500 met de PC uit 25Mbps, maar zodra ik PC aanzette zakte dat in naar 13Mbps. PC voor verdere tests aangelaten om te zorgen dat er niet alleen demping (verlengsnoer) maar ook interferentie (vanaf PSU PC) aanwezig was.
De AV2 '600Mbps' setjes leverden beide een stabiele maar teleurstellende 6Mbps, dus de helft van de AV500 set

En de AV2 '1200Mbps'... die kwam op gemiddeld 3Mbps uit, waarbij het ongelofelijk 'bursty' was, dus momenten van 25Mbps en vervolgens meerdere seconden helemaal geen verbinding
Dat gedrag van de AV2 '1200Mbps' wijst erop dat de aarding bij mij boven niet goed is (bekend probleem

) en dat de adapter erg slecht omgaat met net wel/net geen signaal op de tweede MiMo stream. Jammer, want brakke aarding is helaas in NL schering en inslag...
Conclusie:
1) AV2 '600Mbps' heeft nul meerwaarde tov AV500, maar kost wel het dubbele. Sowieso links laten liggen dus.
2) AV2 '1200Mbps' levert aanzienlijk meer dan het dubbele tov AV500/AV2 '600Mbps' mits je aarding volledig op orde is. In dat geval een aanrader, zo niet ben je veel slechter af dan met AV500, en deze setjes kosten al snel het drievoudige
Maw een goede AV500 set is in de meeste gevallen beter dan de nieuwe, duurdere opties
Getest met:
AV500:
1) TP-Link TL-WPA4226
2) AVM Fritz!Powerline 540E WLAN
AV2 '600Mbps':
1) Linksys PLEK500
2) Asus PL-E52P
AV2 '1200Mbps'
1) AVM Fritz!Powerline 1000E
Binnenkort krijg ik ook een paar Devolo AV2 setjes (zowel '600Mbps' als '1200Mbps') en een Zyxel '1200Mbps'. Devolo heeft in het verleden altijd beter gepresteerd dan vergelijkbare concurrerende fabrikanten, vooral door betere build quality. Ben benieuwd wat ik daarmee in zelfde setup haal...