Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerline hoeveel aansluitingen op 1 adapter?

Pagina: 1
Acties:

• davepinda
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-11-2017
Hallo,

Ik heb een prangende vraag. Stel dat ik via Powerline meerdere aparaten wil verbinden in huis dan neem ik dus 1 adpater voor in de meterkast naar mijn router en een andere voor bijvoorbeeld mijn laptop. Dit werkt uitstekend. Hoe kan ik nu een derde apparaat bijv. TV hierop aansluiten? Als het van hetzelfde merk is kan ik er dan gewoon 1 extra aan m'n TV aansluiten of moet ik dan weer een setje van 2 kopen en 1 weer verbinden met mijn router en 1 met mijn TV.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr,

Dave

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 17:54

lier

MikroTik nerd

Tv is mogelijk een lastiger verhaal (als er sprake is van verschillende VLAN's), makkelijkste lijkt mij om een switch te plaatsen achter de adapter.

Welke provider heb je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 11:18

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Je kan een switch plaatsen achter de adapter, maar er zijn er ook die een switch ingebouwd hebben voor drie apparaten. Dit is vooral handig als de apparaten die je wilt verbinden bij elkaar in de buurt staan.

Voor aanvullende apparaten in bijvoorbeeld een andere kamer, kan je er een losse bij kopen.
Je hebt dus niet een extra set nodig

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon een simpele switch voldoet prima. Switches met ingebouwde powerline zijn duurder en minder flexibel. Dwz: je kunt de powerline dan alleen icm de switch inzetten, en dat wil je soms niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• davepinda
Bedankt voor jullie reacties enkel heb ik het geprobeerd met een switch maar dan gaat mijn mbps van circa 40 terug naar circa 5. Dit lijkt me niet de bedoeling? Is daar ook nog wat aan de te doen?

• davepinda
lier schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:22:
Tv is mogelijk een lastiger verhaal (als er sprake is van verschillende VLAN's), makkelijkste lijkt mij om een switch te plaatsen achter de adapter.

Welke provider heb je?
Mijn provider is Ziggo, maakt de provider ook nog iets uit in dit verhaal dan?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 11:35

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ja, dat maakt uit. Veel reacties in dit topic doen de aanname dat je IPTV hebt. Dat loopt vaak via een apart netwerk. Aangezien het in jou geval waarschijnlijk gaat over een Smart TV (of de interactieve decoder) is dat helemaal niet relevant en kun je gewoon hetzelfde netwerk gebruiken. In dat geval is het inderdaad voldoende om gewoon een extra powerline adapter (waarschijnlijk van hetzelfde merk) bij de tv in het stopcontact te drukken. Een switch is dan helemaal niet nodig.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:06

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Wat Janoz zegt. Ik heb TP Link powerline adaptertjes. Eén in de meterkast op het UPC modem aangesloten. Van daaruit krijgt je 230v "netwerk" de aansluiting dus. Vervolgens één adapter bij een pc boven, één adapter bij zoon op de kamer waar ook wifi extender opzit, één adapter bij de tv beneden en één adapter boven voor de playstation. Niks geen switches of zo; je kunt vrij veel van dat spul aansluiten zoals je ziet. Waar de limiet zit: ik zou het niet weten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De limiet zit'm in de performance.

Wat je in feite hebt is een enkele collision domain over de powerline - oftewel dezelfde situatie als vroeger (opa vertelt :P ) met een hub. Er is een reden waarom hubs verdwenen zijn: binnen een collision domain kan maar een apparaat tegelijk zenden. Als twee het tegelijk proberen moeten ze beide stoppen, een random periode wachten en dan nog een keer proberen. Gevolg is dat zodra je meerdere apparaten actief hebt (alleen aangesloten zijn is geen probleem) schieten latencies omhoog en daalt max throughput. Performance daalt exponentieel naarmate meer cliens actief zijn.

In praktijk: stel je wilt gamen. Dat gaat prima. Totdat iemand anders streaming media gaat kijken. Dan schiet je ping omhoog. Als een derde iets probeert te doen, dan gaat ping nog verder omhoog en kan het zijn dat de bandbreede ook te laag wordt voor degene die streaming media kijkt.

Maw:
- alleen waar het niet anders kan met Powerline aansluiten
- grootverbruikers altijd op andere manier (bedraad Ethernet) aansluiten)
- latencygevoelige toepassingen (console/gamePC) altijd op andere manier (bedraad Ethernet) aansluiten.
- als je echt meent geen alternatief te hebben voor Powerline, overweeg bij meerdere clients en latency/bandbreedte-gevoelige toepassingen twee of meer verschillende Powerline netwerken (dus verschillende adapterparen) om verkeer gescheiden te houden.
Edit 2020: dit dus NIET, twee of meer PLC-netwerken op zelfde stroomnet storen elkaar. Best-case ben je meer bandbreedte kwijt aan overhead dan bij een enkel netwerk, worst-case zenden ze door elkaar heen en zowel bandbreedte als stabiliteit storten in.

Powerline is prima voor casual gebruik, maar niet meer dan dat.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 02-10-2020 13:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:06

GurbY{nl}

GurbY{nl}

@dion_b: helemaal waar wat je zegt. Is ook overal na te lezen. Echter: door onmogelijkheid om draden te trekken naar boven (ok, gewoon langs de trap is een mogelijkheid maar dat stuit op ernstige bezwaren van mw. gyedema) ben ik op de powerline uitgekomen. Ondanks alle mindere berichten over dat spul (waaronder de zaken die je hierboven terecht aankaart) heb ik op de gamepc met BF4 toch heel weinig fluctuatie in ping ondanks de playstation en tv die redelijk vaak tegelijktijdig aanstaan.

Met andere woorden: YMMV. Ik denk dat ik een (heel) gelukkige uitzondering op de regel ben.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:05

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je bent niet alleen hoor. Ik gebruik al 10 jaar powerline oplossingen voor mijn gamePC (3 verschillende kits, 2 verschillende huizen). Je moet er een beetje geluk mee hebben.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overigens nog een toevoeging. Ik heb gisteren eerste test gedaan met een aantaal AV2 Powerline sets.

Die heb je in twee smaken:
AV2 '600Mbps'
AV2 '1200Mbps'

AV2 is een beetje zoals WiFi-n, heel veel optionele features. "AV2" alleen zegt uitermate weinig over welke features geimplementeerd zijn en dus wat je kunt verwachten. In dit geval bleek dat de '600Mbps' alleen de hogere modulatie implementeerden (verwachting: hogere prestatie bij zeer goed signaal, geen verschil bij minder goed signaal) en de '1200Mbs' implementeerde zowel hogere modulatie als MiMo (een tweede gegevensstroom over de aardedraad). Alle AV2 setjes beweerden ook filters voor beter signaal te bevatten.

Verwachting was dus om bij goede verbinding (zelfde kamer) duidelijk meerwaarde te zien van de '600Mbps' tov oude AV500 setjes, en bij benadering dubbele performance van de '1200Mbps' tov de '600Mbps'
Bij slechtere verbinding was verwachting geen of weinig verschil AV500 en '600Mbps' maar nog steeds dubbele performance '1200Mbps'

Verwachting bleek niet uit te komen...

Bij goed signaal, zelfde kamer, bleek AV2 '600Mbps' nul meerwaarde te bieden tov AV500, beide rond de 80Mbps. De '1200Mbps' schoot daarentegen ver boven verwachting door en leverde 230Mbps :o

Maar in dezelfde kamer is geen realistische use case. Dus andere verdieping genomen, en daar ook nog de adapter in een losliggende stekkerblok (niet de bedoeling, wel de praktijk) waar ook m'n desktopPC ingeprikt zat. Verre van ideaal, maar wel wat je in praktijk ziet, des te meer omdat al deze AV2 adapters zo groot waren dat er geen tweede stekker in een normale 2-gats wandcontactdoos naast paste...

Daar haalde ik met de AV500 met de PC uit 25Mbps, maar zodra ik PC aanzette zakte dat in naar 13Mbps. PC voor verdere tests aangelaten om te zorgen dat er niet alleen demping (verlengsnoer) maar ook interferentie (vanaf PSU PC) aanwezig was.
De AV2 '600Mbps' setjes leverden beide een stabiele maar teleurstellende 6Mbps, dus de helft van de AV500 set :o
En de AV2 '1200Mbps'... die kwam op gemiddeld 3Mbps uit, waarbij het ongelofelijk 'bursty' was, dus momenten van 25Mbps en vervolgens meerdere seconden helemaal geen verbinding :X

Dat gedrag van de AV2 '1200Mbps' wijst erop dat de aarding bij mij boven niet goed is (bekend probleem :X ) en dat de adapter erg slecht omgaat met net wel/net geen signaal op de tweede MiMo stream. Jammer, want brakke aarding is helaas in NL schering en inslag...

Conclusie:
1) AV2 '600Mbps' heeft nul meerwaarde tov AV500, maar kost wel het dubbele. Sowieso links laten liggen dus.
2) AV2 '1200Mbps' levert aanzienlijk meer dan het dubbele tov AV500/AV2 '600Mbps' mits je aarding volledig op orde is. In dat geval een aanrader, zo niet ben je veel slechter af dan met AV500, en deze setjes kosten al snel het drievoudige :o

Maw een goede AV500 set is in de meeste gevallen beter dan de nieuwe, duurdere opties :o

Getest met:

AV500:
1) TP-Link TL-WPA4226
2) AVM Fritz!Powerline 540E WLAN

AV2 '600Mbps':
1) Linksys PLEK500
2) Asus PL-E52P

AV2 '1200Mbps'
1) AVM Fritz!Powerline 1000E

Binnenkort krijg ik ook een paar Devolo AV2 setjes (zowel '600Mbps' als '1200Mbps') en een Zyxel '1200Mbps'. Devolo heeft in het verleden altijd beter gepresteerd dan vergelijkbare concurrerende fabrikanten, vooral door betere build quality. Ben benieuwd wat ik daarmee in zelfde setup haal...

Oslik blyat! Oslik!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:59
Met 500 Mbps werkt bij mij alles prima. Op de router in de huiskamer zijn de Smart TV, de IPTV, de stereotoren en een powerline adapter voor de verbinding naar zolder aangesloten.

Op zolder staan op een switch de powerline adapter, de printer, de PC en de Nas aangesloten.

Zo gauw ik 600 Mbps powerlineadapters aansloot, stortte de performance in. Die heb ik daarom ook maar gauw weer terug naar de winkel gebracht.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Early adopters zijn altijd betaalde betatesters :P

Iets wat me opviel met die Asus en Linksys apparaten was dat ze muv de stekker (de ene had passthrough, de ander niet) exact zelfde PCB leken te hebben en exact zelfde reference design volgden. Goede kans dat alle eerste generatie AV2 dingen muv plastic behuizinkje en logo onder de motorkap exact hetzelfde zijn en dus allemaal evenweinig meerwaarde bieden.

Oslik blyat! Oslik!

• ruftman
Was dat ook al niet zo met een groot deel van de 500 Mbps adapters?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ruftman schreef op woensdag 12 november 2014 @ 14:46:
Was dat ook al niet zo met een groot deel van de 500 Mbps adapters?
Valt mee, daar zag je na verloop van tijd verschillende chipset vendors en bovendien customized PCB's, met name waar de fabrikanten extra features inbouwden, zoals WiFi AP en/of meerdere Ethernetpoorten.

Bovendien, pak een AV500 adapter van Devolo op en vergelijk die met eentje van vergelijkbaar formaat van Sitecom. De Devolo weegt rustig drie keer zoveel, puur door de zwaarder uitgevoerde componenten. Dat verschil zie je haarfijn terug in performance en bovenal betrouwbaarheid. Het blijft powerline, ook de Devolo setjes kunnen situaties krijgen waar ze niet werken (vraag dat de KPN "draadloos internet" klanten maar :z ), maar je hebt in de meeste gevallen veel, veel liever de Devolo. Sterker nog, bij slecht signaal heb je liever een Devolo AV200 dan een Sitecom AV500 apparaat ;)

Oslik blyat! Oslik!

• ruftman
Mijn Sitecoms werken al bijna 2 jaar probleemloos en stabiel......

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ruftman schreef op woensdag 12 november 2014 @ 20:00:
Mijn Sitecoms werken al bijna 2 jaar probleemloos en stabiel......
N=1

Probleem met Powerline is dat hoe geschikt een electriciteitsnet is totaal niet op voorhand te voorspellen valt. De Sitecom LN-530 is zonder uitzondering de slechtst presterende Powerline adapter in termen van gedrag bij slechter signaal die ik gezien heb, met een paar andere Sitecoms op plek 2 en 3 (zo uit m'n hoofd de LN-555 en LN-515). Maar bij goed signaal haal je er vrolijk 60Mbps mee.

Als jouw stroomnet geen grote demping (filters die 5-65MHz wegfilteren bijv) en geen grote storingsbronnen heeft zal ook zo'n Sitecommetje goed werken. Maar bij een ander waar het slechter is zal zo'n apparaat een veel grotere performanceval kennen en op gegeven moment geen verbinding geven waar een ander apparaat dat wel nog geeft.

Er zijn natuurlijk ook situaties waar geen enkele adapter het doet, maar er zit een groot gebied ertussenin waar je veel beter af bent met iets anders dan die Sitecom dingen. Jij hebt alleen het geluk niet in dat gebied te zitten :z

Oslik blyat! Oslik!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

dion_b, heb je toevallig ook latency tests uitgevoerd? Ik trok laatst deze set uit de kast: pricewatch: MSI HomePlug ePower 1000HD kit (ooit gekregen, maar nooit gebruikt), omdat deze set: pricewatch: Konig CMP-HOMEPLUG25 er spontaan na twee jaar mee kapte. Ik merk echter in online games dat de MSI set af en toe een kleine spike in latency laat zien. Voor de die-hard fps gamer zou dat een issue zijn. Met de Konig set had ik daar absoluut geen last van.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Latency is een lastige. Heb het niet structureel getest omdat het (muv bij hoge utilization) zoals hierboven beschreven in principe altijd goed is - totdat het niet goed is :z

Wat je waarschijnlijk had was een of ander apparaat dat om de zoveel tijd een stoorpiekje op je stroomnet veroorzaakte. Het ene setje had filters die daarmee om konden gaan, de andere niet. Je kreeg packetloss op zo'n moment, vervolgens retransmits et voila, een lagspike.

Ik ben bezig een testopstelling voor powerline te bouwen waarmee zowel demping als interferentie gecontroleerd getest kan worden. Maar dat duurt nog even (low-prio long-term spul kan alleen tussen alle hectiek van de dag door).

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 13-11-2014 09:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Klinkt plausibel. :)

Ik ben iig benieuwd naar je bevindingen. En aan de hand van je eerdere post ga ik misschien toch maar eens een setje van die Devolo 1200mbps testen :)
Pagina: 1