Even een netwerkje regelen thuis.....

Pagina: 1
Acties:

• TTTuck
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-02 22:23
Ik zoek een compleet Thuisnetwerk!
Ok, dit kon wel eens best interessant worden, want ik ben al een tijd aan het nadenken over hoe ik de boel thuis wil gaan inrichten.....

Budget: vrijwel onbeperkt, het moet vooral goed gaan werken, maar wel in verhouding tot de grote van het netwerk

Voorkeuren:
Omdat ik zelf vrij handig ben wil ik het zelf gaan managen, echter heb ik niet heel uitgebreide/specifieke netwerk kennis, dit is eventueel voor mij wel redelijk makkelijk in te winnen. Met specifieke kennis bedoel ik vooral CLI werk en Firewall inrichting e.d. De hele basis is me vrij goed duidelijk, dus Configuratie/VLANS/Routing etc.

Heb me geprobeerd goed in te lezen maar de opties zijn eindeloos. Ben in voor Ubiquity/HP/Cisco/TP-link, als de throughput maar goed is.

Wat moet er dan allemaal komen:

De situatie:
Afgelopen jaar verhuisd, naar onze huidige woning 2 verdiepingen, houten vloeren. Op alle kamers ligt dubbel UTP. Huis is vrijstaand,
met losse schuur, grote tuin.
Internetlijn: 100/100 glasvezel
2x 12 poort patchkasten zitten in de meterkast/gangkast boven
Synology Nas
2 Smart Tv's (in de toekomst meer)
1 desktop
2 laptops
Printer
Zootje telefoons/Tablets

Doelen:
- Goede Wifi performance door het hele huis
- KPN experiabox vervangen door een fatsoenlijke router die een goede VPN verbinding kan opzetten (ik ben zelf nogal eens van huis en wil oa TV/series kijken en Foto editing e.d. doen.
- Backups draaien via Rsync met de synology van m'n vader
- IP camera's draaien op eigen VLAN
- Wifi bereik in de Tuin (100m diep ongeveer).
- Zelf kunnen klooien in de configuratie om er wat van op te steken :+ .

Dus denk zelf nodig te hebben:
2x managed switch minimaal 8poorts liefst 12 of meer
1x goede router, die m'n PPPoe van KPN kan overnemen, VLAN ondersteuning en een VPN server met goede perfomance.
3x AP, 2x huis, 1x schuur (alhoewel die evt via een buiten antenne zou kunnen)
1x buitenantenne voor de tuin?..

Zoiets heb ik in gedachten, ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Albert Plesman: "Mensen die geen fouten maken, werken niet."

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-01 10:39

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Ik denk dat je deze vraag beter in Netwerken kan stellen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat is nog maar de vraag. Als dit bedoeld is als aankoopadvies, staat het hier goed en mág het zelfs niet eens in dat subforum. Als het bedoeld is als inhoudelijk advies, dan is dat subforum beter.

Dus TS, move of niet?

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Zelf heb ik deze opstelling, kan voor zover ik kan inschatten hetgeen jij zoekt:

Accespoint : http://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/
Router + VPN : http://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/
Managed Switches : http://support.netgear.com/product/gs108tv2

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Uzuhl

Uzuhl

Luppie schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 11:55:
Zelf heb ik deze opstelling, kan voor zover ik kan inschatten hetgeen jij zoekt:

Accespoint : http://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/
Router + VPN : http://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/
Managed Switches : http://support.netgear.com/product/gs108tv2
Die AP's zijn mooie dingen!
"Custom Maps and Google Maps
Upload custom map images or use Google Maps for a visual representation of your wireless network." Werkt die functie goed?

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Heb zelf de bouwtekening uit het koopcontract van mijn huis als .jpg geïmporteerd.
Vervolgens sleep je een AP op de plek waar hij hangt en je ziet meteen wat het bereik is. Werkt goed :D

• Uzuhl

Uzuhl

Luppie schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:00:
Heb zelf de bouwtekening uit het koopcontract van mijn huis als .jpg geïmporteerd.
Vervolgens sleep je een AP op de plek waar hij hangt en je ziet meteen wat het bereik is. Werkt goed :D
Thanks!

+ Met die optie(s) TTTuck ben jij waarschijnlijk meteen klaar.

Buitenantenne lijkt mij niet relevant als jij dit dmv de AP's doet. Maar als de schuur achterin staat ga je die 100m niet overbruggen.

• TTTuck
@ brooky Ik had overwogen om het in netwerken te doen, maar dit leek me toch echt meer aankoopadvies, vandaar.

@luppie, edgrerouter bekeken inderdaad, maar is de unify controller voor mij wel gebruiksvriendelijk genoeg? Ik ben niet vies van een beetje basic CLI, maar een vlan setup via CLI instellen zie ik niet 1,2,3 zitten.....
Uzuhl schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:05:
[...]

Thanks!

+ Met die optie(s) TTTuck ben jij waarschijnlijk meteen klaar.

Buitenantenne lijkt mij niet relevant als jij dit dmv de AP's doet. Maar als de schuur achterin staat ga je die 100m niet overbruggen.
Ik denk niet dat ik het ga redden zonder buitenantenne, schuur staat op een meter of 10 van het huis, maar heb daar nu geen wifi ontvangst dus daar wel een ap nodig denk ik, misschien dat een buitenantenne op een strategische plaats de schuur juist wel bereik kan geven dat zou nog mooi zijn.

Hoeveel voordeel is er uit een setup te halen met alle spullen van ubiquity zou eventueel ook toughswitches kunnen nemen.?.

Qua switch anders deze, iets meer poorten over, 8 is wel echt minimum nodig namelijk.

pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG2216

[ Voor 8% gewijzigd door TTTuck op 11-11-2014 13:08 ]

• Uzuhl

Uzuhl

TTTuck schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 13:05:
@ brooky Ik had overwogen om het in netwerken te doen, maar dit leek me toch echt meer aankoopadvies, vandaar.

@luppie, edgrerouter bekeken inderdaad, maar is de unify controller voor mij wel gebruiksvriendelijk genoeg? Ik ben niet vies van een beetje basic CLI, maar een vlan setup via CLI instellen zie ik niet 1,2,3 zitten.....

[...]

Ik denk niet dat ik het ga redden zonder buitenantenne, schuur staat op een meter of 10 van het huis, maar heb daar nu geen wifi ontvangst dus daar wel een ap nodig denk ik, misschien dat een buitenantenne op een strategische plaats de schuur juist wel bereik kan geven dat zou nog mooi zijn.

Hoeveel voordeel is er uit een setup te halen met alle spullen van ubiquity zou eventueel ook toughswitches kunnen nemen.?.

Qua switch anders deze, iets meer poorten over, 8 is wel echt minimum nodig namelijk.

pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG2216
Je zou een buitenkabel[UTP] naar je schuur kunnen trekken en daar je AP hangen. Maar ik denk dat je net zo duur uit bent met een buitenantenne en het is minder werk :)

Qua geld geen idee, qua plaatsen en inregelen heel veel. Je kunt zoals Luppie het al zei je bouwtekeningen erin gooien en je hebt de range van je AP's zodat je het hele huis van complete dekking kan voorzien.

Weinig over die TP link te zeggen, mooi spul en het heeft een award van de Spaanse Telecom :)

• TTTuck
Uzuhl schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 13:15:
[...]

Je zou een buitenkabel[UTP] naar je schuur kunnen trekken en daar je AP hangen. Maar ik denk dat je net zo duur uit bent met een buitenantenne en het is minder werk :)

Qua geld geen idee, qua plaatsen en inregelen heel veel. Je kunt zoals Luppie het al zei je bouwtekeningen erin gooien en je hebt de range van je AP's zodat je het hele huis van complete dekking kan voorzien.

Weinig over die TP link te zeggen, mooi spul en het heeft een award van de Spaanse Telecom :)
Ik bedoelde ook niet de kosten van de ubiquity setup, maar inderdaad meer of er significant betere performance/configuratie bereikt kan worden als ik alles van hun neem.

Edgerouter is dus nog steeds een goede optie, waarom dan geen unify security gateway? Die is iets goedkoper met eigenlijk zelfde functies toch.

Ik weet niet of iemand mij kan aangeven of bijvoorbeeld cisco small business routers een optie zijn, of ga ik dan meer betalen voor alleen een naam? Ben niet echt merkgevoelig wat dat betreft.

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Zag net dat vorige week firmware 1.60 is uitgekomen voor de Edgerouter, waarmee bijna alles via de Web Interface ingeregeld kan worden. VLAN's kan je zowiezo met de Webinterface doen.

Zelf heb ik mijn Edgerouter als volgt ingesteld:

Eth0 = LAN (met eigen DHCP Server)
Eth1 = WAN
Eth2 = WLAN (met eigen DHCP Server)
Geen VLAN's ingesteld op de edgerouter, aangezien ik 3 aansluitingen tot mijn beschikking heb en ook niet meer netwerken nodig heb.

En op deze manier alles aangesloten:

Poort eth0 is afgemonteerd op Poort 2 van mijn switch met een VLAN tag 1
Poort eth1 gaat naar mijn glasmodem
Poort eth2 is afgemonteerd op Poort 3 van mijn switch met een VLAN tag 15
Poort 4 gaat via een PoE injector naar mijn AP (VLAN15)
Poort 5&6 getruncked naar mijn Synology (VLAN1)
Poort 7&8 getruncked naar mijn 2e switch untagged

Op de AP heb ik een eigen WiFi en een Guest WiFi aangemaakt. Voor de guest Wifi heb ik ingesteld dat het LAN netwerk niet benaderbaar is (Isolation), hierdoor is mijn NAS en andere apparaten niet bereikbaar voor guest gebruikers.

Als je voor Ubiquiti gaat, dan is het aan te raden om eens buiten NL gaan kijken (Duitsland). De prijzen zijn soms wel 50% lager dan hier in NL. ;)

Het enige wat ik tot nu toe in CLI heb moeten doen is een geldig 3th party SSL certificaat importeren.

[ Voor 64% gewijzigd door Luppie op 11-11-2014 15:21 ]

• TTTuck
Ah kijk, dat zijn goede tips, ik kom zelf ook geregeld in duitsland, dus dat lijkt me niet zo'n probleem.

Router en AP ben ik dan wel uit. Nu nog die switch. Toughswitch 16 poorts kost al gauw €350.-, POE zal ik niet, danwel beperkt nodig hebben Dus dan denk ik dat ik liever de TP-link neem.

Heb nog even naar de Demo van RouterOS zitten kijken, maar kreeg daarbij wel het gevoel dat het me al snel erg ingewikkeld werd, wel een mooie Wiki trouwens bij Mikrotik, maar denk dat het verstandiger is als ik het iets simpeler houd.

• TTTuck
Guys,

Ik zoek nog wat meer input op switch gebied, is de tp link betrouwbaar en snel genoeg? Of kan ik beter toch voor de ubiquity of bijvoorbeeld een procurve 1800 series gaan?

Pagina: 1