Ik zoek een compleet Thuisnetwerk!
Ok, dit kon wel eens best interessant worden, want ik ben al een tijd aan het nadenken over hoe ik de boel thuis wil gaan inrichten.....
Budget: vrijwel onbeperkt, het moet vooral goed gaan werken, maar wel in verhouding tot de grote van het netwerk
Voorkeuren:
Omdat ik zelf vrij handig ben wil ik het zelf gaan managen, echter heb ik niet heel uitgebreide/specifieke netwerk kennis, dit is eventueel voor mij wel redelijk makkelijk in te winnen. Met specifieke kennis bedoel ik vooral CLI werk en Firewall inrichting e.d. De hele basis is me vrij goed duidelijk, dus Configuratie/VLANS/Routing etc.
Heb me geprobeerd goed in te lezen maar de opties zijn eindeloos. Ben in voor Ubiquity/HP/Cisco/TP-link, als de throughput maar goed is.
Wat moet er dan allemaal komen:
De situatie:
Afgelopen jaar verhuisd, naar onze huidige woning 2 verdiepingen, houten vloeren. Op alle kamers ligt dubbel UTP. Huis is vrijstaand,
met losse schuur, grote tuin.
Internetlijn: 100/100 glasvezel
2x 12 poort patchkasten zitten in de meterkast/gangkast boven
Synology Nas
2 Smart Tv's (in de toekomst meer)
1 desktop
2 laptops
Printer
Zootje telefoons/Tablets
Doelen:
- Goede Wifi performance door het hele huis
- KPN experiabox vervangen door een fatsoenlijke router die een goede VPN verbinding kan opzetten (ik ben zelf nogal eens van huis en wil oa TV/series kijken en Foto editing e.d. doen.
- Backups draaien via Rsync met de synology van m'n vader
- IP camera's draaien op eigen VLAN
- Wifi bereik in de Tuin (100m diep ongeveer).
- Zelf kunnen klooien in de configuratie om er wat van op te steken
.
Dus denk zelf nodig te hebben:
2x managed switch minimaal 8poorts liefst 12 of meer
1x goede router, die m'n PPPoe van KPN kan overnemen, VLAN ondersteuning en een VPN server met goede perfomance.
3x AP, 2x huis, 1x schuur (alhoewel die evt via een buiten antenne zou kunnen)
1x buitenantenne voor de tuin?..
Zoiets heb ik in gedachten, ben benieuwd wat jullie ervan denken.
Ok, dit kon wel eens best interessant worden, want ik ben al een tijd aan het nadenken over hoe ik de boel thuis wil gaan inrichten.....
Budget: vrijwel onbeperkt, het moet vooral goed gaan werken, maar wel in verhouding tot de grote van het netwerk
Voorkeuren:
Omdat ik zelf vrij handig ben wil ik het zelf gaan managen, echter heb ik niet heel uitgebreide/specifieke netwerk kennis, dit is eventueel voor mij wel redelijk makkelijk in te winnen. Met specifieke kennis bedoel ik vooral CLI werk en Firewall inrichting e.d. De hele basis is me vrij goed duidelijk, dus Configuratie/VLANS/Routing etc.
Heb me geprobeerd goed in te lezen maar de opties zijn eindeloos. Ben in voor Ubiquity/HP/Cisco/TP-link, als de throughput maar goed is.
Wat moet er dan allemaal komen:
De situatie:
Afgelopen jaar verhuisd, naar onze huidige woning 2 verdiepingen, houten vloeren. Op alle kamers ligt dubbel UTP. Huis is vrijstaand,
met losse schuur, grote tuin.
Internetlijn: 100/100 glasvezel
2x 12 poort patchkasten zitten in de meterkast/gangkast boven
Synology Nas
2 Smart Tv's (in de toekomst meer)
1 desktop
2 laptops
Printer
Zootje telefoons/Tablets
Doelen:
- Goede Wifi performance door het hele huis
- KPN experiabox vervangen door een fatsoenlijke router die een goede VPN verbinding kan opzetten (ik ben zelf nogal eens van huis en wil oa TV/series kijken en Foto editing e.d. doen.
- Backups draaien via Rsync met de synology van m'n vader
- IP camera's draaien op eigen VLAN
- Wifi bereik in de Tuin (100m diep ongeveer).
- Zelf kunnen klooien in de configuratie om er wat van op te steken
Dus denk zelf nodig te hebben:
2x managed switch minimaal 8poorts liefst 12 of meer
1x goede router, die m'n PPPoe van KPN kan overnemen, VLAN ondersteuning en een VPN server met goede perfomance.
3x AP, 2x huis, 1x schuur (alhoewel die evt via een buiten antenne zou kunnen)
1x buitenantenne voor de tuin?..
Zoiets heb ik in gedachten, ben benieuwd wat jullie ervan denken.
Albert Plesman: "Mensen die geen fouten maken, werken niet."