Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 633268

Topicstarter
Ik heb een adviesvraagje.

Ik zou graag willen terugkeren in mijn oude beroep als programmeur. Ik ben er een tijd uit geweest maar zou er graag weer een functie in hebben.

Ik, 30 jaar, ben ooit afgestudeerd in informatica op HBO niveau. Daarna heb ik ongeveer vijf jaar gewerkt als developer. Met name op het gebied van C# ASP.net en SQL en een klein beetje met PHP. 3,5 jaar geleden werd bij een reorganisatie echter mijn contract niet verlengd. Toen ben ik via een vriend van me in een functie gekomen die wel gerelateerd is aan ICT development maar dat niet is. Ik heb er ook wat opleiding voor gevolgd. Sindsdien heb ik niet meer professioneel geprogrammeerd op wat privedingen in PHP na.

Waar ik nu zit zie ik echter weinig toekomst en mijn knopen tellende denk ik dat het beter is weer mijn oude werk op te pakken. Op zich heb ik de papieren en ook de werkervaring. Maar hoe zondig wordt het gezien om een tijd uit de code te zijn geweest? Is het handig om direct weer te gaan solliciteren of zou ik weer opleiding moeten volgen om te overtuigen? Zou het helpen om bijvoorbeeld een MCTS certificaat te behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55

Standeman

Prutser 1e klasse

Dat ligt er maar net aan of ze in staat zijn om verder te kijken dan je C.V. Een goed bedrijf of interviewer moet dat wel kunnen en inzien dat, ook al ben er tussen uit geweest, je al dan niet de kwaliteiten hebt die ze vragen.
Zaken als passie voor developen, wiskundige aanleg en instelling staan voor mij een heel stuk hoger op het lijstje dan een gat van een aantal jaar of gebrek aan een specifiek papiertje.

Ik zou zeggen, ga eens rondporren bij ex-collega's en andere bekenden in het vak. Wie weet wat er boven komt drijven. :) Wat dat betreft is Linked-in een goede tool. Je hebt geen haast, dus dat is wel zo relaxed.

[ Voor 9% gewijzigd door Standeman op 11-11-2014 11:24 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de reactie. Haast heb ik niet nee. Hoewel ik ook weer niet zo'n geweldige netwerker ben.

Ik ben dus inderdaad vooral bang dat veel figuren die mijn CV zien hem weggooien omdat ik een tijd een ander soort baan heb gehad. Iemand ervaring met dat soort situaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-07 23:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Met de vraag die er momenteel is naar goeie programmeurs denk ik niet dat je CV zomaar weggegooid wordt. ;) Als je daar echt bang voor bent kun je wat aan de omschrijving van je functie doen. Licht toe hoe het toch gerelateerd was aan development. Zet desnoods in je bijgaande brief dat je graag op een gesprek uitlegt hoe het zit met die "missende" 3 jaar. In de huidige markt hoef je denk ik echt niet bang te zijn dat je geen gesprekken krijgt. Vervolgens moet je daar uiteraard wel inhoudelijk je mannetje kunnen staan.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55

Standeman

Prutser 1e klasse

Concepten als bijvoorbeeld bucket distribution, design patterns, etc veranderen niet heel erg. Als je dat soort dingen nog steeds (of straks weer) onder de knie hebt, lijkt het me geen probleem.

De vraag is ook of je wel bij een bedrijf wil werken die niet langer dan zijn neus kijk en denkt "Oh een gat van drie jaar, hup de prullenbak in.." :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Wat voor functie heb je in de tussentijd gehad?
Als dat bijv als projectmanager was, ben je juist extra interessant als bijv. Lead Developer.
Of wellicht was het een commerciële functie, wat juist weer interessant kan zijn voor Support-medewerkers.
Er zijn meer typen developers nodig dan alleen de die-hard code-kloppers.

Vul ook je woonplaats nog even in in je Tweakers profiel, Wie weet wat voor head-hunters dit topic lezen ;)

[ Voor 55% gewijzigd door frickY op 11-11-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Wat ook helpt is voor jezelf iets ontwikkelen (game, oplossing, website, CMS, iets wat aansluit bij jouw ambities). Hiermee laat je zien dat je er nog goed in zit, je enthiousiast bent en zo weer aan de slag kan.

In de webdevelopment wereld is het ook vrij gebruikelijk dat je een portfolio hebt, daar kan men heel goed de kwaliteit van je werk in zien. Stel dat samen met hobby projecten en taken uit vorige werkgevers/opdrachten/studies. Succes! :)

[ Voor 21% gewijzigd door noes op 11-11-2014 13:22 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-07 17:59
Het is best lastig, ik ken wat oud-collega's die nu een tijdje uit de dev scene zijn, nog wel werken in ICT gerelateerde business, maar dus niet professioneel coden/dev-en. Die komen nu bijna niet aan de bak als uitvoerend coders, want ja er is best vraag, maar er is ook best wat aanbod en veel van dat aanbod is best goedkoop..

Maar, verkoop jezelf! Zorg dat je CV ieg uitnodigd tot een solicitatie gesprek, zorg dat je kennis op orde is voor waar je (mee) aan de slag wilt gaan, vraag ook eens bij oud-collega's. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Je vriend is Passie!

Je cv zal vraagtekens oproepen. Waarom ben je ooit wat anders gaan doen? Is je kennis nog wel actueel? etc.
Je moet dus voor jezelf deze vragen kunnen pareren en passie voor het programmeren uitstralen. Daarbij ook laten merken dat je niet blind bent voor de nieuwe trends en ontwikkelingen. Heb je dat goed op een rijtje dan kun je zo solliciteren. Hou er wel rekening mee dat je in het begin extra tijd / energie kwijt zult zijn met weer op niveau komen. (afhankelijk van hoeveel je gebluft hebt... ;) )

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
frickY schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 13:15:
Wat voor functie heb je in de tussentijd gehad?
Als dat bijv als projectmanager was, ben je juist extra interessant als bijv. Lead Developer.
Of wellicht was het een commerciële functie, wat juist weer interessant kan zijn voor Support-medewerkers.
Er zijn meer typen developers nodig dan alleen de die-hard code-kloppers.

Vul ook je woonplaats nog even in in je Tweakers profiel, Wie weet wat voor head-hunters dit topic lezen ;)
Ik wil liever een beetje discreet blijven. Maar ik heb een tijdje meer online marketing zaken gedaan. Maar ik vraag me af of het bedrijf waar ik zit over 2 jaar nog bestaat, bovendien overstijgt het aanbod in die functie de vraag enorm. Dus ik zie er niet veel in voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
noes schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 13:20:
Wat ook helpt is voor jezelf iets ontwikkelen (game, oplossing, website, CMS, iets wat aansluit bij jouw ambities). Hiermee laat je zien dat je er nog goed in zit, je enthiousiast bent en zo weer aan de slag kan.

In de webdevelopment wereld is het ook vrij gebruikelijk dat je een portfolio hebt, daar kan men heel goed de kwaliteit van je werk in zien. Stel dat samen met hobby projecten en taken uit vorige werkgevers/opdrachten/studies. Succes! :)
Ik heb wel eens met plannen gelopen om een site op te richten over een onderwerp dat in interessant vind. Dat idee zal ik dan maar eens waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 12:26
Anoniem: 633268 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 15:34:
Ik wil liever een beetje discreet blijven. Maar ik heb een tijdje meer online marketing zaken gedaan. Maar ik vraag me af of het bedrijf waar ik zit over 2 jaar nog bestaat, bovendien overstijgt het aanbod in die functie de vraag enorm. Dus ik zie er niet veel in voor de toekomst.
Positief denken!

Je zou die periode 'online marketing' ook kunnen verkopen als een periode waarin je vooral bezig was met front-end development, en ook enorm veel hebt geleerd over zaken zoals 'UX' en online marketing. Bonuspunten scoor je vervolgens doordat je tijdens je periode als marketeer ook veel aan je communicatieve vaardigheden hebt kunnen werken.

Ik kan me niet voorstellen dat bedrijven ontwikkelaars met aantoonbare communicatieve vaardigheden bij voorbaat de deur wijzen. Al helemaal niet als ze ook de functionele kant van ontwikkeling begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:44

defiant

Moderator General Chat
Anoniem: 633268 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 11:17:
Op zich heb ik de papieren en ook de werkervaring. Maar hoe zondig wordt het gezien om een tijd uit de code te zijn geweest?
De belangrijkste vraag die (denk ik) gesteld gaat worden is waarom je destijds niet gewoon gesolliciteerd hebt bij een ander bedrijf als programmeur. Zorg in ieder geval dat je daar een goed en duidelijk verhaal over hebt zodat er geen twijfels kunnen ontstaan over je motivatie.
Is het handig om direct weer te gaan solliciteren of zou ik weer opleiding moeten volgen om te overtuigen? Zou het helpen om bijvoorbeeld een MCTS certificaat te behalen?
HBO informatica is overtuigend genoeg lijkt me. Certificaten zie alleen vaak in de detachering, daar wordt het gezien als een pre. Tenminste, dat is mijn beeld uit het volgen van dit forum, ik heb zelf nooit in de detachering gewerkt. Wil je daarbuiten solliciteren dan heeft dat denk ik niet veel nut.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-07 16:44

Basszje

Reisvaap!]

Zoals andere hier denk ik dat het ook wel te doen valt en je kan jezelf gewoon goed verkopen met je extra vaardigheden.

Ik zou wel wanneer je tijd hebt duiken in wat je wil gaan programmeren ( taal, techniek ) . Ik ben er zelf ook bijna 3 jaar uitgeweest en dat was om te reizen dus echt een gat zonder uberhaupt werken. Voor goede werkgever is het enige erge gat op een CV als je niets beters hebt dan ' op de bank gezeten '. Die ervaringen heb ik gewoon prominent een mijn CV gezet. Daarbij heb ik ook nog eens geen afgeronde opleiding om op terug te vallen. Ik ben echter wel een heel redelijk aantal keer uitgenodigd. De presentatie van de feiten is soms belangrijker dan de feiten ;)

Wat ik wel heb gemerkt is dat de techniek niet stilstaat, toen ik terugkwam was er een enorme verandering in nieuwe frameworks / technieken / hype v/d dag. Nu een jaar later ben ik wel redelijk bij. Bij een gesprek met een nieuwe werkgever zou het wel goed zijn als je kan aantonen dat je een beetje bij ben, desnoods met wat gehobby. Of je legt het gewoon direct op tafel dat je een maandje nodig hebt om bij te komen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het belangrijkste is dat je snel inzetbaar bent.

Dus kijk naar de vacatures, kijk naar wat ze vragen en leer dat. Zo wordt ASP.Net MVC bijvoorbeeld heel vaak gevraagd en kennis van een ORM zoals Entity Framework of NHibernate. Certificeren kan daarbij handig zijn, hoewel gewoon hobby-en met de gevraagde technieken ook voldoende kan zijn.

Zolang je snel inzetbaar bent, is er niks aan de hand lijkt me.

[ Voor 26% gewijzigd door Lethalis op 12-11-2014 08:57 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Dat moet geen probleem zijn, zeker als je goed aangeeft wat je in tussentijd gedaan hebt, juist je relevante ervaring kan een voordeel zijn bij een nieuwe baan, ik denk dat het wel verstandiger is om bij een wat kleinere toko te starten aangezien daar meer hebben aan mensen met bredere kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een update. Niet lang na ik dit topic maakte kreeg ik ineens een heel interessant mailtje van een oude kennis van me die nog mensen zocht met zowel development kennis als meer online marketing kennis. En daar heb ik nu een nieuwe baan mee. Eigenlijk dubbel prijs dus. Want ben nu ook weer als vanouds technisch bezig.

Ieder die her reageerde in ieder geval dank voor de bemoedigende woorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Je bent 30? Jongeman toch!

CV oppoetsen, op Monster en Stepstone zwieren, volgend week heb je 5 sollicitatiegesprekken, een redelijk klinkend verhaal repeteren over je 3.5 jaar afwezigheid in IT (de grote lijnen wat je er over wil vertellen, niet klakkeloos tekstje van buiten leren uiteraard), veel motivatie tonen om thuis heeeeel veel bij te studeren in je eigen tijd en binnen twee weken ben je weer actief in IT.

UPDATE. Ik had enkel TS gelezen voor ik reageerde. Zie mijn reactie verschijnen en wat zie ik er boven staan? Je hebt ondertussen al een baan - wat had ik gezegd... Proficiat!

[ Voor 17% gewijzigd door demichel op 09-02-2015 08:44 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 10:00
Anoniem: 633268 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:10:
Even een update. Niet lang na ik dit topic maakte kreeg ik ineens een heel interessant mailtje van een oude kennis van me die nog mensen zocht met zowel development kennis als meer online marketing kennis. En daar heb ik nu een nieuwe baan mee. Eigenlijk dubbel prijs dus. Want ben nu ook weer als vanouds technisch bezig.

Ieder die her reageerde in ieder geval dank voor de bemoedigende woorden :)
Eigenlijk het beste advies, gooi nooit je ervaring weg, probeer er meer uit te halen. In dit geval dus programmeren in online marketing, ben je nog meer waard dan een normale programmeur of iemand met online marketing kennis.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-07 21:46
[quote]demichel schreef op maandag 09 februari 2015 @ 08:43:
Je bent 30? Jongeman toch!

CV oppoetsen, op Monster en Stepstone zwieren, volgend week heb je 5 sollicitatiegesprekken, een redelijk klinkend verhaal repeteren over je 3.5 jaar afwezigheid in IT (de grote lijnen wat je er over wil vertellen, niet klakkeloos tekstje van buiten leren uiteraard), veel motivatie tonen om thuis heeeeel veel bij te studeren in je eigen tijd en binnen twee weken ben je weer actief in IT.

UPDATE. Ik had enkel TS gelezen voor ik reageerde. Zie mijn reactie verschijnen en wat zie ik er boven staan? Je hebt ondertussen al een baan - wat had ik gezegd... Proficiat!
En vergeet Lindedin niet,je krijgt dagelijks aanbiedingen als je programmeur bent. Het is echt gekkenhuis wat betreft de mailtjes die je binnen krijgt.
Pagina: 1