Disk usage 100%, PC traaaag. Hoe zien wat HDD doet?

Pagina: 1
Acties:

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 11:33

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Zoals de topic-titel zegt, hoe kan ik zien wat de harde schijf aan het doen is?

Ik heb niks bijzonders open staan maar de PC reageert echt super supertraag, disk usage zit op 100% maar de CPU zit niks te doen en hangt rond 3-4% usage.

Zo ziet dat eruit:
Afbeeldingslocatie: http://83.128.23.212/Pics/100prct.png

Echt alles loopt op momenten vast, zelfs Task Manager welke dan even niet refresht. Alleen de muis beweegt dan nog.

De SMART-waardes en een Quick Test in HDTunePro geven niks geks aan. Schijf is gewoon in orde.

Dus nogmaals :P Hoe kan ik zien waar de harde schijf zo druk mee is?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:23

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De optie onderaan 'open resource monitor', daar kan je per proces zien wat er schrijft/leest.

Maar dit soort 'vertragingen', klinkt meer als een badsector probleem, ook al is je HDD druk bezig zou het niet zo extreem moeten zijn dat alles vastloopt. Je transferrate history komt niet boven de 3-4MB, het is niet dat hij dus druk bezig is dingen weg te schrijven.

[ Voor 59% gewijzigd door SinergyX op 11-11-2014 11:05 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Wat bedoel je: SMART-waarden ok, of de RAW data?...
Het lijkt nl. verdacht veel op een current pending sector probleem...
Post anders even een screen print van CrystalDiskInfo...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2014 11:12 ]

Verwijderd

Geen bad sector probleem; er is I/O gaande. Je gebruikt een hardeschijf als systeemdisk dus dan is het logisch dat je bij een oudere installatie veel gaat seeken en dus lage performance krijgt. Mogelijk is je C: ook best goed gevuld en zijn de seekafstanden naar verloop van tijd groter geworden.

Het kan ook zijn dat je iets als een virus hebt of dat indexing op dit moment bezig is. Maar het lijkt me logischer dat je gewoon een vervuilde rommelige installatie hebt waardoor je hardeschijf continu aan het seeken is.

Overweeg een SSD als je systeemdisk en doe daar dan een verse installatie op en geen clone, want dan neem je alle rommel/meuk mee naar je SSD en dat is weer best zonde.

Zou je vers installeren op je hardeschijf en de C: formatteren tijdens installatie, dan denk ik dat je er weer even tegenaan kunt. Kun je nog overwegen als alternatief. Maar zo duur is een Crucial MX100 128GB niet....

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 23:56:
Geen bad sector probleem; er is I/O gaande. Je gebruikt een hardeschijf als systeemdisk dus dan is het logisch dat je bij een oudere installatie veel gaat seeken en dus lage performance krijgt. Mogelijk is je C: ook best goed gevuld en zijn de seekafstanden naar verloop van tijd groter geworden.
Bad sector is het inderdaad niet.
Maar hoe kom je erbij dat het een oudere installatie is..? Deze installatie is nog geen 3 maanden oud. Windows 8.1 x64.
Het kan ook zijn dat je iets als een virus hebt of dat indexing op dit moment bezig is. Maar het lijkt me logischer dat je gewoon een vervuilde rommelige installatie hebt waardoor je hardeschijf continu aan het seeken is.
Het lijkt op sommige momenten aslof McAfee er ergens iets mee te maken heeft, maar dan nog hoort je PC niet unresponsive te worden. Dat slaat natuurlijk nergens op, een virusscanner die je PC 'lockt'.

Het vreemde/irritante is echter dat het maar soms gebeurd. Zoals gisteren na het openen van dit topic is het niet meer gebeurd, en vandaag tot nu toe ook nog niet (nu is de dag nog niet heel erg lang onderweg :P ).

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Nou, het is nu toch wel weer een paar keer gebeurd vandaag. Ik dacht, laat ik voor de grap dat CrystalDiskInfo even runnen:

Afbeeldingslocatie: http://83.128.23.212/Pics/crystaldisk.png

Ehrm.... geel bolletje bij Pending Sector? Maar ik kan er verder geen info uit halen. Dubbelklik etc. levert niet meer informatie op en de waardes staan beiden op 100..?

Anyways, ik heb de belangrijkste bestanden ff naar de server gekopieerd en ik ga nu de schijf mirroren naar een nieuwe schijf.

Maar toch, wtf -O-

Verwijderd

Wel, je hebt dus 8 current pending sectors.
Lange format en schijf is (in principe) weer ok.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2014 13:01 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-12 18:45
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 23:56:
Ja, heel veel seeks pushen de utilisation natuurlijk ook richting 100%, maar in dit geval ga je voorbij aan het meest merkwaardige feit, namelijk een average response time van 1940 ms.

Hoewel het lijkt alsof ik nu wel heel makkelijk redeneer vanuit hindsight, ook een bad sector veroorzaakt logischerwijs 100% disk util - het is simpelweg het aandeel van de tijd dat het systeem een I/O request heeft uitstaan (aanname - onder Linux is dat zo, dat zal voor Windows niet heel anders zijn). En een attempted read van een bad sector stalled de zaak natuurlijk vrij hard.
AzzKickah schreef op woensdag 12 november 2014 @ 12:33:
Ehrm.... geel bolletje bij Pending Sector? Maar ik kan er verder geen info uit halen. Dubbelklik etc. levert niet meer informatie op en de waardes staan beiden op 100..?
Zoals degene boven me zegt, current/worst/threshold is vaak niet nuttig. Ook hier is de raw value de enige interessante waarde: 8.
Maar toch, wtf -O-
Tja. Prima verklaarbaar?

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Aha, duidelijk.

Die RAW data had ik niet echt naar gekeken omdat ik ervan uitging dat ik als mens daar niet veel mee kon :P

Het mirroren van de schijf is wel gelukt dus ik zit nu vanaf een andere HD te werken.
Was ook wel erg vreemd trouwens, want het mirroren was na het 25%-ledje gestopt (zo leek het althans). Toen heb ik na nog een kwartier wachten het spul maar weer uitgezet en de nieuwe schijf bij wijze van probeersel toch even ingebouwd en verrek! Hij boot gewoon en alle data staat erop! :)

Opgelost dus. Thanks allen voor de tips!

• Xiphalon
  • Laatst online: 12-12 16:24
Ehm, als je mirror maar 25% klaar is heb je dus kans dat je gegevens mist. Waarschijnlijk heb je dus wél de hele inhoudstabel maar is de inhoud van (nieuwere) bestanden niet goed.
Pagina: 1