Marktplaats verkoop aan iemand in het buitenland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Ik heb iets te koop staan op MP en dat is nogal een gewild collectors item.

Nu komen er dus ook biedingen uit het buitenland. Prima en ik wil ook verzending regelen e.d., maar...

Is er iets waar ik rekening mee moet houden?

Kan geld, overgemaakt vanuit het buitenland, teruggevraagd worden o.i.d.?
Bijvoorbeeld met een creditcard overboeking of zo...

Kortom, waar moet ik rekening mee houden, of is het zelfs af te raden?

Kom maar op met de good old tweakers input :)

Bedankt alvast!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-05 15:14

Ypho

Allround Nerd

Je kunt het beste laten betalen via een bankoverschrijving. Deze kan niet worden teruggeboekt. Paypal en CC kan de koper een dispuut starten en als na onderzoek blijkt dat je in gebreke bent gebleven, wordt het geld bij jou teruggehaald (CC niet zeker, maar wel aankoopverzekering). Zorg dus sowieso voor aangetekende (verzekerde) verzending mocht er eventueel iets fout gaan... En uiteraard vooruitbetaling :)

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Er biedt iemand uit Zwitserland en die biedt erg hoog. Niet belachelijk, maar wat mij betreft mag het er direct voor weg.

Hij wil het zelf laten ophalen. Ik hoef het alleen klaar te zetten op een pallet.

Ik zal aangeven dat een bankoverschrijving vooraf gewenst is en dat het anders niet doorgaat.

Bedankt!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

albino71 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:37:
Kortom, waar moet ik rekening mee houden, of is het zelfs af te raden?

Kom maar op met de good old tweakers input :)
Dat is wel erg weinig eigen inzet. Ik laat het nog even open, maar verwacht wel dat je zelf op zoek gaat naar andere topics. Nu geef je aan te verwachten dat anderen je de voors en tegens gaan uitleggen.

Laat dus zien wat je zelf al uitgezocht hebt, welke topics je gelezen hebt, net als in elk ander topic op T.net.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Ik kom meerdere soortgelijke topics tegen, maar er veranderd regelmatig iets op gebied van handelen, vandaar dat ik de vraag opnieuw stellen rechtvaardig vind.

Als jij dat niet vind, dan sluit je 'm maar.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

OK, dan niet :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En weer open zodat de TS het vervolg kan melden :)

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:32
Bankoverschrijvingen vanuit niet-EU-landen zijn ook oppassen geblazen, het is namelijk in sommige landen mogelijk om geld over te schrijven met een cheque of een credit card die achteraf niet gedekt blijkt te zijn. De bank maakt het geld dan alvast over, om daarna te proberen het geld te innen. Blijkt dat achteraf niet mogelijk te zijn, dan wordt de transactie ongedaan gemaakt en ben je het geld dus keihard kwijt, ook al stond het op je rekening. Het is dus wel handig om ofwel te wachten tot die termijn verstreken is, danwel te zorgen dat je het bewijs krijgt dat de overschrijving gedekt is.
Ik blijf het toch altijd verdacht vinden, vooral als ze meer bieden dan redelijk lijkt en erg lopen te pushen.

Het lijkt me niet zo moeilijk om cash geld te regelen, zelfs al gaat het om een paar duizend, dat kun je gewoon bij je bank opnemen als je het vantevoren afspreekt. Iedere smoes om daar onderuit te komen zou ik ernstig verdacht vinden.

Maar goed, wellicht ben jij die ene uitzondering waar er echt iemand heel veel geld voor exact jouw handel overheeft.

Anoniem: 133692

Ik snap het niet goed.
Die Zwitser wil het item laten ophalen. Dan kan die ophaler toch cash meenemen?
Heeft die geen geld bij dan krijgt die niets mee.

Ik heb wel eens iets verkocht aan een Poolse via Marktplaats. Die had keurig vooraf betaald via een bankoverschrijving en daarna heb ik het opgestuurd.
Duurt allemaal wat langer maar in mijn geval is dat goed gegaan. Ik had ook twijfels.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:06

paQ

Ik heb ook al eens een vervoerder aan de deur gehad met een enveloppe met cash. Hij gaf de enveloppe, even alles natellen (was iets van 600 euro) en hier heb je het item.
Hij tekende zijn vrachtbon dat ie het netjes had afgehaald, ik kreeg een kopie, en dat was dat.

Als de koper in kwestie zijn eigen (door hem ingeschakelde) vervoerder stuurt om een pallet te halen, dan is het niet een heel vreemd verzoek.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Mooi, topic weer open :)

Ik zal even het verdere verloop hier vermelden...

Ik heb dus telefonisch contact gehad met de koper. Altijd prettig m.i..
Natuurlijk kan iemand een fake verhaal doen en daar heel goed in zijn, maar toch, het geeft een indruk en wel twee kanten op.

Blijkt dus een verzamelaar te zijn. Heeft ooit een KISS flipperkast van Bally (daar gaat het om) gehad en is toen 15 jaar in Brazilie gaan wonen, heeft dat ding daar verkocht (kon er goed geld voor krijgen) met de gedachte: "Ik koop er wel weer een terug." en dat is nu dus gelukt.

De kast komt bij 25 andere kasten te staan (naast een Bally Rolling Stone) en wordt goed verzorgd.

Anyway, ik heb gevraagd om een normale bankoverschrijving (SEPA overboeking) en dat was akkoord.
Ik heb hiervan een screenshot ontvangen en het geld is inmiddels ook netjes bijgeschreven. Het betreft inderdaad een SEPA overboeking (staat er bij) en voor zover ik kan nagaan kan dat niet meer teruggedraaid worden o.i.d..
Voor alle volledigheid even contact gehad met mijn bank en dit betreft een SEPA overboeking. Daar kan niets meer mee gedaan worden. Als er Incasso bij staat, is storneren wel mogelijk.

Verder heeft hij een vervoerder geregeld die de flipperkast morgen komt ophalen.

Ik verpak 'm wel en zet 'm op een pallet en dan is hij na het oppakken voor risico koper.

Dan wat reacties op opmerkingen hierboven:
Bedankt voor al het meedenken.
Cash aan de vervoerder meegeven is technisch geen probleem, maar ik kan mij voorstellen dat je die liever niet met zoveel geld op pad wil sturen. Je hoort maar al te vaak dat ze worden overvallen op een parkeerplaats van een tankstation. Dat wil je niet.

Kortom, doe rustig zaken met het buitenland. Als het binnen de SEPA landen een SEPA overboeking betreft, is er niets aan de hand en kunnen ze niet meer aan de centen komen.
Andere scenario's ken ik helaas niet, maar laten we lekker scherp blijven met zijn allen hier. Dat helpt!

Bedankt allen (ook gambieter voor het heropen!)

Te koop....

• frickY
  • Laatst online: 02-05 16:18
Ypho schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:44:
Je kunt het beste laten betalen via een bankoverschrijving. Deze kan niet worden teruggeboekt.
Bij een Europese overschrijving klopt dat ja. Maar men kan ook geld op je rekening storten met een, naar achteraf blijkt, ongedekte check. En dan wordt dat schaamteloos weer afgeboekt.

Western Union is als ontvanger een prima middel; je verzend pas als je het cash in handen hebt.

//edit SEPA overboeking kun je als definitief beschouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door frickY op 13-11-2014 09:45 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

albino71 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:26:
Als het binnen de SEPA landen een SEPA overboeking betreft, is er niets aan de hand en kunnen ze niet meer aan de centen komen.
Andere scenario's ken ik helaas niet, maar laten we lekker scherp blijven met zijn allen hier. Dat helpt!
FWIW: dat hangt af van wie je bedoelt met 'ze'. de betaler kan het niet zomaar terughalen, maar de bank / justitie / ... (?) kunnen geld wel terug (laten) halen. AFAIK dan. Bijvoorbeeld omdat de betaler een money mule bleek. En omdat de koper zelf de spullen ophaalt weet je niet naar welk adres het feitelijk gaat.

Maar goed. In ieder land zijn ook gewoon eerlijke mensen. Voor wat het waard is zou ik in ieder geval wel nummerbord & rijbewijs van de afhaler fotograferen (naast het vragen om een ontvangstbewijs te laten tekenen, natuurlijk).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Vervoerder is een echt vervoerbedrijf, maar ik zal foto's maken en een ontvangstbewijsje regelen. Bedankt voor de tips!

[ Voor 16% gewijzigd door albino71 op 13-11-2014 09:47 ]

Te koop....

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou wachten met meegeven tot het geld op je rekening staat.
Ook een screenshot is te vervalsen.

| live and give like no one else |

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
albino71 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:26:

*knip*

en het geld is inmiddels ook netjes bijgeschreven.
Het is dus...
- een gesprekje (een paar eigenlijk)
- een screenshot
- de daadwerkelijke SEPA overboeking op je rekening ontvangen
- check met de bank, of dit nog te storneren oid is
- echte vervoerder (weet ik door communicatie daar mee)

extra...
- gezocht op internet en koper gevonden. (ziet er ook allemaal betrouwbaar uit)

[ Voor 48% gewijzigd door albino71 op 13-11-2014 13:44 ]

Te koop....

Anoniem: 454358

Aaggh

Ik probeer ook steeds flipperkasten te kopen via marktplaats, zodra ze weten dat ik in het buitenland woon, worden ze bang en doen ze niets meer. Als ik met mijn spaanse bank gewoon geld overmaak, dan kan ik dat echt niet terugboeken, maar niemand durft, ook niet via tweaker v/a btw

• Solarsparc
  • Laatst online: 01:32
Wat tweakers V&A betreft, het is een beetje gedoe maar probeer eens wat kleinere dealtjes te doen zodat je wat beoordelingen krijgt. V&A is tegenwoordig ook niet 100% immuun meer voor louche types, dus de beoordelingen zijn m.i. best belangrijk, ik kijk er zelf in ieder geval redelijk vaak naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Afgelopen vrijdagochtend is de flipperkast opgehaald door een vervoerder.
Ik had de boel netjes ingepakt. Rondom karton en daarna plastic en tape (regenwaterdicht) en toen stevig op een pallet vastgezet.
Foto's gemaakt en een bon van de vervoerder gekregen waar alles netjes op stond.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6UujoRGmxUy6MKU7m1kdo0yM/full.jpg

Mailtje naar de koper gestuurd met de foto als bijlage.

Vandaag kreeg ik een mailtje dat de flipperkast was aangekomen.

Was zeer blij met de manier waarop het was ingepakt en natuurlijk helemaal met de flipperkast.
Gaat hem nooit meer wegdoen.

Kortom, in goede handen bij deze liefhebber.

Mijn eerste 'over de grens' ervaring voor wat betreft verkopen (via Marktplaats), en direct een hele goede en van twee kanten.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 01:06
albino71 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:37:
Is er iets waar ik rekening mee moet houden?
Spreek af dat:
- het Nederlands recht van toepassing is;
- verzending voor risico van de koper is;
- de koper de betaling vooruit moet voldoen.
Pagina: 1