Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitspreekbaarheid woord bepalen

Pagina: 1
Acties:

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-11 19:58
.

[ Voor 107% gewijzigd door SaphuA op 31-01-2022 14:55 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zou het probleem opsplitsen in 2 deelproblemen. In eerste instantie zou ik proberen om uitspreekbare lettergrepen te genereren. Dat is immers het grote verschil tussen "pkan" en "op-kan". Ze zijn kort en vaak voldoen ze aan een patroon (0 of meer medeklikers, 1 of meer klinkers, 0 of meer medeklinkers).

Daarna kun je kijken welke van die lettergrepen leuk achter elkaar passen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
"Gorinchem" :+

Het feitelijke probleem is dat onze spelling ten onrechte uitgaat van letters, terwijl gesproken taal opgebouwd is uit fonemen. "Lettergrepen" is een term die meer thuishoort in de geschreven grammatica (lettergrepen worden niet afgebroken aan het eind van een regel, woordbreuken plaats je tussen lettergrepen). Er is wel een redelijk verband tussen fonemen en lettergrepen, omdat lettergrepen zijn uitgevonden als benadering van fonemen voordat de taalkunde fonemen goed definieerde.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:58
Dan nog wordt het lastig. Kijken naar phonemes is inderdaad een belangrijke stap, maar je moet dan nog steeds rekening houden met de beperkingen van het menselijk lichaam. Sommige combinaties van fonemen zijn best moeilijk uit te spreken en (als ik het me goed herinner) vind je ze mede om die reden ook minder vaak terug in de taal.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:56

Tribits

Onkruid vergaat niet

Dit doet me denken aan de discussie of er zoiets bestaat als voorspelbaarheid van de manier waarop een spreker van de Engelse taal een onbekend woord uit zal spreken. Voor zover ik weet zijn daarin min of meer twee opvattingen: de eerste gaat er van uit dat iedereen die Engels als moedertaal heeft min of meer dezelfde uitspraak zal hanteren, de andere gaat er van uit dat uitspraak eigenlijk volledig arbitrair is. Voor beide stellingen zijn argumenten te vinden. Daarmee lijkt de meest voor de hand liggende conclusie dat je hooguit een vermoeden uit kan spreken of iets wel of niet uitspreekbaar is. Een woord als mnemonics lijkt misschien onuitspreekbaar maar komt gewoon in het woordenboek voor, inclusief uitspraak. Nu zal dat in het Nederlands misschien wat minder zijn omdat het Engels nu eenmaal een mengeling is van Germaanse, Romaanse en Keltische talen maar ik neem aan dat voor Nederlands min of meer hetzelfde op gaat. Te veel uitzonderingen om van een regel te kunnen spreken zeg maar.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 21:18
Als vroeger met Gorinchem verbonden persoon, moet ik even reageren :P

Gorinchem kun je gewoon uitspreken als Goor-ien-gem. Dat het gebruikelijk is om Gor-cum of Gor-kum te zeggen, is iets anders. Je kunt ook Gorcum of Gorkum schrijven, maar dat doet niemand.
Het is vergelijkbaar met Den Bosch zeggen, terwijl op het verkeersbord 's Hertogenbosch staat.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar voor het Camel Casen van strings kun je deze library gebruiken, weet niet welke taal je gebruikt, maar vermoed dat er wel ports zijn: https://github.com/MehdiK/Humanizer

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-11 15:30
Caelorum schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 20:53:
Dan nog wordt het lastig. Kijken naar phonemes is inderdaad een belangrijke stap, maar je moet dan nog steeds rekening houden met de beperkingen van het menselijk lichaam. Sommige combinaties van fonemen zijn best moeilijk uit te spreken en (als ik het me goed herinner) vind je ze mede om die reden ook minder vaak terug in de taal.
Ligt volgens mij ook waar/met welke taal je bent opgegroeid. Veel Aziaten kunnen volgens mij 'fysiek' de 'r' echt niet uitspreken.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:58
Geen idee. Ondanks mijn hoge cijfers voor die vakken heb ik veel niet opgelet. Vermoed overigens dat het niet zo zeer is dat ze het fysiek niet kunnen, maar meer dat ze gewoon niet eens zouden weten hoe.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Zelfde probleem als wij hebben met toontalen. Kwestie van aanleren, en dat gaat héél veel makkelijker als je 2 jaar oud bent.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1